Aihe: Heavy bassoa metsästämässä
1
Wersus
21.12.2007 19:13:16

Tarkotus olis löytää 4-kielinen basso 600-1000e hintaluokasta (painottuen alkupuolelle, eli tonniin asti ei mennä ihan vivahde-erojen takia). Ulkomuoto sais olla jotain vähän hevimpää kuin ihan perus pehmeet muodot (tän hetken bassona Ibanez GSR 200) ja äänimaailma tulis olla C-droppiin ja säröön soveltuva.

Oon katellu ESP LTD:ltä F-sarjaa
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … /Categories/bassot/esp_ltd/f_series
ja Arayan signaturea
http://www.musicstore.fi/product_in … facturers_id=10&products_id=431
joissa ois ainaki ihan miellyttävä ulkomuoto ja tuota Arayaa olen kokeillukki, mut ammattitaito loppuu vähän kesken kun pitäis teknisiä ratkasuja vertailla.

Eli ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.
You Can't Spell Crap Without Rap...
Rantsula
21.12.2007 19:45:13
Itse kumpaakaan kokeilematta, mutta muuten esp:tä kokeilleena voisin sanoa että hyviä keppejä nuo ovat. Pidempi 35" skaala ja hyvät mikit yleensä takaavat hyvät pörinät. Toki kannattaa kokeilla että nelikielisen mikit riittävät sinne matalaan C:hen asti. C-vire tarvii yleensä hieman paksummat kielet, joita kaupassa ei yleensä ole bassossa paikallaan ja sitten treeniksellä tai kotona huomaakin että perkule soundi on tumppua verrattuna normivireiseen. Mutta käsittääkseni tuo F-sarja on suunnattu alavireiseen soittoon jo alkujaan. Itse en välttämättä signaturesta maksaisi yhtään enempää kuin vastaavasta ns. bulk bassosta. Kokeilemalla ja varsinkin jos voit kokeilla matalilla vireillä nuita bassoja niin siitä sitten valitsemaan.
Bassomaanikko
Wersus
21.12.2007 20:01:19

Osaatko noista F-sarjan vehkeistä sanoa tekniikan puolelta, että miten esim. tuo kallein vertaantuu hintalaatusuhteeltaan noihi halvempiin?
leksi-B
21.12.2007 21:55:25
Osaatko noista F-sarjan vehkeistä sanoa tekniikan puolelta, että miten esim. tuo kallein vertaantuu hintalaatusuhteeltaan noihi halvempiin?

Noo, mitä minä nuita tietoja luin, niin nuissa 600€ F-sarjalaisissa on mikessä enemmän säätö varaa ku halvemmissa, eli niis kalliimmis on volyymi, sit mikkien balanssi, ja sitte on viel bass-,treble- ja mid säädöt kun taas niis halvemmissa on vähän heikommat säätömahdollisuudet ja mikitki taitaa muutenki olla paremmat kalliimmis. Ja viel lisäyksenä et niis kalliimmis näyttää olevan kaula läpi rungon ku taas halvemis on pulttikaula-systeemi. Sinuna ostasin tuon 600€:n, vastaava basso on muuten sama kuin minulla on, Ibanezin SR505, sitä suosittelen myös vilkasemaan, toimii mainiosti metallissa!!
Basso se mukava soitin!
Wersus
21.12.2007 22:33:11

Olen nyt tykästyny tohon kalleimpaan, mut haluisin sen STBC:nä, jota kuitenkaa ei tunnu oikee mistään saavan. Lähin mesta mistä löysin oli joku musik-palace.eu, enkä tiiä uskaltaako tollasista nevahhöördeiltä saiteilta tilailla. Tuntuu olevan aika kömpelö englanninnoskin käytössä.
Rantsula
21.12.2007 22:59:41 (muokattu 21.12.2007 23:00:45)
No, itse olen tilannut thomannilta ja toimitus ja muu toimi hyvin.
http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_ta200_tom_araya_ebass_bk.htm
Musamaailmasta kannattaa kysästä, on hinnat tulleet Suomessa alaspäin mitä olivat taannoin. http://www.musamaailma.fi/epages/mu … h=/Shops/musa/Categories/bassot/esp
Bassomaanikko
Wersus
21.12.2007 23:26:55

itse olen tilannut thomannilta
Joo, itelläki on itseasiassa parhaillaa yks tilaus thomannilta tulossa, mut sielläkää ei ole tota ESP F-404FM:ää see-thru black cherry:nä. Music storella oli just pari päivää sitte toi Arayan signature samaan hintaan ku Thomannilla, mut näyttää seki tarjous jo menneen umpeen. Tosin en usko, että tohon TA-200:aan päädyn, kun siinä varmaan tulee jonki verran hintaa nimestäki.

