Lisään listaan Rantasen Harrin... Ja nyökkäilin erityisesti tuossa lukiessa seuraavissa kohdissa: Balzary, Saarikivi, Cliff Williams, Porra ( p.s. voiko ihminen mennä enempi hukkaan kuin härmän helloveeniin? ;) Mihkäs se siinä hukkaan menee? Kaikkien rockmuusikoiden unelma on varmaan jossain vaiheessa vähän rundata ja soittaa isoilla lavoilla kukkona tunkiolla. Ei se ketään soittajaa pilaa, jos Stratovariuksessa soittaa. Tällaiset kommentit tulevat yleensä sellaisten suusta, jotka eivät pääse edes nuorisoseurantalolle keikalle tai ovat muuten katkeria. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
Mua pyydettiin vähän aikaa sitten sähköpostitse nimeämään kolme kaikkien aikojen tykeintä basistia, ja vastasin näin: "Mä halun laittaa erikseen sähkö- ja kontrabasistit. Ne on kuitenkin niin eri soittimia, ettei niitä voi keskenään verrata. Tämä on silti todella vaikeaa. Ei kaikki voi muistaa samalla kertaa, ja sitten tietysti unohtaa ne tärkeät. Ja ei oikein tiedä painottaisiko sävellyskykyä vai niplauskykyä. No sähköbasistien eka on silti helppo: 1. Jaco Pastorius, hyvä säveltäjä ja soittaja, sekä todellinen mullistaja sekä musiikissa, että instrumentissaan. 2. No laitetaan tähän Victor Lemonte Wooten, aivan jäätävä niplaaja, mutta säveltäjänä vähän(aika paljonkin) läyhempää osastoa. Improvisoi tosin tosi hyviä juttuja, esim. mielestäni huomattavasti kekseliäämmin kuin Jaco. 3. John Pattitucci, loistava säveltäjä ja soittaja sekä kontralla, että sähköllä. Vähän sellainen imelä, uskovainen opistovirtuoosi(Näin mitä todella hyvin miehen henkilökohtaisesti tunnen! ;-D Melkoista hevonpaskaa multa, mutta selllaisen kuvan siitä helposti saa. Ei tässä persoonallisuutta arvioida. Sillä mittarilla olisi nämä kaksi edellä mainittuakin aika heikoilla. Victor Bass & Nature Camp -panteistihuuhaajutuillaan, ja Jacohan oli ihan sekopää!), mutta minkäs teet, todella kova jätkä. Se miksi vasta kolmas sija on se, ettei John ole keksinyt niin veikeitä mullistavia juttuja. Kontra-sarja: Tässä menee vielä helpommin metsään, mutta yritetään silti: 1.Ranaud Garcia-Fons, ranskalainen hurja bassovirtuoosi. Soittaa pizzicatona flamengokitaramaista kamaa, ja jousella saa basson soimaan kuin viulun, tiluttaa upeasti. Kovaa kamaa! Sävellyksissä ei hurraamista, mutta pärjää omaperäisyydellä ja virtuositeetillään mun listalla. 2. Edgar Meyer, klassisen puolen soolobasisiti ja säveltäjä. Todella, todella hyvä! 3. Dave Holland, perus walking bass -jazzjamppa.(No ei nyt ihan.) Hyvä säveltäjä/sovittaja, loistava basisti. Monipuolinen, kovien nimien parissa uraa luonut basisti. Nykyään pyörittää omia kokoonpanoja. Erittäin tunnettu, voittanut palkintoja.(Niin on kyllä moni muukin näistä kuudesta.) Soitti uransa alkupuolella enemmän myös sähkistä, nykyään sellaista harvemmin vissiin näkee. Tässä osastossa riittää kyllä tarjontaa, ja ne on kaikki tosi hyviä muusikoita, joten ei Dave heistä välttämättä ole se kaikista nokkelin, mutta tulipahan nyt joku hyvä mies kolmanneksi." Tässä luettelossa voi olla vähän epäasiantuntevaakin ja väärää tietoa, kun alun peräinen kohde ryhmä ei ole asian suhteen niin valveutunutta, mutta antakaa anteeksi. Tällaisten "top kolmosten" luominenhan on todella vaikeaa ja melko naurettavaakin. Ensinnäkin ei voi muistaa kaikkia, toiseksi on monia arvioitavia parametrejä, ja on monia mielenkiintoisia basisteja joista on vain kuullut, mutta ei ole saanut käsiinsä niiden musiikkia. Täytyy myös yrittää suhteuttaa aikakauteen(siksi mulla on kaikki aika tuoreita) jos haluaa olla oikeudenmukainen vanhoja mestareita kohtaan. Mun mainitsemat soittajat on kaikki sellaisia jotaka säveltävät, ja joilla on sooloura. Se kaventaa kenttää jo huomattavasti. En siis tee tätä sen takia, että löytyisi jokin totuus, vaan siksi, että tästä voi olla jotain hyötyä jollekulle virikkeiden etsinnässä. Tästä puuttuu monet todella hyvät basistit, kuten juuri tuo aikaisemminkin mainittu, loistava Jeff Berlin. Muita mainittavia voisivat olla esim. Gary Willis, Christian McBride(sekä kontralla että sähköllä)...ääh, taas muisti pätkii, mutta joka tapaukseessa vielä monta voisi mainita. Kontralla huippuhyviä muusikkoja on vielä enemmän, ja heidän unohtaminen vasta synti onkin! Täytyy ehkä jossain vaiheessa kerätä lista tsekkaamisen arvoisista basisteista ilman mitään perusteluja. Vain lähde aineistoksi, jotta ihmiset löytäisivät mun mielestä hyvien soittajien luo. Kaikenlaista on tarjottu, ja en tietenkään halua, että mun suosikit jäävät vaille uusia faneja. ;-) |