Aihe: Kielten pesu
1 2 3
toby
07.02.2006 08:56:47
Noniin arvon basistit. Eli basossa on kiinni roundwound ghs boomers kielet ja tuli tässä mieleen, että voiko ne keittää kattilassa eli puhdistaa? Tuleeko niihen sitä uutta soundia niinkuin niissä on uutena ostaessa?

Kiitän.
Karlsson
07.02.2006 09:01:18
Noniin arvon basistit. Eli basossa on kiinni roundwound ghs boomers kielet ja tuli tässä mieleen, että voiko ne keittää kattilassa eli puhdistaa? Tuleeko niihen sitä uutta soundia niinkuin niissä on uutena ostaessa?

Kiitän.

Voi keittää. Soundi tulee kirkkaammaksi joksikin aikaa, ei niistä uudenveroisia tule kuitenkaan.
Keny
07.02.2006 09:35:55

Kiitän.

Juu keittää voi niinku säm tossa totes.Muutama minsa riittää.Uusia niistä ei tule mut pysyy jonkin aikaa kirkkaampana soitto tyylistä vähän riippuen.Oon ite joskus keittäny kahteen kertaan tai jopa kolmeen...siis kuukauden välein.Jotenki tuntuu vaan et ei pidä useemman keittokerran jälkee virettä vaan enään niin hyvin.
Jos on kovin kalkkipitosta vettä niin tukkeutuu nopeemmin oon huomannu.Eli niillä kellä on oma kaivo niin voi esiintyä tota kalkki onkelmaa.
Jos haluu ne heti keittämisen jälkeen kiinni niin voi föönillä puhallella tai jotkut laittaa uuniin hetkeks.Tota uunia en oo ite käyttäny.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Niskamies
07.02.2006 11:14:23
Kannattaa kokeilla kielten liottamista yön yli denaturoidussa alkoholissa, esim Sinolissa. Itse olen tätä harrastanut, ja kielet kuulostavat ja tuntuvat kuin uusilta jonkin aikaa. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin kielten keittäminen.
More is more.
PasiB
07.02.2006 11:27:17
Minä olen pessyt kielet astianpesukonneessa muiden tiskien seassa. Eka kerralla meinasi huushollin puheenjohtaja ottaa kierroksia, mutta kyllä se siitä leppyi. Kielet tuntuu jonkin aikaa paremmilta, suunnilleen sama tulos kuin keittämällä.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
Progbass
07.02.2006 11:31:05
Minä olen pessyt kielet astianpesukonneessa muiden tiskien seassa. Eka kerralla meinasi huushollin puheenjohtaja ottaa kierroksia, mutta kyllä se siitä leppyi. Kielet tuntuu jonkin aikaa paremmilta, suunnilleen sama tulos kuin keittämällä.

Kannattakohan tuo, kun niistä kielistä voi irrota jotain moskaa astioihin eikä ole kivä syödä niistä sen jälkeen. heh
Keny
07.02.2006 11:34:52

Hoho.Pitkin kokeilla pesukoneessa viellä.

Sellasta spraytä millä putsataan esim rasva ja oljy jarrulevyistä oon kokeillu mut ei toiminnu ollenkaan.Sen pits poistaa ja haihduttaa rasva ja lika.En suosittele.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
07.02.2006 11:35:36

Kannattakohan tuo, kun niistä kielistä voi irrota jotain moskaa astioihin eikä ole kivä syödä niistä sen jälkeen. heh

No aika pientä tuo siihen verrattuna on, miten paljon pesuainejäämiä kaikki astianpesukonetta käyttävät saavat sisuksiinsa joka tapauksessa. Kuulemma aika kivasti mustunut ruuansulatusjärjestelmä kun ruumiinavauksissa tutkailevat.
Munsta.
Novis_3
07.02.2006 12:25:21

Juu, minäki pyhitin ihan oman kattilan kielille, sen verran niistä irtoaa sitä paskaa. Siitä en sitten tiedä onko se terveellistä/hyvää, jos se ruuan sekaan joutuu.. Köyhänä opiskelijana ei rahaa ollu koko ajan ostaa uusia kieliä, niin kattilalle oli käyttöä aika kivasti.

Annan veden kiehahtaa ja heitän kielet sekaan, 10-15 min on ihan jees. Sen jälkeen vedet pois ja kielet pyyhin vanhalla valkosella tennis-sukalla kuivemmaksi ja sitte kuivumaan..

et siltappaa..
poppamies
07.02.2006 17:11:31

Hoho.Pitkin kokeilla pesukoneessa viellä...

