Aihe: Bassojen mikit
1
noir
12.09.2003 20:59:24
Mitä eri mikkityyppejä bassoissa on, miten ne eroavat/vaikuttavat, mikä on susi ja mikä hunajaa? Jotain muuta/mitä?

Tässä on basson osto ruvennut kutittamaan sormenpäitä, mutta yleistieto kyseisestä laitteesta on varsin retuperällä. Näin ajattelin, jos täällä olisi laitteensa tuntevaa neuvojaa saatavilla.

Kitarapuolella mikit kuitenkin varsin tärkeää osaa esittävät, mutta tällä osastolla en ole juuri mikkikeskusteluun törmännyt.

Muitakin ensibassoon liittyviä neuvoja saa antaa, en kiellä ;)
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
Niskamies
12.09.2003 22:40:42
ensibassoon hyvät kielet, esim ernie ball, ghs, tai fender. mikkejähän on pääasiassa neljänlaisia: p-mikkejä, j-mikkejä, humbuukkereita ja soapbareja. täällä ei puhuta niin paljon mikeistä, koska basistithan eivät ole välineurheilijoita, vai mitä? itse olen tykästynyt fenderin vintage ja seymour duncanin basslines mikkeihin.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
Basismi
12.09.2003 22:52:12
Jos on ihan aloittelija, niin ei mikkien kanssa kannata stressailla. Itse bassosta kannattaa katsoa että kaula on suora, eikä nauhojen päät törrötä. Harvemmin kaupoissa ihan surkeita (uusia) bassoja on, aloittelijalle ne käyvät lähes järjestään mainiosti.

Sointia kannattaa kuunnella akustisesti, jos ääni on kirkas ja selkeä ja soi pitkään, on vahvistettukin soundi hyvä (viimeistään mikit vaihtamalla). Jos taas basso sanoo dunk, niin älä osta. Edukkaissa bassoissa on usein myös dead-spotteja, joita tietysti mieluummin välttää.

Mikrofonityypeistä yleisimmät on nk. J (jazz-basso, kaksi yksikelaista), P (Precision, yksi split-coil), MM (musicman, yksi kaksikelainen humbucker). Kalliimman hintaluokan bassoista löytyy yleensä soapbarit (humbuckerit).

J-mikkejä on noise-cancelling -tyyppisiä ja tavallisia hurisevia. Molemmat mikit päällä jatsari on hurinaton.

Humppareissa löytyy myös malleja joissa voi kelat splitata, jolloin samasta kuoresta löytyy haluttaessa single-coil mikki.

Siinä noin pääpiirteissään.
Women and rhythm section first.
noir
12.09.2003 23:03:12
Kiitos kovasti, suuresti ja voimakkaasti. Eli ilmeisesti noita mikkejä kannattaa murehtia vasta myöhemmässä vaiheessa ja paremmalla ajalla.

Ja sitten pyytäisin hieman sanaselitystä: dead-spotteja?
poppamies
13.09.2003 02:53:33

Kiitos kovasti, suuresti ja voimakkaasti. Eli ilmeisesti noita mikkejä kannattaa murehtia vasta myöhemmässä vaiheessa ja paremmalla ajalla.

Ja sitten pyytäisin hieman sanaselitystä: ?

No tuostakin on juteltu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=35&t=31407&o=0#p350815
"G-strings are for strippers"
noir
13.09.2003 10:12:48
No tuostakin on juteltu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=35&t=31407&o=0#p350815

Hups. Kyllä sitä alkuun muistaa käyttää hakua, mutta ei. Danke.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)