Aihe: Presari-klubi
1 2 3 4 5 6 7 857 58 59 60 61
J.Hollström
10.02.2007 20:45:24
Tuota... eikös vanhemmissa presareissa (niiku muissakin fenkun bassoissa) ole ollut se kaulan kulman säätöruuvi. Niinkuin Fenkun nykyisissä kitaroissa kait on... (ainakin vanhemmissa) Tässä tuoreessa presarissa (jenkkimalli)sitä ei ole, miksikähän?

Nimenomaan vanhemmissa presareissa ei tätä ominaisuutta ollut, mutta jatseissa ja telebassossa oli 70- ja 80-luvun alussa. Ja on ollut myöhemminkin (ainakin american std. malleissa). Syytä siihen miksi ei ole enää ja kaikissa en osaa sanoa. Minusta se ei ole Fenderin parhaimpia innovaatioita. Saman homman hoitaa kaulataskuun laitettavalle shimmilevyllä. Myös kuullut isojen poikien sanoneen että se vääntäisi kaulan loppupäätä mutkalle.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
HjParris
10.02.2007 20:51:34
Nimenomaan vanhemmissa presareissa ei tätä ominaisuutta ollut, mutta jatseissa ja telebassossa oli 70- ja 80-luvun alussa. Ja on ollut myöhemminkin (ainakin american std. malleissa). Syytä siihen miksi ei ole enää ja kaikissa en osaa sanoa. Minusta se ei ole Fenderin parhaimpia innovaatioita. Saman homman hoitaa kaulataskuun laitettavalle shimmilevyllä. Myös kuullut isojen poikien sanoneen että se vääntäisi kaulan loppupäätä mutkalle.

Hmm... Osaan säätää kyllä bassoni, mutta ainakin minun (ilmeisesti maanatai kpl) se kaulan kulmaa pitäisi päästä säätämään. Tarkotatko shimmeillä jotain myytäviä juttuja vai ihan, jos laittas paperin tjm. sinne väliin... Joku kitaraguru sano mulle että ne turhat paperinpalat ym. kaulataskussa huonontaa soundia... eli ei ole presarin soundi sen jälkeen
rattledad
10.02.2007 20:52:53

Nimenomaan vanhemmissa presareissa ei tätä ominaisuutta ollut

Onkos presareissa ollut koskaan?
J.Hollström
10.02.2007 20:54:08
Onkos presareissa ollut koskaan?

En ole törmännyt.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
rattledad
10.02.2007 20:54:56

Joku kitaraguru sano mulle että ne turhat paperinpalat ym. kaulataskussa huonontaa soundia... eli ei ole presarin soundi sen jälkeen

Eikös noissa ole paperia ollut ihan tehtaankin jäljiltä? (Voi olla että muistan väärin.) Ohut puuviilu olisi varmaan paras jos sinne pitää jotain laittaa.
HjParris
10.02.2007 21:10:39
Eikös noissa ole paperia ollut ihan tehtaankin jäljiltä? (Voi olla että muistan väärin.) Ohut puuviilu olisi varmaan paras jos sinne pitää jotain laittaa.

Ei kai ne jenkkifenkuissa käytä niin halpaa konstia saada kaula kuntoon... Tai mistäpä minä tiedän. Tuntuu vaan uskomattomalle, sen takia en osta soitinta netin kautta kokeilematta...
rattledad
10.02.2007 21:35:04

Ei kai ne jenkkifenkuissa käytä niin halpaa konstia saada kaula kuntoon...

"Shims were used between a Fender neck and body to adjust the "neck set" of the instrument (the "neck set" is the angle of the neck in relationship to the body; if the neck set is too shallow, it needs a shim so the playing action can be lowered with the bridge to a comforable level. If the neck set is too sharp, the strings can not be raised enough with the bridge to stop string buzz). Fender adjusted the neck set at the factory with a shim. Some Fenders use them, so don't. Click here for a picture of the shim used during the 1950s and 1960s."
http://www.provide.net/~cfh/fender.html
Teijo K.
10.02.2007 21:43:32

... Joku kitaraguru sano mulle että ne turhat paperinpalat ym. kaulataskussa huonontaa soundia... eli ei ole presarin soundi sen jälkeen

Uskallan väittää että sokkotestissä et erota vaikka siellä kaulataskussa olisi shimminä mummon vanha sukka. Paperi voi olla siitä huono, että se voi antaa ajan kanssa periksi jos sitä on kovin paksu kerros. Viilu on ihan ok.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
HjParris
10.02.2007 21:52:43
Uskallan väittää että sokkotestissä et erota vaikka siellä kaulataskussa olisi shimminä mummon vanha sukka. Paperi voi olla siitä huono, että se voi antaa ajan kanssa periksi jos sitä on kovin paksu kerros. Viilu on ihan ok.

Mutta kun sen tietää soittaessa että siellä on jotaki shaissee välissä... vitsi vitsi
rattledad
10.02.2007 21:54:58 (muokattu 10.02.2007 21:55:20)

jotaki shaissee

Ei tuo kyllä ainakaan viilulta näytä:
http://www.pinrepair.com/vgi/fendinfo/neckshim.jpg
hollstro
11.02.2007 10:23:00

Olishan tossa spagettilogo :-)

Niin on munkin bassossa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
11.02.2007 10:24:17
Niin on munkin bassossa.

