kuhta52 21.10.2003 11:25:19 | |
---|
Olen huomannut että sitä keskustelua on aina silloin tällöin ollut nuista alumiinikartioista että kertokaahan mikä niissä mielestänne sitten mätää/ei mätä. Itse omaan Hartke 410XL-kaapin ja todella tyytyväinen olen ollut soundiin enkä kyllä rehellisesti sanoen tajua miksi niitä alukartioita mollataan. Viisaammat, valaiskaa ja kantaa ottakaa!! Huonoimmillaankin heavy on parasta!!! |
Karlsson 21.10.2003 11:28:51 | |
---|
Siis noi XL-sarjan kaapit on kestäviä ja itse tykkään soundista. Lähinnä sitä että saa tiettyä erittelevyyttä keskialueeseen ja siten vaikka tumppusoundiin tolkkua. Transporter-sarjan kaapit on elementtejä myöten ilmeisesti halvempaa tavaraa ja siten heikkolaatuisempia. Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"... |
poppamies 21.10.2003 12:47:13 | |
---|
No mulla on sellainen kokemus asiasta että ovat kyllä jossain määrin "helposti särkyvää" tavaraa. En tiedä onko tosiaan eroa noissa kalliimmissa ja halvemmissa kaapeissa. Itsellä oli 15" mistä kartio yksinkertaisesti repesi ympäri asti poikki tuosta ihan puhekelan juuresta. Syynä repeämiseen on kuulemma suomen pakkaset ja lämpötilan äkilliset muutokset. Mene ja tiedä. Tosiasia joka tapauksessa on että kartio repesi sillä tavalla miten en koskaan ole nähnyt eläessäni missään paperikartiossa. Toinen huono kokemus oli 2x10" kaappi jonka tehonkestoksi ilmoitettiin vaivaiset 100W! Eihän sellainen ainakaan lisää kaapin kestoa. Soundista voidaan olla täsmälleen vaikkapa erimieltä mutta itsellä on treenikämpällä 15" käytössä ja olen tyytyväinen soundiin. "G-strings are for strippers" |
JKH 21.10.2003 13:41:08 | |
---|
Itselläni on myös 410XL-kaappi 3500-nupilla höystettynä ja olen erittäin tyytyväinen soundeihin. Humpat, heavyt, jazzit, slapit yms. onnistuu ainakin soundien puolesta. Minäkin olen kuullut ja nähnyt, että 15" kaiutin on se mikä ei kestä. Onkohan nyt juttu yleistetty kaikkiin alu-kartioihin. Kannattaa kuitenkin muistaa näiden kanssa, että annetaan talvella lämpötilojen tasoittua kunnolla, ennen soitantojen aloittamista. Sitten vielä ihmetyttää se alu-soundi, mistä ei pidetä??? Kihinää ja suhinaa?? Tähän kyllä haluaisin tarkennusta. Bassokitara, taivas ja tähdet... |
Basismi 21.10.2003 20:26:00 | |
---|
Sitten vielä ihmetyttää se alu-soundi, mistä ei pidetä??? Kihinää ja suhinaa?? Tähän kyllä haluaisin tarkennusta. Ainakin 4x10:ssä on melkoinen korostus jossain 1-2kHz:n paikkeilla. Vaatii vähän tottumista jos on muilla soittanut välillä. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Niskamies 21.10.2003 20:26:58 | |
---|
Ainakin 4x10:ssä on melkoinen korostus jossain 1-2kHz:n paikkeilla. Vaatii vähän tottumista jos on muilla soittanut välillä. lähinnä mielipidekysymys. itse pidän pahvikartioden saundista, mutten ole xl:llä soitellut. Hanki presari ja ole tosimies! |
T-oidibus 22.10.2003 20:00:29 | |
---|
Ite omistan myös Hartken 410XL:n ja olen tyytyväinen sen saundiin. Saundi on sopivan selkeä ja erotteleva. Omasta mielestäni tärkein pointti. Toimii monessa musassa. Saa sopivasti rokki saundia ja funkyy ja metallii.. Mutta kaikki nämä asiat ovat kuitenkin niin kiinni omasta mielipiteestä Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella |
nikolai 22.10.2003 22:46:30 | |
---|
Kyl nuo kihinät ja suhinat on lähtösin sieltä basso/vahvistin- akselilta, kaappi on vaan se dummy siinä ketjussa. Toistaa sen mitä sinne ajetaan. Rohkenen olla sitä mieltä et tuo 4x10 on vaan keskialuekaappi, riittää omaks monitoriks mut jos tarvii backlineen oikeesti potkua niin kyl sen kaveriks tarvii 15-tuumasen. |
Niskamies 23.10.2003 06:50:51 | |
---|
...niin kyl sen kaveriks tarvii 15-tuumasen. tai toisen 4*10 kaapin. Hanki presari ja ole tosimies! |
Karlsson 23.10.2003 08:26:53 | |
---|
Kyl nuo kihinät ja suhinat on lähtösin sieltä basso/vahvistin- akselilta, kaappi on vaan se dummy siinä ketjussa. Toistaa sen mitä sinne ajetaan. Rohkenen olla sitä mieltä et tuo 4x10 on vaan keskialuekaappi, riittää omaks monitoriks mut jos tarvii backlineen oikeesti potkua niin kyl sen kaveriks tarvii 15-tuumasen. Ennemmin kyllä toinen 4x10, sillä tuo liikuttaa enempi ilmaa kuin yksi 15". Ja parempi tehonkestokin on. Yksi iso elementti ei välttämättä tuo mitään alapäätä lisää. Lisä kaappi vain kasvattaa volaa ja tuntuu siltä että siinä ois joku subbari tai jotain... Pälä pälä. No kyllähän siinä saa mitä vaan käyttää tietenni. Itse olen muuten ihan hyvin pärjännyt yhdellä 4x10" aina. Reggae keikkoja myöten. Ja en kyllä säästele bassojen määrässä. Päinvastoin. Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"... |
nikolai 23.10.2003 23:04:55 | |
---|
Yksi iso elementti ei välttämättä tuo mitään alapäätä lisää. Lisä kaappi vain kasvattaa volaa ja tuntuu siltä että siinä ois joku subbari tai jotain... Varmasti toinen 4x10 on varsin hyvä vaihtoehto, pinta-ala ja tehonkesto kasvaa kyllä. Tonen juttu on se et millä taajuusalueella sitä volaa haluaa kasvattaa, mulla toimii oikein hyvin 4x10 + 1x15, kummallakin oma luonteensa :) |
more_groove 23.10.2003 23:56:53 | |
---|
Jos meinaa viiskielisellä räpeltää, niin se 15-tuumanen on aika hyvä valinta, muuten kympit passaa. 15 menee tarpeeks alas, että saa sen perusäänen siitä B-kielestäkin kuulumaan. |
Karlsson 29.10.2003 10:27:59 | |
---|
Jos meinaa viiskielisellä räpeltää, niin se 15-tuumanen on aika hyvä valinta, muuten kympit passaa. 15 menee tarpeeks alas, että saa sen perusäänen siitä B-kielestäkin kuulumaan. Viilaanpa pilkkua, mutta ei sillä elementin koolla ole myöskään vaikutusta siihen kuinka alas sillä pääsee. 10" elementin voi virittää ihan yhtä alas ja kun niitä on vielä esmes 4 kpl, on kartoiden yhteenlaskettu pinta-ala isompi kuin 15", niin että päätelkää siitä... Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"... |
Niskamies 29.10.2003 10:40:36 | |
---|
Viilaanpa pilkkua, mutta ei sillä elementin koolla ole myöskään vaikutusta siihen kuinka alas sillä pääsee. 10" elementin voi virittää ihan yhtä alas ja kun niitä on vielä esmes 4 kpl, on kartoiden yhteenlaskettu pinta-ala isompi kuin 15", niin että päätelkää siitä... tai 8*10. se niin bassonen että jumalauta! Hanki presari ja ole tosimies! |
Karlsson 29.10.2003 10:43:07 | |
---|
tai 8*10. se niin bassonen että jumalauta! Ni. Tähän vois laittaa tietysti kuvan Grateful Deathin "wall of soundi" -PA:sta, mutta kun en muista linkkiä just ny. Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"... |