mailamies 13.09.2003 01:56:07 | |
---|
Niin että sitä vaan haluaisin tietää, että kuka tai ketkä on maailman nopeimpia basisteja ja kuinka nopeesti ne pystyy soittamaan? haluaisin tietää myös kuinka nopeaa itse pystytte soittamaan? itse olen soittanut pari vuotta ja en ole tyytyväinen oikean käden sormien työskentelyyn..miten sitä voisi parantaa? ja jos osaatte antaa vielä neuvoja miten vasemmankin käden nopeutta voisi lisätä niin olisin tosi kiitollinen. |
poppamies 13.09.2003 02:48:33 | |
---|
No kuule ei se oo se määrä vaan laatu! Mitä sillä on väliä montako ääntä soitat minutissa, tai se montako joku toinen. Jos oot soittanut bassoa vasta pari vuotta niin on kannattaisi mielummin keskittyä siihen mitä soitat kuin siihen kuinka paljon kerkiät soittamaan . Basson soitossa nimittäin on niin että se soittamatta jätetty ääni on se kaikista tärkein. Siitä rakennetaan se groove. Kitaristit hoitaa sen tilutuksen. "G-strings are for strippers" |
Karlsson 13.09.2003 18:07:58 | |
---|
Poppamies puhuu jälleen asiaa. Varoittavana esimerkkinä voisin mainita Victor Wootenin ja Bill "Buddha" Dickensin. Kylä lähtee ja nopeesti, mutta mitä tekee nopealla paskalla? "I know sir, that I have played out of tune, but when I learn where to place my fingers, this shall no longer happen." -Bottesini |
Bassballs 13.09.2003 18:15:36 | |
---|
Varoittavana esimerkkinä voisin mainita Victor Wootenin ja Bill "Buddha" Dickensin. Kylä lähtee ja nopeesti, mutta mitä tekee nopealla paskalla? Jotkut pitävät siitä nopeasta kakasta. Elä tuomihe suoralt käiltä kaikkee. Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole. |
Karlsson 13.09.2003 19:26:44 | |
---|
Elä tuomihe suoralt käiltä kaikkee. En, en. Olen minä noiden ukkojen tuotoksiin tutstunut ja siltä pohjalta muodostanut mielipiteeni, johon minulla lienee oikeus, kuten muillakin omiinsa. Myönnän, että omistan Wootenin ja Baileyn Bass Extremes paketin ja olen sitä joskus innoissani treenannut vaihtelevalla menestyksellä ja että joskus nopea oli mielestäni hienoa. Kaikki slapit ja tappingit on kahlattu läpi. Sitten kasvoin isoksi ja ymmärsin tyylitajun merkityksen musiikissa. Joten tsiljoona nuottia tahtiin aiheuttaa lähinnä haukottelua nykyään innostuksen sijaan. Taas se että soittaa vaikka yhden nuoten tahtiin ja saa sen toimimaan ja groovaamaan on jotenkin merkityksellisempää minulle. Oke? "I know sir, that I have played out of tune, but when I learn where to place my fingers, this shall no longer happen." -Bottesini |
Bassballs 13.09.2003 20:16:28 | |
---|
En, en. Olen minä noiden ukkojen tuotoksiin tutstunut ja siltä pohjalta muodostanut mielipiteeni, johon minulla lienee oikeus, kuten muillakin omiinsa.
