![]() 22.11.2005 22:13:01 | |
---|---|
Heip. Valaiskaapa minua hölmöä aiheesta impedanssi. Ongelmani on putkinuppini, joka vaatii 8 ohmin kaapin. Muuten ok, mutta haluaisin kokeilla isompaa kaappi kuten 6x10 tai 8x10 ja ainakin ampegin vastaavat ovat vain 4 ohmisia. Voinko ajaa 4 ohmisia kaappeja vaikkapa nupille sopisi 8? Jos ei, niin onko jotain konstia miten pystyisi? Kiittäen ja kumartaen, -teemu | |
![]() 22.11.2005 22:57:43 | |
Perkule kun tuolla on jo FAQ kirjoitettu aiheesta, niin miks ei lukis sitä ja/tai esittäis kysymyksensä sinne. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=20639e85bb45e5ad3df7c891dfec3ef0 Tämmönen basistin retku | |
![]() 23.11.2005 08:34:23 | |
Perkule kun tuolla on jo FAQ kirjoitettu aiheesta, niin miks ei lukis sitä ja/tai esittäis kysymyksensä sinne. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=20639e85bb45e5ad3df7c891dfec3ef0 Kato kyseessä on basisti, muistahan se. Jos basistille sanoo "impedanssi" ei se ymmärrä että tommonen sana ku "Ohmi" liittyis siihe jotenni. "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 | |
![]() 23.11.2005 09:27:18 | |
Heip. Valaiskaapa minua hölmöä aiheesta impedanssi. Ongelmani on putkinuppini, joka vaatii 8 ohmin kaapin. Muuten ok, mutta haluaisin kokeilla isompaa kaappi kuten 6x10 tai 8x10 ja ainakin ampegin vastaavat ovat vain 4 ohmisia. Voinko ajaa 4 ohmisia kaappeja vaikkapa nupille sopisi 8? Jos ei, niin onko jotain konstia miten pystyisi? Kiittäen ja kumartaen, -teemu Et voi. Mutta tuolla FAQ:issa on varmaan lueteltu keinoja, joilla onnistuu, tosin jos vaan kokeilet, niin aika monimutkaisen homman joudut sitä varten tekemään. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 23.11.2005 09:32:11 (muokattu 23.11.2005 09:34:54) | |
Putkinuppiin itse asiassa voi kytkeä optimaalista pienemmän kuorman ihan rauhassa. Tällöin ei vaan saa ihan kaikkea tehoa ulos nupista. Tilanne ei ole sama toisinpäin eli 4 ohm ulostuloon EI OLE SUOTAVAA kytkeä 8 ohm kuormaa. Pääteaste saattaa lähteä pahimmassa tapauksessa oskilloimaan jollain kohtalaisen suurella taajuudella (ei kuultavissa) johtaen pääteputkien ja ehkä jopa ulostulomuuntajan kärähtämiseen. | |
![]() 23.11.2005 11:02:13 | |
Putkinuppiin itse asiassa voi kytkeä optimaalista pienemmän kuorman ihan rauhassa. Tällöin ei vaan saa ihan kaikkea tehoa ulos nupista. Tilanne ei ole sama toisinpäin eli 4 ohm ulostuloon EI OLE SUOTAVAA kytkeä 8 ohm kuormaa. Pääteaste saattaa lähteä pahimmassa tapauksessa oskilloimaan jollain kohtalaisen suurella taajuudella (ei kuultavissa) johtaen pääteputkien ja ehkä jopa ulostulomuuntajan kärähtämiseen. Onhan kyllä uutta tietoa meitsille tuo, jopa aikas yllättävää. Sie taidat ton sähkön tuntea, mutta kumminkin, ootka nyt ihan saletti ettei menny puurot ja vellit sekasin? Että putkinuppiin, jossa minimi-impedanssi 8ohm, niin vois kytkeä huoletta 4ohm kuorman, ja siitä seuraa vain, ettei saa kaikkea tehoa ulos? Kun kumminkin mitä pienempi kuorma->sitä enemmän tehoa ulos, normaalisti. Ja että isomman kuorman kytkeminen johtais mahd.muuntajan kärähtämiseen...kiintoisaa, kiintoisaa. Olen ollut 20 vuotta hukassa. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 23.11.2005 12:18:24 (muokattu 23.11.2005 12:19:21) | |
