Dr.Groove 26.05.2003 20:25:48 | |
---|
Olen ryhtynyt basistiksi -- olen siis hankkinut kotistudiooni 5-kielisen bassokitaran ja tarkoitukseni on nauhoittaa sillä bassoraitoja biiseihini. Tarkoitus on soittaa ja harjoitella kappaleita soittamalla bassoa mikserin kautta Genelecin 1032 -kaiuttimiin (kaiuttimien toistoalue alkaa 41 herzistä). 5-kielisen basson alin bassoääni lienee lähellä 30 herziä. Urbaani katutietämys sanoo että monitorikaiuttimiin ei tulisi syöttää prosessoimatonta signaalia, asiantuntijoiksi itseään väittävät lähteet eivät ole tätä tietoa vahvistaneet. Miten on, sopivatko 1032:set tähän käyttöön, onko minun syytä olla huolissaan tästä käytöstä? BTW, tarkoitukseni on hankkia 1032:n tueksi subbari (1094 tai 7060), muuttaako tämä tilannetta? Improvisointi on niin hieno juttu että sitä pitää aina vähän suunnitella |
Prowleri 26.05.2003 20:35:56 | |
---|
Kaipaat jonkinlaisen etuasteen, josta löytyy line out, siihen väliin. Esimerkiksi käypiä voisivat olla harjoitteluvempain Korg Pandora tai nauhoitusetuasteet Behringer Bass V-Amp tai Line6 Bass Pod. Pod on näistä kallein, V-Amp periaatteessa kopio siitä. Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää.
-Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
Teijo K. 26.05.2003 21:06:46 | |
---|
Kaipaat jonkinlaisen etuasteen, josta löytyy line out, siihen väliin. Esimerkiksi käypiä voisivat olla harjoitteluvempain Korg Pandora tai nauhoitusetuasteet Behringer Bass V-Amp tai Line6 Bass Pod. Pod on näistä kallein, V-Amp periaatteessa kopio siitä. Tai DI boksin, jolloin mikserin etuaste toimittaa bassoetusen virkaa. Tämä on varmaan se halvin vaihtoehto ja jos sinulla on kotistudio, on hyvin todennäköistä että jonkunlainen DI boksi sieltä löytyy. Kompura tai limitteri olisi tietysti kiva suojelemaan kajareita, mutta jos muistaa että tuollaisessa yhdistelmässä "maltti on valttia" volumen suhteen, niin tuskin siinä on ihmeempiä riskejä. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Prowleri 26.05.2003 21:54:30 | |
---|
Mjoo ideanahan on siis varmaan että saadaan se kuulostamaankin joltakin. Noissa vehkeissä on se hyvä puoli että yleensä saa pihalle kohtuullisen hyvää saundia arpomatta, kuin myös runsaasti erillaisia saundeja. Yksi positiivinen puoli on myös että ne toimivat yksinään kuulokkeidenkin kanssa, joten treenata voi kauempanakin mikseristä. Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää.
-Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
Teijo K. 26.05.2003 22:26:31 | |
---|
Mjoo ideanahan on siis varmaan että saadaan se kuulostamaankin joltakin. Noissa vehkeissä on se hyvä puoli että yleensä saa pihalle kohtuullisen hyvää saundia arpomatta, kuin myös runsaasti erillaisia saundeja. Yksi positiivinen puoli on myös että ne toimivat yksinään kuulokkeidenkin kanssa, joten treenata voi kauempanakin mikseristä. Jep, mä laitoin vain ns. "minimin". Maailmalla on pirusti äänitetty levyjä tolla bassominimillä. Mies, basso, DI boksi, mikseri ja nauhuri. Ja todella monilla niistä on hyvät ellei jopa paremmat soundit. Toi sun ehdotus on siis mielestäni hyvä, jopa soundillisesti helpompi saada priimaa, mutta laitoin sellaisen budjettiluokan jutun jolla jo kuitenkin pärjää. Kaikki aloittelijat eivät ole valmiita satsaamaan hirveitä rahoja, ja tohtorille taitaa olla basso jo kolmas tai neljäs soitin että... Ja niihin mallintaviin etuastelaittesiin voisi sitten lisätä yhden nimen (että tässä postauksessa on edes _jotain_ järkevääkin sisältöä) Digitech bp 200 (jollainen mulla on, ja olen ollut tyytyväinen) Thomannilta noin hintaan 260€ postikuluineen. Tai halvempi malli joka on arvosteltu tuolla kamaosiossa Digitech bp50. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Dr.Groove 26.05.2003 23:54:12 | |
---|
