Aihe: Ibanezin kaulassa halkeama
1
kozmik
29.08.2006 01:28:52

Elikkäs tilanne on nyt se, että meikäläisen Ibanez SR745-basson kaulassa on piiiiitkä halkeama, sellaiset 20cm suunnilleen. Halkeama ei ole mitenkään levinnyt/auennut, mutta lienee ajan kysymys koska alkaa pahemmin repsottaa. Kysymys kuuluu että onkohan tuota mahdollista korjauttaa ja mitähän moinen operaatio mahtaa maksaa? Vai pitäisikö suosiolla ostaa uusi kaula?

Kiits.
Cat's foot, iron claw, neuro-surgeons scream for more...
Wilkeson
29.08.2006 18:12:14
mä ostasin suosiolla uuden kaulan.
en oo oikee ikinä kuullu et joku korjauttais kaulan.varsinkaan halkeaman.

eikö se halkeama vaikuta saundiin millään tavalla nyt? kohta varmasti jos se siitä pikkasen levahtaa!
sit on vaihtoehdot vähissä!
aika tärkee osa toi kaula bassossa!

osta uus!
DieGr
29.08.2006 18:16:20
Mistäköhän moinen on mahtanut tulla?
Tatuo
29.08.2006 19:12:17
uus kaula jos ei muuta voi
käytä jollaki rakentajalla
~(,,_,,)''>
kozmik
29.08.2006 19:29:39

Huonosta kohtelustahan tuo on tullut... Toisin sanoen kaikenlaista osumaa on basso ottanut. Sen kummemmin en ole huomannut soundissa vaikutusta, tosin en ole ihan varma missä vaiheessa tuo halkeama on edes tuohon tullut. On se ainakin vuoden päivät siinä ollut. En ole vaan tehnyt asialle mitään kun tuo on periaatteessa ollut kakkosbassona, kun rockbassissa on mieluisampi soundi. Nyt vaan kun on taas vähän ylimääräistä rahaa niin iski innostus laittaa tuo kuntoon. Eli kaula kondikseen ja mikit vaihtoon.

Mistähän sitä uutta kaulaa pitäisi alkaa hakemaan? Ibanezin kotisivuilla on jonkinlainen lista replacement-kauloista mutta tuota sr745:sta ei ainakaan siitä listasta löydy. Eikä mitään informaatiota siitä, mistä noita kauloja vois ostaa/tilata. Pitäiskö siis mennä ja tilata ihan custom-kaula jostain kitarantekijältä? Lienee hirvittävän kallista tuollainen...
stenel
29.08.2006 22:42:41
Ehdotan huolellista paneutumista kaulan korjaustöihin ja korjaisin kaulan siis itse.
Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara
rattledad
29.08.2006 22:51:28

en oo oikee ikinä kuullu et joku korjauttais kaulan

http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … orjaus&c=0&dest=msg#results
kozmik
29.08.2006 23:15:34

Ehdotan huolellista paneutumista kaulan korjaustöihin ja korjaisin kaulan siis itse.

Ajatus on kaunis mutta kun mulla on peukalo niin keskellä kämmentä että vaikka kuinka perehtyisin niin vituiksi menee. :D Siis ihan oikeasti, jos yrittäisin tuota niin saisin sen vaan pahempaan kuntoon. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin.
Wilkeson
30.08.2006 12:47:23
Ajatus on kaunis mutta kun mulla on peukalo niin keskellä kämmentä että vaikka kuinka perehtyisin niin vituiksi menee. :D Siis ihan oikeasti, jos yrittäisin tuota niin saisin sen vaan pahempaan kuntoon. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin.

eli jääkö vaihtoehtoja..???

mul ei ainakaa varsinkaa hermo ja viel vähemmän taito riittäs korjauttamiseen...eli uuden kaulan järkkäisin.

kantsii tiedustella uuden kaulan hintaa ja verrata sitä korjauttamiseen!

mutta...uus on aina uus.mun mielestä jotenki kuulostaa paremmalta.
Wilkeson
30.08.2006 12:52:09
lisäys...eli en missään tapauksessa lähtis siis itse yrittämäänkään fixata kaulaa kondikseen.
js varsinki jos tietää et menee munilleen ja ei oikee osaa.

vähä sama ku torso yrittäs olla 10 ottelija...yhtä hyvin multa onnistus!!!
balzary
30.08.2006 12:55:02

Käy pyytämässä arvio korjauksen hinnasta joltain kitarankorjaajalta. Jos liian kallista verrattuna uuteen kaulaan, niin varmaan kannattaa silti soittaa tolla niin kauan kun se (mahdollisesti) päsähtää halkipoikki?
Soundi lähtee oliiviöljystä.
Wilkeson
30.08.2006 13:18:28
Käy pyytämässä arvio korjauksen hinnasta joltain kitarankorjaajalta. Jos liian kallista verrattuna uuteen kaulaan, niin varmaan kannattaa silti soittaa tolla niin kauan kun se (mahdollisesti) päsähtää halkipoikki?

samaa mieltä!!!

kandee soittaa vaan joo ku / jos pystyy.

mut toisaalta mielummin ennenku se kajahtaa kokonaan poikki koska sit voi tulla taas pikkanen venailu uutta kaulaa odotellessa...ellei oo toista beissii mil voi vedellä!
Teijo K.
30.08.2006 14:42:29 (muokattu 30.08.2006 14:44:14)

Helposti tuossa tulee sellainen vaikea paikka, että kaulan korjaus maksaa enemmän kuin uusi kaula, mikä taas maksaa enemmän kuin samanlainen ritsa uutena. Eli käytännön vaihtoehdot on ostaa uusi basso tai korjata se itse.

