Aihe: Oikean käden tekniikasta 1 | |
---|---|
![]() 03.09.2003 12:19:40 | |
Olen vasta pari vuotta bassoa soitellut henkilö. Laulan myös soittaessani. Soitan kahdella sormella ja kehitys on mielestäni ollut OK. Yksi aivan alkuajan ongelmiani oli saada rytmi pysymään tasaisena. Se ei johtunut "rytmitajuttomuudesta" vaan siitä että oikean käden sormet silloin tällöin "juuttuivat" tai siis sormi ei irronnut kielestä aivan silloin kuin olis pitänyt ja tästä johtuen juuri siihen ääneen tuli viive. Ongelma on pienentynyt ja lähes hävinnyt mutta muistuttaa olemassaolostaan aina silloin tällöin varsinkin sormien ollessa hikiset. Oletan että tämä johtuu tekniikan puutteesta, vaiko? Sitten vielä toinen kysymys: Kuinka useasti kannataisi harjoitella ja kuinka kauan kerrallaan lähinnä mahdollisia tulehduksia ajatellen. On ollut pieniä ongelmia kyynärvarressa tietokoneen hiirtä liikaa käyttäessäni. Kiitollinen mahdollisista neuvoista | |
![]() 03.09.2003 12:32:50 | |
Kaippa oikean käden motoriikka ei ole ihan vielä parhaimmillaan. Itselläni oli alussa samoja ongelmia. Treenaamisesta sen verran, että jos johonkin alkaa sattua, pidä tauko. Parasta on etsiä mahdollisimman ergonominen asento, jossa et jännitä turhaan käsiä tai muitakaan ruumiinosia. Bassoa kannattaa pitää semmoisella korkeudella, että kummankin käden ranteet ovat kohtalaisen inhimillisessä asennossa ja pystyt soittamaan luontevasti soittimen koko äänialalla. Eli jos soitin laahaa maata, tulee vasempaan ranteeseen turhaa rasitusta ja taas liian korkealla pidettäessä oikea ranne on linkussa. Lisäksi basson olisi hyvä pysyä itsestään hyvässä asennossa eli sitä ei tarvitsisi pidellä erikseen. Tämä tuo turhaa rasitusta näppeihin ja soittaminenkin kärsii. Jatsia heti aamusta. | |
![]() 03.09.2003 12:38:22 (muokattu 03.09.2003 12:40:20) | |
Olen vasta pari vuotta bassoa soitellut henkilö. Laulan myös soittaessani. Soitan kahdella sormella ja kehitys on mielestäni ollut OK. Yksi aivan alkuajan ongelmiani oli saada rytmi pysymään tasaisena. Se ei johtunut "rytmitajuttomuudesta" vaan siitä että oikean käden sormet silloin tällöin "juuttuivat" tai siis sormi ei irronnut kielestä aivan silloin kuin olis pitänyt ja tästä johtuen juuri siihen ääneen tuli viive. Ongelma on pienentynyt ja lähes hävinnyt mutta muistuttaa olemassaolostaan aina silloin tällöin varsinkin sormien ollessa hikiset. Oletan että tämä johtuu tekniikan puutteesta, vaiko? Olettanet oikein. Sekin on osa tekniikkaa kuinka se sormi siihen kielelle laitetaan. Ja se miten isolla osalla sormen kärkeä sitä kieltä nypätään. Kun saat tämän hallituksi, tuon ongelman pitäisi poistua. Rauhallisesti vain treenaat niin kyllä se siitä. Sitten vielä toinen kysymys: Kuinka useasti kannataisi harjoitella ja kuinka kauan kerrallaan lähinnä mahdollisia tulehduksia ajatellen. Oikea soittoasento auttaa tässä. Basson pitäisi olla sillä korkeudella että vasen, sekä oikea käsi on mahdollisimman hyvässä asennossa. Ranne ei saisi olla kauheasti mutkalla, vaan luonnollisen tuntuisessa asennossa. Riippuu osittain siitä voimastakin mitä käytät. Oikean tekniikan avulla ei pitäisi olla hirveitä esteitä treenimäärissä. Ja muistithan venytellä ennen ja jälkeen treenien? Soittokin on fyysinen suoritus. Oletko käynyt ottamassa soittotunteja? Ihan muutamakin tunti perusasioita alussa, auttaa melko pitkälle. Sitten myöhemmin niitä vääriä soittoasentoja ym. asioita on paljon vaikeampi korjata. Edit: Ei saantana tuo Sam on nopea. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 03.09.2003 13:02:42 | |
Edit: Ei saantana tuo Sam on nopea. "Sairaan nopee basisti"... Jatsia heti aamusta. | |
![]() 03.09.2003 18:49:30 | |
Olettanet oikein. Sekin on osa tekniikkaa kuinka se sormi siihen kielelle laitetaan. Ja se miten isolla osalla sormen kärkeä sitä kieltä nypätään. Kun saat tämän hallituksi, tuon ongelman pitäisi poistua. Rauhallisesti vain treenaat niin kyllä se siitä. Oikea soittoasento auttaa tässä. Basson pitäisi olla sillä korkeudella että vasen, sekä oikea käsi on mahdollisimman hyvässä asennossa. Ranne ei saisi olla kauheasti mutkalla, vaan luonnollisen tuntuisessa asennossa. Riippuu osittain siitä voimastakin mitä käytät. Oikean tekniikan avulla ei pitäisi olla hirveitä esteitä treenimäärissä. Ja muistithan venytellä ennen ja jälkeen treenien? Soittokin on fyysinen