Aihe: Kielten katkeilusta..
1 2
Novis_3
02.01.2004 19:59:34
Onko muilla ollu samaa ongelmaa? Itsellä jostain syystä pamahtaa säännöllisin väliajoin joku kieli poikki. G- ja D-kielet pari kertaa kuussa ja A- ja E-kielet ehkä keran kuussa.. Noi ohuemmat ehkä ymmärtää, mutta kun ihan E-kielikin..

On tullu hiottua tallapaloja ja paikallinen kitarankorjaajakin käänsi palat toisinpäin, mutta ei auta.. pantiin sitte viime maaliskuussa uudet "kunnon" palat tilaukseen kanadasta. Ei ole vielläkään kuulunu..

Ei se muuten mutta tulee vaan niin perkaleen kalliiksi, nyt olen tosin alkanu solmimaan katkenneet kielet ja eiku takas paikoilleen.. Ei ilmeisesti auta kuin kärsiä, soittotatsia en ainakaan ala muuttaan..
"Lainatkaa joku naamaa, mulla repes perse.." -Trad.
Incarnation
02.01.2004 21:35:06
Soitatko plektralla vai sormin?
Soitatko kuinka läheltä tallaa?
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Novis_3
02.01.2004 22:16:58
Sormilla, läheltä ja kaukaa fifti/sixti.. Ehkä kuiten enimmäkseen ihan tallan vierestä.
Incarnation
02.01.2004 22:42:24
Jos olisit soittanut plekulla tallan vierestä, olisi pulma ollut todennäköisesti siinä, mutta kun soitat sormin niin en osaa sanoa mikä on. Ehkä ainoa neuvo mitä osaa antaa on, että kevennä vähän tatsia.
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Muhwi
02.01.2004 22:50:32
Oletko kokeillut eri kielimerkkejä/-paksuuksia? Kuulostaa itsellekkin aika hullulta, mutta jospa bassosi "ei tykkää" joistain kielistä?
It wasn't me, it was the Other Guy.
Novis_3
02.01.2004 23:10:22
Eipä taida bassoni tykätä kielistä ylipäätään.. Ja sehän tässä kuseekin kun ohut setti on aina ollut mulle se juttu, sitten ne ei kestä, ei tosin paksutkaan, mutta kauemmin.. On kokeiltu eri merkkejä ja vahvuuksia, tällä hetkellä 45-105 setti. Se sormisoittoon passeli. Peukkujuttuihin mielellään 40, 60, 85 ja 105. Potnea peukulle ja snapit ohuilta (ja naps)..

Se on vaan kun joutuu ettiin uusia kieliä koko ajan niin on sitten säätöä ja vänkäämistä.. pattitilanne.. Josko sitten taas huomenna kävis kyseleen niitä uusia paloja.. :)
Incarnation
02.01.2004 23:14:44
Hommaa 45-65-85-105-135 setti kuten minä.
Soitan sormin ja ei katkeile!
poppamies
02.01.2004 23:23:18

No olen sanonut tämän jo kerran tai kaks , vaikka olen soittanut bassoa kymmeniä vuosia niin en ole koskaa saanut soittamalla yhtään ainoata kieltä poikki. Soittotyylini ei ole mitää hivelemistä vaan raakaa peliä, perintönä niiltä ajoilta kun vahvistimista puuttui dynamiikkaa. Ainoa hyveeni on etten peukuttele ja släppää.
"G-strings are for strippers"
HC-Audio
02.01.2004 23:52:28

Aika kovaa oot saanu kyllä rynkyttää jos noin meinaa katkeilla, ite saatan plekullakin hakata täpöllä, eikä oo ikinä edes meinannut katketa kielet. Ehkä ne saattaa just peukutuksessa katketa, ei tosin mulla.. onkohan sulla kaulan säädöt liian kireellä?
"It's My duty to please that booty"
Novis_3
03.01.2004 00:00:15
Kyllä niiitä säätöjä on ihan oikeiden kitarankorjaajienkin kanssa ihmetelty.. Ilmeisesti tallapalat vaan on niin kuluneet tai jotain.. Vaihtoon vaan..
käki
03.01.2004 01:09:10
Sain aikoinaan itse kieliä poikki E:stä G:hen vanhalla Ibanezilla soittamalla sormin tallamikin kohdalta.

Ei kovaa, vaan hullulla raivolla soittaen. Kyllä kielet poikki soittamalla saa. Tulin hitaasti siihen johtopäätökseen, että vähempikin riittää. Voimiaan kannattaa testata vaikkapa urheillessa.
Minulla on kalyamaha.
N_Bates
03.01.2004 11:41:30

Mullakin muutaman kerran pamahti tokaista kielet. Yleensä kyseessä oli aina joku epämääräinen tilanne, eli jotain "jos poppaan vielä lujempaa niin kuulukohan vielä parempi soundi".. tai sit jotain lemmy-imitaatiota säröllä ja plekulla.. Mut pari kertaa pamahti kyllä poikki ihan nätissä sormikävelyssäkin..

Musarista ei oo vielä kertaakaan katkennut kielet, joten kaippa se soittimen laatu vaikuttaa tuohonkin asiaan.. tai sit oon vahingossa oppinut soittamaan vähän paremmin.. yeah, right....

hoho.
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
mr.bungle
03.01.2004 16:55:06

Joskus käytin muistaakseni Ernie Ballin .40 -kieliä ja kielet paukkuivat liki viikoittain. Nyt en ole rikkonut yhtään kieltä pariin vuoteen vaikka tatsi on välillä melko brutaalikin.
Vemmy
03.01.2004 21:55:51
Ihmettelen kyllä miten kielet saa soittamalla poikki. Yhden tapauksen olen itse nähnyt, kun rakas rumpalimme sai sormilla soittamalla A-kielen poikki. Päädyimme siihen tulokseen. että kyseessä oli viallinen kieli, koska minä en ole koskaan saanut kieltä poikki vahingossa bassosta, vaikka alkuaikoina soittotyyli oli jotain lekallahakkaamisen ja moottorisahan väliltä. Plektroja kyllä katkeili ja meni palasiksi urakalla.

Joka tapauksessa, jos vika ei ole soittimessa (sen luulisi kyllä ammattimiehen löytävän jos sellainen olisi), kannattaa harkita joko ohkaisempien plektrojen käyttöä (kun ovat kumminkin halvempia kuin kielet), tahi muuten vaan soittotuntuman keventämistä. Kovaa soittaessa soundi kyllä saattaa kuulosta hyvältä, mutta kyllä sen saman saa aikaiseksi niinkin, että kielet pysyvät kunnossa. Tai sitten kannattaa hankkia ratakiskoja ja virittää ne bassoon.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
N_Bates
04.01.2004 00:13:34

Joskus käytin muistaakseni Ernie Ballin .40 -kieliä ja kielet paukkuivat liki viikoittain. Nyt en ole rikkonut yhtään kieltä pariin vuoteen vaikka tatsi on välillä melko brutaalikin.

Hmm.. Ernie ballia tais mullakin olla se yks setti josta kielet katkeili... Ei kyllä pitäisi mennä yleistämään, mutta en kyllä ole EB kieliä ostanut sen jälkeen..

Tosin ostin kyllä Ernie Ballin basson =)
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
HC-Audio
04.01.2004 00:26:24

tai sit oon vahingossa oppinut soittamaan vähän paremmin.. yeah, right....

niin, onko se sitten parempaa, että sitä nuoruuden mättö-leka-takomis-intoa ei enää sormista löydy..hymiö
"It's My duty to please that booty"
balzary
05.01.2004 08:42:51

mä mietin samaa alkuaikoina, tuli tallaa vaihdettua jne. sitten vaihdoin basson, ja sama meno jatku. sitten aloin tuumailemaan että mitenkäs ne kielet nyt oikeesti vaihdetaankaan :) aloin olla tosi tarkka siitä miten ne heittää bassoon kiinni, ja johtuen siitä tai kuun asennosta ei oo enää katkeillu kuin jokunen yksittäinen kieli 5 vuoden aikana. ennen meni just 1-3 kuukaudessa...
Str prd skrz prdel!
Satis
08.01.2004 09:17:50
Mitenhän mulla ei oo vielä kertaakaan tässä vuosien aikana katkennu ykskään kieli, vaikka mitä tekisin... ?
..Ambition makes you look pretty ugly.. - Radiohead: Paranoid Android
balzary
08.01.2004 09:28:09

Mitenhän mulla ei oo vielä kertaakaan tässä vuosien aikana katkennu ykskään kieli, vaikka mitä tekisin... ?

ihan selvästi sun pitää nyt alkaa soittamaan kovemmalla tatsilla ;)
Str prd skrz prdel!
paavi
08.01.2004 09:56:51
Hommaa 45-65-85-105-135 setti kuten minä.
Soitan sormin ja ei katkeile!

Tuollaisella setillä minäkin soitan. Sormin. Muutaman kerran katkennut vuosien aikana, mutta kokeilenkin aina välillä aika eksoottisia tapoja soittaa. :) Jos kielet katkeilee noin useasti kuin kysyjällä, on jotain pahaaasti pielessä...
I know the pieces fit
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)