Karlsson 24.11.2003 09:30:13 | |
---|
Gallupin tynkää taas. Oletko tyytyväinen osaasi bändisi basistina? Saatko toteuttaa itseäsi basistina tarpeeksi? Oman kokemukseni mukaan, joskus basistin luovuutta yritetään kovalla kädellä rajoittaa. Joskus on kyllä paikoillaan pistää liian villiksi heittäytyvä matalataajuusmies aisoihin, mutta nämä "etsää vois soittaa samaa ku kitara" -kommentit ottaa pattiin, varsinkin jos on keksinyt mielestään biisiä elävöittävän kuvion tai lähestymistavan biisiin. "Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta.
Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva |
bassotus 24.11.2003 09:58:20 | |
---|
Oletko tyytyväinen osaasi bändisi basistina? Saatko toteuttaa itseäsi basistina tarpeeksi? Kyllä ja kyllä. Tosin vokalistin ajoittainen vähättelevä suhtautuminen basson merkitykseen (tyyliin "no sähän vedät vaan sitä bum-bum-bum- juttua") ja mukavilpitön yllättyminen tämän suhtautumisen aiheuttamista seurauksista (useammin fyysiset kuin muut) aiheuttavat pientä närkästyneisyyttä ... stupidity should hurt. |
vanttera 24.11.2003 10:13:41 | |
---|
kyyyllä. ehkä hieman jopa liikaa odotetaan. mutta hyvin menee. tuntuu että jos meikäläinen poistuisi ympyröistä, luhistuisi muukin porukka aika nopeasti. selkäranka katoaisi nääs. on muuten toi jamiroquain canned heat aika hyvä piisi noin tanssi- ja bassotusmielessä. tulee radiosta nyt. Ostan 2x15" bassokaapin. kunhan se on hyvä ja kallis. |
Johannes_t 24.11.2003 10:50:57 | |
---|
On käynyt hyvä tuuri bändien suhteen. Bändit joissa soitan, ovat akselilta pop/rock - metalli - jazz, joten vaihtelua löytyy tarpeeksi. Pysyy basisti tyytyväisenä, kun saa toteuttaa basismiaan eri ympyröissä säännöllisesti. |
da_Punk 24.11.2003 10:51:53 | |
---|
on muuten toi jamiroquain canned heat aika hyvä piisi noin tanssi- ja bassotusmielessä. tulee radiosta nyt. Kenties radioNova ??? Jokainen meistä on alasti, vaatteidensa alla |
vanttera 24.11.2003 10:54:44 | |
---|
on muuten toi jamiroquain canned heat aika hyvä piisi noin tanssi- ja bassotusmielessä. tulee radiosta nyt. Kenties radioNova ??? ei vaan KlONe- radio amerikasta. Ostan 2x15" bassokaapin. kunhan se on hyvä ja kallis. |
Teijo K. 24.11.2003 11:21:16 | |
---|
Niin hyvä tuuri on ollut, että suurimmaksi osaksi olen saanut toteuttaa itseäni. Ehkä osittain jopa sen vähättelevän asenteenkin ansiosta. Kitaristit on ajatelleet, että soittakoon mitä soittaa. Sehän on vaan basso, miten se nyt muka voisi varastaa shown multa. -Ettepä tiennytkään kaikkea, lälläslää. Tämänhetkisessä bändissä ärsyttää ajoittain näissä vanhoissa biiseissä vaatimus soittaa samoja kuvioita kuin se edellinen basisti. Varsinkin rumpali on altis vetoamaan siihen, että toi juttu on soitettava noin, kun se xxxxkin soitti sen noin. Sekin on tosin vähentynyt, mutta kyllä sieltä aina välillä kuuluu se sama laulu. Ymmärtäisin sen vaatimuksen jos bändillä olisi vakiintuneiden fanien armeija, mutta kellaribändin kohdalla se tuntuu kyllä liioittelulta. Kun kaikki äänitteetkin on demoja niin mielestäni ne ovat enemmänkin viitteellisiä ohjeita ne sovitukset. Bändin kokoonpano kun muuttuu, pitäisi sovituksienkin muuttua sen mukana. Mutta pikkujuttuhan se on loppujenlopuksi. Muuten soittelisinkin jo ihan eri porukoissa. Jiihaa.
