Aihe: kitarasta bassoon.. 1 | |
---|---|
![]() 29.07.2003 15:16:39 | |
eli oon soitellu nyt kitaraa tommoset 3 ja puoli vuotta ja nyt aivan jostaki kumman syystä mulla on tullu hullun himo alkaa soittaan bassoa. Tuota oon jo jonku verran kitaran alakielillä tota hommaa tapaillu ja miten saako kitaraa sillee tarkaan perus-basso vireeseen että vois soitella noiden kuuntelemien biisien pohjalta? meneekö basson 4 kieltä (tai viis) suhteessa samassa vireessä ku kitarassa? | |
![]() 29.07.2003 15:56:30 | |
Joo siis basson perusvirehän on EADG, molemmat on C-vireisiä soittimia. Unohdat vaan kitarasta ne H & korkee E -kielet niin sulla on pieni, jokusen oktaavin korkeempi basso =) Eipä siinä kyllä paljon mitään bassonsoitosta opi jos kitsulla niitä bassoriffejä jauhaa, kun se tatsi on bassossa niin paljon jämäkämpi ja nauhavälit hävyttömästi pidemmät. Bassonkieletkin pistää ihan eritavalla hanttiin. Olin joku vuoden soittanu kitaraa ja siirryin bassoon ni tuli aluks oikee käsi aika nopeesti kipiäks, en tiedä miten käy jos sormin soittaa kun ite runttaan plekulla. "Suljettu astia on tää olento, sen vakavuudessa on tahto paeta tyhjyyden pyörästä, ja pakko päästä pois!" | |
![]() 29.07.2003 16:38:03 | |
meneekö basson 4 kieltä (tai viis) suhteessa samassa vireessä ku kitarassa? Muista että basson 5. kieli tulee E kielen yläpuolelle, joten vähän vaikea skitalla simuloida, ellei sulla ole 7-kielistä. Tämä kommentti tietenkin yleisesti ottaen. | |
![]() 29.07.2003 19:06:18 | |
Muista että basson 5. kieli tulee E kielen yläpuolelle, joten vähän vaikea skitalla simuloida, ellei sulla ole 7-kielistä. Tämä kommentti tietenkin yleisesti ottaen. Ajattelin vaan väärinkäsitysten välttämiseksi sanoa, että fyysisesti se H-kieli on E-kieltä ylempänä, mutta vireensä kannalta matalampi... Itse käsitin ensin väärin tuon "ylempänä". Olenko vaan liian väsynyt? Yhdyn siihen, että basson tatsi on aivan erilainen, eikä bassoa opi soittamaan kitaran kanssa. | |
![]() 30.07.2003 12:30:07 | |
eli oon soitellu nyt kitaraa tommoset 3 ja puoli vuotta ja nyt aivan jostaki kumman syystä mulla on tullu hullun himo alkaa soittaan bassoa. Tuota oon jo jonku verran kitaran alakielillä tota hommaa tapaillu ja miten saako kitaraa sillee tarkaan perus-basso vireeseen että vois soitella noiden kuuntelemien biisien pohjalta? meneekö basson 4 kieltä (tai viis) suhteessa samassa vireessä ku kitarassa? Kuten jo sanottu, bassoa on erilaista soittaa. On kitarasta hytöyä teknillisesti, kuten jo mainitsin toisessa aiheessa. Kitaran tekniset puolet, kuten luritukset ja ehkä nopeus saattavat auttaa bassoon tutustumisessa. Tulee kuitenkin muistaa että ne basson nauhavälit on ihan eri kalipeeria ja vasen käsi vaatii enemmän vahvuutta kuin kitarassa. Kuten joku jo sanoikin, niin käsi tulee aluksi kipeäksi. Sekä oikea että vasen (ainakin minulla, kun heti opettelin slappaamaan). Nyt on basso ollu omana joku pari viikkoa.. koskaan ennen en oo harjotellu intensiivisesti, mutta kyllä siitä kitarasta apua on. 7v skebaa vääntäny niin oon kyllä parempi ku suurin osa bassoa soittavista tutuista. Älä kuitenkaan siitä kitarasta luovu. Huomasin tuossa yhtenä päivänä, että bassosta on hyötyä KITARANSOITOSSA. Esim. aloittelevalla kitaristilla saattaa olla pikkurilli hieman heikohko. Bassolla jos käyttää pikkurilliä niin kyllä kitaraankin tulee varmempi ote. Sama pätee kyllä muihinkin sormiin, mutta koska 4 tuntuu olevan se kriittisin tapaus, niin.. hammerit alkaa kans sujua paremmin ku niitä treenaa bassolla. Voi tosin käsi tulla aika kipeäksi. Siis, jos haluut bassoa treenata, osta sellainen :) | |
![]() 30.07.2003 14:31:09 | |
se on selvää että bassoa on ihan erilainen soittaa. kitarasta en toki luovu, enkä sen soittamista toki aio lopettaakkaan! | |
![]() 30.07.2003 16:26:47 | |
...Älä kuitenkaan siitä kitarasta luovu. Huomasin tuossa yhtenä päivänä, että bassosta on hyötyä KITARANSOITOSSA. Esim. aloittelevalla kitaristilla saattaa olla pikkurilli hieman heikohko... Jeps. Ja omalla kohdallani kitaransoittoon tuli huomattava määrä selkeyttä, ku oli basso ollu jonkin aikaa omistuksessa. ...ja sille yhdelle, joka huomautti siitä 5sta, pitänee mainita, että hyvin monet laittaa 5nnen "alas" eli korkeammalle, joko Bnä tai Cnä. Ettei se nyt aina pelkästään sinne alas mene. ...Joojoo, pilkkua ON kiva viilata... Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! | |
