Aihe: Ampeg SVT Classic - suosituksia putkiksi
1
Reiska666
21.03.2009 10:38:39
Kaverilla olis tuommoinen peli ja kaipaisi suosituksia hyvästä putkisetistä siihen,
tulevaa putkiremppaa varten.
Mielellään vielä vinkkiä mistä kannattaisi hankkia, kiitos.
Seba
21.03.2009 10:42:50 (muokattu 21.03.2009 11:01:57)

Pääte, etuset vai molemmat?

Itse olen suunnitellut kun vaihdon aika tulee:

etusiksi 4x JJ ECC803S + 1x JJ ECC82 settiä

drivereihin 1x TungSol 12AX7 + 2x JJ ECC82 settiä

päätteeseen 6x TungSol 6550 läjää.

Ei pitäisi kovin metsään mennä noilla, mutta en siis perusta näkemystäni millekään kokemalle vaan mutulla mennään vähän laadukkaammilla kamoilla mieluummin kuin hinnat alkaen-putkilla..

Uraltonelta ihan kotoisesti aion tilata kun aika koittaa jossa setin hinta ovh:n mukaan on siinä 270€ paikkeilla.
T.Nick
21.03.2009 10:58:37
Reiska666: Kaverilla olis tuommoinen peli ja kaipaisi suosituksia hyvästä putkisetistä siihen,
tulevaa putkiremppaa varten.
Mielellään vielä vinkkiä mistä kannattaisi hankkia, kiitos.

Itte hommasin samaiseen malliin putket Uraltonesta. http://www.uraltone.fi/putki-infoa.html

Päätteeseen Svetlanat ja etuseen + "draiviputkiksi" JJ:t. Pääteputket tosi hyvät, etusen putkista en oo ihan varma. Vois olla jotku Tungsolitkin siihen iha jees. Ostopäätös meni vähän sen mukaan, kun kyselin sieltä ite firmasta niiden näkemystä.
"Tästä meidän ohjelmatoimistosta löytyy Viron ja Eestin asiantuntijat."
Seba
21.03.2009 11:06:23

Thominisk: Itte hommasin samaiseen malliin putket Uraltonesta. http://www.uraltone.fi/putki-infoa.html

Päätteeseen Svetlanat ja etuseen + "draiviputkiksi" JJ:t. Pääteputket tosi hyvät, etusen putkista en oo ihan varma. Vois olla jotku Tungsolitkin siihen iha jees. Ostopäätös meni vähän sen mukaan, kun kyselin sieltä ite firmasta niiden näkemystä.

Mitä etusia käytit?
Kiinnostaa kun itse meinailen vaihtaa nuo myös..

ECC803S on vissiin ihan eri kun ECC83?
Painin vähän tuon 803S ja tungsolin 12ax7 välillä, muta ainakin driveriin ajattelin tungsolin tunkea.. Ehkä etusiinkin, muttä päätteeseen ainakin :)
T.Nick
21.03.2009 13:09:23
Seba: Mitä etusia käytit?
Kiinnostaa kun itse meinailen vaihtaa nuo myös..

ECC803S on vissiin ihan eri kun ECC83?
Painin vähän tuon 803S ja tungsolin 12ax7 välillä, muta ainakin driveriin ajattelin tungsolin tunkea.. Ehkä etusiinkin, muttä päätteeseen ainakin :)

Juu, eli aiemmin tais olla etusessakin ne 12ax7:t sovtekkejä, jotka vaihdoin sitten JJ:n ECC803S:iin. Ainakin tossa CL -mallissa oli tehtaalla pistetty jo JJ:n 12au7:t sisään. Eli mikähän olis ECC82 tai jotain sinne päin se euronimitys. Itte ymmärrän paremmin noiden 12ax ja 12au -tunnusten päälle. ECC:t menee aina sekasin.
Seba
21.03.2009 13:57:52

Thominisk: Juu, eli aiemmin tais olla etusessakin ne 12ax7:t sovtekkejä, jotka vaihdoin sitten JJ:n ECC803S:iin. Ainakin tossa CL -mallissa oli tehtaalla pistetty jo JJ:n 12au7:t sisään. Eli mikähän olis ECC82 tai jotain sinne päin se euronimitys. Itte ymmärrän paremmin noiden 12ax ja 12au -tunnusten päälle. ECC:t menee aina sekasin.

