HC-Audio 04.01.2004 14:58:55 | |
---|
Joo elikkä ongelma on tämä: G-kieli soi musarissani selvästi heikommin kuin muut; hiljempaa ja sustaini on huonompi. Niin akustisesti soitettuna, kuin vahvarinkin kautta, oon vähä koittanu tallapalojaki säätää, mutta ei auta. En usko, että vika olisi kielissäkään. Osaisko joku auttaa? "It's My duty to please that booty" |
poppamies 04.01.2004 15:51:10 (muokattu 04.01.2004 15:53:08) | |
---|
No jos ongema on uusi, vanhassa soittimessa, niin vika on kielessä. Jos ei niin vika on bassossa ja lähinnä kaulassa. Soiko se G kieli mistään kohtaa kaulaa kunnolla? Mulla oli ensimmäisessä Jazzissa samantyyppinen ongelma. G kieli G-C välillä ei oikein meinannut soida. Ohut kaula ilmeisesti "söi" just ne taajuudet. "G-strings are for strippers" |
saikkpe 04.01.2004 15:54:15 | |
---|
Outoa. Omassani (vm. -79) kielet soivat hyvässä balanssissa sekä akustisesti että vahvistettuna. Mulla oli aiemmin joskus 70-luvulla valmistettu Fenderin Jazzbasso, jossa oli samanlainen ongelma. G-kielen 5 alinta nauhaa soivat selvästi vaimeammin kuin muut kielet ja G-kieli nauhasta 6 ylöspäin. Silloin joku tietoviisas esitti, että ongelma on basson rakenteessa ja siihen valituissa materiaaleissa. Ne kuulemma saattavat vaimentaa tai vahvistaa joitain tiettyja soitinmallille ominaisia taajuuksia. Tiedä siitä sitten. Mä en löytänyt mitään korjausta siihen Jazzbassoon. Onneksi se basso sitten pöllittiin treenikämpältä, niin ei jääny harmittamaan... saikkpe |
HC-Audio 04.01.2004 16:01:42 (muokattu 04.01.2004 16:06:45) | |
---|
no on kyllä vm. 94 basso ja oon uudella samanlaisella koittanut ja siinä soi kyllä kirkkasti. Ja se soi siis koko kaulan pituudelta huonosti, pitäsköhän koittaa paksumpia kieliä? "It's My duty to please that booty" |
käki 04.01.2004 17:07:44 (muokattu 04.01.2004 17:27:20) | |
---|
Voi olla, että G-kielesi vetelee viimeisiään(naps!) tai kuten sanottua, se on viallinen. Outoa, jos vika on ilmaantunut yhtäkkiä ja että kieli soi huonosti koko kaulalta. Fenderin Presareissa, Jazzeissa ja aika monen muunkin valmistajan bassoissa olen huomannut seuraavaa: G-kielessä on ns. dead spot about 7:nnen nauhan kohdalla. Omassa G&L:ssä tuo on 8:nnen kohdalla. Tyytyväinen saa olla, jos dead spotteja ei ole. Harvemmin ne tosin niin paljon haittaavat, kaulalla on vaihtoehtoja saman nuotin soittamiseksi, jos tarvitsee sustainia tuohon nuottiin. Tarkista silti virityskoneisto, satula ja talla. Kaulan ja kaularaudan kunto on myös hyvä tarkistaa. Jos vika ei ole kielessä niin jossain näistä mättää. Minulla on kalyamaha. |
mr.bungle 04.01.2004 21:30:57 | |
---|
Joo elikkä ongelma on tämä: G-kieli soi musarissani selvästi heikommin kuin muut; hiljempaa ja sustaini on huonompi. Niin akustisesti soitettuna, kuin vahvarinkin kautta, oon vähä koittanu tallapalojaki säätää, mutta ei auta. En usko, että vika olisi kielissäkään. Osaisko joku auttaa? Tuo on myös tyyppivika musarissa. Johtuu kuulemma mikistä. Tietysti tätä ei kannata pitää lopullisena diagnoosina, tällaisen ilmiön aiheuttavia vikoja voi olla myös muita. Itse vaihtaisin ekaksi kielen, sitten korottaisin/laskisin mikin g-kielen puoleista reunaa. Viimeisenä tsekkaisin satulan ja tallapalan. |
Basismi 04.01.2004 21:35:26 (muokattu 04.01.2004 21:37:37) | |
---|
It's hard to be humble when you're so fucking big! |
KMT 04.01.2004 22:02:58 | |
---|
