Lou 03.08.2003 13:31:04 | |
---|
Kertokaa kun tiedätte niin paljon paremmin kuin minä. Eli olisin ehkä vaihtamassa mikit bassooni. En ole ennen vaihtanut. -Ensinnäkin haluaisin teitää että kuinka paljon se vaikuttaa soundiin kun vaihtaa mikit? Minulla on Ibanezin basso jossa on aktiivi mikit ja siinä on sellainen basson korostus boost potikka ja mietin että: -miten sen kanssa sitten toimitaan jos vaihtaa mikit, toimiiko se automaattisesti niiden uusien mikkien kanssa vai täytyykö tehdä jotain syysteemin poikasta? -Miten noiden mittojen kanssa toimitaan että ne mahtuu tuohon minun bassooni? -Onko noita mikkejä helppo asentaa vai kannattaako viedä liikkeeseen? Mikeiksi ajattelin Seymour Duncanin Basslines/EMG aktiivi mikkejä. On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
poppamies 04.08.2003 10:33:13 | |
---|
-miten sen kanssa sitten toimitaan jos vaihtaa mikit, toimiiko se automaattisesti niiden uusien mikkien kanssa vai täytyykö tehdä jotain syysteemin poikasta? -Mikeiksi ajattelin Seymour Duncanin Basslines/EMG aktiivi mikkejä. Oletan että siinä on aktiivi äänensäätö kun puhut "boostista". Saattaahan se toimia EMG'lläkin mutta on se vähän harakiri hommaa. Siinä saattaa olla impedanssi ongelma ja silloin soundi menee kyllä aivan perseelleen. Vaikka bassossasi olisi passiivi äänenvärinsäätö niin sekään ei toimisi suoraan. EMG't käyttää muistaakseni 50 k ohmin potikoita kun normaali passiivi potikka on 250 tai 500 k ohmia. Harakiri hommaksi saattaa mennä jos laitat siihen useamman satasen maksavat EMG't ja jätät sen vanhan elektroniikan. "G-strings are for strippers" |
sirdickyj 04.08.2003 13:05:52 | |
---|
Meitsi vaihto just EMG aktiiveihin, siis mikit, en sitä korostus/vaimennus potikkaa. Ehdottomasti liikkeeseen ja ammattimiehelle vaan. Mun bassoo piti vähän jyrsiä et mahtuis noi uudet mikit, ja muutenkin ne, jotka noita tekee työkseen osaa kyllä neuvoa myös noissa potikka-asioissa (heillä kun on asiaankuuluvat mittarit, joilla mittaavat potikoiden ja mikkien yhteensopivuuden). Jos kiinnostaa, niin meitsillä koko hoidon yhteihinnaksi (siis mikit+ työt) tuli 300e:tä, tosin siihen sisältyikin muuten vielä satulan vaihto ja säädöt, että pelkkä mikkien vaihto varmaan sit jää alle ton. Saaka täällä mainostaa? Saa tai ei, niin mainostan; työn teki asiallisesti ja ammattitaidolla Christian Öesch (toivottavasti oikeinkirjoitus mallilaan), toimii stadissa Kampissa, tais olla Lapinlahdenkadulla. Numero löytyy luettelosta, suosittelen lämpimästi! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Niskamies 04.08.2003 14:01:06 | |
---|
mä haluisin vaihtaa mun vanhaan yamahaan mikit ja preampin. mistä mä tiiän että onko mikit aktiivit vaiko pelkästään etuaste? Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
absqua 04.08.2003 14:14:09 | |
---|
mä haluisin vaihtaa mun vanhaan yamahaan mikit ja preampin. mistä mä tiiän että onko mikit aktiivit vaiko pelkästään etuaste? Yamahan nettisivuilta ehkäpä? Tod.näk. kyseessä on pelkkä etuste, mutta tämä on pelkkää mutua. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
sirdickyj 04.08.2003 14:14:29 | |
---|
Eikös sen tiedä siitä kun pyytää kaupansedältä aktiivimikit? Oikeesti; mun tietääkseni ainakin EMG mikit on ns. aktiivimikkejä, eli niissä kait on sitten etuvahvistin jotenkin integroitu siihen mikkiin. Joskus olen ollut ymmärtävinäni, että pelkän etuvahvistimen asentaminen olis pikkusen ongelmallista, kun se sitten boostaa niin paljon että niiden mikkien alkuperäinen signaali pitäis olla verrattain heikko. Näin ainakin Jacksonin hevikepeissä, joissa on heikkotehoiset passiivimikit ja sitten erillinen etuvahvistin Siten mun käsittääkseni on olemassa vielä aktiiviEQ, Music Manissa on kait ainakin pelkkä active circuit mutta ei ns. aktiivimikkejä. Siis näin olen ymmärtänyt viisaampien puheista. Onneks on noita viisaampia, niin sitten me tietämättömät voidaan briljeerata esim. tämmösillä keskustelupalstoilla tai kapakassa pikkujätkille! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
absqua 04.08.2003 14:19:06 (muokattu 04.08.2003 14:20:35) | |
---|