Joo ecc82 on tuo 12AU7.

Hmm.. Pitäisiköhän sittenkin kokeilla isompaa määrää tungsoleja..

Mikä noissa etusissa mättää mielestäsi?
T.Nick
22.03.2009 09:00:11
Seba: Joo ecc82 on tuo 12AU7.

Hmm.. Pitäisiköhän sittenkin kokeilla isompaa määrää tungsoleja..

Mikä noissa etusissa mättää mielestäsi?

Ei voi sanoa varsinaisesti että mättää. Siinä liikutaan aika lailla henkimaailman osastolla, että miten mä asian koen. Saattaa olla, että nuo JJ:t on turhan kliiniset ja kompressoivat. Voin olla ihan täysin väärässäkin, koska kaikki putken vaihdoin kerralla ja soundissa tapahtuneet muutokset tämän tilanteen johdosta voivat olla peräisin myös päätteestä ja ties mistä. Uusilla päättäripudkilla oli kuitenkin iso vaikutus kaikkeen. Alkoi ainakin ilman liike tuntumaan ihan eri tavalla kaapin edessä.

Onko jotain sanoin kuvailtavaa eroa soundityylillisesti tai muuten noiden Tungsolien ja JJ:ien välillä? 12AX7:sta puhuttaessa?
okabass
22.03.2009 17:44:19 (muokattu 22.03.2009 17:45:16)
12AU7/ECC82 paikalle 12BH7 (originaali SVT-putki). Minusta, ja muutamasta muusta, toimii paremmin tuossa paikassa.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
T.Nick
22.03.2009 18:42:37 (muokattu 22.03.2009 18:45:10)
Pari juttua laitan tähän Uraltonen Putki FAQista: http://www.uraltone.com/putki-infoa.html

JJ ECC83S on hieman tummempi soundinen verrattuna Electro Harmonixin 12AX7:an. Uusi JJ ECC803S on paremmin balanssoitu, ts kirkkaampi, kuin JJ ECC83S. Ko putki on saanut erittäin hyvää palautetta niin hifi kuin kitara puolelta.

Tungsol on tähän mennessä julkaissut mm 6550, 5881, 12AX7, 6V6GT ja KT66 putket ja laatu tuntuu olevan erittäin hyvää. 12AX7 on korkeavahvisteinen mutta erittäin häiriötön putki, joka on saanut loistavaa palautetta asiakkailtamme.

12AX7, 12AT7 / ECC81, 12AU7 / ECC82, 12AY7, 5751 ja 7025 ovat saman tyyppisiä putkia (sama hehku jännite, sama pinni järjestys jne. Voit toki kokeilla näitäkin putkia ECC83:n tilalle mutta ne eivät toimi niin kuin ne on suunniteltu toimivaksi. Mutta jos soundi miellyttää niin muualla ei väliä...

C logoiset ovat edelleen taattua Svetlana laatua, kalleimpia nyky putkia ja erittäin suositeltavia. S logoiset taas edullisempia ja hyvä laatuisia nekin, muttei ihan saman veroisia...

Joskus viime kesänä tilasin noi Svetlanat juu tuolta Uraltonelta ja äsken kun tsekkasin, niin olivat nimenomaan C-logolla. Eikä puhu paskaa tuo Uraltonen mies. Hyvä putki on.

Ja lisäksi näytti olevan karvan alle 12€ kappale tuo okabassin ehdottama 12BH7 putki samaisessa putiikissa.
Kipu lisää kiimaa
Seba
22.03.2009 20:12:23 (muokattu 22.03.2009 20:25:34)

okabass: 12AU7/ECC82 paikalle 12BH7 (originaali SVT-putki). Minusta, ja muutamasta muusta, toimii paremmin tuossa paikassa.

