Aihe: Asteikot bassolla
1 2
eerosep
06.02.2009 20:42:43
Tarvitaanko niitä asteikoita oikeasti bassonsoitossa? Kun niistä aina puhutaan mutta mitä hyötyä niistä nyt on, kun vaan soittelee.

Olen kyllä tutustunut näihin perus asteikoihin (molli, duuri sekä pentatoninen) mutta sitten on näitä erikoisia fryygisiä sun muita.

Asteikot, tarvitaanko niitä?
oo... Chimpanzee that
Johannes_t
06.02.2009 21:00:01

Kyllähän se helpottaa, suht suunnattomasti, kun tietää mitä tekee.
eerosep
06.02.2009 21:05:55
En sanoisi että asteikoista olisi apua kartalla pysymiseen tai soittamiseen.
En muutenkaan ymmärrä mikä yhteys asteikoilla on siihen että tietäisi mitä tekee, voitko selventää?
oo... Chimpanzee that
Basismi
06.02.2009 21:15:18
Varmaan on apua asteikoista jos on niistä sen verran kärryillä että tietää mitä ne asteikot tarkoittavat kulloinkin skulattavaa musiikkia ajatellen.

On ollut tarkoitus tutustua aiheeseen syvällisemminkin, mutta muut puuhat kiinnostavampia olleet on.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmony
http://emedia.leeward.hawaii.edu/Minasian/Adam.Harmony.html
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
eerosep
06.02.2009 21:21:40
Mielenkiintoista. Puhuit eri musiikkityyleistä, pitääkö muka asteikon olla musiikkityylille oma? Eikös duuriasteikko ole aina duuriasteikko.
oo... Chimpanzee that
JaS
06.02.2009 21:40:22
Lähinnä asteikoissa on kyse siitä, et mitkä äänet sopii parhaiten tietyssä ympäristössä oleviin sointuihin. Porukka joka ei niitä opettele, oppii yleensä jossain vaiheessa viimeistään korvakuulolta soittaa niitä samoja juttuja. Musiikin teoria on vaan sen kuullun järkeistämistä ja tuomista tiedolliselle tasolle.

Esim perus duuribiisi, joka menee vaik näin:
|:C Am Dm G7:|

Kaikki soinnut on sävellajin mukasii, joten senku tuuttaa C-duurin ääniä, niin homma pysyy kasassa.

Pidemmälle vietynä:

C - Duuriasteikko, toiselta nimeltään jooninen

Am - Duuriasteikon kuudes aste, eli rinnakkaismolli, tähän kelpaa luonnollinen molli, toiselta nimeltään aiolinen

Dm - Duuriasteikon 2. aste, doorinen

G7 - Duuriasteikon 5. aste, mixolyydinen
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
eerosep
06.02.2009 21:46:44
Miten suhteutat tämän musiikkiin?
oo... Chimpanzee that
JaS
06.02.2009 22:03:09
Miten suhteutat tämän musiikkiin?

Häh?

Mä suhteutan sen marsin ja veenuksen lentoratoihin. Voisitko selventää kysymystä?

Basso on vähän niiku se näppis sun edessä. Siinä on nappeja, ja ku painaa oikeeta nappii, tulee oikee vaste. Näppiksellä kirjain ja bassolla ääni.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Sir Härö
06.02.2009 22:06:38
Tarvitaanko niitä asteikoita oikeasti bassonsoitossa? Kun niistä aina puhutaan mutta mitä hyötyä niistä nyt on, kun vaan soittelee.

Ei tarvita. Soitat vaan niin vitun nopeasti, mielellään pariakin juttua päällekkäin ja hymyilet maireasti jos joku sanoo jotain.
Teijo K.
06.02.2009 22:18:18

Ne asteikothan on siinä soitossa tunsi niitä tai ei. Juttujahan kuitenkin soittaa niitten mukaan, korvakuulolta sit jos ei muuten. Eihän se nyt mitenkään ole siitä kiinni että tarviiko niitä tai ei. Nehän vaan on.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Pirkka
06.02.2009 22:31:42
Ne asteikothan on siinä soitossa tunsi niitä tai ei. Juttujahan kuitenkin soittaa niitten mukaan, korvakuulolta sit jos ei muuten. Eihän se nyt mitenkään ole siitä kiinni että tarviiko niitä tai ei. Nehän vaan on.