Musamaailmasta kannattaa kysästä, on hinnat tulleet Suomessa alaspäin mitä olivat taannoin.
Joo, itseasiassa sinnekki lähetin jo tossa pari tuntia sitte maililla kyselyä tosta F-404FM:stä ja varmaa huomenna menen joka tapauksessa käymään. Tai ainaki käyn keskustassa jossain kaupassa ostamassa kieliä.

Great minds think alike tjsp.
ötzi
22.12.2007 00:44:51
Mulla oli joskus pari vuotta sitten tommonen F-104 ja oli kyllä yllättävän hyvä peli sen hintaiseksi. Mikeistä sai kunnon hevipörinät ja sitten nappulaa kääntämälllä myös kunnon tumput. Alavireissä pelitti myös moitteitta, myin siis pois koska bodyn muoto ei enää miellyttänyt silmää. Käytettynähän nuita torilla liikkui/liikkuu
Älä Turhaan Pelkää Nimeä
BassLass
22.12.2007 21:14:59
Suosittelen lämpöisesti tota Esp Ltd f-104 jos ei rahat riitä kalliimpaan.
Itse nimittäin ostin käytettynä torilta ja todella tyytyväinen olen päätökseen.
Soundi oli hyvä mutta kun iski vähä jytkympää tavaraa niin nätisti kollisee.
jaakonam
23.12.2007 01:08:53

Joo, itelläki on itseasiassa parhaillaa yks tilaus thomannilta tulossa, mut sielläkää ei ole tota ESP F-404FM:ää see-thru black cherry:nä. Music storella oli just pari päivää sitte toi Arayan signature samaan hintaan ku Thomannilla, mut näyttää seki tarjous jo menneen umpeen. Tosin en usko, että tohon TA-200:aan päädyn, kun siinä varmaan tulee jonki verran hintaa nimestäki.

TA-200:ssahan on passiivimikit, kaikissa F-sarjalaisissa aktiivit EQ:lla. Joku fiksu on tosin sanonut, että kun ei ole ekvalisaattoria tai liikaa säätöjä äänenvärille, ei soittaja voi ryssiä soundeja. Ei tarvitse kuin paahtaa. :-)

TA-200 on pulttikaula, F-254FM ja F-404FM neck-thru, Eli suuria eroja on rakenteessa, materiaaleissa (bodyn puut kaikissa erilaiset) ja elektroniikassa. TA-200 on kai lähinnä jonkinlainen sekoitus F-104:sta ja F-254FM:ää muutamilla omilla höysteillä. TA-200:een tulee varmasti nimestä jonkin verran lisähintaa ja oikea muusikko sinun budjetillasi (jos melkein tonttu oli käytössä) saattaisi helposti kallistua tuohon F-404FM:ään.

Silti, TA-200 pörisee erittäin mukavasti alavireessä, mutta soi nätisti EADG-vireessäkin. Balanssi on kohdallaan ja soitin ei ole lyijynpainava. Ei siis tapa hartioita, istuu ainakin minulle käteen pitkästä skaalasta huolimatta ja ohuessa kaulassa on todella hyvä tatsi. Viimeistely on kohdallaan: kaulaliitos on nätisti tehty, nauhat kunnossa, body on mielestäni tyylikäs ja lakkaus erittäin hyvin viimeistelty. Kun hinnallakaan ei ollut väliä (alennustakin tuli) ja soitin miellytti, päädyin itse TA-200:een. Ei ole kaduttanut.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Wersus
27.12.2007 01:00:19

Jep jep. Olen nyt pohdintojen päätteeksi päätynyt tohon F-404FM:ään, mutta värityksestä en oikeen osaa päättää. Kun kattoo esim.
http://www.espguitars.com/basses_viper.html
404:n ja 254:n väritystä STBC:nä, niin ero on melkonen vaikka pohja on kai ihan sama. STBC kun olis sopivan tummana aika perfecto, mutten tuollasesta ihan kirsikaks menevästä enää tiiä. Vähän on huono kun niitä ei Suomesta saa, niin eipä hirveesti pääse valkkaamaan yksilöä.

Onko noissa sitte tosiaan noin suuria yksilöeroja?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)