Mitenköhän ja mihinköhän paikkaan tuollainen putki kävisi kun mainostetaan tuolla tavalla:

_JJ 12DW7 / ECC832
Ampeg vahvistimiin. Puolikas ECC83 ja puolikas ECC82 samassa putkessa.
12.00 €

Ja entäs tuo 12BH7?
Onko tuo electro harmonixin putki hyvä? Ja menee samaan kantaan?
Kaikkien 12AU7 tilalle vai vain etuseen tai driveriin?
okabass
22.03.2009 22:22:21 (muokattu 22.03.2009 22:37:39)
Seba: Mitenköhän ja mihinköhän paikkaan tuollainen putki kävisi kun mainostetaan tuolla tavalla:

Ampeg käytti paljon 12DW7 vahvareissaan 60- ja 70-luvuilla, kunnes putken tuotanto loppui. Koska 12DW7 on nykyisin hyvin saatavissa, ja se oli originaalilamppu monissa Ampegeissa, niin mielestäni ko. putkea kannattaisi käyttää (ja tehdä vaadittavat muutokset).
Vanhassa SVT:ssä on ekana juuri 12DW7 putki, ja minusta se kuulostaa mukavammalta kuin 12AX7:lle modattu kykentä. Se vaatii muistaakseni muutaman vastuksen vaihdon.

Tuskin ilman muutoksia käy. Kyllä ääni tod. näk. tulee läpi, eikä savu nouse. CL etunen on tehty 12AX7:lle. Tuossa Pro:ssa oli muistaakseni aikalailla alkuperäinen etunen, eli se olisi mahdollisesti modattavissa 12DW7:lle.

Ja entäs tuo 12BH7?
Onko tuo electro harmonixin putki hyvä? Ja menee samaan kantaan?
Kaikkien 12AU7 tilalle vai vain etuseen tai driveriin?

Mulla toiminut EH 12BH7 kolmisen vuotta ilman ongelmia. Samoin EH 6550.
Menee. Kahden päätteessä olevan 12AU7:n tilalle.
okabass
22.03.2009 22:22:55 (muokattu 22.03.2009 22:24:22)
okabass
22.03.2009 22:23:10 (muokattu 22.03.2009 22:25:29)
okabass
22.03.2009 22:23:10 (muokattu 22.03.2009 22:26:45)
T.Nick
26.03.2009 11:15:49
Ei liity Ampegiin, mutta liittyy putkiin.

Kertokaa mulle, että mitä tapahtuu, jos laitan Hartkenupin etuasteeseen 12AX7 -putken tilalle 12AU7 -putken. Onko ääni jotenkin "särömäisempi"? Ilmeisesti, kun tota au -putkea näkee usein päättäreiden säröputkena, eikö. Mutta onko säröytyminen liiallista, niin että käytännössä ei ole järkeä? Tiedän, että ei ole iso homma kokeilla vaan itse, mutta ei se ole iso vaiva sekään kuluttaa aikaansa netissä kyselemässä näitä juttuja..
Kipu lisää kiimaa
okabass
26.03.2009 17:35:36 (muokattu 26.03.2009 17:41:15)
Thominisk: Ei liity Ampegiin, mutta liittyy putkiin.

Kertokaa mulle, että mitä tapahtuu, jos laitan Hartkenupin etuasteeseen 12AX7 -putken tilalle 12AU7 -putken. Onko ääni jotenkin "särömäisempi"?

Todennäköisesti ei. AU-putken vahvistus on n.20, kun taas AX-putken 100. Eli AU putkella Hartken etusen vahvistus pienenee reilusti ja mm. kohinat pienenee. Eli jos vahvistus pienenee (signaali pienenee) pienenee myös särö.
En ole kokeillut, mutta luulisin kyllä AX-putken kuulostavan "paremmalta". Mutta kokeile, se saattaa olla juuri se soundi, jota haluat.

