Aihe: Minkälaisella johdolla kaappi liitetään vahvistimeen?
1 2
Lou
17.06.2003 19:13:27
Jep. Aika tyhmä kysymys mutta kun ei ole tuollaisia nuppi/ kaappi juttuja ollut omana niin en tiedä.. Onko se normaali kitarajajohto vai.. ?? Mitä tarkoittaa shielded ja unshielded noissa johdoissa?
Kiitos.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
poppamies
17.06.2003 21:23:26

Jep. Aika tyhmä kysymys mutta kun ei ole tuollaisia nuppi/ kaappi juttuja ollut omana niin en tiedä.. Onko se normaali kitarajajohto vai.. ?? Mitä tarkoittaa shielded ja unshielded noissa johdoissa?
Kiitos.

Kaappi liitetään sähkökaapelilla ei kitarajohdolla. Tuollainen metrin pätkä kaksnapaista kumikaapelia. Laita niin paksua kun suosiolla mahtuu plugin sisälmyksiin.
"G-strings are for strippers"
Juudas
17.06.2003 22:02:12
Kaappi liitetään sähkökaapelilla ei kitarajohdolla. Tuollainen metrin pätkä kaksnapaista kumikaapelia. Laita niin paksua kun suosiolla mahtuu plugin sisälmyksiin.

Perhanan pirskatti... Mitähän siitä voi käydä kun pitä skittajohtoa vahvistimen ja kaiuttimen välissä. Mä oon aina tehny noin, ja ihan hyvältä on kuulostanut.
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
2541
17.06.2003 22:12:38

Perhanan pirskatti... Mitähän siitä voi käydä kun pitä skittajohtoa vahvistimen ja kaiuttimen välissä. Mä oon aina tehny noin, ja ihan hyvältä on kuulostanut.

Toimiihan se kitarapiuhallakin, mutta siinä kun on se maajohto mukana, niin voi ohmit hieman muuttua. Joku varmaan osaa kertoa ihan perusteellisesti.
fox
17.06.2003 22:21:18

Toimiihan se kitarapiuhallakin, mutta siinä kun on se maajohto mukana, niin voi ohmit hieman muuttua. Joku varmaan osaa kertoa ihan perusteellisesti.

Ja menee aikaa myöten rutajavaksi ja häiriökkääksi se instrumenttipiuha kun eipä ole luotu sitä siirtämään voimatavaraa..:)
Aikuisten oikeesti se on aikas heikoo se instrumenttipiuhan sisusjohdin jota kuumaksi kutsutaan, kyllä kannattaa kummikaapelista nuo kaapinjohdot tehdä ynnä jollain poikkeavanvärisellä sähköteipillä merkata että pysyvät erillään instrumenttijohdoista. Ja tietty toisinpäinkin.:)
KMT
18.06.2003 00:07:44

Kitaristille piti saarnata asiasta kun lainas multa piuhaa niin eiköhän ottanut mun kaappipiuhan, enkä edes osaa selittää
miksei se käy sen kitarapiuhaksi, ja sähkömiehen poika...
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
absqua
18.06.2003 08:00:17

Kitarapiuhassa ja kaappipiuhassa on molemmissa kaksi johdinta, joten tuo "siinä kun on se maajohto jne..."-juttu ei pidä paikkaansa. Teoriassa ohmit voisi kasvaa jollakin paskalla kitarapiuhalla, koska se johto ei johda kunnolla, mutta eipä se silloin toimisi kitarapiuhanakaan.

Kitarapiuhassa ne johtimet on sisäkkäin ja kaappipiuhassa ne ovat paksumpaa tavaraa ja vierekkäin. Syynä se että kappipiuhassa kulkee rutkasti kovempi signaali = enemmän virtaa = tarvitaan paksumpi johdin. Kovemman virran takia kaappipiuhan sisäkkyydestä ei ole hyötyä, joten sitä ei tehdä.

Kitarapiuhan sisäkkäisen rakenteen ideana on häiriöiden torjunta, eli ns. kuuman johtimen ympärille punottu maa toimii suojaavana kuorena, siis sähkömagnettisessa mielessä.

Toivottavasti selkisi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
18.06.2003 08:12:17

Kitarapiuhassa ja kaappipiuhassa on molemmissa kaksi johdinta, joten tuo "siinä kun on se maajohto jne..."-juttu ei pidä paikkaansa....

