Reddie 16.07.2003 14:34:30 | |
---|
Kysyin tätä jo tossa toisessa threadissa mutta päätin nyt pistää tän ihan omaksi threadiksikin. Soitan itse nu-metal bändissä bassoa jotenka gitaristat vetelee kaikki niillä perkeleen seiskakielisillä sekasikiöillä. Tästä johtuen oon itsekin harkitsemassa viitoseen vaihtoa, mutta joudun esittämään sitten kysymyksen että kuinka hyvä vahvari pitää olla että se ala-H edes kuuluu kunnolla? Ja hyvällä tarkoitan nytten että mistä hintaluokasta puhutaan, koska tällä hetkellä vahvarina palvelee paska 30 wattinen joka kuolee joka treeneissä enemmän ja enemmän. Elikkä ne basistit täällä jotka vetelee seiskakielisten kitaroiden kanssa niin kertokaas ihan oikeesti että mitkäs on ollut kokemukset neli-/viiskielisestä niitten kanssa ja etkä mitkäs vehkeet teillä on? Tilanne on traagisuudessaan koominen |
Pallisti 17.07.2003 23:29:44 | |
---|
hohoo.. Poistin itse just sellasen Peaveyn läjän alakaappina 15" ja yläkaappina 4x10+pilli, nuppina Hartke 3500.. Onhan se kiva, jos on 5-kieliselle se 15", mutta se ei mielestäni pelkästään pelitä, sillä niin ison kaartion liike on niin hidas, että soundi saattaa puuroutua.. Ja sitten munaa jos haluaa, niin iso elementti ei ole ainut millä sitä saa. Jos sulla on paljon pieniä elementtejä, niin silti saa munaa ihan kipeesti esim ampegin 8x10 kaappi.. 1000€ massee, niin saat kunnon kamat.. Jooh ei nyt kyllä tule mun sepostuksista mitään muutaman bissen jälkeen.. |
Mr.Freeze 18.07.2003 11:42:09 | |
---|
Mulla ei itellä oo 5-kielistä, mutta oon kokeillu semmosta ja se tuntuu jytäävän hyvin esim. Laneyn RBG 400:sen kanssa. Laneyn mölytoosat on ihan kohtuuhintasia ja sounditkaan ei puuroudu, vaikka luukuttais hieman kovempaakin. ...my bass up your ass |
JR/Rajah 18.07.2003 13:14:07 | |
---|
Käytän Hartke 3500 nuppia ja 2x10" + 1x15" -kaappia ja hyvin tuo tuntuu toimivan 5-kieliseni kanssa. Vikaa löytyy vaan soittajasta. |
Karlsson 19.07.2003 18:27:53 | |
---|
niin silti saa munaa ihan kipeesti esim ampegin 8x10 kaappi.. Toi on kyllä kiva peli, mutta sillä saa lähinnä vihamiehiä. Se ei mahdu kuin kunnon pakuun ja painaa niin paljon, että kaverit sen yhden kerran suostuu sitä roudaamaan ja siihen se sitten jääkin. Ittelläni on toi Hatken 4x10. Tähän mennessä riittänyt ihan hyvin joka tilanteessa, myös 6-kielisellä. "Luuletsä et sä osaat laulaa?" -Känninen Pekka Pohjola Robert Plantille |
Dr. Pepper 20.07.2003 23:44:47 | |
---|
Jos toi 8x10" on hankala niin osta kaksi 4x10" kaappia. Eks niilläkin saa ihan kivasti H-kielen kuulumaan? Mutta luulen että toi 8x10" on parempi kun 2x4x10" soudin ja hinnan puolesta? Ku... |
koitappanyt 16.08.2003 14:48:37 | |
---|
mulla on 5-kielinen ja virettä on laskettu vielä normaalista nauhalla ja käytössä on hartken 4x10 400w ja alakaappina 15 elementti. mun mielestä toi hartke ei yksistään toistanu tarpeeksi matalia.kyllä siihen melkeempä sen viistoistasen tarvii jos haluaa kunnon mökät. |