-Teppo "Jiihaa" Nättilä. |
paavi 24.11.2003 12:04:49 | |
---|
Olen oikeastaan aika tyytyväinen. Joskus toivoisin, että bändissä olisi vain yksi kitara, jolloin oma rooli kasvaisi. Toisaalta taas pidän kahden kitaran äänimaailmasta kun sen tuomat mahdollisuudet käytetään oikein. Sellainen mieletön särökitaravalli ei oikein anna mahdollisuutta muuhun kuin tasaiseen pompotteluun, kaikki rytmiset ideat menettävät tehonsa ja sitä kautta tarkoituksensa. Eihän tasaisessa jumputuksessakaan mitään vikaa ole, kunhan sitä ei käytä kyllästymiseen asti. Usein pidetään bassoa ja rumpuja bändin rytmin luojina, mutta kitaroilla on aina se mahdollisuus vesittää kaiken tai tuoda kaiken entistäkin kirkkaampana esille. Olen huono keskittämään energiaa yksittäisiin iskuihin ja antamalla niille merkitystä. Minimalistisessa lähestymistavassa on paljon oppimista. Tässäkin asiassa kitaristien täytyy tulla tietenkin vastaan. Vaihtelua tempoihin haluaisin lisää. Vaikka muuten rytmisesti bändillä on rikas maailma, temmot jumittavat siellä keskimaastossa. Pieni asia, joka tällä hetkellä hieman hankaloittaa soittoani, on se, että soitan 5-kielistä (ala-H:n kanssa) ja kitaristeilla normaali viritys ja useimmat biisit jyräävät E:stä. Ala-H on siis usein vain "tiellä", mutta toisaalta taas sopivissa kohdin saan vaihtelua ja omaperäisyyttä bändin soundiin tekemällä kuljetuksia E:stä alaspäinkin. Erittäin tyytyväinen olen tilanteeseen uuden rumpalin kanssa. Vielä olemme alkuvaiheissa yhteispelin suhteen, mutta tuntuu siltä, että kummallakin on sopivan kokeileva asenne kaikkeen ja tekniikka riittää erikoisiinkin ideoihin. :) Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
vanttera 24.11.2003 12:35:13 | |
---|
Erittäin tyytyväinen olen tilanteeseen uuden rumpalin kanssa. Vielä olemme alkuvaiheissa yhteispelin suhteen, mutta tuntuu siltä, että kummallakin on sopivan kokeileva asenne kaikkeen ja tekniikka riittää erikoisiinkin ideoihin. :) uusi rumpali?? misson PRP? noin muutenkin, eipä ole täällä pyörinyt. onkohan multa mennyt jotain ohi?
Ostan 2x15" bassokaapin. kunhan se on hyvä ja kallis. |
TiMiTheShiT 24.11.2003 12:45:23 | |
---|
Kyllä oon Meidän bändissä yleensä otetaan melkein kaikki ehdotukset vastaan kun ei kukaan yleensä mitään kauhean ristiriitaista ehdota. Kikkailua bändissä ei niin tarvi mielestäni suorittaa varsinkaan kun on 5 henkilöö enkä sitä niin haluu tehdäkkään voihan sitä kotonaan tehdä jos huvittaa (kikkailulla tarkoitan turhaa tiluttelua enkä kaikkia ns. vaikeita kuvioita). Rumpalin kanssa kehittyminen on kyllä vieläkin kesken vaikka ollaan soitettu jo jotain 3 tai 4 vuotta yhdessä mut eihän siinä varmaan koskaan valmiiksi tuu tosin nytten on viimeaikoina tuntunu paremmalta. he he heeh heh heh uuh hah hah haa |
hemmo 24.11.2003 12:49:13 | |
---|
Oletko tyytyväinen osaasi bändisi basistina? Juu, olen. Saatko toteuttaa itseäsi basistina tarpeeksi? Juu, kyllä. Teen myös piisejä. nämä "etsää vois soittaa samaa ku kitara" -kommentit ottaa pattiin, varsinkin jos on keksinyt mielestään biisiä elävöittävän kuvion tai lähestymistavan biisiin. Ei meidän trio+laulaja kokoonpanoon juurikaan sovi tuollaiset unisono-kuviot. Ja ne on pidemmän päälle tylsiä, minusta. Säröä beibi! |
paavi 24.11.2003 13:14:55 | |
---|
uusi rumpali?? misson PRP? noin muutenkin, eipä ole täällä pyörinyt. onkohan multa mennyt jotain ohi? Jees. Kyllä se aktiivisesti edelleen soittaa Kronik-bändissä ja kirjoitteleekin tänne joskus. :) Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
paavi 24.11.2003 13:17:19 | |
---|
Niin, täytyy se vielä mainita, että erittäin tyytyväinen olen siihen, että oman mielipiteen voi tuoda esille ja sitä yleensä myös kuunnellaan. Se on ihan elintärkeää bändin kannalta. Mun mielestä on hyvä tuoda ihan tajunnanvirtametodilla idiksiä esille. Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
