Aihe: Päätevahvistin bassoräkkiin.
1
poppamies
17.07.2007 23:43:04 (muokattu 17.07.2007 23:47:45)

Ostin vähän aikaa sitten Ampeg SVP Pro etuasteen ja tarkoituksena olisi rakentaa tuollainen vähän jämäkämpi mutta suhteellisen helposti roudattava vahvistin tsydeemi. Niin kuin kuvasta näkyy niin räkissä on tilaa 2-unitin päätteelle. Jos ruvetaan hienostelemaan niin pääte saisi olla noin visuaalisesti melko huomaamaton ja mielellään musta ;)
Minulla on 1x15" ja 2x10", molemmat 8 ohmiset kaapit ja kysyisinkin mikä olisi järkevin käyttötapa. Oma kanava kummallekin vai sillattuna 4 ohmiin. Jos päädyn sillattuun vaihtoehtoon niin eikö päätteen silloin pitäisi kestää ajaa 2 ohmiin? Vielä sellainen pieni yksityiskohta että kumminpäin kannattaa asentaa etunen ja pääte. Kumipi päälle ja kumpi alle ja miksi.

http://img442.imageshack.us/my.php?image=svpprohf0.jpg

P.S. Onko kellään mitään kokemusta jostain näistä...
http://www.thomann.de/fi/tapco_j800_juice_serie.htm
http://www.thomann.de/fi/qsc_rmx_850_amplifier.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_ep2500_europower_endstufe.htm
ja onko tämä jo "overkill"...2,5kW
http://www.thomann.de/fi/mackie_tapco_j2500.htm
G strings are for strippers!
okabass
18.07.2007 01:23:47 (muokattu 18.07.2007 01:33:54)
MOI
Jotenkin tulee mieleen, että sinulla ruokahalu kasvaa syödessä. -->SVP+ Monster-->SVP+ iso trankkupääte-->?.

Kun tunnut tykkäävän SVPrestä ja Monsterin täysputkisoundista, niin kyllä suosittelen lämpimästi, että ostat suoraan täyslamppu SVT-nupin: sillä se "soundin nälkä" lähtee: ;) Näin ainakin minulla kävi.

nimimerkillä "Eräs SVT-uskovainen"
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
saikkpe
18.07.2007 10:42:11

Ostin vähän aikaa sitten Ampeg SVP Pro etuasteen ja tarkoituksena olisi rakentaa tuollainen vähän jämäkämpi mutta suhteellisen helposti roudattava vahvistin tsydeemi. Niin kuin kuvasta näkyy niin räkissä on tilaa 2-unitin päätteelle. Jos ruvetaan hienostelemaan niin pääte saisi olla noin visuaalisesti melko huomaamaton ja mielellään musta ;)
Minulla on 1x15" ja 2x10", molemmat 8 ohmiset kaapit ja kysyisinkin mikä olisi järkevin käyttötapa. Oma kanava kummallekin vai sillattuna 4 ohmiin. Jos päädyn sillattuun vaihtoehtoon niin eikö päätteen silloin pitäisi kestää ajaa 2 ohmiin? Vielä sellainen pieni yksityiskohta että kumminpäin kannattaa asentaa etunen ja pääte. Kumipi päälle ja kumpi alle ja miksi.

Olet oikeassa siinä, että jos haluat säilyttää itsellesi mahdollisuuden käyttää 8-ohmisia kaappejasi rinnan ja syöttää niitä sillatulla päätteellä, on päätteen kyettävä toimimaan siltakäytössä 4 ohmilla eli kanavakohtaisella 2 ohmin kuormalla. Läheskään kaikki päätteet eivät tähän kykene.

Itse en oikein ymmärrä, mitä tuolla siltauksella tavoitellaan. Mielestäni kanavia kannattaa ajaa erikseen, jolloin kaappien keskinäistä balanssia voi säätää päätteen kanavakohtaisilla potikoilla. Myös erilaiset biamppaukset jne. onnistuvat, jos vain etunen taipuu niihin. Mulla on samanlainen kaappikattaus ja ajan 15-tuumaiselle koko äänialuetta, mutta 10-tuumaisilta leikkaan ihan alimman botnen pois.

Kaksi pointtia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota päätteessä ovat paino ja tuulettimen äänekkyys. 10 kg murikkaa on paljon mukavampi roudailla kuin 25-kiloista, puhumattakaan 40-kiloisesta. Tuulettimen ääni ei paljon paina silloin, kun rumpali mättää vieressä, mutta taukojen aikana hurina voi arsyttää.

