Aihe: "kitaristista" basistiksi/peukutus
1 2
rullahiiri
13.06.2003 20:37:24 (muokattu 13.06.2003 20:44:22)
Oon vaihtamassa/myymässä sähkökitaralaitteita ja ostamssa bassoa tilalle, akustisen kitaran toki jätän itselle.

Käsittääkseni bassoa on helpompi lähteä soittamaan jos kitaraa jo osaa soittaa. Soittotaito on jossain aloittelijan ja keskitason keskellä, eli perussoinnut/hieman teoriaa on opittu, muutaman biisin osaan jopa soittaa kokonaan ja useita muita hieman sieltä täältä.

Kuinka samantyylistä basson soittaminen on kuin kitaran soittaminen ?
Eli kertokaa kokemuksia bassoon siirtymisen hankaluuksista ja helppoudesta, kiitos.

Niin ja mikä hemmetti se peukutus on?
JE
13.06.2003 20:54:24
Mielestäni kitarassa ja bassossa on loppujen lopuksi aika vähän samaa. Bassossa yleensä soitetaan yhdeltä kieleltä, joka voi olla helpompaa mutta opetteleppas monelta kieleltä nopeita 16-osien rämpytyksiä. Bassoo kai kannattaa soittaa ainakin aluksi parilla sormella kieliä ja siitä siirtyy eteenpäin. Ja mitä aikaisemmin rupeet soittaa nelisormijärjestälmällä niin ei tarvi opetella sitä 4 vuotta myöhemmin...itteä ottaa päähän kun ei heti alkanu soittaa 4 sormella.

Peukutus, eli släppäys on kun peukalolla "lyödään" otekaulaan kieli. Itse olen aloittanut nyt vuoden alusta ja pikku hiljaa a-kielikin rupeaa sujumaan.

Tää on sitten vaan mun mielipide...
O Ain Raum
Hemmu
14.06.2003 00:04:43
Oon vaihtamassa/myymässä sähkökitaralaitteita ja ostamssa bassoa tilalle, akustisen kitaran toki jätän itselle.

Käsittääkseni bassoa on helpompi lähteä soittamaan jos kitaraa jo osaa soittaa. Soittotaito on jossain aloittelijan ja keskitason keskellä, eli perussoinnut/hieman teoriaa on opittu, muutaman biisin osaan jopa soittaa kokonaan ja useita muita hieman sieltä täältä.

Eli kertokaa kokemuksia bassoon siirtymisen hankaluuksista ja helppoudesta, kiitos.

Olen soitellut komppikitaraa muutaman vuoden aivan omaksi huvikseni mutta siirryin bassoon noin vuosi sitten. Mun käsiin sopii basso selvästi kitaraa paremmin. Oon melkein 2 metrinen ja omistan isot kädet joten neljää paksua kieltä on mun mielestäni helpompi pitää järjestyksessä kun kuutta ohutta.

Alkuun pääsee basson kanssa aika nopeasti jos on rytmitajua. Sitten on omasta lahjakkuudesta, itsepäisyydestä ja mielenkiinnosta kiinni mille tasolle kehittyy.

Laulaminen oli alussa basson kanssa selvästi vaikeampaa kuin kitaraa soittaessa mutta siihenkin oppii.
rullahiiri
14.06.2003 00:22:48
Laulaminen oli alussa basson kanssa selvästi vaikeampaa kuin kitaraa soittaessa mutta siihenkin oppii.

Sepä lohduttavaa, tällä hetkellä kitarankin kanssa niin paljon hakusessa soittotaito, että kun suun avaa niin sormet pysähtyy.
bassline
14.06.2003 21:21:29
Valitettavasti kitara ja basso on aivan eri soittimet ja eri tarkoitusta varten... Mut otelaudassa on samoissa kohdissa samat äänet :) Onnea pirun pitkälle matkalle..
hullu....
rullahiiri
19.06.2003 20:29:41
Nyt on basso hankittuna. Yamahan basso, mallia en tiedä joten ajattelinkin laittaa kuvan tänne (kunhan ehdin) viisaampien ihmeteltäväksi.