Jep, mä laitoin vain ns. "minimin". Maailmalla on pirusti äänitetty levyjä tolla bassominimillä. Mies, basso, DI boksi, mikseri ja nauhuri... Kiitos näistä ja muista vinkeistä jo tähän mennessä. Mikserissäni on esivahvistin ja säästeliäästi ajattelin ensin hoitaa nauhoitetun raidan efektoinnin Logicin efekteillä. Osa noista ehdotetuista prosessoivista etuasteista ovat kuitenkin kohtuuhinnoissa, joten ne tulee tarkistaa... Niin, ja en minä basistina aivan noviisi ole, kuorossa ja kvartetissa lauloin aina kakkosbassoa ;-)
Improvisointi on niin hieno juttu että sitä pitää aina vähän suunnitella |
Dr.Groove 27.05.2003 20:11:13 | |
---|
Tiedustelin muuten tätä asiaa myös Geneleciltä ja sain myös sieltä nyt vastauksen (asiakaspalvelu toimii: vastaus tuli heti seuraavana päivänä). Genelecit on suunniteltu tällaista käyttöä varten ja OVL-valo ja -suojaus huolehtivat siitä että kaiuttimelle ei tapajdu vahinkoa. Subbari silti lienee tarpeellinen hankinta. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) |
Teijo K. 27.05.2003 20:49:25 (muokattu 28.05.2003 00:59:53) | |
---|
Tiedustelin muuten tätä asiaa myös Geneleciltä ja sain myös sieltä nyt vastauksen (asiakaspalvelu toimii: vastaus tuli heti seuraavana päivänä). Genelecit on suunniteltu tällaista käyttöä varten ja OVL-valo ja -suojaus huolehtivat siitä että kaiuttimelle ei tapajdu vahinkoa. Subbari silti lienee tarpeellinen hankinta. Mukavaa, uutta tietoa. Onko nuo aktiivi vai passiivi monitorit? Subbari on mukava ihan soundien kannalta. Auttaa laittamaan oikean määrän "jytkyä", ei pelkästään bassoon vaan kaikkiin soittimiin. Monesti tulee liikaa jos miksauskaiuttimien bassotoisto ei ole ihan riittävä. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Dr.Groove 30.05.2003 16:42:07 | |
---|
... Onko nuo aktiivi vai passiivi monitorit? 1032 on aktiivimonitori (ks. http://www.genelec.fi/tuotteet/1032a/1032a.php). Näitä hankkiessa toisena vaihtoehtona oli 1029:t, mutta koekuuntelun jälkeen oli pakko todeta että omaan käyttöön nämä isommat laatikot sopivat paremmin. Tässä kuitenkin jatkokysymys arvon kollegoille: Genelecillä on parikin sopivaa subbaria: - 7060A, toistaa 29 Hziin asti - 7070A, jonka toistoalue ylettyy 19 Hziin asti 5-kielisen basson alin kieli väpättänee siinä 33 Hz tienoilla, joten molemmat em. subbarit riittävät toistamaan sen. Kuinka merkityksellisiä soundille ovat ns. subharmoniset äänet, eli onko basson soiton kannalta mitään hyötyä tuosta alemmasta toistotaajudesta ? Toisaalta, kuinka tärkeä tuo alapää on rumpujen (bassarin) toiston kannalta ? advTHANKSance ;-) Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Teijo K. 31.05.2003 20:34:30 (muokattu 31.05.2003 20:36:09) | |
---|
1032 on aktiivimonitori (ks. http://www.genelec.fi/tuotteet/1032a/1032a.php). Näitä hankkiessa toisena vaihtoehtona oli 1029:t, mutta koekuuntelun jälkeen oli pakko todeta että omaan käyttöön nämä isommat laatikot sopivat paremmin. Tässä kuitenkin jatkokysymys arvon kollegoille: Genelecillä on parikin sopivaa subbaria: - 7060A, toistaa 29 Hziin asti - 7070A, jonka toistoalue ylettyy 19 Hziin asti 5-kielisen basson alin kieli väpättänee siinä 33 Hz tienoilla, joten molemmat em. subbarit riittävät toistamaan sen. Kuinka merkityksellisiä soundille ovat ns. subharmoniset äänet, eli onko basson soiton kannalta mitään hyötyä tuosta alemmasta toistotaajudesta ? Toisaalta, kuinka tärkeä tuo alapää on rumpujen (bassarin) toiston kannalta ? advTHANKSance ;-) Minä olen yleensä leikannut tuosta 50hz tienoilta vaikka on 6 kielinen basso käytössä. Ne ensimmäiset yläharmoniset on se mistä se jytä kuitenkin tulee. 