Aihe: Särön kanssa jazz vaiko precision?
1
PolkaTulk
21.09.2003 20:53:35
Uusi basso on ostoslistalla ja toi äsken kyselty puoliakustinen basso ei taia olla mun juttu.

Sitten kävin kaverin neuvomana kuuntelemassa digitechin sivuilla niitten bassosäröä ja sepäs kuulosti tosi hyvältä!
Ja tim commerfordin soundiin ihastuttuani ajattelin ostaa fenderin.

Joten,kumpi se kannattaisi ostaa noista lippulaivoista jazzari vai precision bass?soittasin sellasta walking bass-rokkia ja tarttis varman sekä kestävän laitteen.
666% Hellbilly
Niskamies
21.09.2003 20:56:34
itse valitisin jazzarin pelkästään kahden mikin monipuolisuuden ja mun rakkauden jazzareihin takia. kuuntele vaikka geddy leetä. on jazzarin aika munakkaat säröt.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
thomasdolby
21.09.2003 23:11:19
Osta molemmat.
Ei basisti tarvi muuta kun precisionin ja jazz bass:n
Molemmat tietysti Fenderin valmistamana miel.
made in USA.
Mutta kyllä precisionista paljon rock:pi soundi irtoo.
absqua
22.09.2003 08:53:09 (muokattu 22.09.2003 08:58:15)
Kummalla tahansa saat hyvät särösoundit. Tuhti särö mankeloi soundia kuitenkin sen verran että ne aivan hienoimmat finessit siitä basson omasta soundista ovat toisarvoisia. Toi ylläoleva kommentti "presarin soundi on rockimpi" on täysin mielipidekysymys IMO. Noin rankkaa yleistystä ei voi tehdä ilman kunnon perusteita ja nyt ne perusteet jäi kyllä thomasdolylta jonnekin pöytälaatikkoon. :-)

Valintakriteetereinä jats-basson ja presarin välillä on enneminkin se kummasta itse pidät enemmän. Niillä on molemmilla yllättävänkin omanlaisensa perussoundi ja kyllä, kahden mikkinsä ansiosta jatsari on todellakin piirun verran monipuolisempi. Mutta toisaalta jatsarista ei sitten saa sitä presarin nenäkkäästi tuhisevaa soundia...
Markkinoilla on tarjolla sitten luonnollisesti myös hybridejä molemmista eli presari jazzbasson tallamikillä ruuditettuna. Toimiva yhdistelmä sekin.

Ja ulkonäkökysymykset ovat myös oma lukunsa.

Itse en kumpaakaan vaihtaisi pois.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
22.09.2003 16:48:27
siinä uudessa jenkki-fendussa on se s-1 swirchi, ett saa jazzarin kuulostamaan presarilta.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
mr.bungle
22.09.2003 17:02:15

siinä uudessa jenkki-fendussa on se s-1 swirchi, ett saa jazzarin kuulostamaan presarilta.

Sehän on käytännössä vain mikkien sarjaan/rinnan -kytkentä. Kyllä sillä tanakampi saundi lähtee muttei kyllä ihan presarimeininkiä. Tollanen kytkin kandee muuten asennuttaa bassoon, jos kaksmikkisellä soittaa. Tai jos kolvi pysyy kädessä niin sellaisen voi tehdä itsekin. Heti kun mun Fender Custom Shop 60's mikit saapuu niin teetän toneen push-pull vipstaakkelin jolla mikit saa kytkettyä sarjaan/rinnan.
PolkaTulk
22.09.2003 17:49:43
Kiitos vastauksista ja varsinkin absqua:n vastaus oli tosi kattava.Taidanpa sitten ostaa sen jatsarin,kun se mikkien vaihtojuttu kuulostaa kätevältä.

Sehän on käytännössä vain mikkien sarjaan/rinnan -kytkentä.. Tollanen kytkin kandee muuten asennuttaa bassoon, jos kaksmikkisellä soittaa. Tai jos kolvi pysyy kädessä niin sellaisen voi tehdä itsekin.

Onkos tuo kovin vaikea tehdä,un kolvailtua on aina sillon tällön tullu hommailtua.Oisko mitään esmes. nettisivua missä tuo neuvottas.
666% Hellbilly
SaBer
22.09.2003 19:56:40

Onkos tuo kovin vaikea tehdä,un kolvailtua on aina sillon tällön tullu hommailtua.Oisko mitään esmes. nettisivua missä tuo neuvottas.

Ei se vaikea ole. Kyllä netistä löytyy, mutta en muista mistä. Itse piirsin omani. Ei sekään vaikeaa ole.

Ja tuosta Timmy C:n saundista sen verran, että jätkä käämii omat mikkinsä ja tekee omat efektinsä, joten sellaista saundia ei taida perus jatsarilla saada. Sitäpaitsi saundi lähtee sormista...

Olen 38,8 asteen kuumeessa, joten anteeksi jos sekoilin jotain...
2541
22.09.2003 20:54:51

Hyvä särösaundi Precisionin kanssa:

King Crimson: Red
The Stranglers: No More Heroes
NoMeansNo: Wrong

Mitäs ois jazzin kanssa?
Prowleri
23.09.2003 08:21:12 (muokattu 23.09.2003 08:22:39)
Osta molemmat.
Ei basisti tarvi muuta kun precisionin ja jazz bass:n
Molemmat tietysti Fenderin valmistamana miel.
made in USA.

Ja sitten viel Stingrayn ja G&L L-2500:n niin onkin Leo-sedän kootut hitit kasassa.

Aiheessa Presari vs. Jazz, käy kokeile. Se on ihan kumpi tuntuu paremmalta. Paljonkos meinaat varaa sijottaa?
Hähähä. -Jami
poppamies
23.09.2003 23:36:44

Tollanen kytkin kandee muuten asennuttaa bassoon, jos kaksmikkisellä soittaa. Tai jos kolvi pysyy kädessä niin sellaisen voi tehdä itsekin. Heti kun mun Fender Custom Shop 60's mikit saapuu niin teetän toneen push-pull vipstaakkelin jolla mikit saa kytkettyä sarjaan/rinnan.

No mulla oli jazzissa aluksi push-pull tonepotikassa mutta loppujen lopuksi revin sen pois ja samalla toisen volumen ja laitoin tilalle sellaisen pienen DPDT switchin. Nyt olen tyytyväinen. Yhdellä volumella pärjää vallan mainiosti ja Jazzin mikieillähän on joka tapauksessa sellainen taipumus että kun vähennät voulmea vain toisesta mikistä niin tulee pikkuisen hurinaa. Mulla on nimenomaan nuo custon shopin 60's mikit.
"G-strings are for strippers"
chief
23.09.2003 23:46:59
No mulla oli jazzissa aluksi push-pull tonepotikassa mutta loppujen lopuksi revin sen pois ja samalla toisen volumen ja laitoin tilalle sellaisen pienen DPDT switchin. Nyt olen tyytyväinen. Yhdellä volumella pärjää vallan mainiosti ja Jazzin mikieillähän on joka tapauksessa sellainen taipumus että kun vähennät voulmea vain toisesta mikistä niin tulee pikkuisen hurinaa. Mulla on nimenomaan nuo custon shopin 60's mikit.

Niin siis mitä se DPDT-kytkin siinä säätää? Siis sen rinnan/sarjaan kytkennän vai? Ja onko siinä siis molemmat mikit koko ajan päällä?
2541
24.09.2003 00:10:20

Eli onko tuon Jazzin etumikki samanlainen splitcoil kuin Precisionissa (tietenkin Jazz -tyyppisessä kuoressa) ja kytkemällä kelat sarjaan saadaan Precision -tyyppinen soundi?
2541
24.09.2003 01:37:55

Eli onko tuon Jazzin etumikki samanlainen splitcoil kuin Precisionissa (tietenkin Jazz -tyyppisessä kuoressa) ja kytkemällä kelat sarjaan saadaan Precision -tyyppinen soundi?

Luin lisää Fenderin sivuilta ja kyseessä on siis kuitenkin tuo molemmat Jazzin mikit sarjaan -kytkin. Omaani olen asentanut ja tuhdimpi saundi tosiaan lähtee, mutta ei se Precisionilta silloin kuulosta. Enemmän Precision -maisen saundin saa, kun käyttää pelkkää etumikkiä, mutta eipä ihan silloinkaan.
poppamies
24.09.2003 07:43:43

Niin siis mitä se DPDT-kytkin siinä säätää? Siis sen rinnan/sarjaan kytkennän vai? Ja onko siinä siis molemmat mikit koko ajan päällä?

Aivan ja aivan. Molemmat mikit päällä koko ajan joko sarjassa (presicion) tai rinnan (jazz). Nämä kaks vaihtoehtoa riittää mulle.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)