Laittakaa mikroon. Se on nykyaikaa se...
G-strings are for strippers
projekti
07.02.2006 17:30:53
Laittakaa mikroon. Se on nykyaikaa se...
Ja lopuksi mankelin läpi, tule tosi flatit.
Ultra Pro.
mr.bungle
07.02.2006 17:42:48

No aika pientä tuo siihen verrattuna on, miten paljon pesuainejäämiä kaikki astianpesukonetta käyttävät saavat sisuksiinsa joka tapauksessa. Kuulemma aika kivasti mustunut ruuansulatusjärjestelmä kun ruumiinavauksissa tutkailevat.

Urbaani legenda tuo, samoin kuin tarinat mätänemättömistä ruumiista.
bassolla hanuriin
Novis_3
07.02.2006 18:17:51
Ja lopuksi mankelin läpi, tule tosi flatit.

Nii ja sitä ennen nopea kuivaus leivänpaahtimessa...
Mileleo
07.02.2006 18:51:18
Itse olen tiskannut kielet reilusti tiskiharjalla astianpesuainetta käyttäen. Sehän nimenomaan poistaa rasvaa ja muuta paskaa myös lautasista,miksei siis kielistäkin. Kunhan hyvin huuhtelee ja kuivaa. Eräs entinen maikka sano että toi kielten keittäminen vois jotenkin olla haitallista niille; materiaali väsyy eikä välttämättä pidä virettään enää niin hyvin. Tiedä sitten.
Boxeri
07.02.2006 19:22:51
Kannattaa kokeilla kielten liottamista yön yli denaturoidussa alkoholissa, esim Sinolissa. Itse olen tätä harrastanut, ja kielet kuulostavat ja tuntuvat kuin uusilta jonkin aikaa. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin kielten keittäminen.

Hmmh... miksi denaturoidussa kun voi hommata bonanzaa tai lääkespriitä niin liemelle löytyy pesun jälkeenkin käyttöä.. Denaturoitu viina = jäänteitä kieltolain ajoilta.. Ei mene tämän bastitin jakeluun ;-D Ja elekää tyrkyttäkö niitä laske rautakangenläpi reseptejä.. ei toimi kokeiltu on..kele
Aqua vitae!!
"Alkoholi maistuu ja asiat tuntuvat luistavan" : Aki Kaurismäki : Varjoja paratiisissa
VesaK
07.02.2006 21:15:57

Keittäessä kannattaa pitää kielten viritinpään lankapunokset veden pinnan yläpuolella. Tuppaavat muuten purkaantumaan vieläkin nopeammin kuin muuten kieliä pois ja takaisin kiinni veivatessa.
hollstro
07.02.2006 21:30:46

Eräs entinen maikka sano että toi kielten keittäminen vois jotenkin olla haitallista niille; materiaali väsyy eikä välttämättä pidä virettään enää niin hyvin. Tiedä sitten.

Teräksen ja nikkelin ominausuuksia ei 100-asteinen vesi muuta.

Keittelin itse kieliä aikoinaan säästösyistä. Aika usein tulos oli epätasainen. Jotkut kielistä kuulostivat uusilta, jotkut jäivät "tukkoon". Sittemmin olen vaihtanut uudet kielet kun sen aika koittaa. Mulla basson kielet kestävät vuosia aika hyvinä.

En hikoile käsistä ollenkaan ja soitan puhtailla käsillä. Joskus jameissa rähmäkäpälät soittavat kielet tukkoon tunnissa, eli soittajakohtaisia eroja on paljon. Niille jotka hikoilevat käsiensä kautta keittäminen on varmasti hyvä keino pitää kielikustannukset kohtuullisina.
Karlsson
07.02.2006 21:55:15
Teräksen ja nikkelin ominausuuksia ei 100-asteinen vesi muuta.

Oiskohan kyse siitä, että metalli väsyy siinä väristessään? Keittäminenhän ei palauta metallia uuden veroiseksi, sillä kuten tiedämme, kyseinen tekniikka ei vieläkään ole lyönyt itseään läpi esmes autojen ruosteen estossa.

Niin, siis keitetyt kielet ovat vanhat kielet, vaikka vähän kirkkaammin soivatkin.
VesaK
08.02.2006 07:40:37

Sellainen ultraäänipesuri mitä elektroniikkapajoissa usein on voisi olla hyvä kielten putsaamiseen. Pesuliuottimena tällaisessa käytetään spriitä ja ultraäänivärinä irrottaa lian kuin lian. Piirikorteistakin irtoaa rasvat, juotosfluxit ja kaikki muu sonta varsin tehokkaasti. Harmi kyllä tällaisia koneita harvemmin vaan kotona on kellään. :-(
hemmo
08.02.2006 07:52:40

Onko kukaan muuten huomannut, että kielien hinkkaaminen rätillä tms. heti soittamisen jälkeen lyhentää/parantaa kielien kestoa merkittävästi?
FenderGibsonMarshallMonster
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)