sirdickyj, puhut vähän mutta asiaa. Ylipäänsä ihmetyttää tuo keskustelu siitä onko bassossa "vain etuvahvistin" vai ovatko mikitkin "aktiiviset". Ilmeisesti monet automaattisesti olettavat että "aktiiviset mikit" olisivat ilman muuta "vain esivahvistinta" paremmat. Ikäänkuin aktiivisuuden määrällä olisi joku itseisarvo. Eikö tärkeintä ole se, että basso ja mikit sopivat hyvin yhteen ja ennenkaikkea se että kokonaisuus miellyttää ko. instrumentin soittajaa ja täyttää hänen tarpeensa?? Itselläni ei ole ainuttakaan aktiivibassoa, eikä tule. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Cornflake 04.08.2003 14:30:03 | |
---|
Absqua: Ikäänkuin aktiivisuuden määrällä olisi joku itseisarvo. Eikö tärkeintä ole se, että basso ja mikit sopivat hyvin yhteen ja ennenkaikkea se että kokonaisuus miellyttää ko. instrumentin soittajaa ja täyttää hänen tarpeensa?? Jep. Tuo aktiivi ja passiivi ovat ilmeisesti vain sanoina sellaiset että niistä saattaa joku tehdä johtopäätöksiä vähän liian hätäisesti. Omasta mielestäni molemmissa on puolensa. Seuraava bassoni tulee todennäköisesti olemaan passiiveilla varustettu, tosin en tuota Musariani ole ajatellut mihinkään myydä. Tuo Musarin tilanne on minullekin vähän epäselvä, itseasiassa elän samassa uskossa kuin sirdickyj, eli siinä ei taida olla varsinaisia aktiivi-mikkejä. Mutta, en rupea joka yhteydessä selventämään mitä aktiivisuudella tarkoitan. Hyvä sillä on vain soittaa ja soundaa moureasti. Mikäs siinä. Itselläni ei ole ainuttakaan aktiivibassoa, eikä tule. ;-) Niinpä. Ei noista kaikki tykkää. Passiivit ovat monessa mielessä paremmat, usein soundi on elävämpi, pehmeämpi ja luonnollisempi. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
nro5 04.08.2003 17:26:55 | |
---|
emg valmistaa myös passiivista hz-sarjaa, joka on ihan ok. btw... |
absqua 04.08.2003 18:40:00 (muokattu 04.08.2003 18:42:14) | |
---|
Niinpä. Ei noista kaikki tykkää. Passiivit ovat monessa mielessä paremmat, usein soundi on elävämpi, pehmeämpi ja luonnollisempi. Mulla ei ole mitään aktiivimikkien soundia vastaan sinänsä - sille soundille on omat vissit käyttötarkoituksensa - vaan ennemminkin niissä nyppii signaalin hienoinen ja erittäin epätoivottu kompressoituminen kovalla tatsilla soitettaessa. Jos soittaa jo valmiiksi kovalla sormitatsilla ja syystä tai toisesta haluaa soittaa vielä vähän lujempaa, niin tätä eroa ei saa kuuluville ainakaan niillä aktiiveilla, joita olen soittanut (mm.EMG, Bartolini, Musicman, Duncan. Muutaman noista olen myös omistanut, eli kyse ei ole 15 min testailukokemuksista, vaan keikkakäytöstä). Kotona soitellessa ja äänitettäessä asia ei ole häirinnyt, mutta treeneissä ja keikoilla on impotentti olo kun soitin ei enää taivukaan vaikka sitä käskee ...eli basso kyykkää, ei hyvä. Joskus voisi ihan mielenkiinnosta testata näitä uudemman sukupolven aktiiveja, joiden käyttöjännite on 18V eikä 9V kuten vanhemmissa (eli kaksi paristoa). 18 voltilla sinne outputtiinkin saadaan lisää headroomia, ja se vaikuttaa taatusti tähän minua häiritsevään ongelmaan. Jos jollakin on jotain kokemusta noista 18 volttisista niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 04.08.2003 19:35:05 | |
---|
olen soittanut sadowskyn jazzarilla missä on 18 w preamp. todella hyvä. Outputti on paljon parempi ku mun 9 w yamahassa ja saundi aivan uskomaton. 2-alueinen eq toimi tosi hyvin. mutt se on kyll muutenkin hyvä basso. Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
Basismi 04.08.2003 23:10:23 (muokattu 04.08.2003 23:10:58) | |
---|
Minulla on Ibanezin basso jossa on aktiivi mikit ja siinä on sellainen basson korostus boost potikka ja mietin että: -miten sen kanssa sitten toimitaan jos vaihtaa mikit, toimiiko se automaattisesti niiden uusien mikkien kanssa vai täytyykö tehdä jotain syysteemin poikasta? Älä missään nimessä jätä Ibanezin elektroniikkaa, menee hukkaan hyvät mikit. Hyvää tavaraa tekee ainakin Bartolini ja J-retro ( http://www.j-retro.co.uk/). Helpoimmalla kai pääsee kun ottaa etuasteen samalta firmalta kuin mikit. Elektroniikan/mikkien vaihto on periaatteessa harvinaisen helppoa, mutta jos on epävarma niin parempi on antaa toisten hommiksi. Ja toivoa että se toinen tietää mitä tekee :) |
Niskamies 05.08.2003 06:18:12 | |
---|
mistä j-retroja saa suomesta? Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
Basismi 05.08.2003 09:56:21 | |
---|
|