Cornflake 16.08.2003 19:22:14 | |
---|
Minäkin veivaan 5-kielisellä ja ratkaisu on myös 2*10" + 15". Tosin en epäile etteikö esmes 4*10" pelittäisi myös. Soitan myös puolikkaan alavireessä. Homma ei tosiaankaan ole siitä kiinni toistaako kaappi tasan sinne matalimpaan pohjaääneen saakka. Itsekin esmes leikkaan EQ:sta alle 50Hz aika rankasti. Ne toiset ja kolmannet harmoniset on ne jotka jyrää. Ei siitä tietysti haittaakaan ole jos nuppi ja kaappi törkeän alas riittävätkin:-) Se muna löytyy IMO ennemminkin sieltä ala-middlestä (150Hz - 400Hz tjsp) kuin sieltä ihan alhaalta. Olen soittanut myös aikaisemmin Laneyn 165W/15" kombon http://www.laney.co.uk/html/products/richter/images/R3.jpg kanssa 5-kielisellä. Toimii, voisi tosin toimia paremminkin. Tuo viides kieli voi tuntua äkkiseltään kovalta jutulta, mutta itse yritän käyttää sitä lähinnä mausteena. Paljon on kiinni bassosta, vielä enemmän miehestä. BTW: Nu-metalmiehet ja miksei muutkin potkua hakevat basistit suosivat näköjään paljon tuota: http://www.sansamp.com/PSA1.html . Aivan törkeän hyvä etuaste, potkua ja räkää löytyy tarvittaessa. Jos mulla olisi 800e ylimääräistä ostaisin pois samoin tein. Toimii niin skeballa kuin bassollakin. Kerran kokeillut, yhden demon tuolla nauhoittanut ja ihastuin heti. Moneenkos asti pystyi jättämään loton? Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Dr. Pepper 16.08.2003 21:28:56 | |
---|
Käytän paljon H-kieltä kun kitaristit bändissäni soittavat D-vireisillä kitaroilla. Itse en tykkää soittaa D-vireestä.. Sen takia toi H-kieliä katkee eniten, tietty johtuu se myös mun aika rajusta soittotyylistä (läheltä tallaa). Siis itse ajattelin ostaa toisen 4x10" ton entisen hartken lisäks ja saan paljon enemmän mökää kun jos ostaisin 15" kaapin. Luulen että saan ton H-kielen paremmin kuulumaan... tietty en niin hyvin kun 15" lisäkaapilla... "kompromissi" JOs on kokemusta kahdesta 4x10" niin kertokaa! Ku... |
Niskamies 16.08.2003 21:51:11 | |
---|
Jos toi 8x10" on hankala niin osta kaksi 4x10" kaappia. Eks niilläkin saa ihan kivasti H-kielen kuulumaan? Mutta luulen että toi 8x10" on parempi kun 2x4x10" soudin ja hinnan puolesta? miks toi 8*10 olis parempi saundinsa puolesta ku 2*4*10? hinnan kyllä ymmärrän hyvin... Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
Pallisti 16.08.2003 22:26:24 | |
---|
miks toi 8*10 olis parempi saundinsa puolesta ku 2*4*10? hinnan kyllä ymmärrän hyvin... En osaa sanoa miksi, mutta olen kokeillut ja voin sanoa, että 8x10 pelittää paremmin. Varmaankin johtuu siitä kaijutinkotelosta.. |
Karlsson 18.08.2003 09:45:45 | |
---|
Kaivankohan verta nenästäni, jos rupean tähän väliin sössöttämään itse H-kielen laadusta? Tai oikeastaan basson laadusta. Meinaan vaan, että jossain noissa 5/6-kielisessä toi H-keili on semmonen lähinnä kaulahihnaksi kelpaava. Ja parempaa soundia sieltä vahvaristakin saa jos signaaliketjun alkupää pelittäis kunnolla. Elämä on riffii! |
