Rokkinorsu 29.06.2006 20:25:33 | |
---|
Elikkäs joo, asiasta on varmasti keskusteltu useasti ja usein sanotaan, että bassoa on turha mikittää, vaan pistetään suoraan linjaan ja se siitä sitten. Mutta mitäs sitten kun halutaankin mikitetty bassosoundi? Ensimmäiseksi haluaisin tietää, että jos mikitätette basson livenä, niin minkälaista mikkiä käytätte? Jotain basarimikkiä? Ja sitten kun ollaan studiossa, minkälaisia mikityksiä käytätte tällöin? Overhead + jokin basarimikki? Lähinnä haluaisin tietää erilaisista mikeistä ja niiden eri ominaisuuksista. Linjasoundissa ei sinällään ole mikään vika, mutta kun haluaisin henkilökohtaisesti vähän kolisevampaa ja "räväkämpää" soundia, kuin mitä linjalla saadaan aikaiseksi. Elikkä siis, mikkejä kehiin ja omiakokemuksia. Voinhan olla tietysti ihan hölmökin, kun haluan tämmöistä hakea, vaan kun tympii se linjaan vetäminen. -Joonas Basisti. |
Zarmo 29.06.2006 21:46:18 | |
---|
Mie mikitin tollasella halvalla laajakalvokonkalla jonkun matkan päästä, kun ekaa demoa väsättiin. Siis ihan kotikonstein ääniteltiin. Tuolla nuo vanhemmat eli alimmat. http://www.mikseri.net/artists/interspectional.46725.phpIhan hyvä soundi miusta tuli. On noissa kai linjasoundiakin mukana, tai emmie tiijä, kun en miksannut enkä äänittänyt. |
willie 29.06.2006 21:53:14 | |
---|
Terve. Mikkien suhteen en osaa sua juuri valaista, mutta itse olen ehdottomasti mikityksen kannalla. Omasta mielestäni parhaan bassosoundin sain aikanaan taltioitua näin : Käytössä oli Peavey 130W TNT -combo (15" BW elementti) ja Washburn Force 8 -basso. Styrkkarista normaalit soittosaundit ja mikkinä keskinkertainen Shure-herttakuvio-laulumikki. Mikki oli suunnattu suoraan elementin keskustaan n. 10 cm etäisyydelle. Tuloksena oli selkeän murakka bassotoisto ja melko runsas diskantti, ei kuitenkaan liian kihisevä. Mukavasti kuului myös basson narinat ja kolinat. Siis present.. ? Nää on niin henkimaailman asioita. Kerran onnistuu, toisen kerran sitten taas ei.. :) |
balzary 30.06.2006 09:02:16 | |
---|
Shuren perus 57:lla elementin läheltä ja Basarimikillä jokusen metrin päästä, tolla oon ainakin ite saanu hyvät soundit. |
Pallisti 30.06.2006 10:19:19 | |
---|
Eikös studiossa ole ihan jees, jos on hyvä kaappi, että ottaa linjasaundia ja kaappisaundia ja niitä sitten sekottelee?! |
absqua 30.06.2006 10:44:36 (muokattu 30.06.2006 10:45:09) | |
---|
Eikös studiossa ole ihan jees, jos on hyvä kaappi, että ottaa linjasaundia ja kaappisaundia ja niitä sitten sekottelee?! Nimenomaan kyllä on jees. Tapauskohtaisesti määrittyy sitten se kumpaa on enemmän vai käytetäänkö vain toista. Ja mikäänhän ei estä käyttämästä useampia mikkejä. edit: Mikitetty kaappi on toimiva ratkaisu keikkaoloissakin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Pallisti 30.06.2006 11:01:50 | |
---|
Nimenomaan kyllä on jees. Tapauskohtaisesti määrittyy sitten se kumpaa on enemmän vai käytetäänkö vain toista. Ja mikäänhän ei estä käyttämästä useampia mikkejä. edit: Mikitetty kaappi on toimiva ratkaisu keikkaoloissakin. Väittäisin kyllä vielä, että se on aika paljon kaapista kiinni, että saako siitä hyvää mikkisaundia vai ei. Ampegin rantasaunasta ainakin saa :) |
Teijo K. 30.06.2006 11:08:11 | |
---|
Väittäisin kyllä vielä, että se on aika paljon kaapista kiinni, että saako siitä hyvää mikkisaundia vai ei. Ampegin rantasaunasta ainakin saa :) Saa vain olla aika iso mesta että pystyy käyttämään. Nimim. miksaaja. |
absqua 30.06.2006 11:19:04 (muokattu 30.06.2006 11:20:17) | |
---|
Saa vain olla aika iso mesta että pystyy käyttämään. Nimim. miksaaja. Mitä pystyy käyttämään? Sitä mikitettyä kaappisoundia? Eihän se rantasaunan täysillä tarvitse olla että mikin saa siinä verkon edessä pysymään. Nimim. Miksattava Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 30.06.2006 11:27:50 | |
---|
