Aihe: Efektipedaalit tilanteeseen kuin tilanteeseen ;)
1 2 3 4 5 6
JaS
07.03.2011 22:10:14
calster: Kompurasta sen verran että ite olen välillä käyttänyt kompuraa ja ittelläni se on yleensä ollut sellaisissa asetuksissa että dynamiikka pysyy edelleen dynaamisena MUTTA sustainia tulee lisää. JA se on kivvaa se. ->Siis livenä.
Tosin usein myös laitan sen säröpedaalin ajamaan lievästi kompuran asiaa.

Eikös tossa tarvii thresholdin olla aika alhaalla, niin että se nappaa aika vahvasti jo transientteihin kiinni? Millä ratiolla sä kompressoit?

Teijo K:lle nasautin plussan. Oli sen verran selventävää tekstiä. Ja mikserin ääressä työskentelevänä ihmisenä pidän tosta lähestymistavasta.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
calster
07.03.2011 22:18:27 (muokattu 07.03.2011 22:33:27)
JaS: Eikös tossa tarvii thresholdin olla aika alhaalla, niin että se nappaa aika vahvasti jo transientteihin kiinni? Millä ratiolla sä kompressoit?

Teijo K:lle nasautin plussan. Oli sen verran selventävää tekstiä. Ja mikserin ääressä työskentelevänä ihmisenä pidän tosta lähestymistavasta.

Nyt on pakko sanoa että ei pysty muistamaan RNC:asetuksia. ??..
Ja viimeisimmät kompurakokemuksen ovat Tracen nupissa oleva oma kompura. Käyttänyt sitä niin että vain laitan kompuran päälle enkä käännä namiskoja kuitenkaan yhtään. Tuolla asetuksella lisääntyy sustainit mukavasti ja dynamiikka pysyy dynaamisena .
Pitää ottaa selvää oikeen millaiset asetukset siinä RNC:sä on ullut, KUNHAN se nuppi sieltä korjauksesta taas tullee :D For god seiks! .

MUTTA yleisesti mitä mä olen kompuroita testannut niin ai monaasti niistä saa kaikenlaisia "saundeja aikaiseksi kunhan vaan kiertelee ja kaartelee. JA kuten sanoinkin aijemmin niin käytän säröpedaaleja myös kompuroinnissa, jos sen nyt niin voi ajatella..no miksi ei voisi.

Niin ja oli miten oli ni kompura on MULLE sellanen kapine että se on kiva omistaa.
Toki ei välttämätön mutta ei mikään muukaan ole. Ite tykkään sitä käyttää ja olla käyttämättä kuin muitakin "tarpeellisia pedaaleja kuten särö.
Basismi
08.03.2011 10:15:39
Teijo K.: No miksaajana ollessa mä laitan _aina_ kompuran bassolle, sellaisille asetuksille että jos basisti soittaa sivistyneesti pelkästään yhdellä tatsilla, niin kompura ei tee mitään, mutta jos se innostuu släppäämään tai rouhimaan yhtä-äkkiä vaikka plekulla niin ei basso peittoa laulajaa tms. Eli kompressorilla _ei_ lytätä dynamiikkaa sen enempää kuin otetaan ne pahimmat piikit pois. Kyllä sitä dynaamista aluetta jää käyttöön kuitenkin aika paljon.

Toi on yksi tapa jos soundi sinänsä on toimiva. Ite tykkään kompurasta lähinnä efektinomaisena, ratio pienellä samoin kuin tresholdi niin että koko ajan lyttää vähän. Sitä puurokorvampi tuskin edes huomaa, mutta tuo soundiin lisää läskiä.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
JaS
08.03.2011 12:11:34
Basismi: Toi on yksi tapa jos soundi sinänsä on toimiva. Ite tykkään kompurasta lähinnä efektinomaisena, ratio pienellä samoin kuin tresholdi niin että koko ajan lyttää vähän. Sitä puurokorvampi tuskin edes huomaa, mutta tuo soundiin lisää läskiä.

Mites noi syttymis- ja sammumisnopeudet? Mä oon ainakin todennu, et vahvistimien omat yhden namiskan kompurat tuppaa päästämään ekan äänen läpi, ja sitten kompuroimaan loput, jos siis soittaa legatona tai muuten vaan nopeita juttuja.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Basismi
08.03.2011 19:45:41
JaS: Mites noi syttymis- ja sammumisnopeudet? Mä oon ainakin todennu, et vahvistimien omat yhden namiskan kompurat tuppaa päästämään ekan äänen läpi, ja sitten kompuroimaan loput, jos siis soittaa legatona tai muuten vaan nopeita juttuja.

Tossa mitä käytän on kiinteänä muistaakseni 10ms atakki ja 100ms release tjsp. Eka napsu kuuluukin päästä läpi. Liian nopsa atakki vetää ruvelle. Riliisistä sen verran että jos sen huomaa niin se on väärä :)
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
JaS
09.03.2011 03:33:40
Basismi: Tossa mitä käytän on kiinteänä muistaakseni 10ms atakki ja 100ms release tjsp. Eka napsu kuuluukin päästä läpi. Liian nopsa atakki vetää ruvelle. Riliisistä sen verran että jos sen huomaa niin se on väärä :)

Mut toi on kyl just sitä, mistä en pidä. Sopivalla tempolla, kun yrittää jotain kuudestoistaosia gruuvailla, niin piikit tulee satunnaisiin paikkoihin, eikä sinne minne mä ne haluun. Tavallaan ymmärtäisin sen, et jos se kompressio olis heti ekasta äänestä tasanen. Mutta se alkunapsu on aina paha, ja niissä groovailuissa vielä pahempi. Tietysti, jos komressiosuhde ei oo liian kiree, niin voi se toimiakin. Noissa yhden namiskan koneissa taidetaan vaan säätää lähinnä sitä thresholdia.

Kiitos tarkoista arvoista. Lähden noista liikkeelle, kun pääsen kokeilemaan. Ja jos jollakin on huokealla myynnissä esim sitä jonkun mainitsemaa behkun kompuraa, niin mulle voi pistää pikaviestiä.

Tätä menoa joku saa mulle myytyä vielä ampegit ja rantikset...
Isotalo
09.03.2011 11:22:07 (muokattu 09.03.2011 11:22:17)
JaS: Tätä menoa joku saa mulle myytyä vielä ampegit ja rantikset...

Sehän on vain positiivinen asia.
JaS
09.03.2011 18:57:32
Isotalo: Sehän on vain positiivinen asia.

Myyjälle? ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)