Cornflake 18.08.2003 10:13:28 | |
---|
Sam Other: Kaivankohan verta nenästäni, jos rupean tähän väliin sössöttämään itse H-kielen laadusta? Tai oikeastaan basson laadusta. Meinaan vaan, että jossain noissa 5/6-kielisessä toi H-keili on semmonen lähinnä kaulahihnaksi kelpaava. Et kaiva. Olen tasan samaa mieltä. Sitä on vaikeampi soittaa ja soundi on tuhnumpi. Saa olla aika hyvä bassokin jo että H-pelittää lähellekään samaan tapaan kuin ohuemmat. Tämä takia en suosittele esmes 5-kielistä vain sen takia että se on c00l, r0x ja kaikki pitää jatkossa soittaa siltä viidenneltä kieleltä... Ei näin. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Pallisti 18.08.2003 15:19:57 | |
---|
Kaivankohan verta nenästäni, jos rupean tähän väliin sössöttämään itse H-kielen laadusta? Tai oikeastaan basson laadusta. Meinaan vaan, että jossain noissa 5/6-kielisessä toi H-keili on semmonen lähinnä kaulahihnaksi kelpaava. Ja parempaa soundia sieltä vahvaristakin saa jos signaaliketjun alkupää pelittäis kunnolla. Samaa mieltä minäkin olen. Onneksi mulla pelittää ihan kivasti toi H, niin sitä tulee sitten käytettyäkin ;) |
Lou 18.08.2003 20:13:10 | |
---|
Itse soitan 5-kielisellä koska yhtyeeni kitaristi soittaa C#-vireestä. Oikeastaan haluaisinkin seuraavaksi ostaa 4-kielisen. Jos 4-kielisen virittää BEAD niin täyykö basolle tehdä jotain että pelittää? On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
Pallisti 18.08.2003 20:43:30 | |
---|
Jos 4-kielisen virittää BEAD niin täyykö basolle tehdä jotain että pelittää? Eipä sille mitään ihmeempiä tarvitse tehdä.. Kannattaa vaan katsoa, että kilet mahtuu kiinni, satulaa voi joutua fiksaamaan. |
Teijo K. 18.08.2003 21:21:37 | |
---|
Itse soitan 5-kielisellä koska yhtyeeni kitaristi soittaa C#-vireestä. Oikeastaan haluaisinkin seuraavaksi ostaa 4-kielisen. Jos 4-kielisen virittää BEAD niin täyykö basolle tehdä jotain että pelittää? Kannattaa valita laadukas soitin, huonolaatuisessa 5-kielisessäkin se B soi surkeimmin. Huonon 4-kielisen kun kielittää BEAD niin siinäpä onkin enää kolme käyttökelpoista kieltä. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Karlsson 19.08.2003 08:40:19 | |
---|
Eipä sille mitään ihmeempiä tarvitse tehdä.. Kannattaa vaan katsoa, että kilet mahtuu kiinni, satulaa voi joutua fiksaamaan. Niin ja kaulaa säätämään. Tuossa satuin muuten lukemaan vanhasta bassplayeristä soitinrakentaja Rick Turnerin jutun bassokaapeista. Siinä vertailtiin esim. 15" elementtiä 10" elementtiin. Pointtina oli, että tuollaisen pienemmän elementin voi virittää pelittämään yhtä alas kuin isommankin ja etuna on kuitenkin parempi herkkyys kun kartion massa on pienempi. Ja jo kaksi 10" elementtiä vastaa yhtä 15" elementtiä pinta-alaltaan (=liikuttaa saman määrän ilmaa). Eli periaatteessa 4x10 kaappi vastaa 2x15 kaappia ja on kuitenkin herkempi. Tästä voi mietiskellä miksi se 8x10 rantasauna on niin kiva. Jatsia heti aamusta. |