Aihe: Kitaran varresta bassoon,mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
1
teukka
03.01.2007 17:46:08
Eli nyt olis sellainen tilannne että kitarointia unohtamatta voisin siirtyä myös basson varteen.Tämä nyt on täysin outo soitin mutta orkesterin järjestely kysymys joten ajattelin kokeilla.Mites mun kannattaa lähteä liikkeelle uuden soittimen kanssa?
Bassonhan kuuluisi olla jonkin sortin metronomi bändissä rumpalin ohella joten
Miten basso on hyvä sovittaa kitaran sekaan?
Plektralla vai ilman?Vai mitä hittoa?
Eikä sitten suun soittoa!Tyhmiä kysymyksiä tiedetään,mutta nyt tarvitaan apua että pääsee liikkeelle.
hollstro
03.01.2007 18:26:56

Soita soinnun perusääni samaan aikaan bassorummun kanssa. Plektralla tai sormillla, kumpi tuntuu paremmalta. Kuuntele minkä pituisena ääni kannattaa soittaa ja samuta/anna soida. Siitä lähtee.
teukka
03.01.2007 18:42:52 (muokattu 03.01.2007 18:43:04)
Mites kun soitetaan metallia kerran niin eikös bassoille ole kaikenmaailman säröjä?
Ja soitetaanko bassot normaalisti cleanilla vai säröllä tässä tyylilajissa?
Tyhmät kysymykset jatkuvat...
Jooba
03.01.2007 18:49:25 (muokattu 03.01.2007 18:50:00)
Saa sitä kysellä. Itse soitan sormilla trash vaikutteista metalli bändissä. Särö on päällä biisistä riippuen, jos keksin jotain bassolle omaa juttua taustalle niin sillon on puhdas soundi että basso erottuu juuri sopivasti. Sitten mitenkä sinne soittaa niin yleensä soitan samalla tavalla kun kitarat, paitsi kaikki äänestä toiseen juoksutukset jotka ovat välikohtina pyrin soittamaan joko oman jutun tai sitten vain yhtä ääntä. Sillon kun itse en pysynyt niin hyvin kitaran perässä niin soitin puolet niistä äänistä. Kitara soittaa 16-osia niin soitin siihen 8-osia, se toimii loistavasti.
okabass
03.01.2007 21:44:39 (muokattu 03.01.2007 21:46:17)
Eli nyt olis sellainen tilannne että kitarointia unohtamatta voisin siirtyä myös basson varteen.Tämä nyt on täysin outo soitin mutta orkesterin järjestely kysymys joten ajattelin kokeilla.Mites mun kannattaa lähteä liikkeelle uuden soittimen kanssa?
Bassonhan kuuluisi olla jonkin sortin metronomi bändissä rumpalin ohella joten
Miten basso on hyvä sovittaa kitaran sekaan?
Plektralla vai ilman?Vai mitä hittoa?
Eikä sitten suun soittoa!Tyhmiä kysymyksiä tiedetään,mutta nyt tarvitaan apua että pääsee liikkeelle.

Tässä tulee sellaista tajunnanvirtaa aiheesta.

Kuuntele basisteja ja matki. Eli valitse piisi, kuuntele miten basso soittaa, opettele bassostemma.

Basso on sovituksen alin ääni.
Rytmi on A ja O = joko toimii bassorummun kanssa tai sitten ei. Tätä ei voi korostaa liikaa. Malta soittaa vähän, kuulostamatta siltä "vitsien pasistilta".

Basson soittaman rytmin näennäinen helppous,yksinkertaisuus sattaa hämätä: vaatii oikeasti osaamista soittaa rytmi _oikein_.

Joku sanoi, että soita niin vähän kuin pystyt, ja ota siitä vielä puolet pois, niin alkaa löytyä.
Tutustu kuhunkin tyyliin -oli se sitten humppa tai hevi-alkuperäisimmässä muodossa, mitä löydät.
Basismi on mielentila: tuetaan muita, rakennetaan piisiä, kerrotaan musiikillisesti muille missä mennään.

Kaikki hyvät soittajat, joiden kanssa olen saanut soittaa kuuntelevat, ja arvostavat tanakkaa bassonsoittoa, johon on hyvä soittaa/laulaa. Vireys on hyvin olennainen juttu. Sellainen rumpali, joka kanssa komppi kuin komppi toimii, on painonsa arvoinen kultaa. Joidenkin rumpaleiden kanssa vaan toimii selvästi paremmin kuin toisten, ei mahda mitään.
Kun soitat sen olennaisen, mitä piisi vaatii, olet jo pitkällä basismissa.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Jumina5/6
03.01.2007 22:38:03
Kitara soittaa 16-osia niin soitin siihen 8-osia, se toimii loistavasti.