Halkeaman liimaaminen ei ole mitään aivotiedettä tai rakettikirurgiaa, ja asiaan huolellisesti perehtymällä ainoastaan kaikkein tumpeloin prosentti henkilöistä ei siitä kunnialla selviydy.

Ps. itse olen korjannut jokusen ihan tyystin poikki menneen kaulan, jotka pelittävät kaikki täysin ongelmitta. Yllättävän paljon saa ihan liimalla aikaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
2541
30.08.2006 16:11:24

en oo oikee ikinä kuullu et joku korjauttais kaulan.

Vanhan Gibson Thunderbirdin kohdalla kaulan korjaus on melkein enempi sääntö kuin poikkeus.;)
Wilkeson
30.08.2006 17:00:16
Vanhan Gibson Thunderbirdin kohdalla kaulan korjaus on melkein enempi sääntö kuin poikkeus.;)

kuis nyt niin?
2541
30.08.2006 17:31:03

kuis nyt niin?

Ne on niin ohuita satulan kohdalta ja lavan kulma kaulaan nähden on melko iso. Herkkiä murtumaan. Les Paul -kitaroissa samaa probleemaa.
kozmik
31.08.2006 00:29:47

Helposti tuossa tulee sellainen vaikea paikka, että kaulan korjaus maksaa enemmän kuin uusi kaula, mikä taas maksaa enemmän kuin samanlainen ritsa uutena. Eli käytännön vaihtoehdot on ostaa uusi basso tai korjata se itse.

Halkeaman liimaaminen ei ole mitään aivotiedettä tai rakettikirurgiaa, ja asiaan huolellisesti perehtymällä ainoastaan kaikkein tumpeloin prosentti henkilöistä ei siitä kunnialla selviydy.

Ps. itse olen korjannut jokusen ihan tyystin poikki menneen kaulan, jotka pelittävät kaikki täysin ongelmitta. Yllättävän paljon saa ihan liimalla aikaan.

No, noita nimenomaisia bassoja tuskin saa mistään uutena, valmistus lopetettiin 2003 muistaakseni. Vintage-kamaa... :D Tietty erot noihin uudempiin ibanezeihin voi olla aika vähäiset, en tiedä. Joka tapauksessa tuo on iban kalliimpia (joskaan ei kalleimpia) pelejä, japanissa valmistettu. 600e maksoin käytettynä. Ihan noin kalliita ei kai sentään pelkät kaulat ole? Toivottavasti ainakaan...

Edelleen suhtaudun kyllä vähän skeptisesti tuohon itse korjaamiseen. Kas kun viimeksi olen tuon tyyppisiä juttuja tehnyt 7. luokalla eli 12 vuotta sitten... Mutta ehkäpä sitä sietäisi harkita. Olisko heittää jotain hyvää nettisivua tms josta löytyisi enemmän infoa asiasta?

Parikin muuta bassoa löytyy kotoa joten sinänsä mikään kiire tai hengenhätä ei ole tuon kanssa. Kakkosbassona se on ollut jo ihan soundinsakin puolesta, vaikka kaula onkin mieluisin noista omista bassoista. Mukavan kevyt soittaa. Viisikielisenä nuo ibanezin kaulat toimii, nelikielinen on jo sellainen tikku että eihän siitä saa edes otetta...
Jesus Muerte
31.08.2006 03:38:35
Olisko heittää jotain hyvää nettisivua tms josta löytyisi enemmän infoa asiasta?

Tuolta varmaan kannattaisi aloittaa, löytyy luullakseni vastaus ihan kysymällä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=31
Teijo K.
31.08.2006 08:07:37

No, noita nimenomaisia bassoja tuskin saa mistään uutena, valmistus lopetettiin 2003 muistaakseni. Vintage-kamaa... :D Tietty erot noihin uudempiin ibanezeihin voi olla aika vähäiset, en tiedä. Joka tapauksessa tuo on iban kalliimpia (joskaan ei kalleimpia) pelejä, japanissa valmistettu. 600e maksoin käytettynä. Ihan noin kalliita ei kai sentään pelkät kaulat ole? Toivottavasti ainakaan...

Vintagea ja sitä harvinaisempaa vanhempaa. Fenderiin saisi sen yleisyyden takia kaulan noin 150€, mutta mistäpä lähteä hakemaan Ibanaan vaihtokaulaa? Menee tilaushommaksi ja maksaahan se, sehän maksaa. Voi olla että korjauttaminen sitten kuitenkin... Kannattaa kysellä lähitienoon soitinrakentajilta. Ei tuo oikeasti ole mikään paha rasti.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)