Nimenomaan näin. Tuolta kannattaa varmaan aloittaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161
eerosep
06.02.2009 22:44:38 (muokattu 06.02.2009 22:45:03)
Häh?

Mä suhteutan sen marsin ja veenuksen lentoratoihin. Voisitko selventää kysymystä?

Basso on vähän niiku se näppis sun edessä. Siinä on nappeja, ja ku painaa oikeeta nappii, tulee oikee vaste. Näppiksellä kirjain ja bassolla ääni.

Selvennän toki. Miten suhteuttaisit näitä eri asteikkoja tarjolla olevaan musiikkiin? Tai miten hyödyntäisit niitä.
oo... Chimpanzee that
Sir Härö
07.02.2009 00:52:09
Selvennän toki. Miten suhteuttaisit näitä eri asteikkoja tarjolla olevaan musiikkiin? Tai miten hyödyntäisit niitä.

?

Helpompi soittaa kun tietää approx mitä pitäisi soittaa tai mistä lähteä hakemaan oikeaa ääntä. Helpottaa myös mikäli tiedät vaihtoehdot samaiselle iskulle.

Homman voi toki vetää perstuntumalta. Se ei ole yhtään sen enempää väärin. Turhaa on kuitenkaan väittää etteikö teoriatuntemuksesta olisi hyötyä.
Basismi
07.02.2009 01:10:57 (muokattu 07.02.2009 01:13:58)
Itse asiassa meikääkin kiinnostaisi tietää miten asiaa voisi lähestyä ihan puhtaalta teoriapohjalta. Tyyliin ton skaalan kun liipasen niin toimii. Eihän kukaan ole tässä threadissa vielä edes sanonut ettei teoriasta olisi mitään hyötyä. Vai meneekö se teorian osaajillakin kuitenkin feelispohjalta ja sormimuistilla?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
JukkaPena
07.02.2009 01:18:34
Totta on, että asteikkoja ilmestyy todella harvoin luonnollisessa muodossaan musiikissa.

Kaks pääsyytä treenata niitä:
1) Kehittää soittotekniikkaa. Soittamalla asteikkoja ylös-alas (CDEFGABCBAGFEDC...), erilaisina sekvensseinä (CEFG, DFGA, EGAB...) tulee treenattuu asemanvaihtoja ja erilaisia siirtymisiä ym. otelaudalla.
2) Kehittää improvisointikykyä. Esim. rikkoo sitä rytmiä, jossa niitä soittaa. Tekee niistä asteikon sävelistä fraaseja ja yrittää päästä sisälle sen kyseisen asteikon fiilikseen. Sillo muodostuu käsitys, miltä se asteikko kuulostaa ja sen käyttö spontaanisti improvisoidessa on paljo helpompaa.

Tästä osoitteesta löytyy tietoo asteikoista:
http://www.uta.fi/mute/ast01.htm

Ja painettuu kirjallisuutta niin Mark Levinen "The Jazz Theory Book" on aivan loistava:
http://www.shermusic.com/new/1883217040.shtml
Kyseisestä opuksesta löytyy myös tietoo miten harjotella asteikoita.
"Se tekee siitä sen..."
JaS
07.02.2009 03:47:03
Komppaan muita. JukkaPena sanoi hyvin.

Voisin tähän vielä lisätä, että musiikinteorian tarkoitus on tehdä se teoria tarpeettomaksi, eli opetella tiedon kautta huomaamaan ja kuulemaan ilmiöt ja jalostaa tämä siihen pisteeseen, että itse soittaminen tapahtuu vaistonvaraisesti.