Onhan kyllä uutta tietoa meitsille tuo, jopa aikas yllättävää. Sie taidat ton sähkön tuntea, mutta kumminkin, ootka nyt ihan saletti ettei menny puurot ja vellit sekasin? Että putkinuppiin, jossa minimi-impedanssi 8ohm, niin vois kytkeä huoletta 4ohm kuorman, ja siitä seuraa vain, ettei saa kaikkea tehoa ulos? PUTKInupin/päätteen tapauksessa kyllä. Ulostulomuuntajassa piilee syy. Kun kumminkin mitä pienempi kuorma->sitä enemmän tehoa ulos, normaalisti. Jep, TRANKKUnupin/päätteen tapauksessa. | |
![]() 23.11.2005 14:07:08 (muokattu 23.11.2005 14:09:19) | |
Joo, tosiaanki basisti kyseessä. Ei silti tarvi v****illa ;) Kiitti vastauksista. Sovitaan, ettei tuota kaikki ohmeista topikkia ollu vielä eilen... | |
![]() 23.11.2005 19:33:14 | |
Mites siinä sun nupissa voi olla vaan 8ohm minimi impedanssi? Ja kato, ne ampegin isommat kaapit on siksi 4ohmisia, koska et luultavasti tarvi kun yhden 6x10 tai 8x10, ja sitten niitä pienempiä 8ohmin kaappeja voi pistää 2 kappaletta niin tulee se 4ohm kuormaksi(olettaen että se vahvistimen minimi on 4ohmia). | |
![]() 23.11.2005 21:31:21 | |
Mites siinä sun nupissa voi olla vaan 8ohm minimi impedanssi? Ja kato, ne ampegin isommat kaapit on siksi 4ohmisia, koska et luultavasti tarvi kun yhden 6x10 tai 8x10, ja sitten niitä pienempiä 8ohmin kaappeja voi pistää 2 kappaletta niin tulee se 4ohm kuormaksi(olettaen että se vahvistimen minimi on 4ohmia). Ihan hyvinhän siinä voi olla, mutta tod.näk. kyseessä on verrattain pienitehoinen vahvistin. Meitsillä on valtavalla muuntajalla varustettu Marshall DBS 7400, jossa minimikuorma on 2ohm, ja niin noissa isoilla muuntajilla varustetuissa Ampegeissa sun muissakin on. Tästä syystä myös tuo meitsin tolle styrkkarille suunniteltu kaappi on 4ohm, jotta siihen voi sitten laittaa kaks niitä 4x10:jä kiinni, jolloin tulee täys hönkä. Kun taas mun Classic 30 combossa on lisäkaapin kuorma oltava 16ohm, kun sen combo on niin pienitehoinen, ja kaiketi sit myös melko pienellä muuntajalla varustettu. Kertokaa sähkötekniikkaa paremmin tuntevat, että onko tästä kyse. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 23.11.2005 23:26:36 | |
Se mun nuppi on sellanen pikkunen ampegin b-25b. Takana lukee että tehotkin ois "vaan" 55 wattia. Alkuperäsestä impedanssista en tiedä, mutta nuppia on kai modattu jotenkin ja nyt impedanssi on 8 ohmia. Jännä juttu vielä sekin että nupissa on kaksi lähtöä: Speaker ja External Speaker ja kumpaankin lähtöön on kirjotettu 8 ohmia jälkeenpäin... En nyt sitten ole aivan varma pitäsikö kahdella kaapilla ajellessa molempien olla sitten 8 ohmisia. Modauksen on tehnyt ilmeisesti joku kitarapajan tyyppi. Nupin myyjä lupasi tarkistaa millaisilla impedansseilla kannattaa mennä. Hän oli kuiteskin sitä mieltä että nuppi soundaisi parhaalta yhdellä vähän isomalla kaapilla. Oon siis kahden vaiheilla, ajatuksia, kokemuksia??? | |
![]() 24.11.2005 08:53:22 (muokattu 24.11.2005 09:06:14) | |
Meitsillä on valtavalla muuntajalla varustettu Marshall DBS 7400, jossa minimikuorma on 2ohm, ja niin noissa isoilla muuntajilla varustetuissa Ampegeissa sun muissakin on. Sun DBS7400:ssa on TRANKKUpääte, ja TEHOLÄHTEEN muuntajan koolla ei ole suoranaista vaikutusta minimi-impedanssiin. Sen määrää päätetransistorien virtakapasiteetti. Kun taas mun Classic 30 combossa on lisäkaapin kuorma oltava 16ohm, kun sen combo on niin pienitehoinen, ja kaiketi sit myös melko pienellä muuntajalla varustettu. Sun Classic 30 -kombossa (Peavey, otaksun?) on PUTKIpääte. TEHOLÄHTEEN muuntajalla ei tässäkään tapauksessa ole suoranaista vaikutusta, vaan sillä, millainen ULOSTULOmuuntaja on. Ulostulomuuntaja voi olla mitoitettu vaikkapa 16 ohm kuormalle, kun kuorma kytketään muuntajan koko toision yli, ja sitten siinä voi lisäksi olla vaikkapa 8 ohm ja 4 ohm väliulosotot. | |
![]() 24.11.2005 09:53:51 | |
Se mun nuppi on sellanen pikkunen ampegin b-25b. Takana lukee että tehotkin ois "vaan" 55 wattia. Alkuperäsestä impedanssista en tiedä, mutta nuppia on kai modattu jotenkin ja nyt impedanssi on 8 ohmia. Jännä juttu vielä sekin että nupissa on kaksi lähtöä: Speaker ja External Speaker ja kumpaankin lähtöön on kirjotettu 8 ohmia jälkeenpäin... En nyt sitten ole aivan varma pitäsikö kahdella kaapilla ajellessa molempien olla sitten 8 ohmisia. Modauksen on tehnyt ilmeisesti joku kitarapajan tyyppi. Nupin myyjä lupasi tarkistaa millaisilla impedansseilla kannattaa mennä. Hän oli kuiteskin sitä mieltä että nuppi soundaisi parhaalta yhdellä vähän isomalla kaapilla. Oon siis kahden vaiheilla, ajatuksia, kokemuksia??? Siis, yhdellä 8ohm kaapilla saat täydet 55W ulos. Eli jotain tällasta: http://www.thomann.de/thoiw3_ampeg_svt210he_bassbox_prodinfo.html Ei varmaan kannata ostaa mitään isompaa, voi kuulostaa 55 wattia aika ininältä, heh. | |
![]() 24.11.2005 13:11:38 (muokattu 24.11.2005 13:13:18) | |
Siis, yhdellä 8ohm kaapilla saat täydet 55W ulos. Eli jotain tällasta: http://www.thomann.de/thoiw3_ampeg_svt210he_bassbox_prodinfo.html Ei varmaan kannata ostaa mitään isompaa, voi kuulostaa 55 wattia aika ininältä, heh. Ei kuullosta. Mulla on VOX AC 50 nuppi. Tehoja kaikki 50w. Kaappina Fenderin 1 x 15" lootaan (isoon) ympätty Celestionin elementti. Treeniksellä mulla on vola auki noin klo 9 kohdilla ja jos siitä hiukan nostaa, niin rupee lamput helisemään katossa ja kaikki irtonainen resonoi. Itselläni putos leuka polviin, kun ekaa kertaa kokeilin kyseistä nuppia. Ja voin kertoa, että vertailukohtia on useammasta nupista,( mm. 1200w Fenderin Bassmanista) Loppukesästä vedettiin Linnanmäellä ulkokeikka, noi kamat oli mukana. Turha tulla mulle sanomaan että 50w on ininää. Summa Summarum: Kokeilin myös 4 x 10" kaappia tolle nupille, mutta tuo 1 x 15" on sopivampi. 2 x 10" ei välttämättä ole paras putkinupille, ja tuskin mitään släppisoundia onkaan haussa jos kerran putkinuppi on valittu. Modauksen on tehnyt ilmeisesti joku kitarapajan tyyppi. Nupin myyjä lupasi tarkistaa millaisilla impedansseilla kannattaa mennä. Hän oli kuiteskin sitä mieltä että nuppi soundaisi parhaalta yhdellä vähän isomalla kaapilla. Oon siis kahden vaiheilla, ajatuksia, kokemuksia??? Itsellä ainakin on toi yksi kaappi ollut ihan riittävä. Tossa yläpuolella tulikin hiukan kommenttia "Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista" | |
![]() 24.11.2005 23:11:55 | |
Jep, ei se tosiaan ininältä kuulosta kun olen sitä kaverin Marshallin 4x12:lla ajanut. 2x10 on kyllä todettu huonoksi vaihtoehdoksi nupille. Oon myös aatellu 1x15:sta ja 2x10:ä yhessä. Ikäänkuin olisin nähnyt Jukkis Kiviniemiellä sellaisen setin jollain keikalla. Nupikin näytti samanlaiselta erehdyttävästi. | |
![]() 25.11.2005 20:04:07 (muokattu 14.04.2006 13:17:37) | |
Putkinuppiin itse asiassa voi kytkeä optimaalista pienemmän kuorman ihan rauhassa. Tällöin ei vaan saa ihan kaikkea tehoa ulos nupista. Tilanne ei ole sama toisinpäin eli 4 ohm ulostuloon EI OLE SUOTAVAA kytkeä 8 ohm kuormaa. Pääteaste saattaa lähteä pahimmassa tapauksessa oskilloimaan jollain kohtalaisen suurella taajuudella (ei kuultavissa) johtaen pääteputkien ja ehkä jopa ulostulomuuntajan kärähtämiseen. Tota noin...ihan vaan asiaa tarkentaakseni; jos kytkee 4ohm ulostuloon 8ohm kuorman, niin silloinhan on juuri kytkenyt siihen optimaalista PIENEMMÄN kuorman, koska mitä pienempi ohmiluku, sitä suurempi kuorma, eikö? Eli; uskokaa manuaaleja, ei tämän tekstin kirjoittajaa, joak puhuu hölynpölyä. Marshalleissahan esim. on sen minimikuorman vaihtokytkin, mikä on juuri tuon myöhemmin kuvaillun vaihtoehtosysteemin, väliulosoton, kaltainen, mutta jos vahvistimessa lukee minimikuorma, niin se on silloin se. Mitä vähemmän ohmeja, sen suurempi kuorma. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 27.11.2005 15:48:53 (muokattu 27.11.2005 15:49:47) | |
Eli; uskokaa manuaaleja, tämän tekstin kirjoittajaa, joak puhuu hölynpölyä. Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? Jos puhun mielestäsi paskaa, esitä sähkötekniikkaa ja vahvistintietämystä sisältäviä perusteita. Pistä vaikka pikaviestillä tai meilillä, jos ei kiinnosta tänne kirjoittaa. Olen kyllä samaa mieltä valmistajan käyttöohjeiden noudattamisesta tilanteissa, joissa sormi on eksynyt suuhun. Marshalleissahan esim. on sen minimikuorman vaihtokytkin, mikä on juuri tuon myöhemmin kuvaillun vaihtoehtosysteemin, väliulosoton, kaltainen, mutta jos vahvistimessa lukee minimikuorma, niin se on silloin se. Mitä vähemmän ohmeja, sen suurempi kuorma. Marsun putkinupeissa, kuten kaikissa muissakin moisen kytkimen omaavissa nupeissa, tuo kytkin valitsee nimenomaan oikean ulostulomuuntajan väliulosoton PARHAAN mahdollisen pääteasteen ja kuormaimpedanssin sovituksen aikaansaamiseksi. Se EI MISSÄÄN NIMESSÄ OLE minimi-impedanssin valitsin!!! | |
![]() 27.11.2005 16:29:15 | |
Eli; uskokaa manuaaleja, tämän tekstin kirjoittajaa, joak puhuu hölynpölyä. Nyt olet kyllä väärässä. Unskelotti kyllä tietää mistä puhuu. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 27.11.2005 16:52:34 | |
Nyt olet kyllä väärässä. Unskelotti kyllä tietää mistä puhuu. Samaa mieltä. Jos jonkun juttuja pitää tällä palstalla uskoa niin kyllä se on tuon unskelotin jutut näissä asioissa mitä kokolailla viimesenä tulee epäiltyä. | |
![]() 27.11.2005 18:47:29 | |
Putkinuppiin itse asiassa voi kytkeä optimaalista pienemmän kuorman ihan rauhassa. Tällöin ei vaan saa ihan kaikkea tehoa ulos nupista. Tilanne ei ole sama toisinpäin eli 4 ohm ulostuloon EI OLE SUOTAVAA kytkeä 8 ohm kuormaa. Pääteaste saattaa lähteä pahimmassa tapauksessa oskilloimaan jollain kohtalaisen suurella taajuudella (ei kuultavissa) johtaen pääteputkien ja ehkä jopa ulostulomuuntajan kärähtämiseen. Lainannpa tätä, eli en epäile TODELLAKAAN Unskelotin sähkölaitteiden tuntamusta, joista itse taas tajuan vain hyvin vähän. Mutta eikös tuossa nyt ole vaan numerot vaihtaneet paikkaa? Kun jos optimaalinen kuorma on 4ohm, niin eikös 8ohm silloin ole optimaalista pienempi kuorma? Jonka siis voi huoletta kytkeä putkinuppiin käsittääkseni. Eikös kuitenkin ole niin, että 2ohmis on isompi kuorma kuin 16ohmia? Tuohoin vaan tuolla viittasin, että numeroiden kasvaessahan kuorma pienenee, eikö? En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)