Aihe: Bi-amping 1 | |
---|---|
![]() 28.12.2008 15:51:12 (muokattu 28.12.2008 16:06:38) | |
Aika usein törmää ongelmaan jossa halutaan hyvä särösoundi ilman että basson munakkuus häviää. Itse en ainakaan ole vielä löytänyt sellaista pedaalia jolla ko. temppu onnistuu 100%, vaan aina on jotain alkuperäisestä soundista kadoksissa. Putkinuppi riittävän kovalla saattaa toteuttaa ko. haaveen, mutta välttämättä aina ei ole mahdollisuutta ajaa isoa konetta niin kovaa että soundi olisi balanssissa muiden soittimien kanssa. Ainoa konsti jolla ko. temppu onnistuu mielestäni parhaiten on ajaa puhdas ja särösoundi erillisiin vahvistimiin ja miksata signaalit yhteen halutuilla voimakkuuksilla. Tietenkin miinuksina on monimutkainen toteutus (käytännössä kahdet kamat) ja säädettävien parametrien tuplaantuminen. Tein kotiolosuhteissa testin kohtuu vaatimattomilla ja suhisevilla tallennusvälineillä, mutta lopputulos oli ihan jees. Laitoin Rickenbackerin stereoulostulosta Rick-O-sound boxin läpi kahteen vahvistimeen ja kaappiin omat signaalinsa. Puhdas soundi tuli Markbass LMII:n kautta ja särö Fenderin 5 wattisen Champion 600:n läpi jonka kaappina oli 6x10". Molemmat signaalit on otettu mikkillä talteen. Alla lopputulos ja kuva setupista: http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/Bi-amping.mp3 http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/Sekalaiset/Bi-amp.jpg/full Särön määrää on helppo säätää esim. heittämällä toiseen signaaliin purkkeja väliin. Tässä näytteessä särö on aika laimea. Onko muilla kolleegoilla kokemuksia / mielipiteitä aiheesta? Orggis tuhkis. | |
![]() 28.12.2008 17:48:35 | |
Balzaryn systeemi kuulosti erittäin hyvältä. Taisi olla vanha kaksikanavainen V-4. Puhdas saundi nupin toiseen kanavaan ja rosot toiseen. Ko. vehkeellä on vielä tosi helppo säätää särön ja puhtaan balanssia. Balza varmaan itse voi valottaa enemmän. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 28.12.2008 23:35:18 | |
...Onko muilla kolleegoilla kokemuksia / mielipiteitä aiheesta? Tuo on vanha basistikikka no3. Toiseen kanavaan voi kokeilla mitä tahansa kitaravahvistinta. Leikkaa vähän bassoja pois niin vanhalle marsun combolle ei käy mitenkään. Tosiaan säröjä ja pedaleja saa laittaa mitä mieli tekee. Pohjalla aina kunnon, pilaamaton bassosoundi ja balanssi helposti ruuvattavissa. Tuo toimii cleaninäkin jos soundi yhdestä bassovahvistimesta on tunkkainen. Selkeyttää soundia kummasti. Kokeilemisenarvoista. G strings are for strippers! | |
![]() 29.12.2008 00:05:57 | |
Aika vähän säröbassottelusta kokemusta, kun en itse mosita harrasta, mutta EBSn multidrive ( http://www.thomann.de/fi/ebs_md_multidrive_basseffektpedal.htm ) vaikutti ainakin omien testien perusteella säilyttävän munakkaan botnen tosi hyvin. Ootko juki multidrivea testannu? Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... | |
![]() 29.12.2008 10:47:06 | |
Ootko juki multidrivea testannu? Kyllä. Mulla on ko. pedaali. Se on hyvä ja se on ainoa särö jonka olen huolinut signaaliketjuuni bassokäytössä. Orggis tuhkis. | |
![]() 29.12.2008 12:40:05 | |
Itelläkin ollut EBS multidrive käytössä ja oikein mainio peli. Toikin on hyvä vehjes http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=152 "Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68 | |
![]() 31.12.2008 11:56:44 | |
Kokeilin itse setuppia, jossa ajoin normisignaalin nuppiin ja nupin di-ulostulosta sitten line6:n pikkubassokomboon ja säröttimet siihen väliin. Soundi oli eirittäinkin jees ja tanakka. Keikkakäyttöön en sitä kuitenkaan koskaan "jaksanut" kasata. Keikkoja on suht harvoin ja melkein aina eri äänimiesten kanssa, joten ei ole huvittanut edes ehdotella heille moisia... Ebsin valvedrive nupin edessä on toiminut minulla hyvin ja signaali pöytään on otettu nupin di:stä. Kaappia ei ole monestikaan edes mikitetty. www.myspace.com/boristheconductor | |