Mitä pystyy käyttämään? Sitä mikitettyä kaappisoundia? Eihän se rantasaunan täysillä tarvitse olla että mikin saa siinä verkon edessä pysymään. Nimim. Miksattava Sitä soundia. Tähän asti on ollut kaikki rantasaunat senverran lujalla että PA-vahvistusta ei ole tarvittu. Toisaalta en mie koskaan ole mennyt vaatimaankaan "saunaa" pienemmälle jos se suora soundi on riittänyt. Kokemus on osoittanut jne... |
absqua 30.06.2006 11:30:49 (muokattu 30.06.2006 11:31:17) | |
---|
Sitä soundia. Tähän asti on ollut kaikki rantasaunat senverran lujalla että PA-vahvistusta ei ole tarvittu. Toisaalta en mie koskaan ole mennyt vaatimaankaan "saunaa" pienemmälle jos se suora soundi on riittänyt. Kokemus on osoittanut jne... No. Riippuu soittajasta, miksaajasta, monitoroinnista, musasta, paikasta, kamoista jne jne. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 30.06.2006 11:32:21 | |
---|
No. Riippuu soittajasta, miksaajasta, monitoroinnista, musasta, paikasta, kamoista jne jne. Tottakai, sanomattakin lienee selvää, että omista kokemuksistani puhuin. |
absqua 30.06.2006 11:43:37 | |
---|
Tottakai, sanomattakin lienee selvää, että omista kokemuksistani puhuin. Siihen nähden oli tarkastajalla käytössä suhteellisen yleistävä sävy minusta. Toki olemme samaa mieltä siitä että ei maksa vaivaa mikittää liian lujalle käännettyä kaappia joka jo muutenkin täyttää koko tilan bassokuminalla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 30.06.2006 11:46:22 (muokattu 30.06.2006 11:48:58) | |
---|
Siihen nähden oli tarkastajalla käytössä suhteellisen yleistävä sävy minusta. Toki olemme samaa mieltä siitä että ei maksa vaivaa mikittää liian lujalle käännettyä kaappia joka jo muutenkin täyttää koko tilan bassokuminalla. Mie olen myös sitä mieltä, että ei maksa vaivaa pyytää pienemmälle juuri sopivalla olevaa bassokaappia jok täyttää tilaa juuri sopivasti hyvänkuuloisella soundilla. Pyytää pienmmälle ihan sentakia että pääsisi laittamaan sitä samaa soitinta PA-kamoista isommalle. Rantis on kivasti tehnyt ton niillä keikoilla missä olen miksaamassa ollut ja siellä on sitten tuo pino ollut käytössä. Mikitän kyllä, mutta en ole tähän mennessä kertaakaan avannut hanoja. Mina selventa, tuollalailla kun käyttää saa olla aika iso tila että rantis loppuu kesken. sa jymmarta? |
Rokkinorsu 30.06.2006 11:46:48 | |
---|
Shuren perus 57:lla elementin läheltä ja Basarimikillä jokusen metrin päästä, tolla oon ainakin ite saanu hyvät soundit. 57 mullaki kävi mielessä, mutta piti hakee vielä varmistusta :) Mutta mites sit keikka-oloissa, kun ei oo mahollista kuin yhteen mikkiin? Basarimikillä siitä läheltä, vai sit pelkkä 57? Basisti. |
absqua 30.06.2006 11:50:30 | |
---|
Mie olen myös sitä mieltä, että ei maksa vaivaa pyytää pienemmälle juuri sopivalla olevaa bassokaappia jok täyttää tilaa juuri sopivasti hyvänkuuloisella soundilla. Pyytää pienmmälle ihan sentakia että pääsisi laittamaan sitä samaa soitinta PA-kamoista isommalle. Rantis on kivasti tehnyt ton niillä keikoilla missä olen miksaamassa ollut ja siellä on sitten tuo pino ollut käytössä. Tuo on minun mielestäni oikea lähestymistapa asiaan. Eli samaa mieltä ollaan. Tarkoitus ei ollut mitenkään aliarvioida sun kokemustasi, ennemminkin vaan ampua alas tarpeettomat yleistykset. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
absqua 30.06.2006 11:51:18 | |
---|
57 mullaki kävi mielessä, mutta piti hakee vielä varmistusta :) Mutta mites sit keikka-oloissa, kun ei oo mahollista kuin yhteen mikkiin? Basarimikillä siitä läheltä, vai sit pelkkä 57? Keikkaoloissa pelkkä lähimikitys ellet sitten halua sinne bassomikkiin runsaasti vuotoja rummuista tai kitarakaapeista. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
balzary 30.06.2006 11:52:45 | |
---|
Mutta mites sit keikka-oloissa, kun ei oo mahollista kuin yhteen mikkiin? Basarimikillä siitä läheltä, vai sit pelkkä 57? 57 peliin vaan, botnet linjasoundista. |
henrico 30.06.2006 11:56:04 | |
---|
mulla on aina keikoilla hartke 3500 linjasta otettu on kyllä omasta mielestä toiminut hyvin. |
henrico 30.06.2006 11:58:21 | |
---|
jotku käyttävät särö bassolle mikki+linja,ainakin nauhoitus hommissa |