Samu S. 25.05.2005 17:14:14 | |
---|
Kun toi Samppa on ansiokkaasti gallupoinut näitä basistin perusvarusteita, niin tulipa tuossa mieleeni kysäistä, mitä eri tököttejä tahi välineitä käytätte bassonne ylläpitoon. Itse en voi elää ilman GHS:n Fast Frettiä ja Dunlopin Formula no. 65 -puhdistus- ja kiillotusainetta. Fast Fret saa kädetkin haisemaan niin kivasti. Arsenaalin tärkein osa ja helmi on kuitenkin puuvillainen harsokankaanpala, joka on huolehtinut soittimieni moitteettomasta ulkoasusta jo vuosikausia. Itse tykkään pitää soittimet puhtaina ja kiiltävinä, mutta mites teillä? Kiilto on puoli ruokaa vai lika = mojo = good? I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Teijo K. 25.05.2005 17:17:40 | |
---|
Kun toi Samppa on ansiokkaasti gallupoinut näitä basistin perusvarusteita, niin tulipa tuossa mieleeni kysäistä, mitä eri tököttejä tahi välineitä käytätte bassonne ylläpitoon. Itse en voi elää ilman GHS:n Fast Frettiä ja Dunlopin Formula no. 65 -puhdistus- ja kiillotusainetta. Fast Fret saa kädetkin haisemaan niin kivasti. Arsenaalin tärkein osa ja helmi on kuitenkin puuvillainen harsokankaanpala, joka on huolehtinut soittimieni moitteettomasta ulkoasusta jo vuosikausia. Itse tykkään pitää soittimet puhtaina ja kiiltävinä, mutta mites teillä? Kiilto on puoli ruokaa vai lika = mojo = good? En puhdistele. Nyt tuota MusicMania kiinanpuuöljyllä kun siinä on lakaton se kaula. Kerran vuodessa ja nimenomaan keväällä kannattaa sitä sitten öljytä. |
Wil-J 25.05.2005 18:06:11 | |
---|
Mä aina kieltenvaihdon yhteydessä räväytän jassooni otelautaan lemon oilia. Täts it. Pitäiskö muuten eben otelaudalle tehdä jotain hoitotoimenpiteitä joskus? Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
Teijo K. 25.05.2005 18:07:58 (muokattu 25.05.2005 18:13:40) | |
---|
Mä aina kieltenvaihdon yhteydessä räväytän jassooni otelautaan lemon oilia. Täts it. Pitäiskö muuten eben otelaudalle tehdä jotain hoitotoimenpiteitä joskus? En suosittele. Enkä suosittele sitä lemon oiliakaan. Sitruunahappoa... Kiinanpuuöljyä tai rypsiöljyä. Korkeintaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Ps. Näissä vahailuissa, öljyissä yms. on selvästi kaksi koulukuntaa. Minä kannatan vahvasti sitä "jos se ei ole rikki, sitä ei kannata korjata." Vahoilla olen itse pilannut yhden sbasson, kaveri teki saman. Kantapään kautta... |
Wil-J 25.05.2005 18:18:52 | |
---|
En suosittele. Enkä suosittele sitä lemon oiliakaan. Sitruunahappoa... Kiinanpuuöljyä tai rypsiöljyä. Korkeintaan 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Ai? Monet sitä lemonoilia suositelleet ja ihan Millbrookista sen ostin tähän tarkoitukseen suunnattuna... Ehkä mua on taas jymäytetty. No mä suunnilleen ½ vuoden välein ne kielet vaihdan. Ps. Näissä vahailuissa, öljyissä yms. on selvästi kaksi koulukuntaa. Minä kannatan vahvasti sitä "jos se ei ole rikki, sitä ei kannata korjata." Vahoilla olen itse pilannut yhden sbasson, kaveri teki saman. Kantapään kautta... Joo, varmaan kyllä totta. Mutta mun keissi ainakin oli se, että en ekaan 5 vuoteen tehnyt mitään ja alkoi otelauta myös näyttää siltä, joten totesin että jotain on tehtävä. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
hemmo 25.05.2005 18:24:53 | |
---|
En puhdistele. Mie pyyhin joskus pahimmat pölyt rätillä. Otelautaa putsaan kieltenvaihon yhteyvessä kostealla rätillä, jos on paljon groovea. Hani-sbassoani en putsaa koskaan, milloinkaan. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
