Aihe: Fretlessin soitto ja ominaisuudet
1
Definhel
19.08.2003 19:03:07
No kertokaas nyt kun en näistä nauhattomista bassoista mitään tiedä.

mistä pitää painaa?
ominaisuudet?
plussat ja miinukset?
ketkä näitä käyttävät?
I've been here and I've been there I've been in between...
Niskamies
19.08.2003 20:22:33
mistä pitää painaa?
siitä missä se metallinauha olisi.

ominaisuudet?
ihan tavallinen basso muttei vaan oo nauhoja.

plussat ja miinukset?
kuulostaa enemmän kontrabassolta. on aluksi ongelmia puhtauden kanssa. ei pysty soittamaan rokkia.

ketkä näitä käyttävät?
minä, mutta jaco pastorius ja ainakin välillä tom kennedy.
Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this. -David Shandley
KMT
19.08.2003 22:44:10

kuulostaa enemmän kontrabassolta. on aluksi ongelmia puhtauden kanssa. ei pysty soittamaan rokkia.

Jaa ei pysty soittamaan rokkia hehe, ei sen soittaminen ole kummostakaan verrattuna normaaliin...
Minulla kun on nauhaton ja nauhallinen...
M.net ilman hohottelua on kuin lantakasa ilman lantaa
absqua
20.08.2003 06:23:39

Hmm. Tuon keskimmäisen väitteen voin noista allekirjoittaa, muita en.

Minun mielestäni nauhaton ei kuulosta sen enempää kontrabassolta kuin nauhallinenkaan sähköbasso.
Tai ok, kuulostaa se ehkä sikäli enemmän kontrabassolta että epävireisiä ääniä on enemmän.;-)
Soundi on kuitenkin perustavalla tavalla erilainen, kontran muhkeutta ja kopan sointia ei sähköbassoon saa vaikka nauhat puuttuisikin. Otelaudan narinaa nauhattomassa toki on, mutta sekin on sävyltään NIIN erilainen. Mutta joo, pilkunnussintaahan tämä on.

Mutta että nauhattomalla ei pystyisi soittamaan rokkia. Tuohan on täyttä puppua! Omasta tatsista se vaan on kiinni mitä pystyy soittamaan, ei musiikkityylistä.
(Tosin sikäli olet ehkä osittain oikeilla jäljillä etteivät nauhattoman basson ominaisuudet välttämättä pääse parhaiten oikeuksiina perus rokkijyystössä IMO.)
Kannattaa tsekata vaikkapa Primuksen levyjä, siellä nauhaton taipuu rokkiin ja ties mihin kun isäntä käskee.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
20.08.2003 07:09:13
Hmm. Tuon keskimmäisen väitteen voin noista allekirjoittaa, muita en.

Minun mielestäni nauhaton ei kuulosta sen enempää kontrabassolta kuin nauhallinenkaan sähköbasso.
Tai ok, kuulostaa se ehkä sikäli enemmän kontrabassolta että epävireisiä ääniä on enemmän.;-)
Soundi on kuitenkin perustavalla tavalla erilainen, kontran muhkeutta ja kopan sointia ei sähköbassoon saa vaikka nauhat puuttuisikin. Otelaudan narinaa nauhattomassa toki on, mutta sekin on sävyltään NIIN erilainen. Mutta joo, pilkunnussintaahan tämä on.

Mutta että nauhattomalla ei pystyisi soittamaan rokkia. Tuohan on täyttä puppua! Omasta tatsista se vaan on kiinni mitä pystyy soittamaan, ei musiikkityylistä.
(Tosin sikäli olet ehkä osittain oikeilla jäljillä etteivät nauhattoman basson ominaisuudet välttämättä pääse parhaiten oikeuksiina perus rokkijyystössä IMO.)
Kannattaa tsekata vaikkapa Primuksen levyjä, siellä nauhaton taipuu rokkiin ja ties mihin kun isäntä käskee.

no kyllähän mä voisin soittaa vaikka heviä mun kontralla jos mä haluisin, mutta mä teen sen mielummin mun nauhallisella. tarkoitan sillä "kontramaisuudella" sitä että jacokin veti nauhat irti koska halusi enemmän kontramaisen saundin kun ei ollut kontraa saatavilla.
Karlsson
20.08.2003 08:46:22
tarkoitan sillä "kontramaisuudella" sitä että jacokin veti nauhat irti koska halusi enemmän kontramaisen saundin kun ei ollut kontraa saatavilla.

Nohnoh. Kyllä Jacolla oli kontra jo nuoresta lähtien. Bassplayerissä oli numero, jossa käytiin läpi kaikki, siis kaikki, Jacon käyttämät bassot. Jopa nekin jotka päätyivät tämän arvon muusikon mielentilan mukaan mitä kummallisimpiin paikkoihin. Kuten satama-altaaseen. Ja siis tässä numerossa kerrottiin myös tämä kontran olemassa olo.

Ja kuka muka löytää Jacon soundista pätkääkään kontramaisuutta? Aika kaukana minusta.
Jatsia heti aamusta.
absqua
20.08.2003 08:54:18 (muokattu 20.08.2003 08:55:01)
no kyllähän mä voisin soittaa vaikka heviä mun kontralla jos mä haluisin, mutta mä teen sen mielummin mun nauhallisella.

