Niskamies 04.08.2003 13:08:59 | |
---|
Kuuntelin jacon levytyksiä ja huomaan että kun hän soittaa tallamikillä, saundissa on paljon semmosta "growlia". Sama esiintyi kun soitin Sadowskyn jazzaria. Tämä kuitenkin puuttuu mun nauhattomasta fenkusta. Pitäiskö olla nauhat ja vaahteraotelaut. Onko jotain vinkkejä millä sais lisää growlia. Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
hemmo 04.08.2003 13:11:54 | |
---|
Takamikki päälle ja sormin tallan vierestä, niin ja tonea pois, ehkä jopa kokonaan. Meikäkin saa melkein sellaisen saundin aikaan. Säröä beibi! |
Niskamies 04.08.2003 13:28:48 | |
---|
kyllä mä saan semmosen tosihyvän diskanttisen saundin mutta siinä ei ole growlia. Vaikuttaakos otelauta siihen että onko vaahtera parempi ku pao ferro? ehkäpä Sadowskyn käsintehdyt on vähän erilaatusii ku tehdasfenkut. Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this.
-David Shandley |
absqua 04.08.2003 13:52:07 | |
---|
Kuuntelin jacon levytyksiä ja huomaan että kun hän soittaa tallamikillä, saundissa on paljon semmosta "growlia". Sama esiintyi kun soitin Sadowskyn jazzaria. Tämä kuitenkin puuttuu mun nauhattomasta fenkusta. Pitäiskö olla nauhat ja vaahteraotelaut. Onko jotain vinkkejä millä sais lisää growlia. "Growl" ei ole otelaudan materiaalista tai nauhoista kiinni, vaan soittotatsista. Tatsin jälkeen seuraavaksi eniten vaikuttava tekijä on mikkien "kuumuus". Jaco soitti paikoitellen aika kovallakin otteella sieltä tallamikin vierestä. Kannattaa treenata sormien kuntoa sen verran kovemmaksi että tarvittaessa voit nyhtää niitä kieliä ns.isännän ottein. Vahvistimen säädötkin vaikuttavat paljon. Kokeilepa itse: käännä vahvistin tai gaini ainakin sen verran lujalle että saat tallamikin vierestä soittaessasi soittotatsin kovuudella säädeltyä pierun määrää. Ja pierulla tarkoitan nyt vahvistimen hienoista yliohjautumista, ei mitään holtitonta säröä. Bassosta tonet kiinni. Johan alkaa growlia löytymään. Ei siihen mitään Sadowsky-hintatason bassoja tarvita. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 04.08.2003 14:05:46 | |
---|
Ja tietty nauhattomassa nuo kaulansäädöt vaukuttaa. Tosin siis enempi siihen mwah-soundiin kuin growliin. Liian käyrä kaula ei oikein pelitä. Mutta kuten edellä mainittiin, niin kovalla kädellä ja tallan vierestä tallämikin kanssa, niin johan murisee... Näytä sille kuka määrää! Hiiohoi ja jatsi soi! |
mr.bungle 04.08.2003 14:07:29 | |
---|
Kuuntelin jacon levytyksiä ja huomaan että kun hän soittaa tallamikillä, saundissa on paljon semmosta "growlia". Sama esiintyi kun soitin Sadowskyn jazzaria. Tämä kuitenkin puuttuu mun nauhattomasta fenkusta. Pitäiskö olla nauhat ja vaahteraotelaut. Onko jotain vinkkejä millä sais lisää growlia. Nosta tallamikkiä lähelle kieliä, soita sen yläpuolelta jämäkällä tatsilla ja laske kieliä niin alas kun kehtaat menemättä kuitenkin tiluttelumittoihin. Jos bassossasi on aktiivielektroniikka niin boostaa keskiääniä, flattinakin pitäis murista kyllä jo hyvin. Lisäksi murina on yllättävän paljon vahvarista kiinni. Joskus soitin Acousticin (ei kuitenkaan Jacon suosima 360 tms.) läpi mun Warwickia ja tallamikin ääni murisi jo liikaakin. Lisäksi harmonicit pomppi esille suorastaan käsittämättömän hyvin, mikä selittänee Jacon mieltymyksen niihin. Joskus mulla taas oli Trace Elliotin vahvari mistä ei saanut murinaa eikä presenssiä irti millään, mikä oli joihinkin käyttötarkoituksiin ihan hyväkin juttu. |
