Aihe: Mitä nuppeja bassoon?
1
taivaanpukki
11.02.2008 23:17:01
Pakko kysyä kun ei tiedä :/ Eli mitkä nupit ovat tärkeitä itse bassossa? Niitä näkee yksi ja ties kuinka monta nuppisia bassoja. Eli kun puhutaan huippulaadukkaasta bassosta mitä nuppeja se usein sisältää? Yksin on ainaki volume, ja toinen säätää äänen kirkkautta? Onko bassossa tulevaisuuden kannalta hyvä olla säätövipu esim. treble/rythm.. vai onko tuo hyödyllinen vain kitaroissa? Kiitos vastauksesta.
jvakeva
11.02.2008 23:19:22

Pakko kysyä kun ei tiedä :/ Eli mitkä nupit ovat tärkeitä itse bassossa? Niitä näkee yksi ja ties kuinka monta nuppisia bassoja. Eli kun puhutaan huippulaadukkaasta bassosta mitä nuppeja se usein sisältää? Yksin on ainaki volume, ja toinen säätää äänen kirkkautta? Onko bassossa tulevaisuuden kannalta hyvä olla säätövipu esim. treble/rythm.. vai onko tuo hyödyllinen vain kitaroissa? Kiitos vastauksesta.

mun mielestä bassossa ei tartte periaatteessa yhtään nappulaa, jos perushommat on kunnossa. mut oishan se aika vammasen näkönen.
www.theyoungers.net
Seba
11.02.2008 23:31:08

mun mielestä bassossa ei tartte periaatteessa yhtään nappulaa, jos perushommat on kunnossa. mut oishan se aika vammasen näkönen.

Mallia Nikki Sixx Blackbird. Siinä on vaan yksi kytkin = on/off. Kaikki mitä tarvitsee :)

Tietysti siinä on sitten lisukkeena se "hiano" opti grab kahva, jonka funktio on jäänyt mulle vähän hämärän peittoon, kun on ollu parempaakin miettimistä...

Ei kai se basson laadukkuudesta mitään kerro kuinka monta potikkaa siinä on. Passiivibasso tarvii mun mielestä vlumen per mikki ja yhden tonen. Tai yhden volan, mikkivalinta-katkaisijan ja tonen.

Monen mielestä toneakaan ei tarvitse. Mitä vähemmän, sitä parempi mun mielestä. Tuollaista les paulin systeemiä en edes jaksa opetella käyttämään (kitarassa), vaan pidän mieluummin kaikki täysillä ja katkaisijasta sitten kääntelee tilanteeseen sopivamman äänen.

Aktiivihirmuissa voi sitten olla astetta isompi potikkaviidakko, mutta niitä en lähde kommentoimaan kun ei niistä kokemuksia ole, ja tuskin tuleekaan.

Keep it simple stupid.

Mun mielestä.
Siderocks
11.02.2008 23:45:22 (muokattu 11.02.2008 23:47:58)

Aktiivihirmuissa voi sitten olla astetta isompi potikkaviidakko, mutta niitä en lähde kommentoimaan kun ei niistä kokemuksia ole, ja tuskin tuleekaan.

Aktiivihirmuissa sitte vähä vaihtelee. Normien lisäksi löytyypi esim. bass-, middle- ja treble-potikat notta voi säätää saundia. Jos threadin aloittaja ei tiedä niin näissä aktiivibassoissa löytyy pieni etuvahvistin jo basson sisältä.

Toisia se potikoiden suuri määrä häiritsee, toisia ei. Siitä kun päätät leirisi :)
IJarro
12.02.2008 00:34:18
Aktiivihirmuissa sitte vähä vaihtelee. Normien lisäksi löytyypi esim. bass-, middle- ja treble-potikat notta voi säätää saundia. Jos threadin aloittaja ei tiedä niin näissä aktiivibassoissa löytyy pieni etuvahvistin jo basson sisältä.

Toisia se potikoiden suuri määrä häiritsee, toisia ei. Siitä kun päätät leirisi :)

Mua häirittee. Viikko sit jammailine yhellä aktiivi-Warrella. 4 potikkaa ja kaks vipukytkintä oli. Ei millää löytyny hyvää soundia. Omassa jazzarissa paras soundi, vaikka potikat ois miten (volaa tietty ees vähän...).

