Aihe: Gibson Thunderbird vs. Epiphone elite
1 2
Boxeri
19.12.2003 18:13:32
Tervehdys muusikot.
Olen tovin aikaa miettinyt uuden basson laittoa ja mielessäni siintää utuisena ajatus Gibsonin Thunderbird mallisesta bassosta. Oston hidasteena ovat vain pienet säästöt ja vähäinen sormi / nyrkki tuntumakyseiseen bassoon. Eli jos joku guru ystävällisesti jaksaisi listata niin hyvät kuin huonotkin ominaisuudet (rehellisesti).
Uutena jäsenenä olen yrittänyt löytää tietoa näiltäkin sivuilta mutta kovin Fender ja MusicMan painotteista kuulostaa olevan ;-D Että olenko eksynyt vääriin pireihin!!
Anyway, onko kellään mahdollisesti kokemuksia Epiphonen Elite sarjan TB:stä. Kovasti myyjät kehua retostelee ja joittenkin arvioiden mukaan ei juurikaan häviä kuin hinnassa (siis määrässä) Gibsonin vastaavaan tuotteeseen. Onko tämä vaan myyntimiehien puhetta ja ostajan pöljyyttä??

Nimim.
Basisti kaukaa korvesta
Thain
19.12.2003 18:31:09
Gibson Thunderbirdin omistajana voin kertoa että hyviä puolia ovat mm. soundi, sopii mun käteen hyvin, makea ulkonäkö. Huonoina puolina voisi mainita kaulapainotteisuuden ja että kaula voi mennä lavan kohdalta helposti poikki kaatuessaan johtuen ohuesta kaulasta, painavasta ja taitetusta lavasta. Kaula on ohut, satulan kohdalta Fender Jazz basson kokoinen, muttei levene niin paljon kuin jazzari. Epiphone Elitestä en osaa sanoa, mutta tavallisen Epiphonen kaula on paksumpi kuin Gibsonin.
Don't break the groove.
Muhwi
19.12.2003 19:16:00
Speksien puolestahan nuo ovat melkein identtiset, pitäisi päästä vertailemaan ihan vierekkäin ja valita siitä sitten se kumpi paremmalta tuntuu ja kuulostaa. Melkein tekisi mieli kuitenkin sanoa että kyllä Gibson on aina Gibson :)
It wasn't me, it was the Other Guy.
Boxeri
19.12.2003 20:06:48
Gibson Thunderbirdin omistajana voin kertoa että hyviä puolia ovat mm. soundi, sopii mun käteen hyvin, makea ulkonäkö.

Kiitoksia komentista.. haluaisin vielä jatkaa kysymysten listaa..

Eli olenko oikeassa kuulopuheiden perusteella.. soundi on botnekas ja sopii hyvin hardrockista raskaampaan heavyyn??
Miten hienoviritysten, potikoiden, mikkien hultojen kanssa?
( Kansankielellä kuinka huoltovapaa Gibsonin TB on ja onko vuosimalleissa paljon eroja? Kannattaako hakea uutta vai vanhempaa sarjaa?) Tuosta Episfonen Elitessähän vaitetään että elektroniikka on "made in U.S.A." ja viritinkoneisto Saksalasta Gothoia tai jotain vastaavaa..

- Basisti Korvesta -
Thain
19.12.2003 20:33:54
Eli olenko oikeassa kuulopuheiden perusteella.. soundi on botnekas ja sopii hyvin hardrockista raskaampaan heavyyn??

Sopii mainiosti.

Miten hienoviritysten, potikoiden, mikkien hultojen kanssa?
( Kansankielellä kuinka huoltovapaa Gibsonin TB on ja onko vuosimalleissa paljon eroja? Kannattaako hakea uutta vai vanhempaa sarjaa?)

Mun on vm -89, jonka ostin 1,5v sitten käytettynä. Kyllä se aika huoltovapaa on. Hienovirityksen tsekkasin hankittuani sen eikä juuri tarttenut koskea. Potikoille eikä mikeille ole mun tarttenut tehdä mitään. En osaa kommentoida eri vuosimallien eroja. Käytettyinä niitä näkee aika harvoin liikkeellä, joten siinä mielessä uuden hankintaa kannattaa harkita vakavasti. Tosin vintage malleista joutuu pulittamaan aika lailla. Käytetystä kannattaa ehdottomasti katsoa onko kaula mennyt joskus poikki.

Tuosta Episfonen Elitessähän vaitetään että elektroniikka on "made in U.S.A." ja viritinkoneisto Saksalasta Gothoia tai jotain vastaavaa..

Kyllä Gotohin pitäis laatukamaa olla.
Don't break the groove.
fox
19.12.2003 21:10:35

Tuosta Episfonen Elitessähän vaitetään että elektroniikka on "made in U.S.A." ja viritinkoneisto Saksalasta Gothoia tai jotain vastaavaa..

- Basisti Korvesta -

Jos virittimet on saksmannin niin ne on Schallerit, Gotoh on japanialainen virma. Epiphonen mikit ja potikat saattaa olla tuossa Elitessä made in US of A...
Boxeri
19.12.2003 23:16:11
Jos virittimet on saksmannin niin ne on Schallerit, Gotoh on japanialainen virma. Epiphonen mikit ja potikat saattaa olla tuossa Elitessä made in US of A...

Erittäin paljon kiitoksia korjauksesta. Meni vähän maat ja mannut sekaisin... ( Japanihan oli vain akseli valtio silloin aiemmin..) Anyway listasi mukaan näytät tietävän Gibsoneista jotakin enemmän, kuin esimerkiksi minä. Haluaisinkin saada sinulta lisää informaatiota koskien Gibsonin bassoja ja eri toten TBIV mallia koskien.. jos vain sopii.

Itselläni on tällä hetkellä Jacskonin " tarinan mukaan" käsintehty basso vuodelta 86-88 väliltä, mallia yms en tiedä. Sarja nro muistaakseni 3532 tai jotain sinne päin. Itse ostin basson vuonna 1990 n 2-3 vuotta käytettynä. Basso ulkonäöltään aika kärsinyt. Lankku potikoitten alta ja kaula viritinkoneiston päästä on jouduttu liimaamaan.

Gibsonin TB kiinostaakin juuri tuon kaulan ohuuden vuoksi ts.on lähellä Jaskan sydeemiä. Koskaen ole koskaan pitäyt erityisemmin Fenderin " tarkkuus" basson kaulasta, sillä se on aika "halkomainen". Ei millään pahalla idoliani Steve Harrista kohtaan ;-D.. Tiedän vähän ja olen saanut nyt hyvän kanavan keskustella ( kerrankin) Bassoista!! Jesss...

- maan korvessa kulkevi.... basisti... -
N_Bates
22.12.2003 13:27:09

voi ei.. Ei saa tulla puhumaan tämmösiä tänne! Kun mä oon vaivalla saanut tyydytettyä musarigassin ja fendergassin noilla kahdella bassollani, niin sit joku tulee puhumaan jostain kipsonista tänne! EIIIIH!

hoho..

Vaan jos vakavasti puhutaan, niin osta ihmeessä käytetty. Kärsivällisesti vaan odottelet niin varmasti tulee joku hyvä tarjous vastaan, kun vaan pitää korvansa ja silmänsä auki! Tai jos on paljon rahaa niin käy tsekkaamassa toi kitarapajan gibsoni.. 70-luvulta, joten on ainakin voodoota ja mojoa!

Hyvää joulua!
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
2541
22.12.2003 21:15:49 (muokattu 22.12.2003 23:45:53)

Tuossa Elitistissä on pyritty ulkonäöllisesti alkuperäiseen 60-luvun Thunderbirdiin, eli metalliosat ja metallikuoret mikeissä (paitsi mikkien "reunukset", miksei voitu tehdä loppuun asti originaalin näköistä?). Gibson on aina Gibson, mutta luulisi tuolle Epiphonellekin olevan tilausta. Ainakin minun mielestä originaali Thunderbird tai sitten '76 malli on paljon paremman näköinen kuin tämä nykyinen. Luulisi Gibsonin tekevän myös reissuen, tehdäänhän Firebirdiäkin alkuperäisessä kuosissaan.
2541
22.12.2003 21:28:36

Tai jos on paljon rahaa niin käy tsekkaamassa toi kitarapajan gibsoni.. 70-luvulta, joten on ainakin voodoota ja mojoa!

Hyvää joulua!

Hyvää joulua vaan sullekkin! Kävin kattomassa tuon kitarapajan Thunderbirdin...Nyt meni yöunet...Juuri tollanen sen pitää olla...ehkä jos veisin Rickenbackerin ja Hamerin vaihtoon...aargh!:( ;)
Niskamies
22.12.2003 22:23:37
voi ei.. Ei saa tulla puhumaan tämmösiä tänne! Kun mä oon vaivalla saanut tyydytettyä musarigassin ja fendergassin noilla kahdella bassollani, niin sit joku tulee puhumaan jostain kipsonista tänne! EIIIIH!

Fender-gas ohi? Ootkos ostanu jo sen presarin?
Hanki Presari ja ole tosimies!
2541
22.12.2003 23:50:53

Kuuntele vaikka seuraavat levyt:

Cheap Trick: Cheap Trick (1977)
The Who: Who's Next (1971)
The Who: Quadrophenia (1973)

Ei nyt niin raskaita, mutta sisältävät (hyvän musan ohella) loistavaa Thunderbird -soundia.
N_Bates
23.12.2003 11:37:18

Fender-gas ohi? Ootkos ostanu jo sen presarin?

en oo ostanut.. mut musari potkii tarpeeks, ja fenderia on tarpeeks tossa nauhattomassa bassossa.. prkl kun saisi vaan kunnon vahvistimen...