Nelikielipiru 24.11.2003 14:11:54 | |
---|
On käynyt hyvä tuuri bändien suhteen. Bändit joissa soitan, ovat akselilta pop/rock - metalli - jazz, joten vaihtelua löytyy tarpeeksi. Pysyy basisti tyytyväisenä, kun saa toteuttaa basismiaan eri ympyröissä säännöllisesti. Kas joku muukin on lähtenyt samoille linjoille kun minä. =) Ite vaikutan pop/rock - metalli - punk. Alunperin soitin vaan pop, täysin kyllästyneenä päätin laajentaa kuviotani. Nyt tuntuu kivalta, metalli&punk jutut on uusia tuttavuuksia (ei soitoltaan vaan tyypeiltään), mut en usko että ongelmia bassotuksen kanssa tulee kun vaan muistaa soittaa sitä biisiä ei soitinta. =) |
Basismi 24.11.2003 21:15:24 | |
---|
Tyytyväinen osaani? Toteuttaa itseäni? Lähinnä potuttaa oma rajoittuneisuuteni. Vaikka kuinka hienoja bassolinjoja voisi kehittää ja tilaahan on kun sen tekee ja taiten käyttää, mutta kun harvoin irtoaa mitään timanttista. Yleensä on aina se fiilis, että "could be better". It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Prowleri 25.11.2003 06:03:10 | |
---|
Tosin vokalistin ajoittainen vähättelevä suhtautuminen basson merkitykseen (tyyliin "no sähän vedät vaan sitä bum-bum-bum- juttua") ja mukavilpitön yllättyminen tämän suhtautumisen aiheuttamista seurauksista.. Niin siis nuoremmille tiedoksi että tälläisessähän tilanteessa on kaksi lähestymistapaa. Siis joko vedetään laulajaa turpaan, tai sitten sanotaan "Ai bum bum bum? Bum bum bum?! Vittu kuule soita sit 'vaan bum bum bumis' itte jätkä, mä lähden!" (ja sitten vedetään turpaan) ;) Hähähä. -Jami |
absqua 25.11.2003 06:23:50 | |
---|
Niin siis nuoremmille tiedoksi että tälläisessähän tilanteessa on kaksi lähestymistapaa. Siis joko vedetään laulajaa turpaan, tai sitten sanotaan "Ai bum bum bum? Bum bum bum?! Vittu kuule soita sit 'vaan bum bum bumis' itte jätkä, mä lähden!" (ja sitten vedetään turpaan) ;) Juuri näin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
L.Ruoska 25.11.2003 10:30:09 | |
---|
Olen joo. Eniten sylettää etten ole tän kummosempi basisti mutta kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja bändi ei ole rajoittanu vaan kannustanu. Laulajakin on entinen basisti niin se tykkää kehitellä kuvioita kanssa =) WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! |
Velko 25.11.2003 12:03:23 | |
---|
Kyllä minä olen tyytyväinen. Meillä kun on tuo musiikkityyli aika laaja-alainen, sijoittuen kuitenkin kevyempään rock/poppiin, niin siinä saapi bassolla tehdä vähän kaikenlaista. Meillä kun on yhtään kehumatta loistava rumpali, niin sen kanssa on kiva jammata. Yhteispeli tuntuu toimivan. Kitaristienkaan kanssa ei ole ongelmia. Kaikki saavat antaa vinkkejä tai ehdotuksia toisille, biisit sovitetaan yhdessä soitellen. Mikäs siinä ollessa. Joskus soittaa biisin luonteesta riippuen pelkkää bummm-bummm, joskus pääsee sitten vähän groovailemaan. Minä kun en osaa tiluttaa enkä mitään nopeasti soittaa niin ei tule kovin helposti ylisoitettuakaan. Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa. |
bassotus 25.11.2003 12:30:20 | |
---|
Niin siis nuoremmille tiedoksi että tälläisessähän tilanteessa on kaksi lähestymistapaa. Siis joko vedetään laulajaa turpaan, tai sitten sanotaan "Ai bum bum bum? Bum bum bum?! Vittu kuule soita sit 'vaan bum bum bumis' itte jätkä, mä lähden!" (ja sitten vedetään turpaan) ;) ..ja kysehän ei toki ole siitä että jokaiseen beasyyn pitäisi saada tungettua bassotilutusta/peukkua/elämää suurempaa kuviota villillä harmonialla, vaan yksinkertaisesti siitä että yhden henkilön kommenteista paistaa läpi väheksyntä basson roolia kohtaan eikä mitään root-note-kahdeksasosapompottelusta poikkeavaa yritystä noteerata juuri miksikään.. No juu, nyt loppui marina. Se on taas nyrkkipolskaa seuraavalla kerralla ;) ... stupidity should hurt. |