Aihe: Brittiläiset "Vintage"-bassovahvarit ja kaapit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
mtnen
12.09.2011 21:04:03
kojones: Hiwatt ensimmäisenä rakennettavana putkivahvistimena kuulostaa melkoisen hurjalta, noissa on niin paljon asioita joita voi tehdä väärin ja huonosti/tietämättä tehty vahvistin voi vaikka tappaa käyttäjänsä...

Dodiin. Kojones oikeastastaan ratkaisi tuon pulmani, hommaisinko amerikkalaisen rakennussarjan vai oikean Hiwatin. Eli ei kumpaakaan, vaan haalinkin osat kasaan muualta ja teen nupin alusta loppuun itse.
Nimittäin tällaisen pohojalaasen yllytyshullun pässin korvissa tuo kojonesin asiallinen kommentti kuulosti aivan tältä: "Lällällää, et varmaan osaa tehdä Hiwattia itse!".
Taidanpa tästä siirtyä tuonne elektroniikka-alueelle elvistelemään.
hollstro
12.09.2011 22:03:05

mtnen: Dodiin. Kojones oikeastastaan ratkaisi tuon pulmani, hommaisinko amerikkalaisen rakennussarjan vai oikean Hiwatin. Eli ei kumpaakaan, vaan haalinkin osat kasaan muualta ja teen nupin alusta loppuun itse.
Nimittäin tällaisen pohojalaasen yllytyshullun pässin korvissa tuo kojonesin asiallinen kommentti kuulosti aivan tältä: "Lällällää, et varmaan osaa tehdä Hiwattia itse!".

Hyvä. Onnea vaan matkaan. Kerro toki täälläkin homman etenemisestä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kojones
13.09.2011 00:19:48
mtnen: Dodiin. Kojones oikeastastaan ratkaisi tuon pulmani, hommaisinko amerikkalaisen rakennussarjan vai oikean Hiwatin. Eli ei kumpaakaan, vaan haalinkin osat kasaan muualta ja teen nupin alusta loppuun itse.

Hienoa! Seuraan mielenkiinnolla.
Keke Urlaub
13.09.2011 18:08:23

Mitä asiantuntijat suosittelette Carlsbron TOP50 comboon kaiuttimeksi, jos kokeilisin laitteen soveltuvuutta bassotteluun bändikontekstissa?

Tällä hetkellä koneessa on Eminencen 50w kitarakaiutin kiinni, se ei ymmärtääkseni pelitä kovin hyvin.
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Heikki L.
13.09.2011 20:49:41 (muokattu 13.09.2011 20:49:58)

Keke Urlaub: Mitä asiantuntijat suosittelette Carlsbron TOP50 comboon kaiuttimeksi, jos kokeilisin laitteen soveltuvuutta bassotteluun bändikontekstissa?

Tällä hetkellä koneessa on Eminencen 50w kitarakaiutin kiinni, se ei ymmärtääkseni pelitä kovin hyvin.

Siihen komboon itsessään ei kannata laittaa mitään uutta elementtiä, mutta kaiutinlähtöön voi kiinnittää minkä tahansa 4, 8 tai 16 ohmin bassokaiuttimen. Mitä isompi, sen parempi :)

Vai onko siinä kaiutinlähtöä erikseen?
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Keke Urlaub
13.09.2011 21:44:30

Heikki L.: Siihen komboon itsessään ei kannata laittaa mitään uutta elementtiä, mutta kaiutinlähtöön voi kiinnittää minkä tahansa 4, 8 tai 16 ohmin bassokaiuttimen. Mitä isompi, sen parempi :)

Vai onko siinä kaiutinlähtöä erikseen?

Hmm, enpä muista nyt onko useampaa kuin tuo nykyisen kaiuttimen lähtö mutta se on siis omalla jakilla. Eli tota voi käyttää nuppina.
En vain ole erityisen innostunut uuden kaapin hommaamisesta, entisiäkin romuja piisaa :).
hollstro
13.09.2011 22:06:32 (muokattu 13.09.2011 22:06:54)

Keke Urlaub: Hmm, enpä muista nyt onko useampaa kuin tuo nykyisen kaiuttimen lähtö mutta se on siis omalla jakilla. Eli tota voi käyttää nuppina.
En vain ole erityisen innostunut uuden kaapin hommaamisesta, entisiäkin romuja piisaa :).

Pitäisi olla 2 lähtöä koska vahistinosa on sama kuin pelkkässä nupissa. Se kaappi on takaa auki ja 12" kaiuttimella joten bassotoisto on aika heikko vaikka siihen laittaisi bassokaiuttimenkin. Jos et kova soita nini voit soittaa toki noinkin. Ei kuitenkaan kannata bändin kanssa kokeilla.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
juici
14.09.2011 16:55:03

Keke Urlaub: Mitä asiantuntijat suosittelette Carlsbron TOP50 comboon kaiuttimeksi, jos kokeilisin laitteen soveltuvuutta bassotteluun bändikontekstissa?