OK. Ollaan samoilla linjoilla siis. Hyvä homma.

Sanamuotosi "nauhattomalla ei voi..." oli vain niin mustavalkoisen jyrkkä ja tuomitseva etten voinut olla osallistumatta keskusteluun.
Bassballs
20.08.2003 11:55:40

plussat ja miinukset?

On joitain biisejä, jotka jo pelkän tunnelman takia vaativat nauhattoman basson.
Sitä rokkiväittämää en minäkään allekirjoita, sillä ollaan vedetty rokkia aivan suvereenisti nauhattomalla. Yksi hevikipalekin ollaan äänitetty.

Minun mielestäni nauhaton ei kuitenkaan sovi jokapaikan yleistyökaluksi.
Ei sekuntiakaan liian aikaisin.
Karlsson
20.08.2003 12:05:54
Tuota, olen kyllä sitä mieltä että tarvittaessa nauhattoman soundi on lähes yksi yhteen nauhallisen kanssa. No, tietysti se metallin (=nauhan) korvaaminen läskillä (=sormella) muuttaa hieman soundia, mutta vain hieman.

Lähinnä se on mielestäni kiinni tuosta soittotyylistä. Jos soittaa nauhattomalla kuin nauhallisella, ei eroa pitäisi ajoittaisen epävireen lisäksi olla. Eri asia jos soittelee silleen "laulaen" balladihenkeen, kyllähän siinä sitten eroa on.

Eli: Nauhattomalla voi soittaa nauhallisen tavoin, mutta nauhallisella ei nauhattoman. Get it? Tuleeko kannatusta?
Jatsia heti aamusta.
absqua
20.08.2003 12:25:26
Eli: Nauhattomalla voi soittaa nauhallisen tavoin, mutta nauhallisella ei nauhattoman. Get it? Tuleeko kannatusta?

Right on brotha! Siinäpä se pähkinänkuoressa jälleen kerran.
Bassballs
20.08.2003 16:07:33

Noin minäkin ajattelin, mutta nauhattomalla on aika kinkkistä tehdä tätä Prestia tyylistä "tuputusta", koska jostain syystä se soundi on niin erilainen. Jos sattuu kuulumaan peukkupoikiin, niin minun mielestäni nauhallinen jyrää siinä soundinsa puolesta. Tästä saa toki olla eri mieltä.

Nauhaton on mielestäni kuitenkin cool vaihtoehto, vaikka tosikovat rockEsat soittaa nauhallisella ja kikkelijazzmuulille kelpaa vain kontra.
Niskamies
20.08.2003 16:23:25 (muokattu 20.08.2003 16:23:45)
jaco sano modern rock bass dvd:llä että sääolosuhteet rikko sen kontran, ja se ei enää voinu pitää sitä. sit se sano ett se halus jäjitellä akustisen saundia repimällä nauhat. tiedä häntä, oli varmaan pilvessä...
Definhel
20.08.2003 18:58:10
Mitä hemulia, juttuun on tullut vastauksia vain 1,25!
Onko siitä nyt sitten muuta hyötyä kun että slaidit menne hienommin?
I've been here and I've been there I've been in between...
Niskamies
20.08.2003 19:23:08
Mitä hemulia, juttuun on tullut vastauksia vain 1,25!
Onko siitä nyt sitten muuta hyötyä kun että slaidit menne hienommin?

saundi on pehmeempi. erilainen kuin nauhallisessa.
lifelines
20.08.2003 20:56:44
Kun nyt vauhtiin on päästy, työnnän minäkin pääni heinäsuovaan ja vailla suurempia odotuksia peräänkuulutan asiantuntevia lausuntoja tai edes perättömiä huhuja koskien Yamahan valmistamaa edullista nauhatonta bassokitaraa jonka mallimerkintä oli rbx260f, tätä nykyä rbx270f.

eli onks tietoo?
Niskamies
20.08.2003 21:58:39
Kun nyt vauhtiin on päästy, työnnän minäkin pääni heinäsuovaan ja vailla suurempia odotuksia peräänkuulutan asiantuntevia lausuntoja tai edes perättömiä huhuja koskien Yamahan valmistamaa edullista nauhatonta bassokitaraa jonka mallimerkintä oli rbx260f, tätä nykyä rbx270f.

eli onks tietoo?

se on hyvä. sillon ku mä kävin ostamassa mun fendän nii mä kokeilin semmosta. aivan loistava mutta mikit on huonot. tarkoitatkos nyt sitä 1 vai 2 mikillistä mallia?
Karlsson
21.08.2003 09:06:33
Noin minäkin ajattelin, mutta nauhattomalla on aika kinkkistä tehdä tätä Prestia tyylistä "tuputusta", koska jostain syystä se soundi on niin erilainen.

En nyt allekirjoita tuota, mutta mielipide-erothan ovat sallittuja täällä, ovathan?

Itse en ole kokenut kinkkiseksi tuota tuputtelufunkkailua nauhattomalla. Lukuunottamatta tietysti pientä epävireiryyttä välillä..
Jatsia heti aamusta.
Bassballs
21.08.2003 09:08:08

eli onks tietoo?

Nuo molemmat bassot ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia soittimia(ainakin nauhalliset painokset). Mikit tosiaan on huonot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)