Karlsson 04.08.2003 14:12:55 | |
---|
laske kieliä niin alas kun kehtaat menemättä kuitenkin tiluttelumittoihin Ei ei, ei sovi tuon kovan tatsin kanssa. Tulee helposti ylimääräisiä läpsyttely yms ääniä. Tai no, kielten korkeus on aina suhteellista. Itte ei enää pysty kavereitten bassoja oikeen soitteleen kun on menny tatsi niin raskaaks ja kielet kokeelle.. Hiiohoi ja jatsi soi! |
sirdickyj 04.08.2003 14:19:31 | |
---|
Mä puuropää oon kuulevinani herra Pastoriuksen soundissa enemmän kun aavistuksen chorusta, etenkin siellä yläkerrassa, voisin väittää sillä olevan vaikutusta asiaan kaiketi myös...tai sit se on tinnerihuumaa! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
absqua 04.08.2003 14:22:43 (muokattu 04.08.2003 14:23:38) | |
---|
Monissa nauhattomalla soitetuissa Jacon hituriessa on ripaus chorusta, mutta niissä funkymmissa paloissa en ole ainaakaan itse sitä koskaan kuullut. Ja mun nähdäkseni choruksella ei tuohon growliin ole osaa eikä arpaa ellei se chorus-pedaali satu jostain syystä pieremään tosi makeasti. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
sirdickyj 04.08.2003 19:14:22 | |
---|
Ai no sit se oli tinnerihuumaa...meitsin mielestä se chorus kyllä kompressoikin soundia kivasti, mutta taitaa olla niin ettemme puhu samasta asiasta. Häpeän ja sirottelen tuhkaa ylleni! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
khuuki 04.09.2003 11:46:39 | |
---|
Growlin voi helpoiten kuulla kun asetat Jazzariisi Rotosoundin Swing Bass Roundwound kielet. Kalliit käsintehdyt, mutta growlia löytyy. Vanhoista kielistä on paha nyhjäistä growlia. Ja muuten Jacon soundi koostuu sipauksesta chorusta, uskomattoman resonoivasta Jazzarista ja miehen helv. hyvästä sormisoundista. Vasen käsi vaikuttaa myös soundiin, koska mitä puhtaammin ja kovemmalla sormenpäällä painat niin sitä jäykempi alue muodostuu kielen ja kaulan välille. Kaulan jäykkyys ja esim. usein eri puiden laminointi kaulassa vaikuttaa kaulan sointiin useilla äänialueilla ja muodostaa näin growlia joka puolella kaulaa. Vaahterakaula muodostaa usein growlia puun tietyillä värähtelytaajuuksilla. Pau Ferro laminointi vaahterakaulan päälle tuottaa yleensä hyvän Jazzarisoundin. Pehmeä/lämmin(pau Ferro) + Tiukka/kova attack(vaahtera)= Pehm.lämm.tiukk.kova.= Growli. " tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu |
poppamies 04.09.2003 16:26:14 (muokattu 04.09.2003 16:28:46) | |
---|
Nosta tallamikkiä lähelle kieliä, soita sen yläpuolelta jämäkällä tatsilla ja laske kieliä niin alas kun kehtaat ... No ei kannata liikaa nostaa mikkejä tai laskea kieliä. Siinä tulee sitten muita ongelmia. Jos kielet on liian lähellä mikkejä niin alkaa ikävästi paukkumaan. Toinen asia on että "pole piecit", ne magneettien tapit mikeissä saattaa rikkoa mikit kokonaan jos/kun kieli osuu tappiin. Niin ja kyllä se Jazzin "growl" on sitä keskiäänien korostusta mikä luonnostaan löytyy kaikista jazzeista. Ja se taas on yksikelaisten mikkien ansiota. "G-strings are for strippers" |