Ihme Basisti 25.05.2005 18:26:23 | |
---|
Ainakin ESPin manuaalissa luki, että otelautaa olisi hyvä sillä lemon oililla öljyillä. Nyt kun tuli näistä öljyistä yms. puhe, niin mistä näitä saisi ostettua? Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
Teijo K. 25.05.2005 18:26:37 | |
---|
Ai? Monet sitä lemonoilia suositelleet ja ihan Millbrookista sen ostin tähän tarkoitukseen suunnattuna... Ehkä mua on taas jymäytetty. No mä suunnilleen ½ vuoden välein ne kielet vaihdan. Jep siitäkin on kaksi koulukuntaa. Kumpaakin puolustamaan löytyy netistä yhtä "kovia" tekijöitä. Siis soitinrakentajia. Mie menen sillä että yhtään ylimääräisiä möhniä en puuhun halua ajaa. Joo, varmaan kyllä totta. Mutta mun keissi ainakin oli se, että en ekaan 5 vuoteen tehnyt mitään ja alkoi otelauta myös näyttää siltä, joten totesin että jotain on tehtävä. Monesti ihan mikrokuituliina riittää puhdistamiseen. Tätä muuten suosittelee myös Lahtinen www.viulu.com Jos on halkeamia niin sitten öljyä. Ja siinäkin mie ainakin valitsen sen öljyn missä on koostumus mahdollisimman yksinkertainen. Ei mitään happoja miun soittimiin kts. ;) |
Typhus 25.05.2005 18:28:06 | |
---|
Itse aina kieltenvaihdon yhteydessä katon otelaudan. yleensä vaan putsaan sen ihan vaan rätillä. mutta suurinpiirtein puolenvuoden välein putsaan ihan kunnolla lemon-oilin kanssa. Carvinin ebony otelautaan en oo tehny koskaan muutaku ottanu vähä kuivalla rätillä caccaa irti :) "Play with your soul, Not only with your hands" |
Teijo K. 25.05.2005 18:28:15 | |
---|
Ainakin ESPin manuaalissa luki, että otelautaa olisi hyvä sillä lemon oililla öljyillä. Nyt kun tuli näistä öljyistä yms. puhe, niin mistä näitä saisi ostettua? Jep jep. Kaupallinen tuote jossa on aika hyvät katteet. Minä olen kiinanpuuöljyä ostanut Paasoselta. Eurolla saa niin että miulle riittää loppuelämäksi omiin soittimiin. |
Samu S. 25.05.2005 19:42:00 | |
---|
Heh, minoon vissiin aika kummallinen, kun joka soittosession jälkeen näytän bassolle puhdistusliinaa. Emmä nyt mitenkään hinkkaa, mutta pahemmat smäidet kuitenkin koitan saaha pois. Otelautaa tulee putsattua sillon tällön ihan vaan kostealla rätillä jälkeenpäin kuivaksi pyyhkien. Onkohan tuo wenge-otelaudalle hyvä? I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Teijo K. 25.05.2005 19:49:55 | |
---|
Heh, minoon vissiin aika kummallinen, kun joka soittosession jälkeen näytän bassolle puhdistusliinaa. Emmä nyt mitenkään hinkkaa, mutta pahemmat smäidet kuitenkin koitan saaha pois. Otelautaa tulee putsattua sillon tällön ihan vaan kostealla rätillä jälkeenpäin kuivaksi pyyhkien. Onkohan tuo wenge-otelaudalle hyvä? Eiköhän tuo ole ihan hyvä tapa. En kauhean usein veden kanssa kyllä... |
Samu S. 25.05.2005 19:51:47 | |
---|
Eiköhän tuo ole ihan hyvä tapa. En kauhean usein veden kanssa kyllä... Jaa niinq ota viskiä? Joo, ei se veden kanssa lotraaminen minustakaan ihan ehdottoman hyvältä idealta kuulosta, kun puusta on kyse. Toi on toi basson soittaminenkin ihan tarpeeks vaikiaa, pitääkö tässä vielä olla jotain siistijäosaston dilemmaa. :( I dress in women's clothing and hang around in bars. |
Teijo K. 25.05.2005 19:52:48 | |
---|
Jaa niinq ota viskiä? Joo, ei se veden kanssa lotraaminen minustakaan ihan ehdottoman hyvältä idealta kuulosta, kun puusta on kyse. Toi on toi basson soittaminenkin ihan tarpeeks vaikiaa, pitääkö tässä vielä olla jotain siistijäosaston dilemmaa. :( Senku soitat vaan. Elä murehdi. :) |