Esimerkki 1

Rushin pojat ovat tehneet biisin. Tykkään sitä kovasti. Saan käsiini nuotin. Paperi ja muste ei ole oikeata musiikkia, mutta se on teoriassa musiikkia. Toisin sanoen nuotti ei soi, mutta sisältää riittävästi tietoa, jotta voin sen opetella soittamaan. Viemällä tätä pidemmälle, voin opetella soittamaan asioita, joita en edes ole kuullut. Tällä taidolla on toisaalta sovellutusta, jos tulee vaikka yllättävä keikka ja ei ole taskunpohjalla riittävästi rahaa, että sais ostettua kaikki tarvittavat levyt kuuntelua varten.

Esimerkki 2

Opettelin jossain vaiheessa solfaamalla, eli laulamalla kaikki mahdolliset 16-osa rytmikuviot joita tahdin sisällä voi olla. Tämä johti siihen, että timeni parani huomattavasti ja minun oli huomattavasti helpompi soittaa erilaisia rytmikuvioita bassolla.

Esimerkki 3

Opettelin kymmeniä erilaisia skaaloja. Laulaen niitä, tekemällä transkriptioita kappaleista ja pelkästään kirjottamalla nuoteille erilaisia skaaloja. Ystäväni, jonka kanssa soitamme silloin tällöin yhdessä, kommentti, kun olimme keikalla, jossa soitimme useita kappaleita, joita vaan osa bändin jäsenistä tunsi(open stage-illan house bändi): "Hei sähän oot oppinu roikkuu mukana, kuulostaa hyvältä." Ja tässä illassa ei siis ollut nuotteja tarjolla, joten oli pakko soittaa tuntemattomia biisejä ykkösellä mahdollisimman oikein. Olin oppinut kuulemaan muiden soitosta missä mennään ja minne mennään.

Tässä oli nyt muutamalla eri tavalla lähestytty sitä, et minkä takia musiikin teoria on mun mielestä tarpeellista. Musiikinteoria ei sinäänsä ole mitään muuta, kun dataa erilaisista musiikin ilmiöistä. Tiedon jälkeen voidaan opetella kuulemaan nämä ilmiöt ja sitten voidaan oppia käyttämään näitä ilmiöitä omassa soitossa.

Ne ihmiset saavat olla onnellisia, jotka nämä kaikki ilmiöt kuulevat ilman opettelua. Minä joudun ne opettelemaan järkeilemällä. Toisaalta musiikinteoria tarjoaa nimet näille ilmiöille, jolloin niistä on helpompi keskustella muiden muusikoiden kanssa.
Basso-Aslak
07.02.2009 12:51:28

Toisaalta musiikinteoria tarjoaa nimet näille ilmiöille, jolloin niistä on helpompi keskustella muiden muusikoiden kanssa
Tuossahan se sitten taisikin olla. Tässä voisi jopa mukaella Tuntematonta: "Sanokaahan minulle, minkä takia te näette musiikin teorian sellaisena mörkönä, että teidän on sitä joka käänteessä vastustettava?"
Ihan just alan reenaamaan, äkkiä vaan sitä ennen vikaisen mnettiä...
santeriha1990
07.02.2009 13:05:13 (muokattu 07.02.2009 13:05:42)

Tietysti jos soittaa vaikkapa vain toisten bändien biisejä tabuista niin ei niillä asteikoilla silloin tee niin paljoa, mutta jos haluaa tehdä musiikkia tai improvisoida ja jammailla ym. niin kantsii niitä opetella.

Eka kannattaa opetella penatoninen ja blues asteikko, koska ne on helppoja/veikeitä ja niitä käytetään todella monissa rocki ym. biiseissä.

Asteikot suhteutetaan musiikkiin silleen että esim. kun tiedät blues asteikon opeteltuasi, että smoke on the water on g- sävellajissa, voit soitella mitä tahansa g- blues asteikon nuotteja ja ne sopivat periaatteessa kappaleeseen.
eerosep
07.02.2009 16:33:41
Miten släppäätte asteikkoja?
oo... Chimpanzee that
Karlsson
07.02.2009 16:35:32
Miten släppäätte asteikkoja?

Musiikin mukana.
"Opelin omistajat pääsee taivaaseen. Ne on jo kokeneet helvetin."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)