Aihe: Peavey Tko 75 1 | |
---|---|
![]() 20.09.2003 22:45:16 | |
Kävin tänään Kuopion musaliikkeissä etsimässä itselleni bassovahvaria treenikämpälle ja ehkä keikoillekin (tai siis mieluiten myös). Toisessa liikkeessä tuli vastaan Peaveyn Tko 75, joka on ollut siellä jo aika kauan myytävänä. Myyjä kertoi että 200e:lla tuo lähtisi. Lähtiskö tuosta vahvarista tarpeeksi potkua etten jäisi alakynteen meidän bändin kitaristille jolla on Fenderin Super 60 -vahvistin? 15" -elementti ja Peavey kuullostaisi hyvältä, mutta 75W bändikäytössä vähän huonolta vai kuinka? Pari muutakin vaihtoehtoa oli. Tuo tuttu, täälläkin jo monta kertaa keskustelussa mukana ollut Behringer BX1200 -> 329e ja käytetty Fender BXR (100?) ~300e Myydään: Marshall Supervibe Chorus SV-1 | Ostetaan bassovahvistin (vähintään 100W) | |
![]() 20.09.2003 23:22:41 | |
juici: Toisessa liikkeessä tuli vastaan Peaveyn Tko 75, joka on ollut siellä jo aika kauan myytävänä. Myyjä kertoi että 200e:lla tuo lähtisi. Ihan suoraan sanottuna, vaikken tuota vaffaria tunnekaan se on treenikselle liian pieni, tehoton. Soundin veikkaisin jokatapauksessa olevan aika nihkeä. Kotiin tuon voisi treenipeliksi ostaa (olettaen että olisi muuten hyväsoundinen peli - epäilen). Lähtiskö tuosta vahvarista tarpeeksi potkua etten jäisi alakynteen meidän bändin kitaristille jolla on Fenderin Super 60 -vahvistin? En usko. Tosin ongelma on enemmänkin rummut ja yleinsäkin basson soundi. Niinkuin tällä bassopalstalla on usein todettu basso-vaffarissa kannattaa olla vähintään se 120 -150W hönkää, mieluiten enemmän, että se riittää bändin kanssa. Tämän allekirjoitan. Vaikkei noihin watteihin kannata niinpaljoa tuijottaa, ne antavat kumminkin jotain viittaa. Basso vaatii muutenkin tehoa - sitä ei ole "ikinä" liikaa. Headroom on basson kaveri. Basso- vs. kitarawatit eivät ole "vertailukelpoisia". Basso vaatii höökiä paljon enemmän kuin kitara. 15" -elementti ja Peavey kuullostaisi hyvältä, mutta 75W bändikäytössä vähän huonolta vai kuinka? Tosi huonolta. ___ ___ ___ Tästä aiheesta on kirjoitettu täälläkin ihan hitosti - tutki vanhoja ketjuja (niinkuin olet näemmä tehnytkin;-). Tuon koko- ja hintaluokan peleistä on puhuttu paljon. Nyrkkisääntönä omasta puolestani pari juttua: - Tehoa mieluiten + 150W - Jos olet tosissasi osta kerralla kunnon peli - jatkuva päivitys on aina pepusta. - Käy testailemassa eri vaffareita itse. Soundeissa on eroja. - Tutki myös käytettyjen rintama. | |
![]() 21.09.2003 19:24:21 | |
- Tutki myös käytettyjen rintama. Sitä yritän tehdä koko ajan vaan ei sopivia tule koskaan vastaan. 300e:lla luulis jonkun 100W:n combon jostain löytyvän. Minua ei ymmärretä, ei edes väärin! | Myydään Marshall SV-1 Chorus-pedaali. | |
![]() 21.09.2003 19:27:30 | |
Btw. Miltäs kuullostaisi käytetty Fender M-80 -combo? Minua ei ymmärretä, ei edes väärin! | Myydään Marshall SV-1 Chorus-pedaali. | |
![]() 22.09.2003 03:08:05 (muokattu 22.09.2003 03:08:44) | |
en oo koskaan tajunnut tota systeemii (enkä varmasti tule tajuamaan) jos bändi nyt ei jotain heviä soita tai jotain vastaavaa niin kyllä tuollaisessa tehot riittää. keikoille kuten treeneihin ja kotiin.. meillä on basistilla ollut 50w HH:n bassocombo treeneissä/keikalla.. ja hyvin on riittänyt. (ei olla mikitetty!) vaikka suht kovaa ollaan soitetukkin. mut 30w bassocombo on jo keikalle vähän tehoton.. sekin ihme on testattu. Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. | |
![]() 22.09.2003 09:29:43 | |
