Aihe: E-kielen soundia paremmaksi 1 | |
---|---|
![]() 04.12.2003 10:38:54 | |
Elikkäs bassona on MM Stingray 4-kielellä ja bass, mid, tone -säätimillä varustettuna. Muuten beisin soundi on aivan loistava, mutta E-kieli kuulostaa jotenkin kumealta ja tunkkaiselta eli siitä ei lähde sitä musarin "narisevan selkeetä" soundia mitä muilta kieliltä..? Eri kielisettejä oon kokeillu mm. GHS, Rotosound ja jotain halpissettejä, yleensä .45 sarjaa. Uudet kielet tuo soundiin metallisuutta vähäksi aikaa, mutta ei muuta. Pystyisköhän soundia parantamaan säädöillä (kielten korkeus, mikin korkeus), vai mitä kannattas kokeilla? | |
![]() 04.12.2003 17:16:08 (muokattu 04.12.2003 20:08:07) | |
Asiantuntija en ole, mutta kielten keittäminen ainakin tuo sellaisen metallisen äänen mutta vain vähäksi aikaa. Istelläni on warwickin kielet ja niissä on säilynyt se metallisuus aikas kauan. ...."Kysy amerikan presidentiltä!" | |
![]() 04.12.2003 18:40:40 | |
Minä kokeilisin paksumpia kieliä. .45 setissähän E-kieli on yleensä 105, itsellä 115 enkä vaihtaisi pois ikuna. Mutta enhän minä tiedä. Ostan 2x15" bassokaapin. kunhan se on hyvä ja kallis. | |
![]() 04.12.2003 18:50:56 | |
labs: Muuten beisin soundi on aivan loistava, mutta E-kieli kuulostaa jotenkin kumealta ja tunkkaiselta eli siitä ei lähde sitä musarin "narisevan selkeetä" soundia mitä muilta kieliltä..? Kokeile irtoaisiko ala-middlestä iloa. Eli jostain +/-200Hz kieppeiltä. Jos graafista ekua ei löydy niin höh. Lick my lovepump! | |
![]() 04.12.2003 20:21:07 | |
labs: Kokeile irtoaisiko ala-middlestä iloa. Eli jostain +/-200Hz kieppeiltä. Jos graafista ekua ei löydy niin höh. Kyllä tuon helposti nyt parametrisellakin löytää. Itseasiassa mielestäni helpommin kuin graafisella. Anteeksi "off topiccailuni"... | |
![]() 04.12.2003 20:53:41 | |
Elikkäs bassona on MM Stingray 4-kielellä ja bass, mid, tone -säätimillä varustettuna. Muuten beisin soundi on aivan loistava, mutta E-kieli kuulostaa jotenkin kumealta ja tunkkaiselta eli siitä ei lähde sitä musarin "narisevan selkeetä" soundia mitä muilta kieliltä..? ..lienee turha kysymys, mutta olethan virittänyt E:nkin niin että viritintapin ympärille kertyy riittävästi kieppejä, eli kieli taittuu satulan jälkeen mahd. jyrkästi alas..? stupidity should hurt. | |
![]() 04.12.2003 21:00:10 | |
juu, kyllä on kieltä kierretty viritystapin ympärille mutta miten tuo muka vaikuttaa soundiin ? +/- 200 Hz taajuuksien korostus tuo vaan lisää kuminaa, ei selkeytä soundia. Outoa tässä on se, että muilta kieliltä lähtevä soundi on absolutely incredible enjoyable.. vaan toi E kieli ei soi niinku pitäs. | |
![]() 04.12.2003 21:15:02 | |
juu, kyllä on kieltä kierretty viritystapin ympärille mutta miten tuo muka vaikuttaa soundiin ?. Omien kokemuksieni mukaan melkoisesti, sen takia sitä ehdotinkin. Joskus tullut hutiloiden jätettyä juuri E-kieli liian lyhyeksi, josta seurauksena se että kieli taittuu satulan yli liian pienessä kulmassa ja ko. kieli kuulostaa vapaana soitettuna helposti voimattomalta. Tunnettu potentiaalinen ongelmakohta mm. Fenderin P-/J-bassojen A-kielen kanssa.. stupidity should hurt. | |
![]() 05.12.2003 09:42:44 (muokattu 05.12.2003 09:44:32) | |
Tuo E-kielen muita tunkkaisempi soundi on mun nähdäkseni enemmänkin ominaisuus kuin vika. 90% kaikista Fender ja Musicman bassoista joilla olen soittanut tai joita olen kokeillut omaavat tuon saman piirteen. Ymmärtääkseni se on eräs pulttikaula-konstruktion vivahteista. Asiaa paremmin ymmärtävät valaiskoot lisää. Omissa bassoissanikin on tuo sama hienoinen mutaisuus läsnä joko voimakkaampana tai miedompana. Asian havaitsee erityisesti jos verrataan vapaiden kielten sointia. Huonoimmillaan Fender-tyyppinen basso on silloin kun E on todella mutainen ja G-kielen äänet eivät ole kyllin ponnekkaita erottuakseen esim.bändisoiton seasta. A ja D soivat yleensä kaikkein parhaiten. Saatan olla väärässä tässä mutta oma empiirisiin kokeiluihin perustuva fiilikseni kielten soundin ja balanssin / puumateriaalien suhteen on se että painavalla bodylla saa ala E:n suht helpolla hyväksi ja soundin rouhean jämäkäksi, mutta vastaavasti G-kielen soundi on jos nyt ei ohut niin ainakin jotenkin ontto ja ponneton. Vastaavasti kevyemmällä bodylla yläpää selkiytyy ja jänäköityy mutta alapäässä taas on riski mutaisuudelle. Tämä on tietenkin hävyttömän karkea yleistys jossa kaulan osuutta ei ole tarkasteltu ollenkaan, mutta pointtini päälinjat tulivat varmaan selville. Mutta eipä tuo E:n mutaisuus-asia kyllä haittaa soittamista yhtään, ainakaan minun hommissani. Lisäksi epäilen vahvasti pääseekö EQ:llakaan kunnolla käsiksi ongelmaan, koska kyse on kuitenkin puiden soinnista ja äänen atakista eikä vain pienestä vääristymästä taajuuskäppyrässä. Itse aikoinani yritin Trace Elliotin 12-kaistaisella graafisella EQ:lla, mutta jos E.n soundi ehkä hieman paranikin, niin sitten A huononi tosi rajusti ja taas palattiin lähtöruutuun. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 05.12.2003 10:13:00 | |