Päättärinä itselläni on QSC PLX1602. Se painaa alle 10 kg ja kykenee vaikeuksitta ruokkimaan 2 ohmin kuormia tai 4 ohmia sillattuna. Mulla kaapit ovat 4 ohmisia, ja päätteestä irtoaa niille tehoa 2x500 W. Kaavio zydeemistäni löytyy omasta kuvasta.
Bassohan on lyömäsoitin.
poppamies
18.07.2007 11:03:55

..Itse en oikein ymmärrä, mitä tuolla siltauksella tavoitellaan...

No tässä minun tapauksessa kenties sitä että esim. tuo QSC PXL 1602 antaisi 300w / kanava 8 ohmiin. Vastaavasti sillattuna 4 ohmiin 1,1 kW. Se kummalla asialla on suurempi merkitys, suurempi kokonaisteho vaiko mahdollisuus tasapainoittaa kaappeja erikseen on sitten se harkinnanvarainen asia.
saikkpe
18.07.2007 14:41:36

No tässä minun tapauksessa kenties sitä että esim. tuo QSC PXL 1602 antaisi 300w / kanava 8 ohmiin. Vastaavasti sillattuna 4 ohmiin 1,1 kW. Se kummalla asialla on suurempi merkitys, suurempi kokonaisteho vaiko mahdollisuus tasapainoittaa kaappeja erikseen on sitten se harkinnanvarainen asia.

Ok. Yksi ratkaisu tuohon on heittää isoveljeä kehiin, jos budjetti vaan antaa myöten. Esimerkiksi PLX 3002 ruokkii 8 ohmiin 550 W/kanava eikä paino kasva yhtään. Väittävät kuulemma, että päätetehoa ei basistilla koskaan voi olla liikaa, päätteen potikoiden asennon kanssa täytyy vaan olla varovainen.

Ikävää tässä on se, että St.Paulsin hinnastossa on noiden vanhojen PLX-mallien kohdalla selvä hyppäys siirryttäessä 1602:sta tehokkaampiin malleihin.
Bassohan on lyömäsoitin.
sirdickyj
18.07.2007 21:40:40
Olet oikeassa siinä, että jos haluat säilyttää itsellesi mahdollisuuden käyttää 8-ohmisia kaappejasi rinnan ja syöttää niitä sillatulla päätteellä, on päätteen kyettävä toimimaan siltakäytössä 4 ohmilla eli kanavakohtaisella 2 ohmin kuormalla. Läheskään kaikki päätteet eivät tähän kykene.

?

eikös sillattu ole "mono-bridged", eli mikä on sitten tuo kanavakohtainen 2 ohmin kuorma? jos lyö noi kaks komeroa siihen perään, niin sehän on sillon yks 4 ohmin kuorma, eikä muuta. tosin eihän tuolla järjestelyllä mitään voita, yhtä hyvin kahta komeroa voi ajaa yhtä/kanava.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
poppamies
18.07.2007 22:23:43

?

eikös sillattu ole "mono-bridged", eli mikä on sitten tuo kanavakohtainen 2 ohmin kuorma? jos lyö noi kaks komeroa siihen perään, niin sehän on sillon yks 4 ohmin kuorma, eikä muuta. tosin eihän tuolla järjestelyllä mitään voita, yhtä hyvin kahta komeroa voi ajaa yhtä/kanava.

Sillattuna (bridged) toinen kanava "työntää" ja toinen "vetää" yhden puolikkaan siniaallon kerrallaan/kanava. Kanavat on kytketty peilikuviksi toisistaan ja molemmat siis näkevät esim. 4 ohmin kaiutinkuorman omalla tahollaan "puolikkaana", eli vain 2 ohmin kuormana.
Kun mulla on kaksi 8 ohmin kaappia niin tilaamani Tapco Mackie J800 pääte antaa "vain" 2 x205 w 8 ohmiin mutta sillattuna 1x800 w 4 ohmiin(kaapit rinnan). Tässä on siltauksen etu kun mulla on kaksi 8 ohmin kaappia. Jos mulla olisi kaksi 4 ohmin kaappia ei olisi mitään hyötyä, eikä kahteen kaappiin edes voisi ajaa sillattuna.
Basismi
19.07.2007 00:08:12 (muokattu 19.07.2007 00:21:11)
Sillattuna (bridged) toinen kanava "työntää" ja toinen "vetää" yhden puolikkaan siniaallon kerrallaan/kanava. Kanavat on kytketty peilikuviksi toisistaan ja molemmat siis näkevät esim. 4 ohmin kaiutinkuorman omalla tahollaan "puolikkaana", eli vain 2 ohmin kuormana.

Menee vähän pi**un viilaukseksi ja saatoin ymmärtää selityksesi väärin, mutta hommahan menee näin:
- toisen kanavan inputti invertoidaan
- vahvarin ulostulot kytketään sarjaan, 1-kanavan miinus 2-kanavan plussaan ja kaiutin 1-vahvarin plussan ja 2-vahvarin miinuksen väliin.

