Aihe: Puita bassoon..
1
Wil-J
30.08.2004 20:58:15
Olen hankkimassa muutaman kuukauden sisällä custom made 6- tai 7-kielistä bassoa. Ongelmana on että en tiedä puista tuon taivaallista. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman monipuolinen soundi, mutta pää linjana olisi se että olisi syvä, bassokas, jykevä soundi jossa kuitenkin olisi potkua koko 3-4 oktaavin alalla :) Aika laaja vaatimus, tiedän.

Olen kuullut että kovemmat puut antavat soundiin sitä terävyyttä ja trebleä kun taas pehmeämmät puut antaisivat bassoa ja syvyyttä. Joten olenpa mietinyt että kun kaula läpi rungon basso tulee niin voisi kaula olla 7 osasta laminoitu niin että 4 osaa oisi jotain hiukan pehmeämpää puuta ja 3 kovempaa. Ja vastaavasti bodyssä olisi jotain pehmeämpää puuta ja jotain kovempaa sitten "toppina" ja "backina".

Mitä mieltä olette tästä? Antakaahan ehdotuksia. Sen verran tiedän että top ja back puuksi olen ajatellut joko "poplar root woodia", "flamed maplea" tai "spalted maplea" tai "spalted walnutia".

Toivottavasti tästä tekstistä saa edes jotain selvää :) Ja toivottavasti joku viitsii auttaa.
poppamies
30.08.2004 23:25:36 (muokattu 30.08.2004 23:28:44)

No mulla on yksi projekti kesken mistä alunperin piti tulla 6-kielinen mutta tulin järkiini ja muuntelin sitä 5-kieliseksi. Tosin on vielä pahasti kesken mutta body on bubingaa (todella kova puulaji), kaula 5-piece laminaatti vaahterasta ja mahongista eebenotelaudalla 35" asteikolla.
En todellakaan tiedä miltä se soudaisi mutta luulisi sopivan tiluun :)
Siinä on oma mielenkiintonsa kokeilla erillaisia puita enkä usko että siin voi kovin paljon loppujen lopuksi mennä metsään. Soundi voi korkeintaan olla erikoinen.
"G-strings are for strippers"
Wil-J
31.08.2004 11:21:26
Luulisipa ainakin että tolla sun projekti bassolla aika hyvin toi treble puolen osuus toimii :) Niin enitenhän kuitenkin soundiin vaikuttaa elektroniikat ja mikit, kai.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)