![]() 31.12.2008 13:20:41 | |
Efektitarvebändien kanssa mä soitan siten, että bassosta signaali menee Microbass II etuseen ja siitä puhdas soundi Aguilarin ToneHammer -etuseen ja suoraan PowerSoftin toiseen kanavaan ja siitä edelleen SWR:n 15" kaappiin. Microbassin efektilenkissä on efektit sarjassa ja siitä efektoitu signaali menee Tsekkietuseen ja siitä Powersoftin toiseen kanavaan ja SWR:n 2x10" kaappiin. Ekan kerran kun tuota testasin, suupielet viisti kattoa virnistyksestä. Soundi pysyy jämäkkää ja efektit tuovat mukavaa luonnetta mukaan. Roundaaminenkaan ei ole isompi juttu: käytännössä mitään ei tule lisää (paitsi efektilankku). Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))>
Haista basso!:
Antitrendi Cityman | |
![]() 08.01.2009 14:55:35 | |
Balza varmaan itse voi valottaa enemmän. Aikaisemmin mulla meni kaksi erillistä signaalia pedaalilaudassa. Toisessa "puhtaassa" signaalissa oli vain viritin ja oktaaveri. Toisessa sitten kaikki säröt ja muljuttimet. Signaalien yhdistäminen tapahtui pedaalilaudassa olevalla pikkumikserillä. Nykyään systeemi on melkein sama, mutta tosiaan Ampegin V4:n kahteen kanavaan menevät nuo signaalit. Kahta erillistä nuppi+kaappi läjää kokeilin joskus, mutta toi toimii mulla ihan riittävän hyvin. Yhdessä bassossa mulla on lisäksi stereoulostulo (kolvasin stereojakin monon tilalle ja inserttipiuha kiinni), mikä on totta tosiaan melkoista herkkua korville ja helppo säätää. Etumikin soundi on efektoimaton, paitsi jos on tarkoitus käyttää delayta niin sitten tyrkätään stereodelayllä molempiin kanaviin. | |
![]() 08.01.2009 20:48:32 | |
Itse kokeilin kans tällaista biamp syteemiä, mutta mutta. Vahvistimet oli vaan soundeiltaan liian erillaisia, joten soundi ei ollu tarpeeksi "yhtenäinen" ja loppujen lopuksi ei jaksanut vain säätää tarpeeksi. Tosta "kahdesta singnaalista efektilaudas" voisin kuulla lisää balzalta. Ittekkin kokeillu samaa, mutta ei ihan onnistunut. Jotain pientä. | |
![]() 09.01.2009 10:15:43 | |
Bi- amp toimii jos alakerrassa (below ? hz) on kaiutinpinta-alaa ja sinne ei sotketa flangereita/ muitakaan efektejä. | |
![]() 09.01.2009 12:08:36 (muokattu 09.01.2009 14:07:00) | |
Itse kokeilin kans tällaista biamp syteemiä, mutta mutta. Vahvistimet oli vaan soundeiltaan liian erillaisia, joten soundi ei ollu tarpeeksi "yhtenäinen" ja loppujen lopuksi ei jaksanut vain säätää tarpeeksi. Tosta "kahdesta singnaalista efektilaudas" voisin kuulla lisää balzalta. Ittekkin kokeillu samaa, mutta ei ihan onnistunut. Normibassolla jaan signaalin virittimellä kahtia. Tuo mikserillä yhdistäminen toimii ihan ok, mutta vahvistin erillisillä kanavilla tuntuisi mulla toimivan paremmin. Soundi kuulostaa nimenomaan yhtenäisemmältä eikä tyyliin "liimataan kakun päälle pikkasen säröä". Joskus oon käyttänyt efektoidun kanavan lopussa EQ:ta alapääleikkurina, mutta nyt kun molemmat mikit menee omassa linjassaan tuntuisi ettei sitä tarvitse. Tallamikkistä saa kuitenkin aika erottelevan särön etumikin pöhnötyksen seuraksi. Tervetuloa testaamaan, jos liikut Helsingin suunnalla. E: Tuo mun systeemi ei vissiin ole virallisesti biamppausta, kun yhdellä vahvistimella mennään. Bi-pedalling? Bi-signalling? Bi-kamarunkking? | |
![]() 09.01.2009 12:30:00 | |
