Aihe: Viellä peukuttelusta..
1
Novis_3
03.06.2003 13:37:52
tsori, piti ihan alottaa uus topikki, mutta asiaan.. Kun tuossa aikasemmin keskusteltiinn peukku tyylin keksijästä, niin on minusta aika härskiä Grahamilta (Larry) lähteen mainostaan, että ois keksiny ton jutun.. Siis varmasti on saattanut kehittää sen itse ennen kuin on sitä jossain muualla kuullut.. Aattelee vaikka jotain Stanley Clarkea, joka jo 70-luvun alussa myös peukutteli, tai Victor Wooten, jolle isoveli opetti tämän Douplethumpslapin jo kolme-viiden vanhana joskus 70-luvun alussa. Niin on se isoveli tsekkaillu näitä juttuja jo paljon aikasemmin.. Niin ja onhan siellä myös Johnssonin veljes Louis 70-luvun alkupuolen paukuttelijoita.. jne jne..

En tiedä, periaatteessa ei nyt niin väliä, enkä mikään asiantuntija ole, mutta tulipahan vaan mieleen.. Mitäs muut "asiasta tietävät" on mieltä?
Cornflake
03.06.2003 13:41:38
(Mä en saa nukuttua ensiyönä jos tämä asia ei selviä)

(*pötkii karkuun*)
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
absqua
03.06.2003 13:54:00
En tiedä onko Larry itse hehkuttanut itseään peukuttelun keksijäksi, mutta epäilen että ei. Tai mistä sitä tietää, kyllähän joku aina haluaisi omia keksinnöt nimiinsä kuitenkin.

Muutenkin on aika mahdotonta todistaa mitään tuollaista keksimis-asiaa suuntaan jos toiseenkaan. Levytykset ovat kyllä aika hyvä mittari siitä koska ko. soundia olisi ekan kerran kuultu, mutta kun en Victor Wootenin isoveljen levyistä tiedä mitään niin siihen on aika paha kommentoida. Ja muutenkin on peukuttelun yleissivistys hieman haussa. Sly & The Family Stonen eka levy tuli 1967 (A Whole New Thing).

Jossain musiikkilehden haastettelussa pari vuotta sitten (liittyen Princen kiertueeseen) Larry totesi ettei alunperin ajatellut tekevänsä mitään sen erikoisempaa peukutellessaan, vaan kyseessä oli hänen tapansa soittaa bassoa. Rytmikäs poksahtelu erottui muun bändin joukosta hyvin. Omaksi "lajikseen" peukuttelu lienee muotoutunut vasta 70-luvulla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
03.06.2003 13:55:19 (muokattu 03.06.2003 14:27:36)

tsori, piti ihan alottaa uus topikki, mutta asiaan.. Kun tuossa aikasemmin keskusteltiinn peukku tyylin keksijästä, niin on minusta aika härskiä Grahamilta (Larry) lähteen mainostaan, että ois keksiny ton jutun..

Useammasta haastattelusta olen lukenut mm. Stanley Clarken, Victor Wootenin, Bootsy Collinsin ynnä muutaman muun basistin väittävän näin. Larry peukutteli jo -60 luvun lopulla.

Edit. Edit: Laitoin jo hirveän copy/pasteen tähän, mutta Sam Otherhan sanoikin sen saman hienosti tiivistettynä tuolla alempana.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Karlsson
03.06.2003 14:07:54
no hohhoijaa..

Lisää kahvia koneeseen ja tekstiä näytölle:
Graham alkoi käyttää peukuttelua kun triosta, jossa hän soitti muistaakseni äitinsä (urkuri?)kanssa, lähti rumpali kävelemään. Larry-poika hoksasi, että bassolla voisi soittaa tavallaan rumpu- ja bassokuviota yhtäaikaa. Kas näin oli hänen tapansa peukutella syntynyt.

Miksei kukaan muuten anna krediittejä Grahamille siitä että keksi laittaa mikrofonin kiinni bassoonsa hillittömän varren päähän, niin, että voi tanssia pitkin lavaa ja laulaa tähän härdelliin samalla?

Ja sitten ilon pilaus:
Slappiä jazzbasistit käyttivät jo ainakin 40-luvulla, ellei aikaisemmin. Se kun oli ainut keino saada (kontra)basso kuulumaan edes jotenkin isomman bändin kanssa. Tosin tämä soittotapa vähäsen eroaa tästä nykyisestä.
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
Teijo K.
03.06.2003 14:18:26

Miksei kukaan muuten anna krediittejä Grahamille siitä että keksi laittaa mikrofonin kiinni bassoonsa hillittömän varren päähän, niin, että voi tanssia pitkin lavaa ja laulaa tähän härdelliin samalla?

Tai Sly Stonen innovatiivinen tapa iskeä naisia. Jäänyt liikaa varjoon.

Ja sitten ilon pilaus:
Slappiä jazzbasistit käyttivät jo ainakin 40-luvulla, ellei aikaisemmin. Se kun oli ainut keino saada (kontra)basso kuulumaan edes jotenkin isomman bändin kanssa. Tosin tämä soittotapa vähäsen eroaa tästä nykyisestä.

Toisaalta minä olen aina pitänyt kontran släppiä ja sähköbasson peukuttelua täysin erillisinä tekniikoina. En sitten tiedä?
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Karlsson
03.06.2003 14:43:36
Toisaalta minä olen aina pitänyt kontran släppiä ja sähköbasson peukuttelua täysin erillisinä tekniikoina. En sitten tiedä?

No ei se nyt ihan tolkuttomasti eroa, vaikkei kannata sähköbasson tekniikalla kontraa läpyttelemään ryveta. Tai toisin päin. Ainakin toi niin sanottu "pop" eli kielen nypäyttäminen otelautaa vastaan on kyllä about sama kummallakin soittimella. Kontrassa on vaan vähän ronskimmat otteet..

Mutta jutun juju on siinä, että melkein mistä vaan voi löytää aina vain aikaisemman "keksijän", joten noistä kuka keksi ja mitä -hommeleista ei oikein jaksa perustaa.

Itse lasken nykyaikaisen paukuttelun Grahamin piikkiin, vaikka kun katsoo vaikka jotain vanhaa Sly Stone-taltiointia, niin jotenkin se Larryn tekniikka poikkeaa vaikka Flean jutuista aika paljon. Kukin tavallaan.
2541
03.06.2003 16:05:01

Santanan levyllä Caravanserai (1972) on myös peukuttelua, soittajana Doug Rauch. Jonas Hellborg sanoi jossain haastattelussa, että Stanley Clarke on ihan Rauchin kopio ulkonäköä myöten...
Karlsson
04.06.2003 12:06:44
No, jos pilkkuja kosiskellaan, niin englanninkielinen termihän on kontralla (slapping) ja sähköbassolla (slapping) sama. Paitti että oiskohan ollu Marcus Miller tai joku muu guru, joka jossain haastattelussa muisteli, että 70-luvulla he kutsuivat tätä tekniikkaa nimellä thumping (= peukuttelu)...

Mutta onko tällä enää oikeastaan mitään merkitystä?
Jokainen soittakoon tyylillään. Jätetään jäpätys rokkipoliiseille.
Setä Groove
06.06.2003 16:01:49
en nyt muista miehen nimeä tähän hätään, mut käsittääkseni eräs ranskalainen jannu oli ainaki ensimmäisiä sähköbassolla släpyttelijöitä tuossa 60 luvun puolessa välissä...
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Karlsson
06.06.2003 16:12:19
Kerro lisää!

En olekaan tästä ranskan ihmeestä kuullu. Minkä tyylisuunnan musikantti?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)