Aihe: kontran mikitys
1
knet725
01.09.2004 12:29:52
mitenkäs herrat ovat hoitaneet ja millaisin tuloksin (siis livetilanteessa), itselläni hieman soundipoliittista ongelmaa.
Teijo K.
01.09.2004 16:46:27

mitenkäs herrat ovat hoitaneet ja millaisin tuloksin (siis livetilanteessa), itselläni hieman soundipoliittista ongelmaa.

Kiinnostaisi myös. Vielä ei ole tarvinnut mikitellä, kun on vain tota katusoitantaa tullut kokeiltua julkisesti.
absqua
01.09.2004 19:27:09 (muokattu 01.09.2004 19:30:04)
Omassa kokopuisessa "made in DDR"-matolaatikossani on Shadow-merkkinen, lähtökohtaisesti hieman epäilyttävä, mutta 10 vuoden käytössä hämmästyttävän hyväksi osoittautunut piezo-mikki. Kyseinen mikrofoni on halpiskopio Fishman-konsernin vastaavasta tuotteesta.

Ihan raakana soundi on nasaali ja koliseva, mutta toisaalta erittäin jäntevä. Sopivan etuvahvistimen kanssa (esim. SansAmp Bassdriver DI) soundista saa suht rankalla EQ:n käsittelyllä ruuvattua erittäin hyvin toimivan. Ja nythän pitää siis muistaa että puhutaan n.80e kopiomikistä, joten ei tuossa nyt mikään ihan miljoonan taalan huippusoundi ole, mutta kaikki keikat sillä on soitettu mennen tullen ja muutaman kerran on jopa erään kokeneen akustisten yhtyeiden miksaajan taholta tullut kiitostakin poikkeuksellisen hyvästä kontran linjasoundista (!).

Barcus Berry valmistaa myös hinnaltaan suht edullisia ja soundiltaan hyviä kontran mikkejä. Millbrookista saa.

Paras lopputulos saavutettaneen piezomikin ja kopan huminaa sieppaavan pikkukonkan yhdistelmällä. Hintaakin tulee sitten vastaavasti lisää aikalailla. (2 mikkiä ja blenderi/etuvahvistin + asennustyöt.)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rattledad
01.09.2004 19:31:06

mitenkäs herrat ovat hoitaneet ja millaisin tuloksin (siis livetilanteessa)

Omassa bassossa on kiinni shadowin underwood-kopio 90-luvun alusta http://www.doublebassguide.com/pics/underwood.jpg.

Ihan ok, varsinkin puukantisen tsekkibasson kanssa, jonka vaihdoin 'parempaan'. En ole kontraa tosin enää bändissä soitellut aikoihin.

itselläni hieman soundipoliittista ongelmaa.

Mitenkäs ne ilmenee?

Pari threadia tuolta 'muut soittimet' -osastolta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=13823
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=14&t=61681&o=0&co=60
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
rattledad
01.09.2004 19:32:26 (muokattu 01.09.2004 19:34:02)

Piti editoida, sori.
absqua
01.09.2004 19:35:50 (muokattu 01.09.2004 19:38:35)
Toi mun mikkini on samanlainen kuin rattledad:in linkin kuvassa oleva Underwood, mutta siis merkiltään Shadow.

EDIT: Meillä on tainnut olla näistä puhetta aiemminkin koska toi Underwood kuulostaa niin tutulta?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
knet725
01.09.2004 21:51:04
itselläni hieman soundipoliittista ongelmaa.
Mitenkäs ne ilmenee?

varmaan paljon tästä minun vanerikontrasta kiinni, mutta ei oikein löydy sopivaa mikkiä.
aikoinaan hankin K&K piezomikkisysteemin, jossa joka kielelle oma piezonappi. siitä hyvä, ettei kierto-ongelmaa ole, mutta jotain puuttuu, alapäätä riittää, mutta yläpään makeat narinat puuttuu.
no, ostin sitten ,oliskohan ollut se underwood, kallis, sellainen joka työnnetään tallan rakoihin, ei toiminut ollenkaan, sitä Absquan mainitsemaa keskiäänikolinaa ja mikki myyntiin. seuraavaksi hankin Barcus-berryn tallaan ruuvattavan haarukan etuasteella, tuloksena alapään huminaa vaikka miten säätäis ja kiertoa lavalla. no nyt on sitten ne piezonapit liimattu takas tallaan kielien alle, tällä kyllä pärjäilee, mutta jotakin puuttuu edelleen.
konkka kaveriksi, tiedetään, mutta kun on niin kovaääninen ryhmä, että se kierto, se kierto..
rattledad
01.09.2004 22:05:48

varmaan paljon tästä minun vanerikontrasta kiinni, mutta ei oikein löydy sopivaa mikkiä.

Basso vaikuttaa kyllä valitettavan paljon, oma puubasso taas on niin tummasoundinen entiseen verrattuna, etten oikein kuullut sitä itse kun piti rumpujen ja kitaroiden kanssa soittaa. Kiertääkin helpommin. Jousen kanssa enemmän omiaan...

Oletko koettanut pehmeämpiä kieliä? Corellit tekivät vanhasta Cremonasta ihan eri basson.
Saimou
01.09.2004 22:38:57

Itse olen käyttänyt tanskalaista Wilson- merkkistä systeemiä.
http://www.wilson-pickups.com/
Pomminvarma livenä, ei kierrä millään ja tuntuu toimivan ainakin siedettävästi kaikilla vahvistimilla toisin kuin vaikkapa mainitsemasi Underwood.
Soundi on sellainen "moderni skandinaavinen" eli mukana on myöskin narinaa ja yläpäätä.Esim Anders Jormin käyttää samanlaista Wilsonia, Tuure Koskella oli/on muistaakseni samanlainen.
Miinuspuolia ovat työläs asennus (vaatii tod näk ammattimiehen) ja kova hinta.
Omani löysin onneksi käytettynä.

Seuraavista on myös kokemusta:

Underwood: perus Ok, tarkka asennuksesta ja myös vahvistimesta. Vaatii monesti jonkin esivahvistimen("bufferin", jossa tarpeeksi suuri sisäänmenoimpedanssi)

David Gage Realist: Hyvä vanhan liiton soundi, helppo asentaa, suht edullinen, mutta omaan makuuni liian tumma. Yläpäät loppuvat täysin jo jossain 2kilon tietämillä.
Mr.oskari
02.09.2004 15:45:20
Jossain Bass Playerissa oli artikkeli suomalaisen B-Band firman kontramikistä ja se sai ihan mielettömät arvostelut mm. Ron Carterilta...

http://www.b-band.com/product_statement.shtml

Itse soitan Fishmanin mikeillä, jotka laitoin tallan alle piezzo-tyyliin, kun alko kyrsimään neuvotun tyylin nasallius. Nyt saundi on ilman esivahvistinta ihan ok mutta pitäs sellanen kyllä väliin hankkia...
rattledad
03.09.2004 23:22:06

artikkeli suomalaisen B-Band firman kontramikistä ja se sai ihan mielettömät arvostelut mm. Ron Carterilta...

Riffissähän oli arvio tuosta B-bandin kontramikistä jossain vaiheessa, sekin löytyy firman sivuilta. Koppakitarassani on AST ja olen sen soundista duosoitoissa tykännyt, vaikka tallamikki varmaan ei kiertäisi yhtä herkästi. Paljon kyllä tietty soittimestakin kiinni. B-bandhan ei ole perinteinen pietso vaan rinnastuu kai jotenkin kondensaattorimikkiin ainakin sikäli ettei toimi ollenkaan ilman sähköä. Näin olen antanut itselleni kertoa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)