Aihe: Kaappia Hartken 3500 nupille.. Hartke 210? 1 | |
---|---|
![]() 22.08.2003 18:59:25 | |
Pitkään on ollut hakusessa Hartken 410TP kaappi mutta kun ei käytettynä tunnu löytyvän. Nyt olisi tähtäimessä Hartken 210 eli puolet pienempi malli, mutta rupesi kuumottamaan että onkohan liian pieni pönttö ko. nupille? Tulee keikkakäyttöön. Rohkeasti kommentteja peliin. | |
![]() 23.08.2003 14:32:38 | |
4 on kaksi kertaa enemmän kuin 2. ja sitäpaitsi 410tp:n päälle saa laitettua sen nupin, mutta 210tp:n päälle ei saa. itse käytin joskus kyseisellä nupilla 4.5xl-kaappia. 410TP it is. huonot suoritukset uusitaan. | |
![]() 23.08.2003 16:13:58 | |
Ei mitään TP-mallia. 410XL se olla pitää!! Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella | |
![]() 23.08.2003 17:17:56 | |
4 on kaksi kertaa enemmän kuin 2. ja sitäpaitsi 410tp:n päälle saa laitettua sen nupin, mutta 210tp:n päälle ei saa. itse käytin joskus kyseisellä nupilla 4.5xl-kaappia. 410TP it is. öh? kai se nuppi siinä 2x10 päälläkin pysyy? mutta lähinnä aprikoin sitä, kun 410 transporterille tehonkesto 300w, xl mallit 400 ja toi 210 sitten vain 200w.. meinaan että kestääköhän keikkakäyttöä yksin ajettuna. tietty voisi tohon pariksi jälkeenpäin hankkia sitten 1x15 pöntön ja muhevoittaa soundia sillä, mutta juuri nyt ei taida finanssit riittää. xl olisi muuten tietysti jees, mutta tp on yli 10 kiloa kevyempi -> helpompi roudata.. | |
![]() 23.08.2003 18:12:20 | |
Mikäs käytännön ero noilla TP ja XL -kaapeilla on? XL tietty kalliimpi, mutta onko eroa esim. elementtien suhteen. Itellä on siis Hartken 3500 nuppi ja kaappina 410 TP. Ja loistavasti tähän asti kyllä toiminut. | |
![]() 24.08.2003 12:30:46 (muokattu 24.08.2003 12:35:57) | |
tarkkaa tietoa ei ole, mutta mun mielestä kartiot on samat?? tosin, xl mallin taajuuskaista on leveämpi. tp on helvetin paljon kevyempi joten kotelossa on varmaan jotain eroa. voin olla toki väärässä. myypäs toi tp mulle ja hanki xl tilalle?! EDIT: "410TP: Alu-Cone Speaker, 300Watt, 8 Ohm, Dimensions: WHD 61 x 61 x 38 cm, Weight: 32kg" "410XL: Alu Cone Speaker, 400 Watt/8Ohm, Frequency Response: 30 Hz To 5 kHz, Sensitivity: 98dB @ 1 W/1 M, Dimensions: WHD 61 x 61 x 38 cm, Weight: 42kg" | |
![]() 25.08.2003 08:59:42 | |
Ei mitään TP-mallia. 410XL se olla pitää!! Just. Olen ymmärtänyt, että Transporter kaapin elementeissä on menty säästölinjalle ja ne tuppaavat laukeilemaan. (ainakin helpomminkuin XL-kaapin elementit) Jatsia heti aamusta. | |
![]() 25.08.2003 09:16:48 | |
binary: xl olisi muuten tietysti jees, mutta tp on yli 10 kiloa kevyempi -> helpompi roudata.. 10kg! Älä naurata! Iso basso painaa, siitä lähdetään. Siinä ei yksi kymmenen kiloa paljoa merkitse. Ja varsinkin jos tuo on kertoimena suoraan pois soundista & kestävyydestä niin... Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! | |
![]() 25.08.2003 16:57:44 (muokattu 25.08.2003 16:59:05) | |