Ilmeisesti, kun tota au -putkea näkee usein päättäreiden säröputkena, eikö.

Enpä usko. En tiedä, mikä on "päättärin säröputki". Minusta sellaista ei olekkaan. Näytä esimerkki, mitä tarkoitat. Sitä käytetään usein studiolaitteissa (esim. mikkipreampeissa), joissa särö ja kohinat ym. suhinat pitää olla alhaiset.

Mutta onko säröytyminen liiallista, niin että käytännössä ei ole järkeä? Tiedän, että ei ole iso homma kokeilla vaan itse, mutta ei se ole iso vaiva sekään kuluttaa aikaansa netissä kyselemässä näitä juttuja..

Kuten sanoin: kokeile. Myös 12**7 perheen muita lamppuja voi kokeillla.

http://cydathria.com/fdm/12AX7_sub.html
T.Nick
26.03.2009 18:38:47
En ole kokeillut, mutta luulisin kyllä AX-putken kuulostavan "paremmalta". Mutta kokeile, se saattaa olla juuri se soundi, jota haluat.

Enpä usko. En tiedä, mikä on "päättärin säröputki". Minusta sellaista ei olekkaan. Näytä esimerkki, mitä tarkoitat. Sitä käytetään usein studiolaitteissa (esim. mikkipreampeissa), joissa särö ja kohinat ym. suhinat pitää olla alhaiset.

Kuten sanoin: kokeile. Myös 12**7 perheen muita lamppuja voi kokeillla.

http://cydathria.com/fdm/12AX7_sub.html

Jep, kiitti vastauksesta. "Päättärin säröputki" on vaan melko huono suomennos "Driver Tubesista".. Mä oon näiden putkivehkeitten kans vähän niinkun isin pikku tyttö ajokortin saatuaan isin Volvolla. En mä tiedä mitä noi punaset valot kojetaulussa on. Mä vaan ajan, ku se on hauskaa. No mut nyt parin ölkin kans treenikselle kattomaan, että mikä se mun hakema saundi vois olla..

Kun noita au ja ax putkia sattuu olemaan nurkat täys, niin niitä ajattelin vertailla keskenään. Ei mitään suuria intohimoja alkaa tekemään Hartkesta konvehtia. Onhan mul siis se SVT myös hei bois.
Kipu lisää kiimaa
okabass
26.03.2009 19:29:16
Thominisk: Jep, kiitti vastauksesta. "Päättärin säröputki" on vaan melko huono suomennos "Driver Tubesista"...

Driver tube on vaiheenkääntöputki.

Kun noita au ja ax putkia sattuu olemaan nurkat täys, niin niitä ajattelin vertailla keskenään. Ei mitään suuria intohimoja alkaa tekemään Hartkesta konvehtia. Onhan mul siis se SVT myös hei bois.

Siitä vaan kokeilemaan. Ei pelkoa: ei siitä konvehtia saakkaan. ;)
Seba
28.03.2009 01:16:03

Siitä vaan kokeilemaan. Ei pelkoa: ei siitä konvehtia saakkaan. ;)

HA! :)

Jätkä kannustaa :)

Kai se pitää tuohon omaan ostaa kunnon sillisalaattisetti sitten kun jaksaa törsätä ja katsoo mitä tapahtuu..

Jos siinä välissä ensin rakentaisi 1/4 rantiksen kotikäyttöön..
T.Nick
07.04.2009 13:38:44
okabass: Driver tube on vaiheenkääntöputki.

No nii just. Mä oon jotenkin mieltäny, että vaiheenkääntöputki /-diodi olis Lontooks Rectifier. Mut se lienee sit vielä eri juttu.. :) Onneks on lama, että voi mennä kouluun. Eli mä varmaan rupeen seuraavaks pänttää tota sähkötekniikkaa ettei tarvi kysellä tyhmiä.
Kipu lisää kiimaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)