PuNkKi: jos bändi nyt ei jotain heviä soita tai jotain vastaavaa niin kyllä tuollaisessa tehot riittää. keikoille kuten treeneihin ja kotiin.. meillä on basistilla ollut 50w HH:n bassocombo treeneissä/keikalla.. ja hyvin on riittänyt. (ei olla mikitetty!) vaikka suht kovaa ollaan soitetukkin. Sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Jos vaikkapa 50W riittää mainiosti ja soundi on kohdallaan niin kaikki on hyvin. Sinulla on tietysti ihan yhtä painavat syyt suositella tuota wattimäärää kuin minullakin omaa näkemystäni. Ei siinä mitään. Totta on että soundimieltymys ja musiikkityyli & ennenkaikkea volatasot ovat avainasemassa siihennähden kuinkapaljon höökiä tarvitaan. Toinen juttu on sitten headroom, esmes itse soittelen n. 300W pelillä mastervolyme on (treeneissä) jossain 2-3 paikkeilla (keikoilla hiljaisemmalla) -> toisinsanoen kyllä siihen snadimpikin riit... anteeksi kuuluisi sieltä bändin seasta. Se alapää kun tarvitsee rotanlailla headroomia minun kokemukseni mukaan. Heavya tai ei, niin isoa bassoa ei IMHO saa bändin kanssa tuolla tehomäärällä aikaan. Ohuen ja napsuvan basson voi tosiaan saada kuuluviin. (Itse en varsinaisesti edes hae sitä kaikista ISOinta, kunhan pidän sitä aina lähtökohtana;-) | |
![]() 22.09.2003 09:53:12 | |
Alle 100 W vahvari tai combo voi aivan hyvin riittää treeneissä tai keikoilla, mutta se riippuu niin paljon kaiuttimen koosta, herkkyydestä ja laadusta, niin ja kaiuttimien lukumäärästä. Voi käydä niin, että sen 50 W H/H-combon joutuu kääntämään täysille, jolloin saattaa syntyä säröä. Se sopii ehkä mulle, muttei kaikille. Samoin täysillä ollessaan aika monet pikkucombot alkaa sillai ei-niin-kivasti resonoimaan ja pärisemään. Jos ajatellaan asiaa näin, että 300 W vahvarin volume on vaikka 2:lla, niin sehän tarkoittaa ehkä jotain 50-60 wattia käytössä eli ei se ero niin suuri ole. Pärjäsin vuosia Rolandin Super Cube 100 W-bassocombolla, jonka volume ei koskaan ollut yli 4:n. No, pari säröä tosin ryydittää saundia. Säröä beibi! | |
![]() 22.09.2003 10:08:16 | |
hemmo: Jos ajatellaan asiaa näin, että 300 W vahvarin volume on vaikka 2:lla, niin sehän tarkoittaa ehkä jotain 50-60 wattia käytössä eli ei se ero niin suuri ole. Suorasukaisella matikalla joo, mutta ei se ihan noin mene. Headroom on jokatapauksessa (IMHO) kaveri bassohommissa. Niinhän sitä aina sanotaan että ne tehot tuntuu vaikka kaikki ei olisikaan käytössä. Tähän tulokseen olen itse vuosien varrella tullut. | |
![]() 22.09.2003 10:28:39 | |
Suorasukaisella matikalla joo, mutta ei se ihan noin mene. Headroom on jokatapauksessa (IMHO) kaveri bassohommissa. Juu, kärjistin, mutta tarkoituksella. Eihän periaatteessa 300 W vahvarista lähde kuin 8-9 dB:tä enemmän möykkää kuin 50 W vahvarista. Toi headroom on kyllä käsitteenä vähän hankala. Miten se nyt suomentaisi? Voimavara? Säröä beibi! | |
![]() 22.09.2003 10:52:03 | |
hemmo: Miten se nyt suomentaisi? Voimavara? Totta on että vähän hankala;-) Jotain tuohon suuntaan. Ajatuksenvirtana ja suurinpiirtein esitettynä käsitän headroomin tässä tapauksessa näin: Joskus jonkun tietyn äänen puhtaaseen toistoon tarvitaan enemmän höökiä kuin mihin volapotikan asennon (vaikkapa 2/10) suhteessa laskettu teho kokonaistehosta (eli 2/10 olisi 300W:sta 60W:a) riittää. Tällöin vahvistin käyttää senverran tehoa kuin on tarpeen / käytettävissä toistaakseen äänen puhtaasti. Jos ylimääräinen käytettävissä oleva teho (nyt voidaan puhua headroomista;-) loppuu kesken teho ei riitä äänen puhtaaseen toistoon ja ääni söräytyy. Botne vaatii enempi tehoa. Tästä johtuen kirkkaan ja ohuen soundin toisto ei välttämättä tarvitse niinpaljon tehoa kuin jykevän sub-basson. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)