Noissa aktiivihirmuissa tarvis olla aina joku käyttöopas tai kitarateknikko mukana, jos niillä jotain järkevää aikoo saada soitettua =P. Meinaan kyl sieltä sit ihan jees soundi löyty ku corveten omistaja vähän ruuvas ja näytti mimmonen vois olla jees... =)
Let's do some living after we die...
L.Ruoska
12.02.2008 07:10:09

Aktiiveissa on se, toisin kuin passiiveissa, että kaikkea ei tartte vääntää täysille. Passiiveissa se ei kuulosta hyvältä ellei kaikki oo täysillä =D

Mun mielestä passiivibassoon riittäis yks switchi: volume on/off. Aktiiveissa on kivasti tehty sillon kun controllit on stackatty niin ei tule mitää kuutta numiskaa siihen soittimeen. Kolme tai neljä on hyvä. Vola, balance ja EQ:t. Switchit on aika turhia, ne voi toteuttaa push/pull potikoillakin. Turha poraa reikää erikseen jollekin kytkimelle.

Kaikista turhin numiska ikinä on tone. Jos haluaa soittaa reggaeta tai tanssimusaa ni vääntää vaan vahvarista treblen pois.
I know!
jvakeva
12.02.2008 22:33:30

ja soittotyylillä voi tehdä jo ihmeitä, jos tumppusoundia hakee.

ei mua napit häiritse, mutta en kyllä passiivivehkeessä ole niitä ikinä käyttänny. kaikki kolme aina napit kaakossa. Aktiivi sitten erikseen.
www.theyoungers.net
Wolfie
13.02.2008 16:51:29
Kaikista turhin numiska ikinä on tone. Jos haluaa soittaa reggaeta tai tanssimusaa ni vääntää vaan vahvarista treblen pois.

Tone on yksi basson käytettävimmistä potikoista. Volume on lähestulkoon aina täysillä, mikkiswitchiä tulee runnottua silloin tällöin, mutta tonella otetaan esille joko möyrivä ympäripyöreys tai kilisevä kolina. Ja tietysti välimallit, josta löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.

Miksi pitäisi vahvistimesta olla vääntelemässä nippeleitä koko ajan, kun kaikki, mitä tarvitset, löytyy siitä käden vierestä soittimen kyljestä koko ajan. Vahvistimessa riittäisi helposti Stevie Ray Vaughanin(?) esittelemä perusnappi: MORE.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
blessed
13.02.2008 17:01:58 (muokattu 13.02.2008 17:02:49)

En kyllä aina ymmärrä tuota kommenttia liian monesta potikasta käytön ymmärtämisen kannalta. 99% bassoista oppii käyttämään (tietämään mitä mistäkin potikasta tapahtuu, ja miten yhdistellä), kun puol tuntia niitä potikoita vääntelee koskematta vahvarin asetuksiin. Tietenkin on eri asia jos oma soundi löytyy vähemmillä potikoilla, niin eihän niitä sitten enempää tarvita, mutta kyllähän niitä nyt kaikki tarpeen tullen käyttää osaa eikö niin?
Teijo K.
13.02.2008 17:32:41

Tone on yksi basson käytettävimmistä potikoista. Volume on lähestulkoon aina täysillä, mikkiswitchiä tulee runnottua silloin tällöin, mutta tonella otetaan esille joko möyrivä ympäripyöreys tai kilisevä kolina. Ja tietysti välimallit, josta löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.

Miksi pitäisi vahvistimesta olla vääntelemässä nippeleitä koko ajan, kun kaikki, mitä tarvitset, löytyy siitä käden vierestä soittimen kyljestä koko ajan. Vahvistimessa riittäisi helposti Stevie Ray Vaughanin(?) esittelemä perusnappi: MORE.

Hep.

Samaa mieltä.

Lisäjuttuna vielä se, että keikalla useimmiten se basso otetaan DI-boksille _ennen_ vahvaria. Etenkin kyseenollen trankkunupista/combosta. Ne vahvarin potikoitten kääntelyt ei tule sinne miksaajalle asti. Jos pointti on että PA-kamoista tulee semmosta soundia kuin soittaja haluaa, niin kyllä se vaan on 1000 kertaa fiksumpi kääntää siitä soittimen potikasta ne rekeit päälle.

Aktiivielektroniikoissa on se riski, että äkkinäinen käänetlee sieltä niin kauheet muhjut päälle että siitä puurosta ota sit enää mitään tolkkua, mut passiivistone on useita kertoja havaittu just parhaaksi nappulaksi bassossa ja nimenomaan sieltä miksaajan paikalta. Mie siis. Ja munsta.
http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm
pekezu
13.02.2008 17:38:00

passiivistone on useita kertoja havaittu just parhaaksi nappulaksi bassossa

Tuon aktiivimonsteri-ibaneesin jälkeen olen hemmetin tyytyväinen, että saan oman passiiviwarren takaisin. Helpompi veivata saundi kohdilleen, eikä tartte varoa potikoiden asentoja. Se tone on ihan riittävä mulle, en just nyt kaipaa yhtään mitään muita potikoita.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)