![]() 30.07.2003 18:39:23 | |
Ehkä on tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä oikein mitään... Onko kukaan virittänyt 5-kielistä bassoa vireeseen EAGDH? | |
![]() 31.07.2003 15:20:22 | |
Ehkä on tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä oikein mitään... Onko kukaan virittänyt 5-kielistä bassoa vireeseen EAGDH? kts. ed. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! | |
![]() 31.07.2003 15:33:53 | |
...ja sille yhdelle, joka huomautti siitä 5sta, pitänee mainita, että hyvin monet laittaa 5nnen "alas" eli korkeammalle, joko Bnä tai Cnä. Ettei se nyt aina pelkästään sinne alas mene. ...Joojoo, pilkkua ON kiva viilata... Joo, niin on... Eikö ole yleisempää virittää se C:ksi. Itse en ole koskaan kuullut että se olisi H:ksi viritetty, mutta saahan kaikki virittää ihan miten huvittaa. Minua edellinen puhui seitsemänkielisistä ja ylhällä olevasta kielestä. Siksi kirjoitin mitä kirjoitin... Pilkunviilaus loppukoon minun osaltani nyt =) | |
![]() 31.07.2003 15:58:37 | |
se on selvää että bassoa on ihan erilainen soittaa. kitarasta en toki luovu, enkä sen soittamista toki aio lopettaakkaan! Niitä biisejä on kivempi tehä kitaralla =) Ja himassa kun haluaa vähän vaan soitella jotain niin se basso kuulostaa tosi aneemiselta ilman vahvaria ja vahvarin kanssa naapurit tulee ovelle =P "Suljettu astia on tää olento, sen vakavuudessa on tahto paeta tyhjyyden pyörästä, ja pakko päästä pois!" | |
![]() 31.07.2003 16:05:08 | |
Niitä biisejä on kivempi tehä kitaralla =) Ja himassa kun haluaa vähän vaan soitella jotain niin se basso kuulostaa tosi aneemiselta ilman vahvaria ja vahvarin kanssa naapurit tulee ovelle =P Kyllä musta se basso kuulostaa ilman vahvariakin ihan kivalta. Onkohan soittotatsini sitten kehkeytynyt kovaksi kun en bassovahvistinta omistanut moneen kuukauteen kun bassonsoiton aloitin. Kotona ilman vahvaria tuli veivattua tovi jos toinenkin. En usko että se on ainakaan huono asia. Kitaraakin soitellessa tulee nykyään harvemmin kytkettyä sitä mihinkään vahvistimeen. Tosin bassonsoitto on viime aikoina vienyt aika paljon, ellei melkein kaiken ajan kitaransoitolta. What's the last thing a drummer says in a band?
"Hey guys, let's do one of my songs." | |
![]() 31.07.2003 16:39:53 | |
Minun mielestäni himassa treenatessa kannattaa ehdottomasti soittaa ilman vahvistinta. Jos sillä tavalla saa oman soittotatsin hiottua niin hyväksi ja sormet niin hyvään lihaskuntoon, että tuloksena on selkeä, hyvin kuuluva ja erotteleva soundi, niin eipä tule ongelmia minkään vahvistimien kanssa. Vanha viidakon sanonta kuuluu: soundi lähtee sormista ja se jos jokin on totta. Ilman vahvistinta treenailu on helpoin tapa kehittää tatsia muun harjoittelun (asteikot, rytmit yms diibadaaba) kanssa samanaikaisesti. Ei tarvitse sitten erikseen ruveta mihinkään voimailutreeneihin, kun se hoituu näin huomaamattakin ...ilmaiseksi, etten sanoisi. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 01.08.2003 15:16:41 | |
--- Minua edellinen puhui seitsemänkielisistä ja ylhällä olevasta kielestä. Siksi kirjoitin mitä kirjoitin... Pilkunviilaus loppukoon minun osaltani nyt =)--- joo, siis en varmaan ees lukenu tuota sun juttuas, se oli se yx tyyppi tos omien kirjoitusteni välissä...eli kysy samaa asiaa ku just olin viilaillu. aah. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! | |
![]() 01.08.2003 15:38:50 | |
Hehe! Menee siis vähän ajatukset nyt basisteilla ristiin. Pitää kai munkin sitten viilata totaalisen off-topic. Mä siis laitoin: "basson 5. kieli tulee E kielen yläpuolelle... Tämä kommentti tietenkin yleisesti ottaen." 1. Eli omasta mielestä sana "yläpuolelle" ei missään muodossa voi ikinä viitata vireeseen. Onko A kieli muka E:n "yläpuolella"? Käyttäisin itse sanontaa "ylempänä". Geddit? 2. Juuri sen takia kun jollakin on EADGH-basso, laitoin että kommentti on yleinen, tarkoituksena oli ettei kukaan ota sitä sääntönä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)