nähdäkseni enemmänkin ominaisuus kuin vika. 90% kaikista Fender ja Musicman bassoista joilla olen soittanut tai joita olen kokeillut omaavat tuon saman piirteen. kiitos tiedoista. Kuinka tämä ominaisuus kannattais ottaa huomioon studiotyöskentelyssä (äänitys/miksausvaiheessa) jotta levylle saataisiin mahd. selkeä alapää ? tietysti voisi soittaa E-kielen sävelet jollain painavarunkoisella Warvickilla ja muuten Stingraylla? :) ei kai nyt sentään.. | |
![]() 05.12.2003 10:21:57 | |
kiitos tiedoista. Kuinka tämä ominaisuus kannattais ottaa huomioon studiotyöskentelyssä (äänitys/miksausvaiheessa) jotta levylle saataisiin mahd. selkeä alapää ? tietysti voisi soittaa E-kielen sävelet jollain painavarunkoisella Warvickilla ja muuten Stingraylla? :) ei kai nyt sentään.. Ehkä kätevimmin homma hoituu siten että omalla soittotatsillasi yrität saada E-kielen soimaan halutulla tavalla. Tulee ainakin kaikkein halvimmaksi. Tietenkin kannattaa kokeille eri kielimerkkejä/paksuuksia, koska niissäkin on eroja. Ja kielet ovat yhtälailla osa tätä yhtälöä siinä missä muutkin basson osat. Tai sitten lainaat äänityksiä varten jostain basson jossa on juuri se soundi jota haet. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 05.12.2003 11:32:10 (muokattu 05.12.2003 11:33:00) | |
Omien kokemuksieni mukaan melkoisesti, sen takia sitä ehdotinkin. Joskus tullut hutiloiden jätettyä juuri E-kieli liian lyhyeksi, josta seurauksena se että kieli taittuu satulan yli liian pienessä kulmassa ja ko. kieli kuulostaa vapaana soitettuna helposti voimattomalta. Tunnettu potentiaalinen ongelmakohta mm. Fenderin P-/J-bassojen A-kielen kanssa.. Joskus on tullut itsekkin hutiloitua kieltenvaihdon yhteydessä ja itse olen huomannut sellaista outoa resonointia soundissa jos kieli on jäänyt liian ylös satulan jälkeen. Tämä varmaankin selittyy sillä että satulassa olevassa E-kielen urassa on sivuilla väljää, ja kun kieli ei taivu alas, jolloin se olisi tiukemmin satulaa vasten, syntyy sivuttaisliikettä. Huonoimmillaankin heavy on parasta!!! | |
![]() 05.12.2003 12:11:27 | |
Tai sitten lainaat äänityksiä varten jostain basson jossa on juuri se soundi jota haet. Stingraysta kyllä lähtee juuri se soundi mitä haen! ..paitsi E-kielestä :( Pitää vielä kokeilla erilaisia kieliä ja soittotatseja. | |
![]() 05.12.2003 12:53:57 | |
koita rautasta plektraa :) ...."Kysy amerikan presidentiltä!" | |
![]() 05.12.2003 20:18:43 (muokattu 05.12.2003 20:31:25) | |
Stingraysta kyllä lähtee juuri se soundi mitä haen! ..paitsi E-kielestä :( Pitää vielä kokeilla erilaisia kieliä ja soittotatseja. Ja hei, yksi tärkeä juttu vielä: bassosoundia ei kannata juurikaan arvioida yksinään ellei ole kyseessä joku bassosooloteos. Se miltä basso siellä muiden seassa soundaa muuttaa yleensä aikalailla niitä vaatimuksia jotka siihen soundiin sinänsä kohdistuvat. Bassosoundi voi olla yksinään kuunneltuna yllättävänkin "paska" (esim: todella säröinen, honottava, koliseva tumma tms. ) vaikka kokonaisuus soudaa ihan timanttiselta. Sama muuten pätee rumpusoundeihinkin IMO. Kaikki riippuu kaikesta. Hyvien lähtösoundien summaus ei tarkoita automaattisesti hyvää kokonaissoundia. (vaikka toki ne hyvät lähtösoundit auttavat aika pitkälle!) Mutta en tietenkään tarkoita että paska lähtösoundi olisi joku juttu sinänsä tai että siitä soundista ei tarvitsisi välittää ollenkaan, ei ei. Tärkeintä on että se soundi miellyttää sinua ja palvelee tarkoitustaan. Mä en sinuna olisi kovinkaan huolissani tosta E-kielen soundista. Tai minua se ei ole koskaan äänityksissä huolettanut eikä siitä ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Tähän asiaan olisi todella valaisevaa saada kommenttia joltakin kunnon studioketulta (Le Haba ? Ota haaste vastaan! ;-). Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)