No persaukisuudestani johtuen olen aikoinani investoinut tuohon hartken 210TP:n yläkaapiksi. Ihan hyvin rokkaa laina-Warwickin 15" ja Hartken 3500 nupin kanssa. Ei ongelmia ja yhdistelmää luukutetaan yleensä suhteellisen lujalla volyymillä. Hyvin ovat kartiot pysyneet ehjinä, eikä soundissakaan valittamista. Notta kyllä sillä kitaristien marsut peittoaa ;))) EDIT: ja nuppi sopii siihen 2x10" päälle kuin nenä päähän. Born mistake prone™ | |
![]() 26.08.2003 12:14:17 | |
myypäs toi tp mulle ja hanki xl tilalle?! Muuten kyllä, mutta tällä hetkellä rahatilanteeni on niin onnettoman heikko, että parempaankaan ei kaappiin ole varaa. Haaveissa Ampegin tai EBS:n pömpelit. | |
![]() 26.08.2003 12:17:53 | |
voi ny vittu. minkäs korkuinen se 2x10 kaappi on? odottakaas...14" eli pyöreesti 36 cm. ja 4x10...24" eli n. 60 cm. kumpi näyttää vähemmän hölmöltä kun siinä on nuppi päällä, eli haluatko säätää potikoita varpailla vai sormilla? Sitä minä tarkoitin. huonot suoritukset uusitaan. | |
![]() 26.08.2003 12:23:27 | |
vanttera: kumpi näyttää vähemmän hölmöltä kun siinä on nuppi päällä, eli haluatko säätää potikoita varpailla vai sormilla? Sitä minä tarkoitin. Kaikista tyhmimmältä näyttää jos se läjä (oli se sitten 2* tai 4*10") on _lattialla_. Kamat nostetaan aina ylös. Eikä edes ulkonäköseikkojen vuoksi... IMO: 2*10" on aika hintsusti. Höystettynä 15" kyllä pelittää. Mutta jos yhtä kaappia hakee niin mieluummin 4*10". Tässä muuten huomaa mikä ero kaapeilla on. Omassa 2*10" Ampegissa on mielestäni paljon isompi soundi kuin joissain 4*10". Ei välttämättä parempi, sehän riippuu mitä hakee, mutta isompi. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! | |
![]() 26.08.2003 16:37:15 | |
voi ny vittu. minkäs korkuinen se 2x10 kaappi on? odottakaas...14" eli pyöreesti 36 cm. ja 4x10...24" eli n. 60 cm. kumpi näyttää vähemmän hölmöltä kun siinä on nuppi päällä, eli haluatko säätää potikoita varpailla vai sormilla? ok, perille meni.. kyllä mä taidan hankkia sen 210 + jonkun 15tuumasen rinnalle ja unohtaa ton 410tp:n.. meinaan mä olen kuullut kanssa että kartoita pamahtelee noista transportereista. tietty jos olisi tuota rahaa niin hakisin ampegin kaapin mutta sen hinta kun on ainakin kaksikertanen hartken vehkeisiin verrattuna. kiitoksia kommenteista kaikille.. | |
![]() 26.08.2003 18:32:22 | |
kyllä mä taidan hankkia sen 210 + jonkun 15tuumasen rinnalle ja unohtaa ton 410tp:n.. meinaan mä olen kuullut kanssa että kartoita pamahtelee noista transportereista. Vähän ihmettelen, että miten porukka noita soittokamojaan kohtelee. Monet ovat tosiaankin valitelleet noiden TP -kaapin kartoiden kestämättömyyttä. Mulla on ollut TP410 kaappi nyt noin 7 vuotta, eikä koskaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa asian kanssa. | |
![]() 26.08.2003 21:06:51 (muokattu 26.08.2003 21:11:47) | |
