Aihe: Nylonkielet 1 | |
---|---|
![]() 08.09.2003 00:04:26 | |
Onkos kukaan soitellu tälläsillä mustilla muovikielillä? Ostin vähän aikaa sitte tommoset ihan uteliaisuudesta ja on kyllä aika vinkeen kuuloset.. niinku kinkyt flatwoundit!?! Tatsiltaanhan noi on tosi löysät, joten multa kesti vähän aikaa opetella saamaan niistä ulos mitään järkevää- aluksi kielet kuulosti epävireisiltä ja kolisi ihan p@§%*leesti. Yhet häät käväsin vetämässä ja nyt venaillaan seuraavaa sopivaa tilaisuutta testata kieliä tositoimessa, eli ostinko kalliin säkin vai tuliko mukaan kenties potra possu? Rotosoundhan valmistaa noita nimellä Tru bass, mutta onko haisua tekeekö niitä kukaan muu? Käsitin, että toi on Rotosoundin oma innovaatio. Hmm, pitääki mennä testaamaan niitä tuhdin vaahtomuoviklöntin kanssa, josko löytäis totaalisen plonk-soundin :) | |
![]() 08.09.2003 02:40:15 (muokattu 08.09.2003 03:06:48) | |
Onkos kukaan soitellu tälläsillä mustilla muovikielillä? Ostin vähän aikaa sitte tommoset ihan uteliaisuudesta ja on kyllä aika vinkeen kuuloset.. niinku kinkyt flatwoundit!?! Tatsiltaanhan noi on tosi löysät, joten multa kesti vähän aikaa opetella saamaan niistä ulos mitään järkevää- aluksi kielet kuulosti epävireisiltä ja kolisi ihan p@§%*leesti. Yhet häät käväsin vetämässä ja nyt venaillaan seuraavaa sopivaa tilaisuutta testata kieliä tositoimessa, eli ostinko kalliin säkin vai tuliko mukaan kenties potra possu? Mulla on ollut välillä Presarissa Tru Bassit kiinni, mutta ne on taas aivan helevetin jäykät. Ostin ne joskus 80-luvun puolella puolella kun diggailin sellaista britti-basistia kun Herbie Flowers, joka soittaa plekulla ja käyttää kyseisiä vaijereita. Samainen karju soitti sellaisessa ihme viihdebändissä kun Sky, jonka musa oli paikoitellen aika kornia, mutta bassosoundi oli loistava. Siinä kielipaketissa ei puhuttu mitään kielten paksuudesta, mutta ne on kyllä tosi tuhdit ja kankeet. Mutta varmaan niistäkin löytyy erikokoisia settejä. Mulla ilmeni noiden kielien kanssa vähän hurinaprobleemia, enkä itse niistä saanut sitä soundia, mikä soi päässä. Tavalliset flatwoundit ja brite flatsit tuntuu istuvan paremmin. Siis bassoon, soitosta en tiedä...:-) Rotosoundhan valmistaa noita nimellä Tru bass, mutta onko haisua tekeekö niitä kukaan muu? Käsitin, että toi on Rotosoundin oma innovaatio. Rotosound kehitti noi kielet alunperin Burnsin Black Bison bassoon. 60-luvulla luulisin. Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. | |
![]() 08.09.2003 17:05:06 | |
Rotosoundhan valmistaa noita nimellä Tru bass, mutta onko haisua tekeekö niitä kukaan muu? Käsitin, että toi on Rotosoundin oma innovaatio. Mulla on nauhattomassa kiinni fenderin vastaavat. | |
![]() 10.09.2003 01:33:21 | |
Jep, vaahtomuovi pelittää näitten kanssa extrahyvin!! PLONK!! THMMP!! | |
![]() 10.09.2003 20:03:02 | |
Onko olemassa jotain tumppusoundin kuningasta? Siis lähinnä mitä levyjä voisi kuunnella jos haluaa päästä perille tuohon tumppusoundiin? Auer-orkesterin ensidemo julkaistu osoitteessa http://www.taivaanautio.net | |
![]() 10.09.2003 20:33:11 | |
Ekanahan on pakko mainita James Jamerson, tuo Motown-legenda. Ja loistava levy tuon soundin ja soittotyylin tutkiskeluun on Marvin Gayen What's Going On (deluxe edition). Se on tupla-Cd, joka sisältää alkuperäisen levyn, toisen miksauksen samasta platasta, What's going on-biisin rytmiraidan (jossa basso on miksattu pintaan), livematskua melkein samalla bändillä :) ja muuta bonusta. Jamersonistahan on puhuttu täällä jo aika paljon, en vaan muista aiheita. Ja karkeasti yleistäen bassosoundit oli siellä menneisyydessä enemmän tai vähemmän tumppuja, itse en tunne oikeastaan muita genrejä tän soulin lisäksi. Eli jos joku tietää hyviä plonk-levytyksiä vaikkapa rokin parista olis kiva kuulla. | |
![]() 11.09.2003 00:20:02 | |
Ekanahan on pakko mainita James Jamerson, tuo Motown-legenda. Jamersonhan käytti Fender Precisionia. Kielistä en tiedä muuta kun että olivat ilmeisesti flatwoundit eikä niitä vaidetuu koskaan muuten kun jos kieli katkesi. Saattoi olla se vaahtomuovikin paikoillaan. Ainakin kaikki pellit oli kiinni. Muistan että ainakin mun vanhasa Jazzissa oli tuo vaahtomuovi liimattu siihen tallan suojapellin sisäpintaan. Vanhoissa pressreissa lienee ollut samalla tavalla. Tosi tumppu soundi lähtee noista puoliakustisista bassoista kuten Gibsonin ja Epin EB2, Höfner "Beatle" bass, Framus "Star Bass" (Bill Wyman) j.ne. Jos siihen vielä laittaa mustat "kumi kielet" niin tumpumpaa soundia ei löydy. "G-strings are for strippers" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)