Tottahan toki ja en minä uskonutkaan, että ihan tyhjästä olisit pieraissut mielikuvat noista ukkeleista. Joillakin vaan on tapana tehdä omista mielipiteistään sääntöjä, mikä saa minut väistämättä näkemään punaista. En tarkoita nyt sinua. Mutta.. yhdyn siihen, että Poppamies puhui tuhtia asiaa. Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole. |
ojukka 16.09.2003 12:51:33 | |
---|
Käypäs hakemassa netistä Stu Hamm bass solo niin varmaan löytyy niin loistava soolo ettei oo tosikaan. |
Karlsson 16.09.2003 13:06:36 | |
---|
Käypäs hakemassa netistä Stu Hamm bass solo niin varmaan löytyy niin loistava soolo ettei oo tosikaan. Pitääpä jäpättää, mutta olen jossain jonkun viisaan maininneen, että turhin asia maailmassa on vetää "moonlight sonataa" kakskätisenä tappingina. Just se mitä Stu Hamm tekee. Eipä tässä muuta.. "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla |
ojukka 22.09.2003 11:59:17 | |
---|
jonkun viisaan maininneen, että turhin asia maailmassa on vetää "moonlight sonataa" kakskätisenä tappingina. Just se mitä Stu Hamm tekee. No eipä se kovin viisas oo sitte ollu. Eikä se moonlight sonata oo se tärkein kohta vaan se mitä tulee sen jälkeen. Eihän se ota jos ei annakaan. |
Karlsson 22.09.2003 12:01:06 | |
---|
No eipä se kovin viisas oo sitte ollu. Eikä se moonlight sonata oo se tärkein kohta vaan se mitä tulee sen jälkeen. Eips ku, pointti oli turhassa tekniikan esittelyssä. Yök. "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla |
GeeZeR 24.09.2003 15:18:48 | |
---|
Sormitekniikka kyllä kehittyy kun soitat semmost koppotikoppiti maiden galloppeja. Mutta unohda hyvä mies se nopeus... olen nähny liikaa soittajia jotka haluaa vain tuoda itseään esille bändiin eikä keskity ollenkaan siihen että bändi toimii. Tottakai on hyvä että ne nopeat kohatki menee, mutta keskity siihen että saat sen soiton kuulostamaan hyvältä ja basistina pysyt pitämään ne pohjat ja pelaamaan rumpalin kanssa. |
mr.bungle 24.09.2003 15:49:42 (muokattu 24.09.2003 15:52:27) | |
---|
Pitääpä jäpättää, mutta olen jossain jonkun viisaan maininneen, että turhin asia maailmassa on vetää "moonlight sonataa" kakskätisenä tappingina. Just se mitä Stu Hamm tekee. Eipä tässä muuta.. Ottaen huomioon Stuun esiintymisareenoiden koot, eipä tässä kellään meistä ole paljoa varaa teilata hänen soolopätkiään turhaksi. Taidollaan ja tyylitajullaan Stukin on varmaan nimensä luonut. Joskus tokaisit minulle että 'löydä oma tyylisi' vaikka tuntuu että haluat basistien pitäytyvän siinä keep-in-the-pocket flatwoundpresarigroovessa mitä itse diggaat. edit: en erityisemmin diggaa itsekään stu hammin soitannasta |
Karlsson 24.09.2003 16:03:52 | |
---|
Ottaen huomioon Stuun esiintymisareenoiden koot, eipä tässä kellään meistä ole paljoa varaa teilata hänen soolopätkiään turhaksi. Taidollaan ja tyylitajullaan Stukin on varmaan nimensä luonut. No, kyllähän paskaakin soittamalla maailmalla pärjää. Esim. Steve Vai soittaa miljoona nuottia sekunnissa ja vetää paikan kuin paikan sen vuoksi täyteen. Itse en mittaa musiikillisia ansioita sillä miten myyvää tai stadioneita täyttävää musiikki on. Pitäisikö minun kuitenkaan sen vuoksi pitää Vain soitosta? En usko etä hirveän moni muukaan loppujen lopuksi. (ei kohdistettu mitenkään sitten sinuun Mr.Bungle) Joskus tokaisit minulle että 'löydä oma tyylisi' vaikka tuntuu että haluat basistien pitäytyvän siinä keep-in-the-pocket flatwoundpresarigroovessa mitä itse diggaat. Se on oma tyyli (enimmäkseen) ja siksi sitä puolustelen. Jokainen ihan oikeasti soittakoon omalla tavallaan, mutta pointtini on siinä, että musiikista saa paljon enemmän irti kun pääsee eroon siitä nopeampi tai vaikeampi on parempi. "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla |
poppamies 24.09.2003 17:15:22 | |
---|
No basso on ikäänkuin koko musiikin selkäranka. Ei sitä tartte välttämättä nähdä eikä edes huomatakaan mutta jos se puuttuu niin ei jää kun yks paskaläjä lattialle. "G-strings are for strippers" |
mr.bungle 24.09.2003 20:57:00 | |
---|
No, kyllähän paskaakin soittamalla maailmalla pärjää. Esim. Steve Vai soittaa miljoona nuottia sekunnissa ja vetää paikan kuin paikan sen vuoksi täyteen. Itse en mittaa musiikillisia ansioita sillä miten myyvää tai stadioneita täyttävää musiikki on. Pitäisikö minun kuitenkaan sen vuoksi pitää Vain soitosta? En usko etä hirveän moni muukaan loppujen lopuksi. (ei kohdistettu mitenkään sitten sinuun Mr.Bungle) Se on oma tyyli (enimmäkseen) ja siksi sitä puolustelen. Jokainen ihan oikeasti soittakoon omalla tavallaan, mutta pointtini on siinä, että musiikista saa paljon enemmän irti kun pääsee eroon siitä nopeampi tai vaikeampi on parempi. Kyllähän sinulla hyvä pointti tuossa on. Pahaa tekee kun katsoo teini-ikäisiä Dream Theater -faneja, varsinkin rumpupuolella :) Monet vääntää portnoy-komppejansa vuosikausia muttei saa ikinä edes perusbeatkomppia jämäkäksi ja svengaavaksi. Minun näkemykseni puolestaan on että akrobatiasoittelusta saa hirveästi iloakin irti, kun huomaa oppivansa ja voi rehellisesti esittää hyvää soittotaitoaan - ei kai siinä kuitenkaan mitään penistä olla kompensoimassa. Erinomaisesta tekniikasta on myös paljon hyötyä improvisoinnissa ja improvisointihan musiikissa antaa kaikista eniten irti, ainakin minun mielestäni. Aina kannattaa kuitenkin keskittyä ensisijaisesti timingiin ja saundiin. Menipäs offtopic |
Karlsson 25.09.2003 10:03:45 | |
---|
Erinomaisesta tekniikasta on myös paljon hyötyä improvisoinnissa ja improvisointihan musiikissa antaa kaikista eniten irti, ainakin minun mielestäni. Aina kannattaa kuitenkin keskittyä ensisijaisesti timingiin ja saundiin. Siis tunnustetaan tässä tämmöiset seikat omasta basismistani: -Omistan myös 6-kielisen -siinä on ohuet (no, perussetti 0.45) roundwound-kielet. -treenailen sillä moniäänistä soittoa, be-poppi sooloja, wankkausta ja välillä 2 kätistä tappingiakin. -soitanko keikoilla näillä tekniikoilla? En. Itseasiassa tuota bassoa käytän keikoilla vain tuommoisen avantgardistisen noiseporukan kanssa, kun basson rooli on jokseenkin erilainen kuin "normaalisti" ja tilanteen mukaan muokkautuva. Musiikillisesti itsensä sivistäminen on mitä suositeltavinta ja eri tekniikoihin tutustuminen on osa sitä. Mutta, se että keskittyy hirmuiseen show-offiin ja tunkee sitä joka paikkaan on kyllä syvältä. Ja ne perus asiat tosiaan kuntoon ensin. Tuo rumpali vertauksesi oli kyllä osuva. Itse olen "joutunut" soittelemaan hepun kanssa, joka kyllä kovasti opettelee kaikenmaailman Billy Cobhamit ja muut kikkailijat, mutta perustaimi ei pysy. Esim. jos basisti soittaa "taakse", tiputtaa tämä rumpali jotenkin ihmeellisesti taimia. Eli vaikkapa biisi, joka alkaa temmossa 120 onkin hetken päästä 90. Niiin ja improa sen olla pitää ;) "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla |