Aihe: Hyvä basson alkeet kirja?
1
virginia
20.09.2003 19:19:27
Haluaisin ostaa itselleni kirjan, jossa olisi basson soiton aloittelijalle vinkkejä ja lisäksi sointukartat.

Siis opuksen, joka auttaisi, jos haluan löytää tietyn sävelen bassostani. Netistähän näitä tietoja löytyy, mutta kätevä olisi ihan oma kirja. Ehdotuksia?
khuuki
21.09.2003 15:33:41
Itse aikoinaan aloittaessani kelasin Jussi Kinnusen Rockbasso- kirjaa läpi ja se antoi aivan loistavan katsauksen basson mahdollisuuksiin. Kirjassa on alussa kevyt teoria osuus, jonka jälkeen tulee Jussin omia bassolinjoja mm. Hassisen Koneen kappaleihin. Upea kirja. Mukana cd tai kasetti jossa lopussa biisit ilman bassoja, joten pääsee itse tykittään bändin mukana. Muistaakseni tabbejä ei ollut, mutta itse sain opeteltua nuotteja samalla. Käyhän tsekkaamassa kirjastosta ensin. Yleensä, joka kirjastosta löytyy tämä helmi.

Toinen hyvä kirjasarja on Chuck Raineyn bassokirjat. Paljon teoriaa ja paljon harjoituksia, mutta ei cd:tä tai musamatskuja mukana joten ei motivoi ainakaan soiton alottaessa kauheesti. Myöhemmin niistä on ollu paljo hyötyä. Koita välttää ainaki aluks kaikenlaisia Licks-kirjoja koska ne ei anna oikeen muuta ku kaikenlaista Showing off tyyppistä bassolla mahtailua. Rytmikorvan ja oman soundin kehittäminen pitäs tulla ennen kaikenlaista turhaa kikkailua ja etenkin basson roolin tiedostaminen bändisoitossa.
" tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu
Karlsson
21.09.2003 15:35:37
Mel Bayn kolmeosainen "Sähköbasso" on kait ihan yleispätevä kirjasarja. Itse aloitin sillä aikoinani.

Paras mitä olen nähnyt on joskus täällä aikaisemminkin mainitsemani neljästä järkälemäisestä kirjasta koostuva "bazova gytara". Siitä löytyy noi kartat ja kaikki alkeista moniäänisesti soittamisen kautta klassisiin kipaleisiin pianosäestyksellä. Sain omani tuliaisina Tsekeistä ja en ole toiseen kappaleeseen koskaan missään törmännyt.
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)