Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 5 6 7 826 27 28 29 30
Teijo K.
21.05.2004 12:15:35

Kiitos :)

Joo no hyvä että täällä foorumilla ollaan solidaarisia. IRL asia on joskus toisin ;)

Hassua, minun kokemukseni on olleet ihan päinvastaisia. Koskaan aiemmin ei kukaan ollut sanonut mitään noista kuutosista, ja olen sentään vuosia jo käyttänyt. Täällä palstalla siitä on sitten saanut kuulla senkin edestä.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
balzary
01.06.2004 13:29:35

Oon tässä ajatellu ostaa mahdollisesti Conklinin GT-7:n tai sitten custom 6-kielisen basson yheltä tsekkiläiseltä bassonrakentajalta (www.volny.cz/avbasses)...

kahoppa perkule, ootko ollu ko. heeboon yhteyksissä vai sivuilta vaan katellu? pitääpä selata sivuja paremmalla ajalla, ties vaikka kävis paikan päälle juttelemassa ja testaamassa :)

niin ja teretulemast joukkoon !
Wil-J
01.06.2004 21:54:29 (muokattu 01.06.2004 21:55:39)
Oon kaverin kanssa paljon keskustellut sähköpostin välityksellä ja se on valmis alottaa tekee mulle bassoa heti kun tilaan :) Ja tilaan kun saan rahaa (voi mennä kauankin :( ) Just kirjotin tonne sun tehdasmatka threadiin aiheesta hiukan... :) Mukava kaveri tuo Ales..

Edit: Ja kiitos kiitos :) Ja jos käyt testailemassa niin ilmotappa mulle ja anna arvio :P
balzary
01.06.2004 21:58:37

siirretääs tää tsekkisivujuonne tonne neuseriketjuun, männöö sekasin ku kahdessa paikassa juttelee...
IlariSaari
29.06.2004 18:54:55 (muokattu 29.06.2004 18:56:41)
Siis hyvään kuusikieliseen bassoon?

Päädyin sitten ostamaan nelikielisen G&L L2000 basson käytettynä. Ja kyllä irtosi paljon alle 2000 euron. Ja minun vähäisellä kokemuksella vaikuttaa aika hyvältä bassolta. Ja tuntuu hyvältä, mikä tietenkin on tärkeintä oman soittimen kannalta.

Toisaalta, kyllähän nuokin uutena maksavat n. 2000 euroa...

Juu, kyllähän tuolla hintaa saa jo monenlaista vehettä. Tosilla arvo sitten nousee ja toisilla laskee, saas nähä miten itelle käy :)
Mitä taas kielien määrään yms. tulee niin olen enemmän kuin tyytyväinen kk sitten ostamaani Killer B 5:een asymmetrisine kauloineen vaikken vielä olekkaan kuin vasta vähän hajulla, että mitä kaikkea sillä B:llä voikaan tehdä...
Suosittelen kyllä kaikille nelkku-ukoille vähintään muutaman päivän tutustumista aiheeseen, sillä ainahan kaikkea uutta (tai käytettyä kuten omassa tapauksessani) kannattaa kokeilla.
iiro2
29.06.2004 19:12:08
nelejä kielinen basso on paras!
kuunnellaan mitä se luonto meille kuiskii...
bassline
30.06.2004 11:47:52
Kun on bassossa kielet niin se on hyvä!
Ei köyhä voi kielien määrällä pröystäillä..
Soitto onnistuu vaikka ois vaan yksi kieli! piste.
niin... Ketkä v##un muut?
pardy
06.07.2004 19:52:52

Itteäni ärsyttää kaikkein eniten tässä asiassa nämä tavan ääliöt: puristit. Varsinkin sellaiset, jotka eivät ole ikimaailmassa kokeilleetkaan muuta kuin 4-kielistä bassoa, ja väittävät silti että "bassossa kuuluu olla 4 kieltä", siitä huolimatta että heillä ei ole edes minkäänlaista pohjaa perusteluilleen.

Makuja on niin monia kuin on ihmisiäkin, joten eiköhän yritettäisi suvaita itse kukin toinen toistamme ja toistemme mielipiteitä? Itse olen pitkän kokeilemisen, harkinnan ja järkevän ajattelun kautta päätynyt 4-kieliseen. Myin juuri pois 5-kielisen bassoni jonka olin kerennyt omistaa rapiat 2 vuotta, joten mulla on ainaki pohjaa perustella sitä miksi päädyin sitten lopuksi kuitenki 4-kieliseen; mielestäni 4-kielisellä on mukavin soittaa, ja matalin vire jota tarvitsen on dropattu D. Siksi basso(i)ssani (yksi matkalla) onkin D-tunerit. Myönnän kyllä että suunnitelmissa on ollut joskus hamassa tulevaisuudessa ostaa 6-, tai jopa 7-kielinenkin basso. Mutta tämä on taas sitä pohjatonta tiedon- ja kokeilunnälkää, sillä haluan olla mahdollisimman avaramielinen kaiken uuden suhteen. Ei kaikkea pidä tuomita suoralta kädeltä "huuhaaksi", jos ei edes pysty esittämään harkittua perustelua omasta mielipiteestään.