Fenderin Presareissa, Jazzeissa ja aika monen muunkin valmistajan bassoissa olen huomannut seuraavaa: G-kielessä on ns. dead spot about 7:nnen nauhan kohdalla. Omassa G&L:ssä tuo on 8:nnen kohdalla. Seiskanauhalla oli mun vanhassa Ibanez gsr200:ssa Nyt onkin tuossa squierissa viidennellä... Ei sormissa ole välilihoja! |
chief 04.01.2004 22:03:17 | |
---|
Yritä nostaa mikkiä lähemmäs kieliä g-kielen puolelta. Eikös toi mikin nostaminen lähelle kieltä vaimenna sen kielen värähtelyä? Magneettikenttä siis vaimentaisi sointia. Itse koittaisin laskea sitä mikkiä kauemmaksi kielestä. A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe". |
HC-Audio 04.01.2004 22:25:02 | |
---|
oon koittanu tota mikin nostamistakin.. ja se sama ongelma on siis myös ilman virtaa soitettaessa "It's My duty to please that booty" |
poppamies 04.01.2004 22:26:19 (muokattu 04.01.2004 22:29:12) | |
---|
Eikös toi mikin nostaminen lähelle kieltä vaimenna sen kielen värähtelyä? Magneettikenttä siis vaimentaisi sointia. Itse koittaisin laskea sitä mikkiä kauemmaksi kielestä. Ei kyllä tässä tapauksessa, jos ei kieli ole äärettömän lähellä mikkiä, niin ainoa tapa parantaa signaalin voimakkuutta on nostaa mikkiä. En jaksa uskoa että tässä tapauksessa olisi kyse siitä että magneetit "nappaa" kielen. Tosin en oikein usko että mikin nostamisellakaan tule olemaan kovin suurta vaikutusta jos/kun ei kieli soi akustisestikaan. Siis onko tuon musarin G-kieli koskaan soinnut hyvin? "G-strings are for strippers" |
HC-Audio 04.01.2004 22:31:28 | |
---|
Siis onko tuon musarin G-kieli koskaan soinnut hyvin? Kun nyt tarkemmin ajattlee, niin ei ehkä aina. Ehkjä tässä puolen vuoden sisällä tullut.. Pitää koittaa säätää vielä mikkiä ja vaihtaa patsku ja kuulemma midrange säätää 3/4 asti auki.. "It's My duty to please that booty" |
poppamies 04.01.2004 22:35:23 (muokattu 04.01.2004 22:39:13) | |
---|
t.. Pitää koittaa säätää vielä mikkiä ja vaihtaa patsku ja kuulemma midrange säätää 3/4 asti auki.. No ei taida auttaa jos/kun ei soi akustisesti. Tässä alkaa neuvo mennä vähiin... Katopa vielä onko kaikki kaulapultit kunnolla kiristettynä...ja minkälainen tallasysteemi siinä on. Onko Fender tyyppinen joka on kahden pikku kuusiokoloruuvin varassa. Katso että molemmat kuusiokoloruuvit vastaa kunnolla tallalevyyn... "G-strings are for strippers" |
chief 04.01.2004 22:35:59 | |
---|
Tosin en oikein usko että mikin nostamisellakaan tule olemaan kovin suurta vaikutusta jos/kun ei kieli soi akustisestikaan. Tarkoitinkin juuri tuota, kun ongelma vaikuttaa olevan ihan akustisessa soinnissa. Vaikutusta varmasti on mutta ei välttämättä parempaan suuntaan. Olipas tämä turha viesti. A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe". |
poppamies 04.01.2004 22:41:24 (muokattu 04.01.2004 22:45:37) | |
---|
Tarkoitinkin juuri tuota, kun ongelma vaikuttaa olevan ihan akustisessa soinnissa. Vaikutusta varmasti on mutta ei välttämättä parempaan suuntaan. Olipas tämä turha viesti. No ei ollenkaan. Nyt mullakin välähtin miten ajattelit. Aivan oikein jos magneetit tosiaan "nappaa". Kannattaa kokeilla LASKEA mikki kanss. Ei ole mitään menetettävää. Ja JOS basso on joskun toiminut kullolla niin pitää miettiä mikä on muuttunut ja milloin ja missä tilanteessa tuo muutos on mahdollisesti tapahtunut. Jos ei taas ole koskaan toiminut kunnolla niin siinä yksinkertaisesti ei vaan ole paras mahdollinen kaula. "G-strings are for strippers" |