100-200hz Tuo alin subharmoninen toisto on tärkeä lähinnä kai miksaamisen kannalta. On hyvä kuulla ettei sinne jää mitään epämääräistä humajamaan. Esim akustisessa kitarassa voi olla yllättävän pahoja kuminoita ja huminoita jotka pitäisi saada leikattua pois musiikkia sotkemasta, toisaalta ei viitsisi taas ihan kaikkea leikata ns. "varmuuden vuoksi". Siksi on hyvä oikeasti kuulla mitä kaikkea siellä murajaa. Siispä ehkä se 19hz malli. Basariakin monet leikkaa esim 50-100hz kieppeiltä ihan samasta syystä. Tavalliset kotikajarit ei kuitenkaan pysty toistamaan kuin jostain 60hz -80hz ylöspäin. Ne alemmat taajuudet saa kuitenkin ne tukkoon hyvin helposti. Onko sinulla muuten yhdet huonot kajarit jo hommattuna studiolle? Jos ei niin suosittelen. Niillä on hyvä todeta se mitä tavallinen keskivertojamppa kuulee siitä äänitteestä. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Jesus Muerte 02.06.2003 14:39:48 | |
---|
Jokaisessa kotistudiossa pitäisi olla lakisääteisenä ns. Totuuden Torvi, eli joku kolmen markan totaalisen paska mankka, jonka kautta on hyvä testailla miksauksiaan. Kummasti palauttaa maan pinnalle, kun on ensin fiilistellyt Genelecien kautta. :) |
Cornflake 02.06.2003 14:44:49 | |
---|
arva: Onko sinulla muuten yhdet huonot kajarit jo hommattuna studiolle? Jos ei niin suosittelen. Niillä on hyvä todeta se mitä tavallinen keskivertojamppa kuulee siitä äänitteestä. Jos jotain olen kokemuksella oppinut näistä asioista, niin tämän. Allekirjoitan. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Dr.Groove 02.06.2003 18:18:14 | |
---|
Onko sinulla muuten yhdet huonot kajarit jo hommattuna studiolle? Jos ei niin suosittelen. Niillä on hyvä todeta se mitä tavallinen keskivertojamppa kuulee siitä äänitteestä. Minulla on siinä mielessä hyvä tilanne, että tekemääni musaa ei juuri kuuntele kukaan muu kuin minä. ;-) No, vaimo ja lapset joskus kuuntelee näytteen, mutteivät ole kovin kranttuja. Voin miksata studion parhaiden kaiuttimien mukaan. Olen kyllä hankkinut ns. perusstereot (Sonyn CD/MD soitin kaiuttimilla) ja joiden kautta ajoittain tarkistan soundia, toisessa työasemassa käytän Edirol MA-10A settiä. Mutta totta puhuen, aika harvoin tulee näistä soundia tarkistettua. Näin yhteenvetona näyttää siltä että tuo 1094A:n pitäisi käyttötarpeeseeni riittää, otan ne ainakin kokekuunteluun. Postaan tänne kommentit aikanaan. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Dr.Groove 07.06.2003 20:15:22 | |
---|
Postaan tänne kommentit aikanaan. Olen nyt kuunnellut ja soitellut tovin tätä 1094A subbaria. Muutama kommentti. Yleisvaikutus monitoreitteni soundiin ei ollut kovin suuri, mutta kyllä tuo alapään lisä tuo hyvän täytteen kokonaiskuvaan. Aika harvalla kaupallisella CD:llä oleva musa hyödyntää näitä alapään taajuuksia, joten osassa musassa subbari ei soundiin vaikuta. Löysin kuitenkin monia esimerkkejä musasta jossa varsinkin bassorummun soundi tuli paljon paremmin esiin kun subbari oli päällä. Oman musani suhteen en vielä rumpuäänityksiä ole tehnyt ja kokeillut, mutta yhden vanhan bassoraidan kuuntelin läpi. 5-kielisen basson soundi on paljon täyteläisempi ja subbari antaa hyvää pohjaa soundille, mielestäni tarpeellinen parannus. Kuten moni kirjoittaja totesi, varsinainen "jytinäfiilis" tulee hieman korkeammilta taajuuksilta, mutta pohjaa subbari soundiin lisää. Olin hieman pettynyt basson soittosoundeihin (soitan siis mikserin kautta suoraan monitoreihin), tässä varmaan asiaan vaikuttaa se, että mikserissä ei ole mitään efektejä ja soundi on melko kuiva. Bass Pod (Pro) korjannee asiaa. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Tyler Durden 09.06.2003 13:19:45 | |
---|
Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon suoraan linjaan soittamisessa on paska dynamiikka. Itselle tuli ainakin yllätyksenä oma paska soittotaito kun olin treenannut kompressoidulla saundilla . Styrkkarin läpi soitettuna oma soitto kuulostikin jokseenkin kököltä. Itse kyllä treenaisin vahvistimella, jos tarkoituksena on oppia soittamaan bassoa. Studiohäröilyt on tietenkin sitten erikseen. |