Vahvariksi ostin Behringerin Thunderbird Bx108:n

On taas sormet hellänä, kun koko päivän on paukutellu meneen Gary Moorea ja Weezer:iä
Bassballs
19.06.2003 21:35:15

Itse aloin tuossa kuusi vuotta sitten harjotella basson soittoa ja nuotinlukua bassoklaavista. Sitä ennen soitin klassista kitaraa, mikä toki helpotti bassoon siirtymistä, vaikka sormitekniikat on aivan eri planeetoilta. Kyllä siinä kesti ja sormenpäät on kokenut aikamoisia haavereita basson kielien taholta.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
rullahiiri
20.06.2003 14:07:11
Yamahan sivuilta katottuna basso näyttäis olevan RBX170 tai RBX270

Mitä mieltä ootte ko. bassosta?
Niskamies
20.06.2003 14:56:51
mä tykkään rbx 270 mallista. vaikka mull on kaks kallista bassoa, mä ehkäö ostan tommosen varabassoksi. tosi muhkea saundi. rbx 170 mallista mä en tiedä.
I do man's sports, like football and hop-scotch.
rullahiiri
20.06.2003 15:33:07
Mistäs sais varmasti tietää ton basson mallin kumpi se on, vai onko kumpikaan. hirveän tarkkaan en oo kattonu löytyykö jostain jotain pienellä kirjotettua tyyppimerkintää.
RBX170 ja RBX270 näyttää samalta.
matales
20.06.2003 16:50:36
Mistäs sais varmasti tietää ton basson mallin kumpi se on, vai onko kumpikaan. hirveän tarkkaan en oo kattonu löytyykö jostain jotain pienellä kirjotettua tyyppimerkintää.
RBX170 ja RBX270 näyttää samalta.

Virityskoneistojen vieressä pitäisi olla siellä takapuolella.
Soita polaroid!
rullahiiri
20.06.2003 18:31:21
Löytyhän se tarra sieltä, oli vaan niin vaaleella tekstillä ettei meinanu erottua. RBX270
Bassballs
20.06.2003 19:03:15

Yamahan sivuilta katottuna basso näyttäis olevan RBX170 tai RBX270

Mitä mieltä ootte ko. bassosta?

Ihelläni on kakkosbassona RBX260, mikä on hinta-laatusuhteltaan erinomainen peli. Tuo RBX270 on sama soitin, missä myös tallamikki. Varmasti hyvä vekotin.
rullahiiri
20.06.2003 20:50:43 (muokattu 20.06.2003 20:54:46)
Mitähän mahtaa olla tommosen RBX270:n hinta uutena/käytettynä? Ihan mielenkiinnosta vain haluaisin tietää. Oman basson ostin käytettynä liikkeestä hintaan 250€. 290€ :n hintalappu oli päällä ja sain siitä 40€ alennusta.
Oliko sikahinta vai ihan kohtuuden rajoissa?

Oon myös positiivisesti yllättynyt keskustelujen asiallisuudesta tällä foorumilla. Useimmilla foorumeilla saa vaan vittuilua osakseen ihan mihin tahansa kysymyksiin.
L.Ruoska
21.06.2003 00:04:35

Mitähän mahtaa olla tommosen RBX270:n hinta uutena/käytettynä? Ihan mielenkiinnosta vain haluaisin tietää. Oman basson ostin käytettynä liikkeestä hintaan 250€. 290€ :n hintalappu oli päällä ja sain siitä 40€ alennusta.
Oliko sikahinta vai ihan kohtuuden rajoissa?

