matales 12.09.2008 04:05:28 (muokattu 12.09.2008 04:08:16) | |
---|
Huomasin että uudessa bassossa on tuommoinen virityshässäkkä, löysin netistä aika paljon juttua tuosta kitaroissa mutta bassoon liittyen ei oikein mitään. Eli tarviaako basso nyt sitten virittää jotenkin eri tavalla kuin aiemmin? Voiko kaularautoja(6-kielinen) säätää ihan tavallisesti? Voiko kielien korkeuksia vaihdella kuten Buzz Feitenittömissä bassoissa? Tuli jo yritettyäkin tuota viimeistä kun nyt viikon sisään tuntuu että kaula ois jotenkin elänyt ja päivä päivältä pitää painaa kovemmin, varsinkin C:tä, G:tä ja D:tä, plus kaikki tuntuisi nousseen vähän korkeammalle ostopäivän jälkeen. Se tallapala mitä yleensä nousee tai laskee sitä pientä kuusiokoloa käännettäessä, ei liikkunut oikein mihinkään riippumatta siitä miten paljon ruuvasi vaan ainoastaan itse kolo/ruuvi nousi ylemmäs. En tiedä liittyneekö tuo sitten jotenkin tuohon viritys systeemiin..? Ni! |
hemmo 12.09.2008 07:36:55 | |
---|
Tuliko basson mukana mitn viritysohjetta? |
TommiW. 12.09.2008 07:41:13 (muokattu 12.09.2008 07:41:33) | |
---|
Basson voi vetää vireeseen täysin normaalisti. Buzz Feitenin tarkoitus on käsittääkseni parantaa intonaatiota ylärekisteristä soitettaessa, mutta saadaksesi hyödyn siitä pitäisi olla viritysmittari, jossa on Feiten-viritysmoodi. Kaularautaa ym. voi säätää myös täysin normaalisti. "Illumination is not reached by visualizing the light but by exploring the darkness" - Jung |
matales 12.09.2008 15:18:20 | |
---|
Tuliko basson mukana mitn viritysohjetta? Eipä tullu mitn. Ni! |
Basismi 14.09.2008 11:31:38 | |
---|
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
kimizu 15.09.2008 09:54:10 | |
---|
... viikon sisään tuntuu että kaula ois jotenkin elänyt ja päivä päivältä pitää painaa kovemmin, varsinkin C:tä, G:tä ja D:tä, plus kaikki tuntuisi nousseen vähän korkeammalle ostopäivän jälkeen. Se tallapala mitä yleensä nousee tai laskee sitä pientä kuusiokoloa käännettäessä, ei liikkunut oikein mihinkään riippumatta siitä miten paljon ruuvasi vaan ainoastaan itse kolo/ruuvi nousi ylemmäs. Nythän on ollut melkoisen kosteaa ja puu elää, varsinkin uudemmissa soittimissa. Mulla ainakin akustisen kitaran ja toisen basson kaularautaa piti kiristää että sai taas kielet riittävän lähelle kaulaa. Eli ihan normaalia. Talvipakkasilla joutunee taas löysäämään kun kaula kuivuessaan suoristuu itsekseen. Jos tallapala ei laske ruuveista, kuullostaa siltä että se on jo niin alhaalla kuin menee. Matalammat palat tai jotain vastaavaa avuksi? Luultavasti kaulan säätö auttaa asiassa ja saat kielet kohdalleen tallaan koskematta. Ainakin jos tatsi on aikaisemmin ollut hyvä, tallahan ei elä, puu kylläkin... |
matales 15.09.2008 17:41:22 (muokattu 15.09.2008 17:42:40) | |
---|
Nythän on ollut melkoisen kosteaa ja puu elää, varsinkin uudemmissa soittimissa. Mulla ainakin akustisen kitaran ja toisen basson kaularautaa piti kiristää että sai taas kielet riittävän lähelle kaulaa. Eli ihan normaalia. Talvipakkasilla joutunee taas löysäämään kun kaula kuivuessaan suoristuu itsekseen. Jos tallapala ei laske ruuveista, kuullostaa siltä että se on jo niin alhaalla kuin menee. Matalammat palat tai jotain vastaavaa avuksi? Luultavasti kaulan säätö auttaa asiassa ja saat kielet kohdalleen tallaan koskematta. Ainakin jos tatsi on aikaisemmin ollut hyvä, tallahan ei elä, puu kylläkin... Joo pari ensimmäistä päivää oston jälkeen tuo tuntui niin maan perusteellisen hyvältä soittaa mut kun jätin treenikselle yöksi ja koitin seuraavaana päivänä niin vire oli tipahtanut parhaimmillaan sävelaskeleen alas ja kieliä sai tosiaan painaa ihan erimoisella voimalla kuin aiemmin, +seuraavalla viikolla koko ajan kovemmin. Koitin noita kaularautoja ruuvailla ja nyt voikin jo taas soittaa vähän kevyemmin suurimmalta osaa kielistä, C on enää ainut missä pitää erikseen keskittyä että kerkiää painaa kielen alas ennen kun sen soittaa kun on niin korkealla(vaikka tallapala on niin alhaalla kuin mahdollista). Oon toisaalta nyt tuossa kaularautaa ruuvaillessa saanut aikaan sen että ensin E-kieleltä putosi 2-9-nauhojen volume n. kolmanneksen verrattuna muihin kieliin(vaikka kuinka vääntäisi potikoita niin ei auta ja kuitenkin soitan mielestäni samanmoisella voimalla kuin muitakin kieliä) ja lisäruuvauksen jälkeen sama kieli alkoi säristä 6-10-nauhoilta. Aattelin nyt sit tällä viikolla viedä tuon ihan perusteelliseen säädäntöön jonnekkin ihan oikeasti asiansa osaavalle koska vaikka jotain pikkusäätojä itse osaankin tehdä niin tuossa nyt vaikuttaisi olevan niin paljon kaikkea ruuvattavaa että säästän vaan aikaa ja hermoja kun en ala itse soheltamaan tämän enempiä kun kyseessä on kuitenkin vissiin aika suoraan Washburnin tehtaan liukuhihnalta tullut lankku. Ainakin edellisen basson kohdalla tuo oli aika hyvä veto, ihan kuin eri soitin ois tullut käteen kun oli pari viikkoa bassotohtorilla. I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman |