Aihe: Uudet Fenderit
1 2
Mikael
05.06.2003 11:21:49

Mikähän on näiden uusien USA-Fendereiden laatutaso? Basso kun on haussa, mutta 60- ja 70-lukulaiset ovat joko kalliita tai vaihtoehtoisesti rumassa kunnossa. Ihan uuden kielisoittimen hankinta tuntuu tietty vähän epäilyttävältä, mutta ovat kai nuo uudet Gibsonim kitaratkin hyviä..
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
absqua
05.06.2003 11:56:32
Fender-bassojen laatuu tuntuu parantuneen viiden viime vuoden aikana hieman, tai ainakin siltä on tuntunut kun niitä on käynyt putiikissa käpälöimässä vuosien varrella. Tosin hinnatkin ovat ainakin jenkkibassoilla aika suolaiset. Samaan hintaan saa 70-l USA-fenderin, mikäli vaan löytää.

Mehicon bassot ovat yllättäneet positiivisesti, jopa ne halvemmat ovat soineet todella hyvin, vaikka esim. kaulan vaalea satiinilakkaus kieliikin "El Cheapo"-meiningistä. Mehicon puolelta saat paremman hinta/laatu-suhteen, vaikka toisaalta aito jenkki on aina aito jenkki. Makuja on monia.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
thomasdolby
05.06.2003 18:49:33
Moi!

Kyllä uudet Fenderit (USA) ovat todella hyviä.
Itselläni on muutama 2000 luvun Jazz basso ja juuri hommasin uuden tollasen USA precision (highway) basson.
en kyllä usko että se -60-luvun basso on parempi.
Ja vaikka Fenderit on mun mielestä olleet aina parhaita soittimia niin eikös juuri ne -70-luvun (CBS) soittimet ole niitä
huonoimpia???
Minä kyllä mielummin maksan uudesta soittimesta 2500 E kuin vanhasta.
Mutta jos haluaa säästää rahaa kannattaa kyllä tsekata nuita Mexicon fendereitä eivät ole huonoja nekään.
parempia ovat yksikään Tokai tai joku muu Japsi.
Squierista puhumattakaan.
Karlsson
06.06.2003 16:05:51
Ja vaikka Fenderit on mun mielestä olleet aina parhaita soittimia niin eikös juuri ne -70-luvun (CBS) soittimet ole niitä
huonoimpia???

No, kyllä niiistä on huono kaukana. Siis kaikki on tietysti yksilöitä, mutta omani joka taitaa olla vuodelta -78 on kyllä monesti kehuttu peli. Tosin on sitä modifioitu aika paljon.
Ekan kerran kun siihen törmäsin, ei ollu myynnissä, mutta himoitsemaan jäin. Sitten kun tuli tilaisuus ostaa niin lähti sen hetkinen Warwicki ku leppäkeihäs myyntiin. Ei oo vielä kaduttanu. Ja ykköspelinä on toi fenderi pysyny vaik arsenaaliin kuuluu musaria ja Valley Artsia..

Olen myös kokeillut noita pre-CBS soittimia, mutta ne eivät ole kyllä hirveemmin säväyttäneet. Ehkä jonkin sortin laittamisella, niistä saisi huippusoittimia, mutta ehkä. Olen kai tohon omaani niin tottunut.

Ja en nyt kyllä tarkoita, että CBS olisi parempi kuin pre-cbs vaan niinkuin omia kokemuksia kerron. Kertokkee muutkin!

Tarra bassossani:

CBS, Family Of Music. ;)
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
Definhel
06.06.2003 19:33:29
Fender on ruma
Be Chrool To Your Scuel
thomasdolby
06.06.2003 20:24:57
Moi!

Joo on minullakin ollut -78 Precision ja oli huippu peli
mutta olen hukannut sen tai oikeastaan vaihtanut uudempaan.
Itse en uskokaan että -70 luvun Fenderit on huonoja koska kaikki Fenderit on huippu soittimia.
mutta tarkoitin sitä että näidän propagandaa fenderistä levittävien ihmisten mielestä ne Cbs soittimet on juuri niitä huonompia.
Mutta juttu taitaa ollakin niin että ne arvostelijat ja Fendrin
haukkujat eivät taida itse omistaa Fenderiä.
Ja se jos mikä varmaan harmittaa??? mene ja tiedä??
Anarkiapurilainen
07.06.2003 00:57:42

Hei mullakin on 1978 Presari (Näyttää olevan suosittu vuosi täällä..) . Ei pahaa sanaa sanottavana, tosin sitäkin on customoitu elektroniikkapuolelta rankasti. Tykkään kyllä kovasti soundista, muodosta, painosta ja fiiliksestä. Jos huonot Fenderit ovat tällaisia, niin hyvät Fenderit ovat sitten jotain aivan käsittämätöntä..
"Free your mind and your ass will follow"
hemmo
07.06.2003 15:02:01 (muokattu 07.06.2003 15:03:24)

huonoimpia???

Joo, mullakin on musta vm. 1978 Fender Precision, jonka lempinimi on työhevonen:
- mikki on vaihdettu DiMarzion humbuckeriin
- pleksi vaihdettu mustaa kilpikonnamalliin
- kaulan takapuoli hiottu lakasta
- nauhat vaihdettu pari kertaa, nykyiset mallia Jumbo
- painava
- loistopeli, on ollu lainassa muillakin, kun sessioissa on tarvittu hyvää kolinapresaria

Minä kyllä mielummin maksan uudesta soittimesta 2500 E kuin vanhasta.

Olen eri mieltä. Hyvälaatuinen soitin on muutakin kuin puu- ja metalliosiensa summa. Puut kuivuvat ja asettuvat vanhetessaan myös sähkösoittimissa eli hyvä soitin ikään kuin paranee vanhetessaan, JOS sitä kohdellaan hyvin. Tietty metalliosat kuluvat ja niitä onkin joskus pakko vaihtaa.
Uusi soitin pitäisi soittaa ns. sisään enkä enää jaksaisi sellaista. Riittää kun säädän näitä vanhempia aika ajoin.

Mulla olisi se 2.500 eur ja tarjolla uusi Fender Custom Shopin Precision ja vaikka olympic white vm. 1963 pre-CBS Precision punaisella kilpikonnapleksillä, niin ostaisin oitis sen vanhemman. Prkl, Soitin-Huttusella oli pari vuotta sitten moinen ja kaduttaa kun en ostanut.
Lisää säröä, pyydän!
Karlsson
08.06.2003 08:48:09
Jeps, toi CBS-mollailu on ilmeisesti lähinnä tommosten keräilyharrastajien viritelmiä.

Omassa -78:ssa on
-lisätty tallamikki
-EMG-aktiivit
-D-viritin (eipä oo hirveesti käyttöö)
-kaikke pikku juttuu esim. kaulasta lakat veke ja mehiläisvahaa tilalle. Ei sormet lipsu kovassakaan menosssa.
-paksut flatwoundit
-PAINAVA
-maailmaa nähnyt eli kulunut ja aika likainen, mutta niinkuin Jamerson sanoi "Funk is in the dirt!"
-"historia"
absqua
08.06.2003 09:14:27 (muokattu 08.06.2003 09:16:21)
Hemmo ja SamOther puhuvat asiaa, tai ovat ainakin samoilla linjoilla kuin minäkin. Jos minulla on Xeuroa rahaa ja valittavana on uusi Fenderi ja vanhempi Fenderi, niin 99,9% varmuudella valitsen vanhan. Syy on juuri tuo minkä Hemmo hyvin muotoilee tuossa ylempänä, eli puut paranee käytössä ja vanhetessaan. Tietenkin on pakko nostaa kädet ylös ja tunnustaa että vintagefriikin vikaa löytyy enemmän kuin lääkäri määrää, mutta siltikään en voi ohittaa sitä että vanhat soittimet ja vahvistimet puhuttelevat/inspiroivat paljon enemmän kuin uudet. Yhtään soitinta en ole ikinä ostanut uutena ja tuskin tulenkaan ostamaan. Mitä kuluneempi vanha soitin on kyseessä, sitä miellyttävämmältä se tuntuu. En siis myöskään ostaisi uudenkarheaa 70-l Fenderiäkään kun kerranvalmiiksi sisään soitettuja saman ikäisiäkin on tarjolla.

70-luvun CBS-Fenderit ovat minustakin tuntuneet aina todella hyviltä eikä tuo Pre-CBS-hehkutus ole koskaan täysin valjennut, vaikka todella hyviähän ne 60-l alkupuolen bassotkin ovat (ja ainakin rutkasti kevyempiä).
hemmo
08.06.2003 22:56:00

vaikka todella hyviähän ne 60-l alkupuolen bassotkin ovat (ja ainakin rutkasti kevyempiä).