RBX270 Thomannilla 270€ uutena. Jenkeissä näin noita about $200 uutena, mutta en silti kokis että sua on vedätetty..Suomessa hinnat vaan on mitä on. Samaa Ibanezia minkä ostin jenkeistä $227 ni oon Suomessa nähny hintaan 370€ eli about $400 =P

Kaikki on oikeastaan hyvin siihen saakka kun olet ite tyytyväinen siihen mitä oot ostanu ja on hyvä mieli mutta sitten huomaat aina että netissä/ulkomailla on halvempaa..sille nyt ei voi mitää, hinnat vaan on mitä on täällä Suomessa.

Kandee tsekata ennen ostoa www.thomann.de, kertoa sitte liikkeen myyjälle että tämän saa tietkö tähän hintaan Thomannilta. Melkeen kaikki musakamat on aika hemmetisti halvempia netistä ostettuna =)
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
Niskamies
21.06.2003 13:28:56
ihan hyvä hinta toi 250 € on, ku fasulla se oli 290 €. tosi asiallinen vehje, ihan eri luokassa ku halvat squierit, ibanezit, ja washburnit.
I do man's sports, like football and hop-scotch.
Bassballs
21.06.2003 14:00:17

Kandee tsekata ennen ostoa www.thomann.de, kertoa sitte liikkeen myyjälle että tämän saa tietkö tähän hintaan Thomannilta. Melkeen kaikki musakamat on aika hemmetisti halvempia netistä ostettuna =)

Instrumenttien ostaminen netistä on aina yhtä riskipeliä. Tästä on kyllä varmasti puhuttu jo useampaan kertaan.

Muut musakamat minä tilaan lähes aina netistä. Nyt vaan kävi tuo Thomann taas vituttamaan, niin pitänee tilata jostain muualta.
L.Ruoska
22.06.2003 22:23:38

Instrumenttien ostaminen netistä on aina yhtä riskipeliä. Tästä on kyllä varmasti puhuttu jo useampaan kertaan.

Juu, liian useaan =D

Ajattelin aluks laittaa sulkuihin että eipäs lähdetä tästä sitten siihen "jokainen soitin on yksilö joka pitää testata ennen ostoa"-aiheeseen, tuntuu että joka kerta kun tulee puhetta hinnoista niin tulee sitten luonnollisesti puhetta Thomannista ja siitä päästään siihen "Thomanni myy paskaa/satunnaislaatua"-väittelyyn =P

Noh tätä tää on, en oo sieltä koskaan kitaraa ostanu mut efektin voisin ihan hyvin ostaa ellei tuolta Torilta sais helpommin & halvemmin =)

Vertailkaa muuten kokeneet näitä RBX270 ja GSR200-bassoja? Plussat ja miinukset toisiinsa verrattuna.
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
AoA
23.06.2003 18:06:21

Mutta miksi olet vaihtamassa kitaran bassoon? Itse kai olen opetellut bassoa samaan aikaan vaikka olen kitaraakin soittanut pääasiassa. Ei basson kanssa rämppääminen vaikeaa ole kunhan vähän aikaa soittelee. Mutta sinuna en möisi kitaralaitteita vaan keräisin rahaa jos mahdollista ja ostaisin myös bassolaitteet jos sen verran kiinnostaa. Ei siinä mun mielestä mitään erikoista ole vaikka kumpaakin soittelis.
rullahiiri
24.06.2003 03:54:28
Mutta miksi olet vaihtamassa kitaran bassoon? Itse kai olen opetellut bassoa samaan aikaan vaikka olen kitaraakin soittanut pääasiassa. Ei basson kanssa rämppääminen vaikeaa ole kunhan vähän aikaa soittelee. Mutta sinuna en möisi kitaralaitteita vaan keräisin rahaa jos mahdollista ja ostaisin myös bassolaitteet jos sen verran kiinnostaa. Ei siinä mun mielestä mitään erikoista ole vaikka kumpaakin soittelis.

No basson soittaminen on kiinnostanut aina ja kitaran soitto on vaan tuntunu jotenki väkinäiseltä.
Akustisen kitaran jätin vielä itelle, että sillä voi sitten rämpytellä kun sille päälle sattuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)