Niskamies 25.05.2005 19:53:14 | |
---|
Mitä tolla fast fretillä tehdään ja miten sitä käytetään? Virallisesti semi-pro! |
Samu S. 25.05.2005 19:53:26 | |
---|
Senku soitat vaan. Elä murehdi. :) Niin, tai sitten otan sitä viskiä. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
hemmo 25.05.2005 19:55:03 | |
---|
Mitä tolla fast fretillä tehdään ja miten sitä käytetään? Se on liukaste, eli sensuellien hommaa.... "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
Samu S. 25.05.2005 19:56:32 | |
---|
Mitä tolla fast fretillä tehdään ja miten sitä käytetään? Suoraan tuubista: - Cleans Strings - Lets You Play Faster - tää varmaan on sun ainetta - Brightens Sound - Prolongs Fingerboard life Jne jne mainostuubaa. Mää itte tykkään, että kielet on silleen sopivan liukkaat eikä tahmaset ja nahkeat. Ja uskomus on myös, että vähän kauemmin pysyy kielet soitettavina tuon kanssa. Mutta mulla tuo FF on nykyään lähinnä tapa, tiiä sitten merkkaako mitn. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
pardy 25.05.2005 20:05:25 (muokattu 25.05.2005 20:05:52) | |
---|
Suoraan tuubista: - Cleans Strings - Lets You Play Faster - tää varmaan on sun ainetta - Brightens Sound - Prolongs Fingerboard life Jne jne mainostuubaa. Mää itte tykkään, että kielet on silleen sopivan liukkaat eikä tahmaset ja nahkeat. Ja uskomus on myös, että vähän kauemmin pysyy kielet soitettavina tuon kanssa. Mutta mulla tuo FF on nykyään lähinnä tapa, tiiä sitten merkkaako mitn. Ite tota mömmöä joskus kokeilumielessä ostin, enkä tykännyt sitten laisinkaan. Kyllähän se vähän parantaa sitä tatsia kun se puhdistaa ja liukastaa kieliä ja samalla otelautaa, mutta mua ärsytti se kun sitä levitti niin siitä möllykästä millä sitä tavaraa hinkataan irtoaa kankaanpaloja sinne kielien väleihin ja nauhojen juureen. En tykkää. Milläs muuten voisi putsata tollaset kertaluontoiset cacat öljykäsitellystä kaulasta? Mites siä oot arva tehnynnä sen Kukkiksen kanssa? Kun usein tulee tosi tahmeeks muutaman tunnin hikisten sessioiden päätteeksi se kaula, eikä pelkällä kuivalla rätillä aina lähde shaisset kokonaan poies. Märällä rätilläkään ei ymmärrettävästi viitsi hinkata. |
Teijo K. 25.05.2005 20:08:56 | |
---|
Ite tota mömmöä joskus kokeilumielessä ostin, enkä tykännyt sitten laisinkaan. Kyllähän se vähän parantaa sitä tatsia kun se puhdistaa ja liukastaa kieliä ja samalla otelautaa, mutta mua ärsytti se kun sitä levitti niin siitä möllykästä millä sitä tavaraa hinkataan irtoaa kankaanpaloja sinne kielien väleihin ja nauhojen juureen. En tykkää. Milläs muuten voisi putsata tollaset kertaluontoiset cacat öljykäsitellystä kaulasta? Mites siä oot arva tehnynnä sen Kukkiksen kanssa? Kun usein tulee tosi tahmeeks muutaman tunnin hikisten sessioiden päätteeksi se kaula, eikä pelkällä kuivalla rätillä aina lähde shaisset kokonaan poies. Märällä rätilläkään ei ymmärrettävästi viitsi hinkata. Kyllä mie olen saanut mikrokuituliinalla ihan tarpeeksi puhdasta aikaan. Tosin en kyllä metsästäkään kaikki pikku tummentumia sieltä. Paitsi tosiaan kerran vuodessa kun hinkkaan kiinanpuuöljyllä, silloin puhdistuu samalla kivasti. Kosteuttahan se imee se puu näin keväisin, enpä muuta syytä tuollekaan keksi. Öljy hidastaa sen kosteuden imeytymistä ja antaa puulle ts. kaulalle aikaa sopeutua. |