Aihe: Preamppi bassoon, Duncan STC-3?
1
L.Ruoska
11.02.2008 16:33:02 (muokattu 11.02.2008 16:48:27)

Okei, en sitten saanut eBaysta sitä SR1500 Ibanezia jota hehkutin tossa bubinga-threadissa. Vaihtoehtonumerokaksi: pistää elektroniikka kuntoon mun nykyisessä soittimessa. Soundgearissa neljä reikää, sen mukaan mennään. Jos tuon joskus myyn niin on se kiva että on edustavan näköinen.

Tossa T-kaupan lista preampeista:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … =elektroniikat_bassoille&oa=pra

Parhaalta hintaansa nähden vaikuttaa Duncanin STC-3P. Mulla olis Duncanin SPB/SJB-3-mikitkin bassossa joten sopinee varmaan hyvin yhteen. Kivan näköset potikat. Soundeista ei mitään tietoa (uskon hyväksi) mutta varmasti parempi kun humisevat 2vol-2tone potikat jotka olen soittimeen nyt juotellut.

Toinen vaihtoehto olis Artecin SE-3PA, se on sen Artecin viisinumiskaisen systeemin (joka löytyy T-Kaupasta) nelinumiskainen versio jossa bass ja treble on stackatty. Artec on vissiin vähän niinku kitaraelektroniikan Biltema eli kaiketi toimii mutta laiminlyönkö hyvää soitinta jos asennan sinne tollasen?

Löytyykö meiltä mnetistä joku joka on testaillut erilaisia preamppeja ja osaa sanoa niiden asentamisesta ja laadullisista sudenkuopista jotain tähdellistä? Duncanin uskon olevan varmasti todella hyvä kun SD on kuitenkin aika hyvällä puhuttu nimi eikä mulla oo itellä mitään huonoja kokemuksiakaan. Artecissa houkuttaa lähinnä hinta..lähinnä jännitän sitä että tapahtuuko säästö väärässä paikassa. Soundit ei kummallaan kuitenkaan huonompaan voi mennä, en ainakaan kuvittele niin.

Mitenkäs toi 18V sitten, Duncanin sivuilla ainakin sanotaan että STC-3 voi käyttää myös kahta patteria? Vaikuttaako se soundiin jotenkin erinomaisesti, vai tarviiko vain käyttää vähemmän volaa vahvarin puolelta jos on tuplavoltit?

Kaikki kommentit ja ideat ja vaihtoehdot jne erittäin tervetulleita, kiitti =)

Edit: melkein offtopic, mutta minkä takia SJB-3 tallamikin polet ei tule tuosta muovikuoresta läpi niin että ne on tasan sen kuoren kanssa?! Luulin aina että vika on mun mikeissä tai asennuksessa, mutta Thomannin kuvassa noi on samalla tavalla "kuopassa" noi magneettibiitit.
http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssjb3b_bk.htm ... mikä järki siinä on, kun kuitenkin kaulan P-mikkien magneetit istuu just samalla tasolla sen kuoren kanssa? Näyttää ei-niin-hyvältä kun molemmat mikit ei oo samalla tavalla.
I know!
jvakeva
11.02.2008 23:00:31

Edit: melkein offtopic, mutta minkä takia SJB-3 tallamikin polet ei tule tuosta muovikuoresta läpi niin että ne on tasan sen kuoren kanssa?! Luulin aina että vika on mun mikeissä tai asennuksessa, mutta Thomannin kuvassa noi on samalla tavalla "kuopassa" noi magneettibiitit.
http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssjb3b_bk.htm ... mikä järki siinä on, kun kuitenkin kaulan P-mikkien magneetit istuu just samalla tasolla sen kuoren kanssa? Näyttää ei-niin-hyvältä kun molemmat mikit ei oo samalla tavalla.

älä keksi raamattua uudestaan. ehkäpä tuo sjb-3 on senverran herkempi tjn.
kuitenkin asia mihin ei "voi" / tavitse vaikuttaa. ne on mitkä on.
www.theyoungers.net
L.Ruoska
12.02.2008 06:15:39

älä keksi raamattua uudestaan. ehkäpä tuo sjb-3 on senverran herkempi tjn.
kuitenkin asia mihin ei "voi" / tavitse vaikuttaa. ne on mitkä on.

No ei se nyt mihkään vaikuta =D Until now mulla oli vaan semmonen "tässä on jotain vikaa"-fiilis kunnes näin ton Thomannin kuvan. Mietin vaan että jos joku tietää MIKSI se on silleen, ei se mua enää haittaa kun tiedän olevani normaali ;-)
I know!
M.Hanski
12.02.2008 10:00:58
Parhaalta hintaansa nähden vaikuttaa Duncanin STC-3P. Mulla olis Duncanin SPB/SJB-3-mikitkin bassossa joten sopinee varmaan hyvin yhteen. Kivan näköset potikat. Soundeista ei mitään tietoa (uskon hyväksi) mutta varmasti parempi kun humisevat 2vol-2tone potikat jotka olen soittimeen nyt juotellut.

