NYdoll 20.05.2004 12:35:57 | |
---|
Toistaako "normaali" nelikielisen mikki/mikit myös niinkin matalavireisen basson kuin H-E-A-D ääntä sujuvasti vai pitäisikö olla joku erikoinen mikki? "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Bilharzia 20.05.2004 13:01:42 | |
---|
Kyllä toistaa.. Pitäisi ainakin toistaa. Ei B ole ny niin matala ettei mikki sitä nappais. www.LifeofDebauchery.Com |
NYdoll 20.05.2004 16:08:39 | |
---|
Mikäs/mitkäs mikki/mikit ois parhaimpia tällaiseen tarkoitukseen? suositelkaa vapaasti ja pistäkää linkkiä ym. "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
connaisseur 01.03.2005 13:04:41 (muokattu 01.03.2005 13:06:22) | |
---|
ei kyllä toista. Ittelläni on välillä b-d-a-d vireessä basso ja b ja kieli ja välillä d kielikin menee epäselväks mörinäksi (jota tässä tapauksessa ei haeta). P.S.omistan kylläkin erittäin huonot mikit. |
balzary 01.03.2005 13:07:25 | |
---|
ei kyllä toista. Ittelläni on välillä b-d-a-d vireessä basso ja b ja kieli ja välillä d kielikin menee epäselväks mörinäksi (jota tässä tapauksessa ei haeta). P.S.omistan kylläkin erittäin huonot mikit. mikäs kaappi on toistamassa tätä mörinää, ettei johtuisi myös siitä? Why be in when you can be out? |
SaBer 01.03.2005 13:09:25 | |
---|
ei kyllä toista. Ittelläni on välillä b-d-a-d vireessä basso ja b ja kieli ja välillä d kielikin menee epäselväks mörinäksi (jota tässä tapauksessa ei haeta). P.S.omistan kylläkin erittäin huonot mikit. Luulen, (voisin melkein sanoa että tiedän) että kyseessä ei ole mikit, vaan joko itse soitin, kielet, vahvistin, soittotyyli, basson säädöt tai kaikki yhdessä. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
Karlsson 01.03.2005 13:19:13 | |
---|
Hmm, mulla on mielikuva että tommoset halvemmat mikit ei kyllä välttämättä ihan selkeimmin sitä alavirettä toista. Jollain laatu-mikeillä ei varmaan pitäisi olla ongelmia. Ja tosiaan itse soittimen rakenne vaikuttaa siihen miten jykevästi ne matalimmat äänet tulee sieltä. Ja mensuuri ja vaikka mikä. Eix näistä ole jauhettu aika paljon jo? Hakua? Ja hieman asian ohi: Pytyllä istuessani luin Roscoe Beckin Fendä-signaturen suunnittelusta ja siinä tuli ilmi jazzbassin "ominaisuus", jossa mikkien magneetti vaikuttaa paksumpiin kieliin niin, että ääni periaatteessa tukehtuu. Varsinkin E-kieleltä korkealta kaulalla soitettaessa tämän ilmiön pitäisi kuulua. En itse ole tälläistä päässyt todentaman, kylläkään. Eli esmes vanhaan jazzin jos iskee vaikka BEAD-kielityksen niin sen B:n pitäisi kuulostaa ihan paskalta. Beckissä homma on ratkaistu mikeillä joissa on heikommat magneetit paksummilla kielillä. Enyone? "Sä oot ihan kiva" -Säveltämestari |
Wil-J 01.03.2005 13:44:17 | |
---|
Ja hieman asian ohi: Pytyllä istuessani luin Roscoe Beckin Fendä-signaturen suunnittelusta ja siinä tuli ilmi jazzbassin "ominaisuus", jossa mikkien magneetti vaikuttaa paksumpiin kieliin niin, että ääni periaatteessa tukehtuu. Varsinkin E-kieleltä korkealta kaulalla soitettaessa tämän ilmiön pitäisi kuulua. En itse ole tälläistä päässyt todentaman, kylläkään. Eli esmes vanhaan jazzin jos iskee vaikka BEAD-kielityksen niin sen B:n pitäisi kuulostaa ihan paskalta. Suurin osa sun elämästä taitaa tapahtua siellä Pytyllä :D Mun mielestä ainakin Jazzarille nimenomaan on luonteenomaista että se E-kieli kuulostaa ihan tuhnulta sieltä korkeammilta nauhoilta.Mutta enpä mä sieltä E-kielellä soitakkaan. |
Karlsson 01.03.2005 14:49:27 | |
---|
Suurin osa sun elämästä taitaa tapahtua siellä Pytyllä :D No ei suinkaan. Pyrin minimoimaan siellä istumisen. Ei tule sitte peräpukamia. Toivottavasti. Sen sijaan kylläkin suurin osa Beispleijerin lukemisesta tapahtuu siellä. Mun mielestä ainakin Jazzarille nimenomaan on luonteenomaista että se E-kieli kuulostaa ihan tuhnulta sieltä korkeammilta nauhoilta.Mutta enpä mä sieltä E-kielellä soitakkaan. Ok. Niinko. "Sä oot ihan kiva" -Säveltämestari |
mr.bungle 01.03.2005 15:32:39 (muokattu 01.03.2005 15:33:50) | |
---|
Toistaako "normaali" nelikielisen mikki/mikit myös niinkin matalavireisen basson kuin H-E-A-D ääntä sujuvasti vai pitäisikö olla joku erikoinen mikki? Ei tartte erikoista mikkiä. Tosin selkeät yläsävelsarjat edesauttaa h:n selkeyttä, ts. ainakin yhden mikin pitäisi sijaita melko lähellä tallaa. Edit: myös tavallisen p-mikin saundia särkemällä saa päheet alaviresaundit. Esim. Trevor Dunn Fantomaksessa saa presaristaan kunnon tuomiopäiväjyrinät. bassolla hanuriin |
