Incarnation 29.06.2003 10:40:00 (muokattu 29.06.2003 10:41:43) | |
---|
Ajattelin kysäistä, että minkälaista tilipehööriä basisti oikeastaan soittaakseen tarvii? Pitäisi ruveta hommaamaan vähän vankempia vehkeitä kun tuo bänditoimintakin alkoi. Eli mitä sälää tarvitaan että pystyisi soittamaan sekä harkoissa että tulevilla keikoilla "häpeämäti"? Tuotemerkkeissäkin voi neuvoa. "Ei setä pahaa tee... setä ottaa silmän pois!!" |
absqua 29.06.2003 11:52:25 | |
---|
Kamojen koko riippuu ihan täysin musiikkityylistä ja bändin yleisestä volumesta treeneissä/keikoilla. Jos rumpali on raskaskätinen niin bassokamoistakin pitää löytyä tehoa kunnolla. Vahvistimien tehoista puhuttaessa kannattaa pitää mielessä että sen pelkän tehon lisäksi äänenpaineeseen ja soundiin vaikuttaa (paljon) myös kaiuttimien koko, lukumäärä ja hyötysuhde. Itse kokeilemalla ja testaamalla löydät parhaiten sulle soveltuvan läjän. Tehojen suhteen nyrkkisääntönä voi pitää alle 100W vahvistinten jättämistä pois (ellei kyseessä ole putkikone. niistä kun tuppaa lähtemään ääntä paljon enemmän kuin vastaavan tehoisesta transistorivahvistimesta). Merkkejä on monia ja kaikilla on omat kannattajansa ja vastustajansa. Esim. Hartken kamat ovat hinta-laatu-suhteeltaan erinomaisia. Lisäksi Hartkea on niin paljon Suomessa että käytettyjä löytyy myös edullisesti. Toisaalta niissä on omanlaisensa soundi, josta joku pitää ja joku ei. Kehottaisin lueskelemaan tämän palstan vanhoja kirjoituksia parin viime kuukauden ajalta - saat paljon enemmän infoa kuin tästä minun jorinastani. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hemmo 29.06.2003 12:18:43 | |
---|
1. basso(t) - laadukas, hyvän tuntuinen ja näköinen, jotta sillä viitsii/kehtaa soittaa - säädetty ja hyväkuntoinen, jotta se soi hyvin - merkkejä on paljon, itse suosin Fenderiä - kestävä kantokassi tai kotelo - aina varakielet mukana - 2. basso on kiva muttei välttämätön 2. piuha(t) - kestävä ja hyvälaatuinen, halvat on huonoja - riittävän pitkä, väh. 6 m - varapiuha on kiva 3. vahvistin ja kaiutin - tää on vähän hankalampi - vähintään 100 W tehoa vahvarissa, mieluusti vaikka 300 W - yhdistelmäcombo tai erillinen nuppi ja kaiutinkaappi, rahavarojen, mieltymysten ja kantokykyjen mukaan - varsinkin kaiuttimissa on huomattavia eroja herkkyydessä ja toistoalueessa, vain kokeilemalla selviää - merkkejä ja malleja on paljon, mulla on 100 W 1x15 combo ja 150 W 1x12 combot, niillä olen pärjännyt kaikissa tilanteissa 4. muut roinat - viritysmittari - kuusiokoloavainsarja ja ristipääruuvari säätämiseen - helposti kokoontaitettava kitarateline - efektit, mutta vasta kun efektitön perussaundi on hallussa Säröä beibi! |
Teijo K. 29.06.2003 12:25:05 | |
---|
4. muut roinat - viritysmittari - kuusiokoloavainsarja ja ristipääruuvari säätämiseen - helposti kokoontaitettava kitarateline - efektit, mutta vasta kun efektitön perussaundi on hallussa Kunnollinen hihna, jossa mieluusti hihnalukot, kova kotelo ja tukeva teline on kyllä suositeltavia hankintoja. Halpa "vakuutus" soittimelle. Vahvistinpuolella ratkaisee bändin musiikkityyli, omat mieltymykset ja bändin muut kamat. Jos on kunnon PA:t ei tarvitse läheskään niin isoja bassokamoja.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Incarnation 29.06.2003 12:37:09 | |
---|
Musiikkityylistä ei nyt ole vielä mitään 100% pitävyyttä mutta vähitellen oma tyyli alkaa muokkautua. Tuonne metalli-puolellehan se menee. Niin kannattaako ostaa ennemmin muutama kunnon combo vai kaappi & nuppi? Minkälaista lattiaefektiä suosittelisitte? "Ei setä pahaa tee... setä ottaa silmän pois!!" |
hemmo 29.06.2003 12:55:02 | |
---|
Kunnollinen hihna, jossa mieluusti hihnalukot Hitsi, unohdin hihnan, jonka tulee olla jämäkkä ja luistamaton. Nahkainen haisee hyvälle. Olen välttänyt hihnalukot ruuvaamalla hihnat pysyvästi hihnatappien ruuvien läpi rungon ja tapin väliin. Ei irtoo. Säröä beibi! |
hemmo 29.06.2003 13:01:16 | |
---|
Niin kannattaako ostaa ennemmin muutama kunnon combo vai kaappi & nuppi? Muutama? Siis useampi? Kyllä yksi riittää. Hyvä combo on yleensä isokokoinen. Tosin niin on erillinen kaappikin. Combo voi painaa 30-50 kg. Kannapa sitä. Erillisessä nupissa ja kaapissa on hyvää: - roudaaminen on yleensä helpompaa - nupin tai kaapin voi myöhemmin vaihtaa parempaan tai toisenlaiseen Tosin useimpiin comboihinkin saa liitettyä lisäkaapin. Minkälaista lattiaefektiä suosittelisitte? Jos nyt välttämättä sellaista tarvitset, niin erilliset pedaalit ovat minusta käteviä: - kompressori - särö - oktaaveri - eq - chorus Säröä beibi! |