Ja todella säälin sitä, joka hyökkää kimppuuni tämän tekstin lukemisen jälkeen... Tyyliin: "Mitä?! Vittu mikä idiootti! Vai että 7-kielinen basso?! Pysyis vaan siinä 4-kielisessä...!".
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
Wil-J
08.07.2004 01:04:16
pardy oot ihan oikeassa IMO! Mullakin tällä hetkellä 4 kielinen, mutta kokeilunhalusta ja kiinnostuksesta useampia kieliä kohtaan aion piakkoin 6-7 kielisen hankkia... Aivan typerää yrittää määritellä sitä "oikeaa" kielten määrää...
käki
08.07.2004 12:02:48
Kirjoitin aiemmin tänne lainauksen Bass Playerin jutusta, jossa muutama sana ammattilaisten kommenttia kielten määrästä. Ovat sanoissaan hyvinkin oikeassa.

Muutama vuosi takaperin kuulin entisen soitonopettajani Jan Engblomin soittavan paikallisessa ulkoilmaravintolassa.

Vähän kauempaa kuunneltuna, ennen lähituntumaan pääsyä luulin kitaristin soittavan nailonkielisellä sooloa. Kun pääsin näköetäisyydelle, huomasin että Jannehan se siellä soittaa 6-7-kielistä bassoa.

Eli tämäkin kokemus toi uuden näkökulman bassonsoittoon, noin soundillisesti. Herran käyttämistä efekteistä en tiedä, mutta kielten lukumäärä ja ohuimpien kielien tuoma laajakirjoinen soundi osoitti jälleen sen, että kielten määrä ei ole itseisarvo vaan käytännöllisyysarvo.

Työkaluja on moneen lähtöön ja osa bassoista tai muistakin soittimista on tiettyyn tarkoitukseen/tyylilajiin, jossa soitin toimii parhaiten. On myös olemassa allround-vehkeitä, joilla monenkin tyylin musiikin soitto luonnistuu.

Monet basistit ovat nelikielisen kannalla, osin siksi, että se sopii käteen ja tuntuu turvalliselta ja luotettavalta. Itse lukeudun myös heihin. Mutta jos tilanne vaatisi, treenaisin kyllä h-kieltäkin, jos se biisiin tuo jonkin oleellisen elementin.
Oli miten oli, näin on.
Teijo K.
08.07.2004 12:17:15

Hyvä kirjoitus Pardylta. Voitaisiin itseasiassa tuon jälkeen siirtyä keskustelemaan kielten Väristä. Senverran tyhjentävä puhe. Kukin tulee autuaaksi tavallaan. Mulla on 4-6 kielisiä bassoja, ja voin sieltä aina napata tilanteeseen ja musiikkityyliin sopivan pelin.

Jos vain sattuu olemaan siinä oikeaväriset kielet.
Adoptoi orpo basisti. Monipuolinen musiikkimaku.
pardy
09.07.2004 16:59:00

Hyvä kirjoitus Pardylta. Voitaisiin itseasiassa tuon jälkeen siirtyä keskustelemaan kielten Väristä. Senverran tyhjentävä puhe. Kukin tulee autuaaksi tavallaan. Mulla on 4-6 kielisiä bassoja, ja voin sieltä aina napata tilanteeseen ja musiikkityyliin sopivan pelin.

Jos vain sattuu olemaan siinä oikeaväriset kielet.

Hyvä. Näin sen juuri ajattelinkin. Joskus kuin luin noita kommentteja läpi, päätin etten kyllä takuulla aio kirjottaa siihen ite yhtään mitään, mutta kun huomasin miten ahdasmielisiä ja suorastaan jopa typeriä osa niistä oli, ajattelin että ehkä jos sittenkin...

Jos ajatellaan asiaa vaikkapa ammattimuusukon kantilta, niin niillehän instrumentit ovat työkaluja. Ja samaa työkaluahan on hyvä olla olemassa useampaa eri kokoa. Esimerkki: Yksittäinen 2,5 millin kuusiokoloavain voi pitemmän päälle osoittautua melko lailla turhaksi, koska sillä pystyy vääntämään vain tietyn kokoisia pultteja (tai mitä tahansa, pultti nyt tuli ekana mieleen), mutta jos sattuu omistamaan 20 avaimen kuusiokoloavainsarjan, niin pystyy vääntämään minkä kokoista pulttia tahansa.