Seymour Duncanin STC-2p:sta on kokemuksia, ja ihan hyvältä pelihän se on. Helppo asentaa, mahdollisuus käyttää 18 V käyttöjännitettä ja lisänä vielä "slap contour", jonka bassoboostin ja mid-cutin määrän saa säätää etusen piirilevyllä olevilla trimmereillä. Duncanin roippeita näyttäis saavan halvemmalla Musamaailmasta kuin T-kaupasta.

Aguilarilla on loistavia aktiiviekuja (kokemuksia OBP-2:sta ja OBP-3:sta). Niiden asentamisessa on enemmän hommaa, ellei tilaa vaikkapa bestbassgear.com -saitilta valmiiksi kytkettynä ja testattuna. Tällä dollarin kurssilla saattaapi ehkä olla harkinnan arvoinen juttu. Mun mielestä Aguilareissa on ainakin bassosäädön vaikutusalue valittu hitusen paremmin eli boostatessa tulee alinta botnea lisää eikä niinkään kaikkea alta 100 Hz, mikä saattaa joillain bassoilla olla turhan muhjuttava.

Mitenkäs toi 18V sitten, Duncanin sivuilla ainakin sanotaan että STC-3 voi käyttää myös kahta patteria? Vaikuttaako se soundiin jotenkin erinomaisesti, vai tarviiko vain käyttää vähemmän volaa vahvarin puolelta jos on tuplavoltit?

Ei vaikuta ulostulotasoon, mutta headroomia tulee lähes tuplaten lisää, mikä tarkoittaa sitä, että kovimmilla boosteilla eku ei mene rivosti ruvelle eikä pienemmilläkään boosteilla tai flattina kompressoi. Bonuksena tietty harvempi pattereiden vaihtoväli, jos ekua käyttää maltillisesti ja ei tartte jatkuvasti koko 18 V käyttöjännitteen tuomaa headroomia kokonaisuudessaan.
L.Ruoska
12.02.2008 14:00:20 (muokattu 12.02.2008 14:11:15)

Seymour Duncanin STC-2p:sta on kokemuksia, ja ihan hyvältä pelihän se on. Helppo asentaa, mahdollisuus käyttää 18 V käyttöjännitettä ja lisänä vielä "slap contour", jonka bassoboostin ja mid-cutin määrän saa säätää etusen piirilevyllä olevilla trimmereillä. Duncanin roippeita näyttäis saavan halvemmalla Musamaailmasta kuin T-kaupasta.
Kuulostaa hyvältä =) Oliko tossa muuta kytkettävää kun mikit, tallalle menevä maapiuha ja patteri? Mitenkäs kahden patterin kytkeminen, piuhat vaan jatkaa ekasta patterista toiselle?

STC-3p oli jotain 140€ Musamaailmassa, Thomannilla 99€. Saksasta tulee tietty toimarit mutta ne voi pistää littiin jos frendit tilaa myös jotain. Tietty Musamaailmassa voi varmasti jonkin verran tinkiä. Kattelen primääristi kuitenkin USA-hintoja, koska ne näyttäis pyörivän jossain 70€ luokassa..siihen vaikka laittaa parinkympin postikulutkin New Jerseystä Helsinkiin niin säästää silti.

Mä oon joskus aiemminkin kattonut noita Aguilarin OBP-tuotteita, just tuolta bestbassgearista. OBP-3 olis egeissä about satkun pre-wired and tested. Suosittelet siis enemmän tuota OBP-3:sta kun Duncania? Muuta huomattavaa eroa kun se bass boostin alue?

Mulle optimi olis kun kaikki olis valmiina tulevan preampin kanssa niin, ettei siinä ois muuta kun kolvaisin neljä piuhaa mikeiltä, yhden piuhan tallalta ja ruuvaa potikat ja uuden jakin kiinni kitaraan. Mitään hajua noista käsinkytkettävistä vehkeistä, näin jossain jotain missä piuhat ruuvipuristetaan piirille joten ei tarvii edes kolvia lämmitellä kytkentään? Aguilarilla tai Duncanilla näitä ominaisuuksia? Se on aina vähemmän juttuja mitä voi särkeä/saada näyttämään todella käytetyltä jos ei tarvii kolvilla koskea siihen itse piirille / potikoihin. Tai olis edes niin että preampilta/potikoista lähtis lyhyet piuhanpätkät jotka vois kytkeä sitten mikkien piuhoihin ja maapiuhaan. Tippa tinaa ja teippi päälle.

Taas tähän bonuskysymys (olen utelias ihminen): How about patteri-tilan sorvaaminen bassoon jossa sellasta ei ole? Paljonkohan maksais teettää jossain pk-seudulla? Eli parin patterin kokoinen reikä johonkin varsinaisen konehuoneen viereen ja reikä niiden välille piuhoille. Patteritilan pinnotus mustalla maalilla ja sopivan kannen kiinnitys, niin että näyttää siltä kuin olis tehtaalla se patterihole sinne jo tehty? Ois kiva semmonen sormin avattava patskutila, ei tarttis aina viittä ruuvia irrottaa ja sitten ei tulis ikinä ronkittua muita osia siellä konehuoneessa kun niitä patskuja.

