Aihe: Soundi haussa
1
McManaman
14.02.2005 19:34:20 (muokattu 14.02.2005 19:37:52)
Haen sellaista dubhenkistä soundia.
Matalaa ja tasaista siis haen.. Omistan Ibanezin sg-400 basson ja peaveyn mark 3 nupin ja 2x15"? kaapin. (en tiedä onko samanlainen, mutta kovasti siltä näyttää http://www.hct.zaq.ne.jp/ars/studio/photo/bamp/pmark3.jpg
) Nyt tahtoisin tietää mitä efektejä sun muita vempeleitä pitäisi / kannattaisi hankkia tuollaista soundia hakiessa. Jos jollekin sanoo orkesteri nimeltä Sublime mitään niin siinä olisi ihanne soundi. Toinen ongelmani on se, että sormilla tulee soitettua aika rujosti välillä mikä ei kuulosta hirmu hyvälle tuollaista musiikki soitettaessa.
Kiitos ja kumarrus jos joku osaa / jaksaa neuvoa!
absqua
14.02.2005 20:39:10 (muokattu 14.02.2005 20:48:35)
Yksi simppeli kikka: hoida itsellesi paksut flatwound-kielet (elikkä "hiotut" kielet) ja näppäile niitä kieliä otelaudan päältä. Tuloksena on taatusti aika hyvä dubisoundi. Samalla tietty leikkaat yläpäät hittoon basson säätimillä.
Peaveyn läjä on hyvä ja erityisesti toi 2x15-kaappi sopii tuohon soundimaailmaan kuin patukka tädin kakkoseen.

Jos tapaat räimiä menemään sormilla, etkä ole soundiin tyytyväinen siltä osin niin sinulla kaksi vaihtoehtoa: a) joko treenaat hieman hellemmän tekniikan tai sitten b) vaihdat bassoon paksummat kielet ja säädät ne suht korkealle otelaudasta, eli teet bassosta raskaamman soittaa soittotatsisi pysyessä ennallaan. Soundikin paranee samalla. (mä itse olen noudattanut vaihtoehtoa B. - Varmaankin lähinnä siksi etten ole ikinä ehtinyt/jaksanut treenata kovin jalostunutta soittotekniikkaa itselleni vaan olen käyttänyt sen ajan muihin juttuihin. Tosin olen myös sitä mieltä että tietty määrä ihan silkkaa fyysistä voimankäyttöä ja kuritusta ei ainakaan huononna basson soundia. Lyömäsoitin kun on.)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Hullu basisti
14.02.2005 20:53:04
Yhdyn edelliseen. Fläteillä saa sellasen täyteläisen ja pyöreän soundin aikaseksi. Flätit vaan ei ole halpoja, mutta onneksi ne kestävätkin sitten pidempään. Ai niin flätit saattaa olla aluksi melko kirkassoundiset mutta soundi asettuu kyllä parin viikon aikana (riippuu tietty paljonko soittelee) ja pysyy melko samana tosi pitkään. Eli en kanssa usko että tarttis mitään efektejä dubbi soundin saamiseksi. Vaffaria tviikkailee ja ettii sieltä sopivat asetukset equlta ym.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Niskamies
14.02.2005 20:59:00
Flätit ovat kyllä kova sana tuollaista saundia varten. Suosittelen Fenderin flättejä. Tuntuvat hyvilätä, ja hinta on kohtalaiset 30 euroa.
Meitsi on meshissä.
McManaman
14.02.2005 21:52:28
Kiitos kovasti Absqua, Hullu Basisti ja Niskamies.
Vaihoin kyl just pari viikkoo sit GHS:n boomerssit ni en varmaa oon hiottuihin heti vaihtamassa, mutta ehkä sit seuraaviks kieliks tai jos täs äityy ostamaan jossain vaihees uuden basson ni sit siihen..
Karlsson
15.02.2005 11:26:17
Kiitos kovasti Absqua, Hullu Basisti ja Niskamies.
Vaihoin kyl just pari viikkoo sit GHS:n boomerssit ni en varmaa oon hiottuihin heti vaihtamassa, mutta ehkä sit seuraaviks kieliks tai jos täs äityy ostamaan jossain vaihees uuden basson ni sit siihen..

No annat boomersien olla siinä bassossa ja pitkään. Niin kyllä niihinkin tulee sitä tumppua aikanaan.

Absquan neuvot oli hyviä, mutta vielä lisättäneen että dubbisoundiin on olemassa salainen ase. DODin Envelope fallower -pedaali nollasäädöillä.

Leikkaa kaikki yläpäät pois ja korostaa alinta jyminää. Tota on käyttänyt esmes Bill Laswell jossain määrin.
"Aika tekee musiikille, kuten nauta tekee ruoholle. Suodattaa paskan, jäljelle jää pihvi." -Ekman
McManaman
16.02.2005 09:51:00
mutta vielä lisättäneen että dubbisoundiin on olemassa salainen ase. DODin Envelope fallower -pedaali nollasäädöillä.

Sam Other, tarkoitatko tätä?
http://www.netzmarkt.de/thomann/pro … 5b_envelope_filter_pimx_150009.jpg?
Karlsson
16.02.2005 09:52:47
Sam Other, tarkoitatko tätä?
http://www.netzmarkt.de/thomann/pro … 5b_envelope_filter_pimx_150009.jpg?

Jaa-a. Vissiin.

Mun oma oli (ennenkuin varastettiin) vihreä. Mutta kaippa melkein mikä vaan "autowah" henkinen vehjes toimii. Eli ideana on laittaa herkkyys nolliin, jolloin normaalisoitossa se filtteri ei aukea lainkaan. Jumalaton jymina tulee.

Mutta varsinkin tuo DOD on huomattu toimivaksi.
"Aika tekee musiikille, kuten nauta tekee ruoholle. Suodattaa paskan, jäljelle jää pihvi." -Ekman
Keny
16.02.2005 12:34:15
Juu toi on se uudempi versio missä kolme nuppi.Vanhassa oli kaks ja väri oli vihree niinku säm sano.Mulla oli kans tollanen.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)