Jälleen kerran, kummassakin on etunsa: Jos ei tarvitse kuin sitä yhtä ainutta avainta, on turhaa kantaa koko sarjaa aina mukana sinne missä sille yhdelle avaimelle on tarvetta. Jos tietää että se yksi avain riittää, ja käyttää sitä vain tiettyyn tarkoitukseen, voi jo harkita sitäkin kannattaako ylipäätänsä niitä muita hankkiakkaan. Mutta sitten kun tietää tarvitsevansa niitä kaikkia, tekee monipuolisia hommia eikä ikinä voi tietää minkäkokoinen pultti sieltä tulee vastaan, niin on hyvä pitää niitä kaikkia mukana että saa homman toimimaan eikä tarvitse yrittää vääntää pulttia väkisin jollain pihdeillä, koska tällöin pultti useasti kärsii eikä ole enää niin hyvä kuin jos sen olisi vääntänyt oikeankokoisella avaimella...

Ja jos joku ei vertausta tajunnut, niin tässä sanakirja:

kuusiokoloavain = basso
kuusiokoloavainsarja = monta bassoa
pultti = biisi, tai musiikkia yleensä
vääntää = soittaa
minkäkokoinen pultti = minkälainen biisi, minkälaista musiikkia
vääntää pulttia väkisin pihdeillä jolloin se kärsii= soittaa biisi/musiikkia sillä tavalla, että se ei kuulostaa niin hyvältä kuin se voisi kuulostaa jos se olisi soitettu vaikkapa erilaisella bassolla. Ts. homma kyllä hoituu, mutta lopputulos ei ole niin hyvä.

P.S Ja mun mielestä kullanväriset kielet olis hienot. Onko semmosia? Mustia tiedän olevan, mutta ne ei jotenki houkuta..
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
chief
09.07.2004 17:25:50
Kitaralle on ainakin ollut sellaisia kuin Maxima Gold. Kullanvärisiä. En tiedä saako niitä mistään.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
willie
10.07.2004 10:38:57
No, venäläiset ovat aina pärjänneet kolmekielisellä bassobalalaikalla.

willie
Basisti, melkein 50v.
Karlsson
10.07.2004 14:10:08

willie

Anteeksi, mutta saanen korjata termin. Kyseessä on kontrabassobalalaikka, jos tarkoitat soitinta joka on E-A-D -vireessä ja samassa oktaavissa kuin esmes sähkö tahi kontrabasso.

Bassobalalaikka on taas hieman pienempi soitin kuin tämä peruslasikuituveneen kokoinen höskä ja on viritetty korkeammalle.
Yes ma´am, you can call me Sam!
Teijo K.
10.07.2004 17:16:38

willie

Eskimot taas perinteisesti söivät talvisin lähinnä valaanrasvaa.

arva
I'm a kingkong man I'm a hoodoo man I'm an apeman.
da_Punk
11.07.2004 14:06:50
Eskimot taas perinteisesti söivät talvisin lähinnä valaanrasvaa.

arva

Ja muistakaamme; Ingman saa maidon maistumaan.
Punk* Elvis
Ratloz
13.07.2004 03:19:52
itselläni on suuri kiinnostus 5-kielisen hankkimiseen. pääsin kokeilemaan erästä kappaletta paikallisessa liikkeessä, mutta koska olen kova funkkimies ja sen lisäksi hieman raskaamman alan soittaja, en ollutkaan varma hankinnasta koska kielet tuntuivat olevan liian lähellä toisiaan.

kyllä itselläni tuntuisi se 4-kielinen kotoisimmalta ja ainahan sen virettä voi muutella tarpeen mukaan, mutta mietin jos vaikka rahat riittäisivät pitämään 4-kielisen ja ostamaan joskus tulevaisuudessa jonkunlaisen 5-kielisen. silloin olisi minullakin useampi basso useampaan tarpeeseen.
käki
13.07.2004 16:41:27
Ja muistakaamme; Ingman saa maidon maistumaan.

Kivaa on saada myös mielihyvää meijeristä.
Oli miten oli, näin on.
Incarnation
13.07.2004 22:42:35
itselläni on suuri kiinnostus 5-kielisen hankkimiseen. pääsin kokeilemaan erästä kappaletta paikallisessa liikkeessä, mutta koska olen kova funkkimies ja sen lisäksi hieman raskaamman alan soittaja, en ollutkaan varma hankinnasta koska kielet tuntuivat olevan liian lähellä toisiaan.

Ei tuohon 16,5mm string spacingiin totuttelu pitkää aikaa vie. Kaupassa tuli joskus testailtua 5-kielisiä ja aika äkkiä siihen sopeutui vaikka 4-kielistä on tullutkin soiteltua.
Mutta löytyyhän noita 19mm string spacingillä (eli sama kuin 4-kielisissä yleensä) olevia bassoja, esimerkiksi Ibanez BTB405:
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/page/BTB405QMTK.html
"Tää on tää perkeleen levyraati-asetelma: Ai se oli kotimaista, no sitten vielä vähän kovemmalle!" -Marko Annala (Tavastia 7.4.2004)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)