Joo, just toi, sillä kaikki kokeilemani 70-luvun Presarit on ollu järkyttävän painavia ja kaikki 3-4 kpl pre-CBS-vehjettä höyhenenkevyitä. Johtunee silloisista leppäbodyistä, makutottumuksista ja laadunvalvonnasta.

Kyllä painolla on merkitystä näin selkävaivaiselle.
Danelectro rules!
Lisää säröä, pyydän!
Mikael
09.06.2003 11:15:36

Juuh. Tiedossa on kyllä, että vanhat ovat hyviä, mutta onkos sitten kokemusta näistä ihan uusista. Mikä on Fenderin laatutaso tällä hetkellä? Ongelma kun on se, että noita vanhoja ei hirveästi liiku ja ne mitkä liikkuu, ovat yleensä joko huonokuntoisia tai väri ei miellytä - ulkonäköhän on soittimen merkittävimpiä valintaperusteita : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
TN
09.06.2003 14:38:25
Termos.

Omat kokemukseni Fenderin bassoista ovat pelkästään positiivisia. Omistan muutaman Precisionin, joista viimeisin hankinta on 1976 USA Precision (sunburst, vaahtera otelaudalla), joka on täysin alkuperäinen eli modifiointia ei ole harrastettu. Mitään moitittavaa bassosta en löydä, päinvastoin olen enemmän kuin tyytyväinen. Eli en kyllä yhtyisi väitteeseen, että 70-luvun Fenderit olisi huonoa tavaraa. Tuskin tulen ikinä tuosta bassosta luopumaan.

Myös uudet jenkki Fenderit on priimatavaraa, mm. kaula on vahvistettu kahdella kaularaudalla ja viimeistely on tarkkaa. Omat kokemukseni meksiko-malleistakin ovat positiivisia. Voin rehellisesti suositella mitä vaan Fenderin bassoa. Uutta tai vanhaa.
p130
12.06.2003 16:13:19 (muokattu 12.06.2003 16:14:40)

Mexicon fendereitä eivät ole huonoja nekään.

Perustelut tälle väitteelle, kiitos. Omistatkohan mahdollisesti mexico Fenderin?
Vain vaatimattomuuteni ylittää kauneuteni.
thomasdolby
13.06.2003 23:31:28
moi p 130.

Omistan yhden Mexicossa valmistetun fretless jazz basson,
yhden made in Usa precisionin,
kaksi made in Usa jazz bassoa
yhden precision `51 basson (made in Usa)
sekä yhden made in Usa Straton
Sekä useita akustisia Fendereitä+
akustisia bassoja.

Ja minusta kyseinen Mexicolainen on todella laadukas.

Mutta en ole törmännyt yhteenkään squieriin, Tokaihin tai muihin japseihin jotka olisi tuntuneen niin laadukkailta
että niitä olisi voinut kehumaan alkaa.
Enkä ole koskaan kuullut kenenkään joka Usassa valmistetuilla soittelee niin kehuvan Japseja.
Taitaa olla japsien kehujat niitä joilla vain sellaisia on?
mene ja tiedä?
thomasdolby
13.06.2003 23:40:46
lisäys!!

En kyllä myöskään tarkoita sitä että Fender nyt ylivoimaisesti kaikkien paras soitin olisi.
Kyllä tässä koko ajan hakusessa joku Music man stingray on
sekä rickenbackerista nyt puhumattakaan?
2541
14.06.2003 00:19:50

Mutta jos haluaa säästää rahaa kannattaa kyllä tsekata nuita Mexicon fendereitä eivät ole huonoja nekään.

Kannattaa muistaa, että 80-luvun Squierit on ihan eri asia kuin nämä nykyiset Korea/Indonesia halpikset.
Prowleri
14.06.2003 03:24:26 (muokattu 14.06.2003 03:27:22)
On se kumma että vanha jenkki-Fender on "tosi hyvä" vaikka useimmilla tuntuu olevan rankalla kädellä modatut soittimet käytössä ;)

Eipä sillä, mielellään itsekin tutustuisin nykyiseen Jenkkiläiseen viisikieliseen deluxe-Phen, tallahumppari ja kaik.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
absqua
14.06.2003 09:52:03
mulla on vanhat usa-fenderit alkuperäisessä kunnossaan eikä mitään valittamista ole, päinvastoin.
Karlsson
16.06.2003 08:54:23
On se kumma että vanha jenkki-Fender on "tosi hyvä" vaikka useimmilla tuntuu olevan rankalla kädellä modatut soittimet käytössä ;)

No, tosi hyvääkin voi aina parantaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)