suoritus. Oletko käynyt ottamassa soittotunteja? Ihan muutamakin tunti perusasioita alussa, auttaa melko pitkälle. Sitten myöhemmin niitä vääriä soittoasentoja ym. asioita on paljon vaikeampi korjata. Edit: Ei saantana tuo Sam on nopea. Suuret kiitokset neuvoista sekä sinulle että Samille. Venyttelyä en ole edes ajatellut mutta kuulostaa järkeenkäyvältä. Aloitan tänään. Soittotunteja en ole ottanut. Aluksi kuuntelin levytettyä musaa ja yritin opetella basson kulkua parhaani mukaan. Huomasin heti että basso/laulu yhdistelmä oli huomattavasti kitara/laulu yhdistelmää vaikeampi. Oli vielä aluksi tarve pitää otelauta niin hyvin "näkyvillä" kuin mahdollista mistä johtuen pidin soitinta leuan alla ja oikea ranne oli sellaisella mutkalla että olis voinut luulla CP-vammaiseksi. Olen sen jälkeen tutkinut soiton perusteita kirjasta käsin ja varmuuden lisääntyessä pudottanut soittimen korkeutta kahteen otteeseen. Tarkoitus olisi syksyn aikana vielä vaihtaa osa laulutunneista soittotunneiksi. | |
![]() 05.09.2003 01:31:17 (muokattu 05.09.2003 01:34:39) | |
Suosittelen käyttämään mahdollisimman kevyttä tekniikkaa, vahvistinhan on sitä varten että saa itsensä kuuluviin ja dynamiikalla on näppärä pelata kun voi säädellä sitä sormin. Kevyemmän tekniikan kanssa voi myös pudottaa kielet matalammalle niin vasurillakin on helpompaa. Itse olen koettanut opettaa itseäni ihan vaan hipelöimään kieliä kevyesti. | |
![]() 05.09.2003 07:53:05 | |
Suosittelen käyttämään mahdollisimman kevyttä tekniikkaa, vahvistinhan on sitä varten että saa itsensä kuuluviin ... Tuo on kyllä minun mielestä väärä tekniikka. En tiedä onko tuollainen soittotyyli tullut aktiivi mikkien myötä tai mitä mutta joka tapauksessa se aiheutta aika persoonattoman soundin. Kyllä bassoa pitää soittaa pikkuisen sillai olan takaa. Ei se muuten oo mitään rock'n rollia tai mitään muutakaan. Kyllä se pätee vaikka jaziinkin. Ei Jacokaan olisi saanut sitä omaa soundiaan jos olisi vaan hipelöinyt kieliä. Syntikkabasson ja oikean basson ero on minun mielestä paljolti nimenomaan tuossa. Syntikkabassossa ei kuule sitä ihmiskäden jälkeä, sitä repimistä, mistä voi jopa tunnistaa eri soittajat. "G-strings are for strippers" | |
![]() 05.09.2003 08:30:36 | |
Kyllä bassoa pitää soittaa pikkuisen sillai olan takaa. Poppamies puhuu asiaa. Jatsia heti aamusta. | |
![]() 05.09.2003 08:45:44 | |
Poppamies puhuu asiaa. Niin tekee. Paksusta puukalikasta koostettu bassokitara ei aivan kevyellä käsittelyllä lähde edes resonoimaan kunnolla ja soundi on sen mukainen. Siinä on nimittäin huikea ero tuleeko se soundin voima vain lujalle ruuvatusta vahvistimesta vaiko kunnolla soivasta bassosta. Suosittelen tutustumaan tähän aiheeseen studio-olosuhteissa, esim. suoraan pöytään soittamalla (kuten vaikkapa Jacon eka soololevy on soitettu) ja eri soittotatsilla tuotettuja soundeja vertailemalla. Ja nythän ei puhuta siitä että kieliä pitäisi nyhtää sorkkaraudalla että basso soisi kunnolla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 05.09.2003 12:32:52 | |
Hmm, jos on terveet kädet (ei se orkesteri) on tosiaan melkeinpä suositeltavampaa soittaa hieman kovemmalla tatsilla. Minulla kun on syntymävikana hermovaurioita käsissä, on kieliä pakko pitää suht matalalla että pystyy soittamaan. Se taas vaatii kohtuullisen kevyttä oikean käden tekniikkaa kompensoimaan tätä. Se taas vaatii erikoisrakenteisen bassokitaran kompensoimaan tätä. Omaperäisen soundin voi saada kevyemmälläkin tatsilla, se vain vaatii hirveää hienosäätöä jokaisella osa-alueella. Oikeat kielet ja oikeat mikit ja sen tatsin pitäminen tasaisena silloin kun se on kevyt, on yksi töitä vaativa juttu. Jne.. Ja ennen kuin siellä ehditään, niin tunnustan että se minun bassosoundini voi olla omaperäinen ihan vain omasta mielestäni. Oikeasti se voi olla ihan paska, mä vaan luulen sitä hyväksi. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 05.09.2003 12:53:52 | |
Ja ennen kuin siellä ehditään, niin tunnustan että se minun bassosoundini voi olla omaperäinen ihan vain omasta mielestäni. Oikeasti se voi olla ihan paska, mä vaan luulen sitä hyväksi. Pointsit itsetutkiskelusta. Olisimmepa me muutkin niinkuin arvon arva. Mun (tumppu)soundia on joskus kehuttu ja luulen että päässäni kuuluva läiske on kusta. Jatsia heti aamusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)