Itse kokeilin ja vähän petyin. Irroitin TOP:in oman kaiuttimen piuhan ja kaiuttimena oli Hagströmin L115B kaapissa oleva JBL D140F. Tehonkestoa oli, mutta jotenkin botnea ei irronnut yhtään. Epäilen kyllä että vahvariin oli etuasteeseen tehty joku modaus joka leikkasi alimman botnen pois.

Samaa kaappia ajoin sittemmin Peaveyn Century -yleisvahvarilla ja ei ollut mitään ongelmaa.

Mutta TOP:iin itse ei kannata siis vaihtaa kaiutinta, varsinkin jos kyseessä on (mitä todennäköisemmin) takaa-avoin combo. Lisäkaappiin vaan kiinni ja testaamaan.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Keke Urlaub
14.09.2011 23:15:00

Jees, tyrkkäänpä kaverin silver jubilee 4x12 bassoskobeen ja kokeilen jyrätä, jospa tuo potkisi.
poppamies
14.09.2011 23:17:18

Keke Urlaub: Jees, tyrkkäänpä kaverin silver jubilee 4x12 bassoskobeen ja kokeilen jyrätä, jospa tuo potkisi.

Ois kiva kuulla miten Silver Jubilé käyttäytyy. Mulla nimittäin on sama kaappi.
G strings are for strippers
Keke Urlaub
17.09.2011 10:20:42

Vielä en päässyt kokeilemaan Silver jubileta mutta sen sijaan kytkin kiinni vanhan lanikan 1x18 (!) bassoskoben. Homma toimi minusta sillä tasolla hyvin että ilman parempaa bassoa ei tarvitse äänentoiston paremmalta kuulostaakaan.
TOP50:n aktiivieq vaikuttaa kohtalaisen tehokkaalta hienosäätöön.

Onko tietoa miten TOP50:n impedanssit käyttäytyy: jos laitan säätimen neljään ohmiin, täytyykö molempien kaiutinlähtöjen päässä olla neljän ohmin kuorma vai molempien lähtöjen yhteinen kuorma olla se 4 ohmia (jolloin tietysti voidaan ajaa vain 1x4ohm kahden sijasta)?

Huvittava havainto oli, että mulla oli TOPin käyttöjännite säädetty 250 volttiin. Huomasin tämän ja muutin 225 volttiin. Vahvistin ikäänkuin heräsi henkiin tämän pikku muutoksen jälkeen :).
poppamies
17.09.2011 17:02:00

Keke Urlaub:
Onko tietoa miten TOP50:n impedanssit käyttäytyy: jos laitan säätimen neljään ohmiin, täytyykö molempien kaiutinlähtöjen päässä olla neljän ohmin kuorma vai molempien lähtöjen yhteinen kuorma olla se 4 ohmia (jolloin tietysti voidaan ajaa vain 1x4ohm kahden sijasta)?

Kun valitsin on 4 ohmin asennossa perässä saa olla joko yksi 4 ohmin kaappi tai kaksi 8 ohmin kaappia. Sillä ei ole väliä kytketäänkö ne 8 ohmin kaapit molemmat nupin lähtöihin vain kaapista kaappiin.

Huvittava havainto oli, että mulla oli TOPin käyttöjännite säädetty 250 volttiin. Huomasin tämän ja muutin 225 volttiin. Vahvistin ikäänkuin heräsi henkiin tämän pikku muutoksen jälkeen :).

Suomessa käyttöjännite on 240v. 250 on lähempänä totuutta kuin 225. Tuossa 225 asennossa ajat koko laitetta ylijännitteellä. Tottakai laite toimii tehokkaammin. Se on sitten eri asia paljonko putkien anodeille syötetään ylijännitettä, ja kaunko kestävät. Viisammat voi valaista.
G strings are for strippers
Santukka
17.09.2011 19:22:44 (muokattu 17.09.2011 19:25:28)
poppamies: Kun valitsin on 4 ohmin asennossa perässä saa olla joko yksi 4 ohmin kaappi tai kaksi 8 ohmin kaappia. Sillä ei ole väliä kytketäänkö ne 8 ohmin kaapit molemmat nupin lähtöihin vain kaapista kaappiin.

Suomessa käyttöjännite on 240v. 250 on lähempänä totuutta kuin 225. Tuossa 225 asennossa ajat koko laitetta ylijännitteellä. Tottakai laite toimii tehokkaammin. Se on sitten eri asia paljonko putkien anodeille syötetään ylijännitettä, ja kaunko kestävät. Viisammat voi valaista.