Näin kun tehdään, saadaan kaiutin näkemään tuplasti jännitettä, koska referenssipiste (kaiuttimen miinusnapa) ei olekaan maa, vaan toisen kanavan ulostulo. Jos vahvari antaa normaalisti +- 10 volttia, sillassa se lykkää +- 20V.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
poppamies
19.07.2007 00:30:33

...- vahvarin ulostulot kytketään sarjaan, 1-kanavan miinus 2-kanavan plussaan ja kaiutin 1-vahvarin plussan ja 2-vahvarin miinuksen väliin...

Kyllä vain mutta viilataan sitä pillua vielä hiukan varmuuden vuoksi ettei keneltäkään palaisi päreet, eikun päätteet. Koska toinen kanava käännetään niin kaiutinta ei suinkaan kytketä 1-vavarin plussan ja 2-vahvarin miinuksen väliin ihan noin käytännön tasolla, vaan 1-vahvarin plussan (punaisen liittimen) ja 2-vahvarin plussan (toisen punaisen liittimen) väliin.
okabass
19.07.2007 00:43:52 (muokattu 19.07.2007 00:50:36)
MOI

Tuolla tuollaista siltakytkennästä:
"Siltakytkentä

Siltakytkentä on stereovahvistimen käyttötapa, jossa päätevahvistimen kanavat yhdistetään tehon lisäämiseksi. Tällöin tehon määrää voidaan nostaa huomattavasti mutta vahvistin muuttuu yksikanavaiseksi. Stereotoistossa siltakytkennän käyttö vaatii siis toisen samanlaisen päätevahvistimen toista kanavaa varten. Yleensä sitä käytetään kanaville yhteisen subwooferin ohjaamiseen.

Siltakytkennässä kaiutin kytketään yleensä vasemman ja oikean kanavan plusnapojen väliin. Se edellyttää, että vahvistimessa on kytkin, jolla toisen kanavan vaihe saadaan käännettyä vastakkaiseksi.

Siltakytkennässä suurin antoteho kasvaa teoriassa nelinkertaiseksi yhden kanavan tehoon verrattuna. Suurimman tehon saamiseksi vahvistimen pitää kuitenkin pystyä antamaan paljon enemmän virtaa kuin normaalikäytössä. Siksi käytännössä teho yleensä vain kolminkertaistuu. Usein vahvistimen valmistaja ei suosittelekaan siltakytkennän yhteydessä käytettäväksi alle kahdeksan ohmin kaiuttimia."

http://www.students.tut.fi/~jmikkol … fiopas/vahvistin.html#siltakytkenta

http://www.bcae1.com/bridging.htm
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
sirdickyj
19.07.2007 07:50:35
Kun mulla on kaksi 8 ohmin kaappia niin tilaamani Tapco Mackie J800 pääte antaa "vain" 2 x205 w 8 ohmiin mutta sillattuna 1x800 w 4 ohmiin(kaapit rinnan). Tässä on siltauksen etu kun mulla on kaksi 8 ohmin kaappia. Jos mulla olisi kaksi 4 ohmin kaappia ei olisi mitään hyötyä, eikä kahteen kaappiin edes voisi ajaa sillattuna.

aijaa, ok.

mun päätteessä lukee "mono-bridged 4 ohms", vai olikse 8. uskon sitä, kun laitan kuormaa perään. mutta tosiaan, tuo on järkeenkäypä selitys asialle.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
Basismi
20.07.2007 12:08:09
Kyllä vain mutta viilataan sitä pillua vielä hiukan varmuuden vuoksi ettei keneltäkään palaisi päreet, eikun päätteet. Koska toinen kanava käännetään niin kaiutinta ei suinkaan kytketä 1-vavarin plussan ja 2-vahvarin miinuksen väliin ihan noin käytännön tasolla, vaan 1-vahvarin plussan (punaisen liittimen) ja 2-vahvarin plussan (toisen punaisen liittimen) väliin.

Näin tietysti.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
pehko
20.07.2007 12:56:51
en tajuu näistä mitään...
HEAVY...FUCKING...METAL!
poppamies
20.07.2007 13:01:18

Ei se mitään...tämä on korkeakoulu basismia. Pääasia että teet niinkuin pojat neuvoo.
Van Hannes
20.07.2007 13:04:21

Komppaan täysin.
"There Can Be Only One Hannes"
pardy
20.07.2007 19:41:53

Mä tajuan vaan sen että jotkin asiat nyt vaan on miten on, mutten mitään yleensä siitä miksi se on niin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)