Niin, ja onhan mulla tuo fenderin strato..
balzary
23.12.2003 12:59:06

en oo ostanut.. mut musari potkii tarpeeks, ja fenderia on tarpeeks tossa nauhattomassa bassossa.. prkl kun saisi vaan kunnon vahvistimen...

Niin, ja onhan mulla tuo fenderin strato..

soittelet tuolla warwickin vahvistimella mikä on kuvassa? löytyykö haukuttavaa sen suhteen?
Str prd skrz prdel!
N_Bates
23.12.2003 13:28:25

soittelet tuolla warwickin vahvistimella mikä on kuvassa? löytyykö haukuttavaa sen suhteen?

Ihan mukava peli se on ollut.. Tuntuu vaan että tosta musarista ei saa kaikkea namia irti tolla. Lisäksi kovaäänisessä bändissä kun soittaa niin kaipaisi vähän lisää tehoa, jottei aina tarvitsisi täysille vääntää.. Mutta oikein pätevä perusvahvistin toi warwick on ollut. Varsinkin tokain jatsibassolla pelitti oikein mukavasti. Myös 5-kielisellä cortilla murisee mainiosti...
Boxeri
24.12.2003 09:37:33
Tai jos on paljon rahaa niin käy tsekkaamassa toi kitarapajan gibsoni.. 70-luvulta, joten on ainakin voodoota ja mojoa!

Hyvää joulua!

JepJep.. rahahan tunnetusti kasvaa puussa, muttei näin pohjoisessa. Kävin katsastamassa kitarapajan TB:n kuola valuen.. Pitänee aloittaa säästökuuri, ja lopettaa treenien oheessa kaljoitteleminen yms oheis toiminta. No ei sentään.. ainahan voit kerjätä kaljat vaikka kitaristeilta.

P.S. Hyvät joulut kaikille!!
knet725
26.12.2003 14:14:26
Osta Boxeri aito peli, ei tarvi katua. ryyppää vaikka vähemmän ja säästä rahaa.
Ihmeen kauan on kitarapajalla -76 TB viihtynyt, niitähän ei juuri ole tarjolla tässä maassa, myynnissä vielä kohtuuhintaan verrattuna näihin uusiin rimpuloihin ja episfonen malleihin.
-76:n lisäksi voi suositella mallia -79, joka itselläni on (sunburst), kutakuinkin sama kuin -76-malli, näitä on joskus maailmalla mm. mustana.
Miesten soitin miehekkäällä botnella ja street credibility 10+.

t.texi
jjhjelt
26.12.2003 22:01:21

Omistin 90-luvun alussa kaksin kappalein 89-mallista Thunderbirdiä, kummatkin ovat luultavasti Helsingissä, koska
tyhmyyksissäni myin kummatkin. Soundihan on niissä loistava, aika tumma, mutta erottuva. Itse olen tällainen nakkisormi, kyseinen peli ei soveltunut meikäläiselle muuhun kuin suoraan plekupaahtoon. Muutenkin TB on ehdottomasti plekulla soitettava ja sitä on roikotettava alhaalla, silloin se näyttää itsensä kunnolla. Tuosta etupainoisuudesta sen verran, verrattuna vanhaan malliin ,nämä uuden sukupolven Gibsonit ovat aika balanssissa. Kitarapajalla oleva -76 malli on erittäin kaulapainoinen eli jos käytät liukasta strappiä ja päästät käden irti kaulasta, niin varmaan kolahtaa lattiaan ja paskaksi. Sam Yaffa soitti aikoinaan valkoista TB:ä ja kuulemani mukaan kaula oli liimattu kolme kertaa , aina eri kohdasta. Epiphonen pulttikaulainen on vain TB:n näköinen, ei lähelläkään sitä oikeaa. Toiseen omistani vaihdoin Schallerin virittimet , jos jollakin on TB -89, tsekkaa plexin alle.????
knet725
26.12.2003 22:21:39
niin, tämä kitarapajan TB, kaula lienee ehjä,(joku valitteli kitarapajan hintoja, myyntitili ja 20 prossaa kauppiaalle, jollakin sitä pitää kauppiaan elää), eli hinta kohtuullinen, osta boxeri heti pois, arvo on aina ylöspäin, huomenna saat siitä enemmän, jos on pakko realisoida. Väri ei kyllä ole sunburst kuvien perusteella (mitä ne siellä kitarapajalla oikein....? ) American Bill myy kyllä tätä väriä nimikkeellä Natural.
t.texi
2541
27.12.2003 13:23:01

Muutenkin TB on ehdottomasti plekulla soitettava ja sitä on roikotettava alhaalla, silloin se näyttää itsensä kunnolla.

Kyllä se Entwistlellä toimi sormisoitossakin loistavasti, eikä tarvinnut alhaalla roikottaa.
Kukakohan muuten loi tuon kieltämättä kuuluisimman Thunderbird -soittotyylin (siis alhaalla ja plektralla)? Oiskohan ollu UFOn Pete Way?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)