Eiköhän Suomessa tuo käyttöjännite ole ihan 230V.
Eli pitäis pelittää parhaimmilleen. Ja pelittääkin. Itellä ei koskaan mitään ongelmaa ole ollut omien Carlsbroitten kans.
Virallinen varabasisti.
hollmi-5
17.09.2011 20:05:30
höhhöhöö: Eiköhän Suomessa tuo käyttöjännite ole ihan 230V.
Eli pitäis pelittää parhaimmilleen. Ja pelittääkin. Itellä ei koskaan mitään ongelmaa ole ollut omien Carlsbroitten kans.

230V on melko lähellä totuutta...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Keke Urlaub
27.09.2011 21:46:40

Keke Urlaub: Jees, tyrkkäänpä kaverin silver jubilee 4x12 bassoskobeen ja kokeilen jyrätä, jospa tuo potkisi.

Se olikin 2x15 bassoskobe, silver jubilee. Hyvin potki anyway, volumesta ei jäänyt uupumaan ja muutenkin mukavan murakka soundi. Tollaseen vanhan liiton heviin sai bassoa leikata pois kylläkin, mutta siitä sai kivan kolinan sitten päälle.

Toisaalta nyt kun jännite on säädetty kohilleen tuo kuulostaa niin perhanan hyvältä että haluttaisi vaihtaa takaisin kitaran varteen...:)
LepakonNahka
29.09.2011 18:09:46 (muokattu 29.09.2011 19:31:21)
omasta kuvasta löytyy oma rantasauna, super bassilla kun ajaa Hirviötä niin jytiseemh, juumh.

muoks. ja kojonesillahan on tässäkin sormensa pelissä, super bass kun on miehen pajan uumenista mulle rantautunut, saunan päälle.
UncleFester
29.09.2011 20:17:38
LepakonNahka: omasta kuvasta löytyy oma rantasauna, super bassilla kun ajaa Hirviötä niin jytiseemh, juumh.

muoks. ja kojonesillahan on tässäkin sormensa pelissä, super bass kun on miehen pajan uumenista mulle rantautunut, saunan päälle.

Aijaa, sulla on tuo Super Bass nykyään... onkohan sama yksilö mikä meidän kitaristilla oli jossain välissä, sitten se päätyi jollekkin (Oululaiselle?) kitaristille ja siitä ilmeisesti edelleen johonkin.
www.facebook.com/thesuperbullets
cheez
29.09.2011 20:49:18

LepakonNahka: omasta kuvasta löytyy oma rantasauna, super bassilla kun ajaa Hirviötä niin jytiseemh, juumh.

Lisäkysymyksenä tivailisin, että miltä vuodelta tuo Monster 8x10"-kaappi on? Katselin ensin, että olisi 2x15", mutta uskottava se miestä on. Pitäisi varmaan oman Monster-nupin alle poistella saman pajan värmes...

Tuossa ylempänä oli puhetta noista Sound Cityistä ja itse ostelin tun Torilla kauan pyörineen B100W MKIII:n vuodelta 1969. Saundi on kyllä aivan uskomattoman hyvä, eli suosittelen kyllä varauksetta, josko vastaan tulee jossain. Nuo uudemmat Mark4:t ovat sitten ilmeisesti laadultaan aikalailla paljon "vaihtelevampia". Hiwattia olisi mieluista päästä joskus vierellä testailemaan. Sille GAS:lle tosin ei olisi nyt lovea lompsassa/tilillä...
atavist
29.09.2011 21:40:26
^ Oli muuten komean näköinen vehje tuo sinun Monsterisi! Paljonkohan noista 8x10-komeroista täytyy keskimäärin kärsiä uutena?
cheez
29.09.2011 22:43:48

atavist: ^ Oli muuten komean näköinen vehje tuo sinun Monsterisi! Paljonkohan noista 8x10-komeroista täytyy keskimäärin kärsiä uutena?
1250€ oli pyynti tuossa pari kuukautta sitten kun asiaa alustavasti tivailin. Vanhana Monster-asiakkaana tuosta tiputeltiin 10% hinnasta pois. Vaikka brittiläisestä vintagesta puhutaankin, niin kyllä suomalaista laatukäsityötä saa vähän off-topicina heitellä aina silloin tällöin väliin :) Tuo Monsterin viiden vuoden "hajosi tänään, korjaan heti kun laite tänne Forssaan kantautuu" - tyylinen takuu on kyllä jotain niin uskomattoman luksusta näin vuonna 2011, että eipä tule juuri muuta mieleen. Pelkkää hyvää sanottavana tuosta legendaarisesta suomalaisesta puljusta ja sen maestroista Mäntymaista. Soundi aatelia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)