No, kunnon mikkipiuhoissahan nimenomaan on kaks johdinta + maa = kolme. Elikkä hyvässä mikki/kitarapiuhassa on "siinä se maajohto" erikseen.
absqua
18.06.2003 09:10:40
No, kunnon mikkipiuhoissahan nimenomaan on kaks johdinta + maa = kolme. Elikkä hyvässä mikki/kitarapiuhassa on "siinä se maajohto" erikseen.

Asia on tiedossa. Siksi käytin sanaa kitarapiuha, jotta ero mikkipiuhaan syntyisi.

Vielä: Jos mikkikaapelista tekee kitarapiuhan, niin ne kaksi keskellä olevaa johdinta tavataan kolvata yhteen jolloin on jälleen sama kahden johtimen tilanne.

En mä ainakaan tiedä yhtäkään kitaraa jossa on liittimet balansoidulle signaalille.
Basismi
18.06.2003 09:25:35
Vielä: Jos mikkikaapelista tekee kitarapiuhan, niin ne kaksi keskellä olevaa johdinta tavataan kolvata yhteen jolloin on jälleen sama kahden johtimen tilanne.

Taitaa ainakin laadukkaammat kitarapiuhat sisältää signaalin ja paluumaan ja ulommainen punos liitetään vain toisesta päästä maahan jolloin se toimii häiriösuojana.

En mä ainakaan tiedä yhtäkään kitaraa jossa on liittimet balansoidulle signaalille.

Bassoista noita löytyy, mutta basistithan on muutenkin enemmän hifi-ihmisiä :)
M.Hanski
18.06.2003 09:25:44

Wal tekee bassoja, joissa on optiona sekä balansoitu että balansoimaton ulostulo. Turhaa triviatietoa eikä liity mitenkään threadiin ;)
poppamies
18.06.2003 10:17:38

Vielä: Jos mikkikaapelista tekee kitarapiuhan, niin ne kaksi keskellä olevaa johdinta tavataan kolvata yhteen jolloin on jälleen sama kahden johtimen tilanne...

No, minä ooon ain tehnyt päinvastoin . Yks johtimista yhteen suojamaan kanssa ja silleen...
absqua
18.06.2003 14:35:27
Taitaa ainakin laadukkaammat kitarapiuhat sisältää signaalin ja paluumaan ja ulommainen punos liitetään vain toisesta päästä maahan jolloin se toimii häiriösuojana.

Toisesta päästään vain? Aina sitä oppii uutta! Täytynee kokeilla seuraavan kerran kun piuhoja kolvailen.
Karlsson
18.06.2003 14:58:30
Balansoituja on muistaakseni myös Alembicin bassoissa, mutta niistä nyt löytyy kaikki kahvinkeitintä myöten...
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
SaBer
18.06.2003 15:31:30

Kummasta päästä? Niissä on nimittäin merkitty erikseen instrumentti ja vahvistin. Veikkaisin vahvistimen päätä, mutta en ole varma...
Lou
18.06.2003 19:20:25
Siis ei normaalilla kitarajohdolla (millä liität kitaran nuppiin)?
Kysyin tälläistä Ampegin hemmoilta ja tuli vastaus:

Hello,
You should always use speaker cable (unshielded) to connect our amp to the cab.

niin mitä toi unshielded tarkoittaa?
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
poppamies
18.06.2003 19:26:57

Siis ei normaalilla kitarajohdolla (millä liität kitaran nuppiin)?
Kysyin tälläistä Ampegin hemmoilta ja tuli vastaus:

Hello,
You should always use speaker cable (unshielded) to connect our amp to the cab.

niin mitä toi unshielded tarkoittaa?

No se "unshielded" on tuo sähkö kumikaapeli mitä me alunperin tarjottiikin sulle. Siis isän jatkoroikasta palanen keskeltä! Muista vetää töpseli seinästä.
Basismi
18.06.2003 23:19:22
Kummasta päästä? Niissä on nimittäin merkitty erikseen instrumentti ja vahvistin. Veikkaisin vahvistimen päätä, mutta en ole varma...

Hyvin arvattu :)
v.z. dean
19.06.2003 14:35:53

Onko tämä käytännössä Ground Lift?
Basismi
23.06.2003 10:04:08
Onko tämä käytännössä Ground Lift?

Ei ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)