hollstro 01.03.2005 16:25:42 | |
---|
Ja hieman asian ohi: Pytyllä istuessani luin Roscoe Beckin Fendä-signaturen suunnittelusta ja siinä tuli ilmi jazzbassin "ominaisuus", jossa mikkien magneetti vaikuttaa paksumpiin kieliin niin, että ääni periaatteessa tukehtuu. Varsinkin E-kieleltä korkealta kaulalla soitettaessa tämän ilmiön pitäisi kuulua. En itse ole tälläistä päässyt todentaman, kylläkään. Eli esmes vanhaan jazzin jos iskee vaikka BEAD-kielityksen niin sen B:n pitäisi kuulostaa ihan paskalta. Beckissä homma on ratkaistu mikeillä joissa on heikommat magneetit paksummilla kielillä. Enyone? Tämä "string pull" on single coil-mikkien yleisominaisuus. Mikrofonin magneetti pyrkii vaimentamaan kielen värähtelyä. Säätö on sikamaisen yksinkertainen. Laske mikki melko alas, n. sentti E-kielestä kun soitat korkeimmalta nauhalta, soittele sitten 15. nauhalta ylöspäin säveliä ja kuuntele vaimeneeko joku äänistä tai soiko se jopa epävireisesti. Sitten mikkiä nostamaan kunnes näin tapahtuu ja sen jäkeen alaspäin kunnes ilmiö on ohi. Saman voi tietysti tehdä kaikilla kielillä jos haluaa iteroida. Stratocasterissa tämä ilmiö on riesa, jazz-bassossa en ole havainnut, tosin en pidä mikkejä kovin lähellä kieliä muutenkaan. Mitä tulee tuohon mikin toimintaan lasketuilla vireillä niin ainakaan mun insinöörijärkeen saatika kokemukseen ei mene että asialla olisi mitään vaikutusta. Jos mikki toimii normaalivireellä hyvin niin kyllä se toimii lasketuillakin vireillä. Äänen puuroutuminen ja vaimeneminen johtuu paljon todennäköisemmin vahvistimen ja kaiuttimen heikommasta kyvystä toistaa matalimpia ääniä. |
Karlsson 01.03.2005 16:28:23 | |
---|
Mitä tulee tuohon mikin toimintaan lasketuilla vireillä niin ainakaan mun insinöörijärkeen saatika kokemukseen ei mene että asialla olisi mitään vaikutusta. Jos mikki toimii normaalivireellä hyvin niin kyllä se toimii lasketuillakin vireillä. Paksummat kielet = enempi "rautaa" magneetin lähellä... "Sä oot ihan kiva" -Säveltäjämestari |
hollstro 01.03.2005 16:37:13 | |
---|
Paksummat kielet = enempi "rautaa" magneetin lähellä... Ja mikkiä alemmaksi jos kieli alkaa soimaan oudosti... |
mr.bungle 01.03.2005 16:55:06 | |
---|
Tämä "string pull" on single coil-mikkien yleisominaisuus. Munsta bassonkielet kerää sen verta liike-energiaa, että tuo mikkien magneettisuus ei niitä kovin hirveästi hetkauta. Jos kuitenkin hetkauttaa, ja mikkien laskeminen kiduttaa saundia liikaa, voi harkita aktiivimikkejä joissa on huomattavasti passiivimikkejä heikommat magneetit. Jos on kovin löysät kielet, niin magneettinen veto saattaa dempata yläsävelsarjoja hanakammin. Mitään todistusta en tuolle keksi, mutta näin sanoo perstuntuma. Joku muu voi varmentaa/todistaa vääräksi, mutta eiköhän joka tapauksessa alavireillä kantsi käyttää paksuja kieliä. bassolla hanuriin |
SaBer 01.03.2005 18:06:21 | |
---|
Mikkien korkeus on kyllä yllättävän tärkeä säätö. Mikit alhaalla -> ilmava saundi Mikit ylhäällä -> Kompressoidun oloinen saundi Sitten tietenkin se vaikuttaam volyymiin. Näin karkeasti... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
sirdickyj 01.03.2005 21:58:48 | |
---|
Mikit ylhäällä -> Kompressoidun oloinen saundi +pauketta ja kolinaa kun kielet osuu niihin. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Wil-J 01.03.2005 22:04:04 | |
---|
+pauketta ja kolinaa kun kielet osuu niihin. Mä pidän jazzissa tallamikkiä ylhäällä ja kaulan puoleista alempana. Sillon ei osu kielet niihin ja murisee mukavasti. |
Keny 02.03.2005 07:59:43 | |
---|
Mä pidän jazzissa tallamikkiä ylhäällä ja kaulan puoleista alempana. Sillon ei osu kielet niihin ja murisee mukavasti. Samat säädöt mulla ja toimii hyvin.Presarissa taas on aika ylhäälle säädetty ja kyllä murisee. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
TommiW. 02.03.2005 22:04:26 | |
---|
Myöskin Rage Against The Machinen ja nykyään Audioslaven Tim Commerfordilla on ratkaisu onkelmaan. Eräs vaihtoehto nimittäin on mikkien (jos nyt ei ole ihan paskana) uudelleen käämiminen käsin. Tosin puhdasta soundia ei kyllä sen jälkeen siitä basistin polkumoposta irtoakaan, on meinaan aika julmettua murinaa. Käämin itse kaverin jatsarimikit ja rickenbackerin mikit uusiksi, molemmista lähtee nykyään melkosen mureaa mättöä. "someone once told me that bass is not a solo instrument. I think he lied" |