Suosisinpa melkein 4ohm-mallista 4x10-kaappia(tai 2kpl 2x10 tai 1x15"+2x10"-pakettia) kuten itsellänikin on juuri käytössä 3500:n kanssa jotta saisi sen 350w irti ja hyvin ääntä. Itseasiassa olen juuri vaihtamassa kaappeja joten hyvin alapäätäkin toistava ja jämäkkä(kehukehu :) 4x10ni on kaupan, hintapyyntö on varsin kohtuullinen, mutta se ei nyt varsinaisesti liity tähän. Kaupan laadukas & edullinen Peavey TVX-410 -bassokaappi. | |
![]() 27.08.2003 06:05:10 | |
Kaikista tyhmimmältä näyttää jos se läjä (oli se sitten 2* tai 4*10") on _lattialla_. Kamat nostetaan aina ylös. Eikä edes ulkonäköseikkojen vuoksi... Niinkö? Tässä asiassa taitaa olla kaksi koulukuntaa, joista itse edustan sitä jälkimmäistä: tapaan pitää vahvistinta lähes (95%, poikkeuksena esim.laivojen ahtaat kokolattiamattolavat) aina lattialla, olinpa sitten keikalla leivänpaahtimen kokoisen Gallien-Kruegerin tai jonkun isomman koneen kanssa. Kyse on tietenkin jälleen puhtaasti omista soundimieltymyksistä, mutta itse kaipaan sitä "jytinää" jonka lattiaheijastukset lähisoundiin tuovat. Yleisön puolelta kuunneltuna sillä soundilla ei IMO ole juuri eroa (siis backline-keikoilla), mutta oma viihtyvyys lavalla kasvaa kun botne tukevoituu. Erityisesti lattiaheijastuksen vaikutus korostuu tolla GK:n 1x12" pikkuvahvistimella, jolla voi vetää yllättävänkin kovaäänistä musiikkia kun koneen pitää lattialla. Ero soundissa on valtava, lattian eduksi. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 27.08.2003 09:31:33 | |
Ero soundissa on valtava, lattian eduksi. No, tässä kun vähän funtsii akustiikan perusjuttuja niin voi selittää tämänkin jos jotakuta kiinnostaa. Mitä lähemmäs bassoäänen lähteen laittaa seinäpintaa tai lattiaa, sitä enemmän se korostaa bassotaajuuksia. Samalla tavalla itseasiassa vaikka bassolähde ei olisi lähelläkään näitä "nurkkia", siirtymällä kuuntelemaan niiden lähelle korostuvat jälleen bassot. Tähän kun lisätään se että usein staget ovat onttoja sisältä ja näin ollen voivat toimia ikäänkuin "bassokotelona" ja vielä korostaa soundia, niin voi ymmärtää eron ständille nostetun styrkkarin ja lattialla lojuvan välillä. Lattialta vahvistin ei myöskään tunge mökää suoraan soittajan korvaan. Jatsia heti aamusta. | |
![]() 27.08.2003 21:16:00 | |
absqua: Niinkö? Tässä asiassa taitaa olla kaksi koulukuntaa, joista itse edustan sitä jälkimmäistä: tapaan pitää vahvistinta lähes aina lattialla Taitaa olla kaksi koulukuntaa. Ja niin pitääkin. Kyse on tietenkin jälleen puhtaasti omista soundimieltymyksistä Jep. Tuossahan tulikin omassasi ja Samin postauksessa nämä erot esille. Toinen iso syy tuolle nostolle on se etten kaipaa sinne sitä kuminaa. Tai jytinää. Potkua saa olla mutta en tykkää tuosta lattia / seinä -efektistä. Erityisesti lattiaheijastuksen vaikutus korostuu tolla GK:n 1x12" pikkuvahvistimella, jolla voi vetää yllättävänkin kovaäänistä musiikkia kun koneen pitää lattialla. Ero soundissa on valtava, lattian eduksi. Tilanteen mukaan toki! Jos pelistä ei lähtisi itsestään tarpeeksi jytyä lattia tai jopa nurkka _on_ kaveri. Sam Other No, tässä kun vähän funtsii akustiikan perusjuttuja niin voi selittää tämänkin jos jotakuta kiinnostaa. Tämä juttu muuten selitetään akustiikkaa käsittelevissä oppaissa aina aika alkupuolella. Btw:-) Hyvä toki että otetaan puheeksi. Mitä lähemmäs bassoäänen lähteen laittaa seinäpintaa tai lattiaa, sitä enemmän se korostaa bassotaajuuksia. Lattia + seinä tai jopa nurkka antaa siis kaikista parhaiten. Suppasen pistäisin aina näin. Näkee käytettävän klubeillakin. Lattialta vahvistin ei myöskään tunge mökää suoraan soittajan korvaan. Tässä on se ensimmäinen iso syy. Minulla ei ole korvia nilkoissa, enkä halua tuutata muita kumoon jotta kuulen itseni kun seison läjän vieressä. Balanssi on tässä IMO se tärkein. Itseasiassa olen hoitanut homman niin että kamat seisovat niin treeneissä kuin keikallakin pyörillä varustetun levyn päällä (olisiko joku alle 10cm). Tuo toki saattaa antaa hieman lattiaakin messiin, muttei paljoa. 15" + 2*10" on jo muutenkin senverran korkea että hyvin kuulen tällä virityksellä. Kitaristeilla on myös kamat ylhäällä (tyyliin kaljakoppa) jos mahdollista. Monitoriksi kulmaan kääntyvällä kombolla / kaapilla voi tietty pitää lattialla ja kuulla silti suoraan oman soittonsa. Näin tein ennen Laneyn RBW-300:n kanssa. Itseasiassa IMO isoin ongelma ei välttämäti ole basso, vaan kitarat. Mä olen todistanut jo ihan tarpeeksi usein kuinka kamat lätätään lattialle ja vola on automaattisesti huima, jotta kuulisisi itsensä kivasti siihen 10cm päähän. Toisella puolella kämppää ei sitten muuta kuulukaan. Pikkuisella treeniksellä / lavalla tässä ei ole minusta _mitään_ järkeä. Eri asia on jos lava on luokkaa stadion ja voi soittaa hyvän matkan päässä pöntöstä, erikseen monitoroituna jopa. Eli vastaus tuohon pikkutreeniksellä lattialla pitoon on: "Kun prootkin pitää!1!". Tästä voidaan tosin vääntää varmasti ihan yhtä kauan kuin pleku /näppi aiheestakin;-) Tämä on siis puhtaasti IMOa, makuasiahan tämä on. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! | |
![]() 28.08.2003 10:00:18 | |
Jeps, jokaisella omat tapansa ja niin hyvä. Itse pidän siis styrkkarin lattialla, mutta seison toisella puolella kämppää. Näin ei mökä tule kybällä korvaan ja äänen "leviämisen" myötä kuulen itseni ihan selkeästi. Yleensä bassostani menee linjasoundi PA:han, että vahvarin sijoituksella/suuntauksella ei pitäisi olla kuuntelijan kannalta hirveästi merkitystä. Ja tuosta seinien bassokorostuksesta vielä: tämähän on siis ihan perusjuttu, joka valitettavasti monilta jää ymmärtämättä. Ja tätä muuten käytetään jossain "hifi"-kaupoissa hyväksi. Kuuntelusohva tilan takaseinää vasten ja kajarit etuseinän tuntumaan ja sitten ihmetellään miten mahtavasti bassoa saa halvoista pikkukajareista. No, jonkun tulkinnan mukaan on moraalisesti väärin antaa hölmöjen pitää rahansa... Jatsia heti aamusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)