Aihe: Soiton uudelleenaloittaminen
1
Sope
08.01.2004 15:20:27
Olen aikoinaan soittanut jonkin verran bassoa (4 vuotta ja useassa bändissä), mutta nyt on taukoa päässyt kertymään yli viisi vuotta. Nyt pitäisi sitten löytää jostain motivaatio soittamiseen ja sopivien biisien hakemisessa on myös oma hommansa. En osaa improvisoida oikeastaan yhtään ja soittotaidotkin ovat päässeet aika pahasti ruostumaan. Musiikkityyleistä kiinnostaisivat jotkut funk-, jazz- ja blues-jutut.

Millä kannattaisi nyt aloittaa ja mistä löytyisi sopivaa materiaalia (tablatuureja ja nuotteja sekä jotain teoriajuttuja)?
chief
08.01.2004 16:05:59 (muokattu 08.01.2004 16:12:04)
Olen aikoinaan soittanut jonkin verran bassoa (4 vuotta ja useassa bändissä), mutta nyt on taukoa päässyt kertymään yli viisi vuotta. Nyt pitäisi sitten löytää jostain motivaatio soittamiseen ja sopivien biisien hakemisessa on myös oma hommansa. En osaa improvisoida oikeastaan yhtään ja soittotaidotkin ovat päässeet aika pahasti ruostumaan. Musiikkityyleistä kiinnostaisivat jotkut funk-, jazz- ja blues-jutut.

Millä kannattaisi nyt aloittaa ja mistä löytyisi sopivaa materiaalia (tablatuureja ja nuotteja sekä jotain teoriajuttuja)?

Hyvän opettajan johdolla pääsisit varmaan nopeammin eteenpäin.

Suosikkilevyt pyörimään ja sieltä bongailemaan bassolinjoja. Niin ne kovimmat soittajat ovat aina tehneet.

Kirjastoissa on jonkun verran nuotteja, ainakin pääkaupunkiseudulla.

www.activebass.com Tuolta ainakin Lesson ja Articles voivat olla hyödyllisiä.

www.talkbass.com Samat tuolla.

Noissa molemmissa on todella paljon materiaalia, kannattaa pitää varansa ettei eksy informaatiotulvaan, vaan yrittää poimia oleellinen tieto.

EDIT: Pakko mainita että taidatpa olla 20 000:s rekisteröitynyt käyttäjä! Tervetuloa joukkoon tummaan! (Varsinkin tänne bassopuolelle.)
A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe".
JKH
08.01.2004 16:12:19
Itse olen kokenut vastaavanlaisen tauon. Toki ihan vähän soittelin tauonkin aikana, mutten paljoa. Motivaatio vain tulee, jos on tullakseen. En tiedä voiko sitä mistään kehitellä. Itse aloin veivaan niitä vanhoja samoja biisejä, mitä ennenkin ja siitä pikkuhiljaa laajentelin repertuaaria. Muuten taidot palasivat ennalleen ja osin on menty eteenkinpäin, mutta oikean käden nopeus on kaukana siitä, mitä se oli.

Kirjasto on hyvä paikka metsästää nuotteja. Netistä löytyy tabloja, mutta itse suhtaudun niiden oikeellisuuteen kyllä varauksella ja muutenkin mieluummin soitan nuoteista.
Bassokitara, taivas ja tähdet...
kuhta52
09.01.2004 07:42:25

Kirjasto on hyvä paikka metsästää nuotteja. Netistä löytyy tabloja, mutta itse suhtaudun niiden oikeellisuuteen kyllä varauksella ja muutenkin mieluummin soitan nuoteista.

Kyllä niistä kirjastonkin nuottikirjoista virheitä löytyy mutta kyllä niillä toimeen tulee. Vähän kannattaa olla kriittinen ja kuunnella itse miten ne menee, samalla se korvakin kehittyy. Netin tablat on ainakin suuntaa antavia jos ei muuta.
Huonoimmillaankin heavy on parasta!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)