Nykyään systeemi on melkein sama, mutta tosiaan Ampegin V4:n kahteen kanavaan menevät nuo signaalit. Kahta erillistä nuppi+kaappi läjää kokeilin joskus, mutta toi toimii mulla ihan riittävän hyvin. Pitääkin testata tota, Hiwattissa kun on myös kaksi kanavaa. | |
![]() 09.01.2009 19:37:21 (muokattu 09.01.2009 19:43:12) | |
Pitääkin testata tota, Hiwattissa kun on myös kaksi kanavaa. Testaa ihmeessä! Tuossahan ei siis kyse oli suoranaisesti biamppaamisesta vaan kahden kanavan ajamisesta yhtä aikaa, mutta hyviä tuloksia tuollakin saa. Aikanani testailin myös V-4:llä tuota samaa systeemiä. Nyt käytän samaan tarkoitukseen Pearcen BC1-etuastetta, jossa kahta luonteeltaan melko erilaisen kuuloista kanavaa pystyy ajamaan yhtä aikaa niin, että mulla on ykköskanava tällä hetkellä aika rankasti säröllä ja bassot melkein pois kun taas kakkoskanava käytännössä puhdas ja bassvoittoinen. Tällä saa aikaan jykevän bassosoundin, johon saa yllättävänkin paljon säröä & muita efektejä viemättä soundista tiukkuutta. Seuraava askel tässä mun kahden kanavan hulluttelussa on siirtyminen ihan reiluun ja rehelliseen biamppaukseen, jossa syötän samaiseen Pearcen BC1 etuseen pelkästään Dimarzion Model Onesta signaalia soundin alapäätä varten ja toisesta mikistä modattuun Pearcen G1-etuseen (sama vehje käytännössä, mutta kitaraversio) signaalia soundin yläpäätä ja säröä varten. Jos joku pohtii asiaa niin kyllä, täähän on täysin suoraan Sheehanilta pöllitty systeemi. Jahka saan tuon viritelmäni kasaan niin voin postailla tänne tarkemman signaaliketjun. EDIT: Vielä sellainen lisä tuohon kaksi yhtäaikaista kanavaa vs. "aito" biamppaus, että ilmeisestikin tuon aidon biamppauksen etu on siinä, että kun eri soundit tulevat eri kaapeista ja niin eri elementeistä, säilyy soundi selkeämpänä kuin että molemmat soundit puskisivat yhtäaikaa samasta/samoista elementeistä. Saatan olla väärässäkin kun en mistään teknisesti mitään tiedä, mutta näin selittelin itselleni eron tilanteessa, jossa testasin ensin mono ja sitten stereokytkettyä rantista ja tämä stereovaihtoehto soundasi paljon selkeämmältä. Ensin siis molemmat kanavat tulivat kaapin kaikista elementeistä, toisella kerralla rantiksen ylempi 4x10 -ryhmä toisti yläpään + särön ja alempi 4x10 botnekkaamman soundin ja tämä jälkimmäinen vaihtoehto tuotti mun puurokorviin tiukemman soundin. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 09.01.2009 20:00:29 | |
Tässä mun udessa vanhassa SWR nupissa on säädettävä jakotaajuus ja llinjalähdöt low ja high. Voisin kokeilla ajaa low linelähdöstä suoraan PA'han ja loput normaalisti nupilla ja Ampegin SVT 410 HLF'llä. Onko sitten aito bi-amping ? G strings are for strippers! | |
![]() 09.01.2009 20:04:07 | |
Tässä mun udessa vanhassa SWR nupissa on säädettävä jakotaajuus ja llinjalähdöt low ja high. Voisin kokeilla ajaa low linelähdöstä suoraan PA'han ja loput normaalisti nupilla ja Ampegin SVT 410 HLF'llä. Onko sitten aito bi-amping ? Heh, nyt kyllä ajoit mut terminologisesti täysin nurkkaan, mutta väittäisin kyllä, että on kun tulee kerta eri taajuudet eri vahvistimien kautta. Tuollaista viritelmää ei ole edes tullut mieleen kokeilla, mutta sehän voipi vaikka toimiakin. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 09.01.2009 21:53:38 | |
Tässä mun udessa vanhassa SWR nupissa on säädettävä jakotaajuus ja llinjalähdöt low ja high. Voisin kokeilla ajaa low linelähdöstä suoraan PA'han ja loput normaalisti nupilla ja Ampegin SVT 410 HLF'llä. Onko sitten aito bi-amping ? Mulla on samanlainen systeemi Peaveyn nupissa, pitää testailla jossain vaiheessa. Meidän treenikselle ei oikeen sovi kaapit vierekkäin, joten en ole viittinyt tuota koittaa. Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)