Vaikken periaatteessa basisiti olekkaan, niin tää on kyllä aika usein hyvä. Jos biisi on nopea, niin on parempi kuulla bassota 'pumpumpumpum' kuin epämääräinen 'plurupumupuhupum'. Usein se vaan menee liian puuroksi nopeana, riippuen tietty soittajasta/soundistakin.
Deep Blue Sheep.
teukka
04.01.2007 14:54:01
Hyviä vastauksia!Kertokaas lisää yleensä bassoon liityviä asioita,perusteita yms.
Voinko esim käyttää kitarkomboa basson kanssa?Aina parempi omansa,luulen että käy elementti esim skeba vahvarissa pieneksi.
Kaikkea yleistä asiaa siis.Saattaa tuo kuvio toteutua että alan veivaamaan myös bassoa kitaran ohella,riippuen vähän siitä että miten porukkaa on treeneissä yms.
Hukkaan tuo ei nyt mene varmasti.Oppia ikä kaikki.
Sitä on jotenkin ruvennut nyt kuuntelemaan bassoja eri tavalla ihan biiseiisä eri bändeiltä ja kyllähän se erottaa useimmiten ihan selvästi.saan vähän kuvaa miten sillä soitetaan.
hollstro
05.01.2007 11:07:15

Hyviä vastauksia!Kertokaas lisää yleensä bassoon liityviä asioita,perusteita yms.
Voinko esim käyttää kitarkomboa basson kanssa?Aina parempi omansa,luulen että käy elementti esim skeba vahvarissa pieneksi.

Kirjoittelit että soitatte Metallia. Jos näin on niin unohda kitarakamat basolle, ellei sulla ole joku Marsun Mode Four, joka varmaan toimii bassollekin. Jos sulla on kitaranuppi, niin sitä voi kokeilla käyttää bassokaapin kanssa.
Hellrongel
05.01.2007 13:10:36
Vaikken periaatteessa basisiti olekkaan, niin tää on kyllä aika usein hyvä. Jos biisi on nopea, niin on parempi kuulla bassota 'pumpumpumpum' kuin epämääräinen 'plurupumupuhupum'. Usein se vaan menee liian puuroksi nopeana, riippuen tietty soittajasta/soundistakin.

Mitenkäs muuten yleensä muut bassopalstalaiset suhtautuvat tähän kahdeksasosapompotteluun? Varsinkin kun soitan bändissä, jossa ei ole komppikitaraa, niin yleensä kuullostaa hyvältä ihan yksinkertaisesti vain vedellä niitä pohjia sinne, ja sitten vähän jotain jotain monipuolisempaa, jos tarve vaatii. Toisaalta, kun aika aloittelija olen, niin enimmäkseen kopioin nekin jutut vain seurailemalla lead-kitaraa.

Leimautuuko tuolla soittotyylillä heti osaamattomaksi basistiksi, jolla ei ole "näkemystä"?
J.Hollström
05.01.2007 13:20:20
Mitenkäs muuten yleensä muut bassopalstalaiset suhtautuvat tähän kahdeksasosapompotteluun? Varsinkin kun soitan bändissä, jossa ei ole komppikitaraa, niin yleensä kuullostaa hyvältä ihan yksinkertaisesti vain vedellä niitä pohjia sinne, ja sitten vähän jotain jotain monipuolisempaa, jos tarve vaatii. Toisaalta, kun aika aloittelija olen, niin enimmäkseen kopioin nekin jutut vain seurailemalla lead-kitaraa.

Leimautuuko tuolla soittotyylillä heti osaamattomaksi basistiksi, jolla ei ole "näkemystä"?

Ei leimaudu. Suora kasi on aina jees. Keep it simple -taktiikka on yleensä parempi basson kanssa kuin epävarma kikkailu.
"Kekkulissa ei seiso, rapulassa vaan." -hemmo
Värinä
05.01.2007 14:28:55
Ei leimaudu. Suora kasi on aina jees. Keep it simple -taktiikka on yleensä parempi basson kanssa kuin epävarma kikkailu.

Näin juuri. Itse vetelen myös pääasiassa tasasta kasia. Ja niin tuntuu moni muukin varsinkin rokkipuolella. Hyvin tehtynä suora kasikin kuulostaa vivahteikkaalta.
Rock and/or Roll
okabass
05.01.2007 14:32:41
Näin juuri. Itse vetelen myös pääasiassa tasasta kasia. Ja niin tuntuu moni muukin varsinkin rokkipuolella. Hyvin tehtynä suora kasikin kuulostaa vivahteikkaalta.

Niinpä. Tuli hakematta mieleen Highway Star.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Jooba
05.01.2007 19:51:26
Mutta mä olen nyt tuohon nopeuteen perustunut enemmän ja vaikka jos tutkii yhtyettä Lamb of God niin basso soittaa jossain kohti 16 osia kun taas skeba vain 8 osia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)