jogo3000 12.03.2003 09:18:25 | |
---|
On semmonen ongelma että groovea ei meinaa löytyä, olisko teillä guruilla vinkkejä siitä miten bassoa pitää soittaa? JAH! |
poppamies 12.03.2003 09:46:53 | |
---|
On semmonen ongelma että groovea ei meinaa löytyä, olisko teillä guruilla vinkkejä siitä miten bassoa pitää soittaa? Monesti toimii tuollainen Boogie woogie tyyppinen bassokulku bluesin alle. Eli 1,3,5,6 ja ehkä vielä alennettu 7. Esim. G, H, D, E ja F. Tuommonen kuvio monella tavalle käännettynä toimii hyvin. "G-strings are for strippers" |
KMT 12.03.2003 14:11:17 | |
---|
Tai kolmisointua C: C E G E tai kvinttiä Mä olen vain tyhmä... |
jogo3000 14.03.2003 08:45:16 | |
---|
Monesti toimii tuollainen Boogie woogie tyyppinen bassokulku bluesin alle. Eli 1,3,5,6 ja ehkä vielä alennettu 7. Esim. G, H, D, E ja F. Tuommonen kuvio monella tavalle käännettynä toimii hyvin. HoI, tuli jotain ideoita juuri tuosta, kiitos! (Tosin tekemäni linja on niin "sairaan" kliseinen että paras kommentti sitä kuvaamaan on "ei oo todellista")
Minä olen paras. |
Hermanni 14.03.2003 13:24:33 | |
---|
mä en suosittelis kyl aina soittamaan bluussia tolla samalla skaalalla alheelta ylös joka biisissä. menee tylsäks=P kyl perus bluesskaala kannattaa pitää mut kuvioita kannatttaa varioida. ja ottaa käyttöön joitan välisäveliä, kuten kakkonen ja tritonus. myös pienen ja suuren terssin kanssa leikkiminen tuo välillä väriä. kuitenkin peruskolmisoinnun sävelet pitää pitää koko ajan. rytmi on toinen tärkee. ei aina kannatta soittaa vaan suoraa putkeen. ei kuitenkaan liian monimutkaisiakaan, koska blues ei mitään bassokikkailumusaa yleensä ole. joo. |
Tmp 15.03.2003 14:06:05 | |
---|
No A-blues niin ihan ehoton on A C D D# E Tuota ylös kolme kertaa ja sit vikalla kerralla takasin alas. kun vaihtuu sointu niin sama vaan että toisesta skaalasta D F G G# A Se ylös ja alas ja sit takasin ekaan... No ymmärsit kai pointtin? |
KMT 15.03.2003 14:16:28 | |
---|
No A-blues niin ihan ehoton on A C D D# E Tuota ylös kolme kertaa ja sit vikalla kerralla takasin alas. kun vaihtuu sointu niin sama vaan että toisesta skaalasta D F G G# A Se ylös ja alas ja sit takasin ekaan... No ymmärsit kai pointtin? No sopii paremmin molli bluesiin tuon pienen terssin takia... Mä olen vain tyhmä... |
Tmp 15.03.2003 15:47:09 | |
---|
No sopii paremmin molli bluesiin tuon pienen terssin takia... Kyllä tuo muistaakseni käy ihan duurisointujenkin päälle, niin kauan sitten kun soitin pluussia
|
KMT 15.03.2003 17:00:15 | |
---|
Kyllä tuo muistaakseni käy ihan duurisointujenkin päälle, niin kauan sitten kun soitin pluussia Sopii varmaan, mutta on mollissa parempi...
Mä olen vain tyhmä... |
jogo3000 23.07.2003 10:51:47 | |
---|
Pikkusen kokemusta saaneena tästä toiminnasta olen päätynyt siihen, että yritän hakea jotain juttuja kitarasta oppimani skaalojen perusteella. Sellaisia biisiä eteenpäin kuljettavia melodioita ja yritän tukea sitä rumpuhommaa. Vissiin tärkeintä tässäkin, että soittaa tatsilla. Ideana on se, että yritän jotenkin "kuunnella", että mitä siihen tarvitaan bassosta. Eipä sitä osaa selittää. Kun vain saisi bassolla soittaa enemmän. Vinkit auttoivat todella paljon, kiitoksia. I'm a whiskey rock'n'roller. |