Edit:
tossa toimitettuna Suomeen tasan sadalla eurolla STC-3p. Samalla myyjällä kytkemätöntä OBP-3:sta kanssa myynnissä, tosin vähän kallis.
http://cgi.ebay.com/SEYMOUR-DUNCAN- … ksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
M.Hanski
12.02.2008 20:41:12
Kuulostaa hyvältä =) Oliko tossa muuta kytkettävää kun mikit, tallalle menevä maapiuha ja patteri? Mitenkäs kahden patterin kytkeminen, piuhat vaan jatkaa ekasta patterista toiselle?

Kaikki potikat ja jakki on valmiiksi kytketty eli mainitsemasi jutut pitää vaan tehä. 18 V -käyttiksen kytkeminen menee just noin eli ekan nepparin (se, jonka punainen piuha menee etusen piirilevylle) miinus tokan nepparin plussaan ja tokan nepparin miinus ulostulojakin ring-kontaktille.

Mä oon joskus aiemminkin kattonut noita Aguilarin OBP-tuotteita, just tuolta bestbassgearista. OBP-3 olis egeissä about satkun pre-wired and tested. Suosittelet siis enemmän tuota OBP-3:sta kun Duncania? Muuta huomattavaa eroa kun se bass boostin alue?

Jaa-a, kun kolmikaistaista Duncania ei ole ollut, niin ei voi noita vertailla.

Mulle optimi olis kun kaikki olis valmiina tulevan preampin kanssa niin, ettei siinä ois muuta kun kolvaisin neljä piuhaa mikeiltä, yhden piuhan tallalta ja ruuvaa potikat ja uuden jakin kiinni kitaraan. Mitään hajua noista käsinkytkettävistä vehkeistä, näin jossain jotain missä piuhat ruuvipuristetaan piirille joten ei tarvii edes kolvia lämmitellä kytkentään?

ACG:n ja John Eastin vermeet on nykyisellään ruuviliittimillä. Bestbassgearista saa, mutta maksaapi enemmän.

Aguilarilla tai Duncanilla näitä ominaisuuksia?

Ei.
rijopu
12.02.2008 21:52:22
Mä oon joskus aiemminkin kattonut noita Aguilarin OBP-tuotteita, just tuolta bestbassgearista.

Mä olen tekemässä tilausta tonne lähiaikoina, eli kimppaan vaan mukaan.

Taas tähän bonuskysymys (olen utelias ihminen): How about patteri-tilan sorvaaminen bassoon jossa sellasta ei ole? Paljonkohan maksais teettää jossain pk-seudulla?

Tuut vaikka ite jyrskäyttämään se tänne Espooseen, niin saat homman hoidettua huokealla.
L.Ruoska
13.02.2008 06:24:46

Mä olen tekemässä tilausta tonne lähiaikoina, eli kimppaan vaan mukaan.
Paljonko tuolta on toimarit, onko niillä joku kiinteä pakettihinta Eurooppaan? Oon kyllä aika paljolti kallistumassa tohon Duncaniin. Sama merkki mikkien kanssa, hitusen halvempi ja kytketty suurimmilta osin valmiiksi.

Taidan tilata (kun aika koittaa, kesällä vasta kun palaan Suomeen) kamat eBaysta Guitar Parts Resource LLC-nimiseltä posselta. Myyvät sekä Duncanin preamppia että Gotohin batteryboxeja (9V ja 18V) ja kaikkea muuta pientä kivaa =) Koitan sitten rukoilla että laittaisivat batteryboxin ilman lisätoimareita samaan pakettiin sen preampin kanssa =)

Tuut vaikka ite jyrskäyttämään se tänne Espooseen, niin saat homman hoidettua huokealla.
Näin tässä just äsken jotain aivan nerokasta ja kaltaisilleni amatööreille suorastaan räätälöityä vaihtoehtoa: http://www.fretsonthenet.com/gotohbatboxModelDimas.JPG
Eli joku fiksu on keksinyt että sen batteryboxin voi ruuvata myös konehuoneen kanteen jos huoneessa vaan riittää tilaa. Jos riittää, niin meinaan tuota kokeilla. Sen tosin näkee vasta sitten kun on osat käsissä. Mutta vaikka ei tuliskaan niin siisti ni ei nuo kannet paljoa onneksi maksa =)

Jos tuo ei toimi mun Ibassa, niin sitten otan kyllä tarjouksestasi kiinni ja katsotaan minkälaista tuhoa tulee =) Jokatapauksessa homma on vielä toistaiseksi suunnitteluasteella kun palaan Suomeen vasta kesällä, kauhea acquisition/modaus-syndrooma päällä vaan =)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)