Kuusvitosessa spagettilogo?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
11.02.2007 10:30:40

Kuusvitosessa spagettilogo?

Jep. Samoin sarjanumero viittaa '62 malliin. Se onkuitenkin ihan aito asia. Fenderille tyypillisesti logoja, potikoita, kaulalevyjä ym. joista voi ajoittaa soittimen iän on pidetty kasoissa, jota on täydennetty miten sattuu. Joskus läjän pohjalle on jäänyt 3 vuotta vanhaa kamaa ja perinteiseen Leo-tyyllin mitään ei jätetty käyttämättä. Mun basson kaulaleima ja potikat ovat vuodelta '65, vaikka logo ja sarjanumero viittaavat vanhempaan bassoon. Sarjanumero on noista Fenderin iänmääritystavoista kaikkein epävarmin. Kaulaleima, mikkien leimat ja potikoiden ikä antavat paljon paremman estimaatin.
absqua
11.02.2007 10:32:54
Jep. Samoin sarjanumero viittaa '62 malliin. Se onkuitenkin ihan aito asia. Fenderille tyypillisesti logoja, potikoita, kaulalevyjä ym. joista voi ajoittaa soittimen iän on pidetty kasoissa, jota on täydennetty miten sattuu. Joskus läjän pohjalle on jäänyt 3 vuotta vanhaa kamaa ja perinteiseen Leo-tyyllin mitään ei jätetty käyttämättä. Mun basson kaulaleima ja potikat ovat vuodelta '65, vaikka logo ja sarjanumero viittaavat vanhempaan bassoon. Sarjanumero on noista Fenderin iänmääritystavoista kaikkein epävarmin. Kaulaleima, mikkien leimat ja potikoiden ikä antavat paljon paremman estimaatin.

Mielenkiintoista! Eikös spagettilogo vaihtunut jo joskus '63 tietämillä?
hollstro
11.02.2007 10:38:40

Mielenkiintoista! Eikös spagettilogo vaihtunut jo joskus '63 tietämillä?

Mun tiedon mukaan vasta vuoden '64 lopulla otettiin käyttöön uudempi ns. transiotiologo (kuten Stratossakin). Spagetti- ja transitiologoja käytettiin yhtä aikaa ainakin vuosina 1964 ja 1965, mitä nyt sattui pinossa olemaan.

http://www.pinrepair.com/vgi/fendinfo/dpbass.jpg
absqua
11.02.2007 10:49:43
Mun tiedon mukaan vasta vuoden '64 lopulla otettiin käyttöön uudempi ns. transiotiologo (kuten Stratossakin). Spagetti- ja transitiologoja käytettiin yhtä aikaa ainakin vuosina 1964 ja 1965, mitä nyt sattui pinossa olemaan.

http://www.pinrepair.com/vgi/fendinfo/dpbass.jpg

Aina sitä vaan oppii uutta.
tonirutanen
11.02.2007 11:07:41

Mulla on mexicon standardi presari... Katso omakuva.
Toi on hyvä yksilö soi hyvin yms.

Onko teillä kokemusta jazz -tallamikin lisäämisen kustannuksista, ja lähinnä
työn osin. Onko tekemätön paikka?
Kaipaisin tohon vähän saundi variaatioita, mitä jazz mikki toisikin.
Ja passiivisena toi on tarkotus säilyttää... Kiitos etukäteen!
ötzi
12.02.2007 22:30:41 (muokattu 13.02.2007 01:52:00)
Ostin Epiphone by Gibson presarin ja haluaisin vähän saada tästä selville. Pystyykö joku auttamaan, Sarjanumero on tiedossa, siis 80305245. Selviääkö tuosta valmistus maata? Ikää? Mitään? Kuvia otan huomenissa. Linkitän sitten tänne.

Edit. Niin, Millbrookin kotisivuilta en löytänyt semmosta pleksiä ilman reikiä. Enkö vaan osaa vai eikö niitä ole?
Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä
bize
13.02.2007 08:56:25
Toi on hyvä yksilö soi hyvin yms.

Kaikilla luonnollisesti on. ;) No ei, kaikki bassot rupee olemaan hyviä itselleen kun niillä malttaa vähän aikaa veivata.

Mikkikolon jyrsiminen ei ole kyllä paha rasti itsekään tehdä, kun tekee sapluunat huolellisesti ja varmistaa jyrsimen kunnon. Itse mikin hinta pyörii 100 euron tietämissä, jos normaalia J-mikkiä ajattelit. Kannattaa laittaa stäkkimikki tms. todella kuuma mikki, jos haluaa että soundeja voi vaihdella lennosta ilman volumetasojen heittelyä.

Reggie Hamilton -signaturessa on laitettu mikki lähelle pleksiä (vrt. lähelle tallaa, kuten yleensä), minusta se toimii paremmin, tallamikin soundi on silllon käyttökelpoisempi myös yksinään ja volumetasot on helpompi saada mätsäämään.
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Värinä
13.02.2007 12:13:12
Mulla on mexicon standardi presari... Katso omakuva.

Hittolainen. Pitäsköös tosissaan vaihtaa kans tollanen musta pleksi omaani. Tollanen all-black on vaan jotenkin niin magee. Mutta kun nyt on presari ja tele samaa paria, niin sit pitäis raaskia vaihtaa teleenkin...

No mutta ensin pitää kyl hoitaa hammaslääkrimaksu. Helvetin viisaudenhampaat...
Rock and/or Roll
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)